Nieuw de AF-S NIKKOR 58mm f/1.4G
-
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Re: Nieuw de AF-S NIKKOR 58mm f/1.4G
De drie andere 1.4 G Nikkors zijn in 9 maanden ca 25% in prijs gedaald en bleven daarna ongeveer stabiel in prijs. Voor de 58mm/1.4 G zou de prijs dan neerkomen op ca. € 1310
Dat wordt dus augustus volgend jaar.
Dat wordt dus augustus volgend jaar.
Precies, even wachten tot al het stof is neergedaald.
Ik beveel 'm zeker aan. Of ik 'm koop is niet zeker, ik vind in dat bereik de 50/1.2
voor mij voldoende, ook binnen de toepassing bij mij.
Ik beveel 'm zeker aan. Of ik 'm koop is niet zeker, ik vind in dat bereik de 50/1.2
voor mij voldoende, ook binnen de toepassing bij mij.
-
- Moderator
- Ervaringsniveau: ****
- Contacteer:
Ik heb de 58mm ook kunnen testen, prachtig obiectief. Op een D800 vond ik de autofocus aanmerkelijk sneller dan de mij bekende combinatie van D700 met 50mm f1.4 AF-S.
-
- Forumlid
quote verwijderd
Peter
De laatste is dan ook erg traag, in elk geval trager dan de 50 1.8G was mijn ervaring.
Op Focus staat een Nederlandse Review... Hoewel ik deze niet bepaald goed vind. Rare keuses voor de test foto's (bokeh voorbeeld op f5.6 bijv.). Het is wel grappig om te lezen daarentegen.
Peter
De laatste is dan ook erg traag, in elk geval trager dan de 50 1.8G was mijn ervaring.
Op Focus staat een Nederlandse Review... Hoewel ik deze niet bepaald goed vind. Rare keuses voor de test foto's (bokeh voorbeeld op f5.6 bijv.). Het is wel grappig om te lezen daarentegen.
-
- Moderator
- Contacteer:
Mee eens, de 50mm AF-S f1.4 is inderdaad net Stoffel de Schildpad.
-
- Moderator
- Contacteer:
Zeker weten, mooie foto's mee gemaakt. Vind ik dan hè 

- JaapV
- Clublid
- Ervaringsniveau: ***
- Contacteer:
Knappe foto's! En de "dromerige" sfeer die Henry de Fin in dit objectief vindt komt er wel fraai uit.
Groet, Jaap
Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
Galaxy S9+, D800, Nikkor glas, diverse gadgets * flickr fotootjes
Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
-
- Forumlid
Uitgebreide test. onderdeel 3: optische kwaliteiten.
http://photographylife.com/reviews/nikon-58mm-f1-4g/3
auteur Nasim Mansurov :
But as I have always said, lab tests only reveal one side of the story. One has to look at other important factors such as craftsmanship, colors, depth and other often non-quantifiable features.
en:
Having shot with a wide variety of lenses over the course of the last 7 years, I have come to a conclusion that some lenses just never do well in lab tests and yet are able to achieve beautiful results. Aside from the 58mm f/1.4G, many of the old Nikkor classics and some modern Zeiss and Leica lenses are designed in such a way.
tenslotte:
In the case of the Nikon 58mm f/1.4G lens, strong field curvature, Nano + Super Integrated Coating, distortion, moderate vignetting and optimized optical design collectively contribute to rendering of images with perceived depth, beautiful colors and superb bokeh.
http://photographylife.com/reviews/nikon-58mm-f1-4g/3
auteur Nasim Mansurov :
But as I have always said, lab tests only reveal one side of the story. One has to look at other important factors such as craftsmanship, colors, depth and other often non-quantifiable features.
en:
Having shot with a wide variety of lenses over the course of the last 7 years, I have come to a conclusion that some lenses just never do well in lab tests and yet are able to achieve beautiful results. Aside from the 58mm f/1.4G, many of the old Nikkor classics and some modern Zeiss and Leica lenses are designed in such a way.
tenslotte:
In the case of the Nikon 58mm f/1.4G lens, strong field curvature, Nano + Super Integrated Coating, distortion, moderate vignetting and optimized optical design collectively contribute to rendering of images with perceived depth, beautiful colors and superb bokeh.
-
- Forumlid
De logica van 58mm zou kunnen zijn dat het op een DX ook nog rond de 85mm zit... Als er ook nog een 1.8 versie van komt die betaalbaar is ... heb ik wel interesse
Nikon D700 - Nikon 85mm F1.8G - Nikon 50mm F1.4G - Tamron SP 70-200 F2.8
- Léon Obers
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *****
Ik heb een manuele Voigländer 58mm/1.4. Op DX formaat inderdaad een mooie brandpunt voor portretten.bart78 schreef:De logica van 58mm zou kunnen zijn dat het op een DX ook nog rond de 85mm zit...
Vriendelijke groet, Léon Obers
- JaapV
- Clublid
- Contacteer:
Vanmorgen net de review gelezen in DPReview. Die komt met ongeveer dezelfde conclusies.
Vooral de verschillen in onscherpte tussen dit objectief en de 50mm 1.4G in de "wisselvoorbeelden" binnen de tekst verrasten me. Prachtig zacht!
Vooral de verschillen in onscherpte tussen dit objectief en de 50mm 1.4G in de "wisselvoorbeelden" binnen de tekst verrasten me. Prachtig zacht!
Groet, Jaap
- Boem
- Clublid
- Foto's bewerken toestaan: Ja
Om eerlijk te zijn ben ik juist in deze Voigtländer zeer geïnteresseerd. Ten eerste zou ik de nikkor niet kunnen/willen betalen, ten tweede heb ik, van beelden op het web, het idee dat het karakter van deze lens mij wel eens zou kunnen aanspreken. Zou je wat meer kunnen vertellen over je ervaringen met de voigtländer 58mm?Léon Obers schreef: Zelf heb ik (een veel goedkoper) 58mm/1.4 manueel Voigtländer objectief, wat nogal wat beeldveldwelving heeft. Alleen niet in zo'n snortype verloop, maar in een "kom"-vorm. Ik houd doelbewust rekening met die eigenschap in de keuze van dat objectief bij onderwerpen. Of vermijd juist dat objectief als ik pertinent een meer egaal scherpteverloop wil hebben in een plat vlak.
- Léon Obers
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *****
Specifiek de eigen ervaringenBoem schreef:Zou je wat meer kunnen vertellen over je ervaringen met de voigtländer 58mm?
Hier op het forum: http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 31#p497731" onclick="window.open(this.href);return false; -------> en verder in de draad
Ten aanzien van de beeldveldwelving: http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 01#p276201" onclick="window.open(this.href);return false;
Ten aanzien van bokeh (iets verder naar beneden): http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 13#p218613" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.dpreview.com/forums/post/28899310" onclick="window.open(this.href);return false; -------> en verder in de draad naar boven en onderen.
Met betrekking tot bokeh of Flickr (algemeen), volg de links: http://www.dpreview.com/forums/post/33578371" onclick="window.open(this.href);return false;
Manueel scherpstellen gaat niet zo gemakkelijk op een standaard matglas van een Nikon digitale reflex (kan ook aan mijn minder goede ogen liggen), ik gebruik vaak het elektronische scherpstel "groene bolletje" hulpje onderaan in de zoeker. Je zou ook een speciaal matglas kunnen inzetten.
Vriendelijke groet, Léon Obers