Het vergelijk... D3100 - D7000 - D7100 - D300s

Discussies over onderwerpen die niet passen in een van de andere secties

Onderwerp:

Het vergelijk... D3100 - D7000 - D7100 - D300s

Berichtdoor DannySan » ma dec 02 2013 1:47 pm

Hoi allemaal,

wellicht hebben jullie de topics waarin ik mijn 'neus stak' als het ging om discussies over welke body er 'beter' zou zijn, of 'beter geschikt' zou zijn ook gezien.
In de aanloop naar de vervanging van mijn D3100 heb ik me gemengd in diverse van deze topics; en ook een eigen topic geopend met daarin de vraag over er iemand wellicht bereidt zou zijn om zijn/haar body te 'lenen' zodat ik in de praktijk eens écht het verschil kon ondervinden.

Even als 'introductie':
Ik ben sinds Mei 2011 eigenaar van een D3100; toen gekocht in de mindset "ik wil wat serieuzer met fotografie bezig".
Dat is met deze body eigenlijk prima gelukt, hij is aangeschaft met de 18-55 kitlens en daar heb ik in het begin ook veelvuldig - al oefenend - gebruik van gemaakt.
Niet lang daarna wilde ik wat meer zoom, en kwam de Nikkor 55-200 even 'langs'.
Bij het groeien van mijn 'vraag' voor wat betreft mogelijkheden heeft dat objectief ook alweer het veld moeten ruimen en zijn ondertussen de Nikkor 50 mm/f1,8; de Sigma 18-50 f/2,8 en de Sigma 70-200 f/2,8 bewoner van mijn fototas geworden.

Met het glas ben ik dus 'gegroeid'; en ja wellicht kan dat 'nog beter' of 'nog scherper' maar ik ben met het glas heel tevreden.
Echter... ik begon steeds meer te merken dat ik de body aan het ontgroeien ben; op het gebied van hoge ISO prestaties (ISO1600 is al op de grens), op het gebied van dynamisch bereik (daar merk je in dat de sensor van een minder type is), op het gebied van AF-snelheid en -mogelijkheden en ook - niet onbelangrijk - op het gebied van handling.
Er zit op de D3100 één FN-knop die vrij in te delen is (bij mij dus de ISO-instelling) maar verder zijn de opties (behalve diafragma en/of sluitertijd) allemaal 'verborgen' in de menu-structuur van de camera.

Ik merk dat ik me daaraan ga 'ergeren'; ik kan niet even snel van AF-S naar AF-C en met de - jawel - één kruissensor van de D3100 is scherpstellen bij minder licht soms wel lastig zodra je van dat punt afgaat.
Allemaal redenen dat ik me aan het oriënteren ging, wat zou een opvolger kúnnen zijn?
Diverse topics kwamen voorbij, diverse modellen heb ik bekeken... Ik hoef niet naar FX (mijn fotografie én beurs lenen zich daar niet voor) en filmen doe ik niet (of nauwelijks).
Wel heb ik diverse typen fotografie (sport, model, event) waarbij ik een body zoek die 'divers inzetbaar' is; en al speurend kwamen de volgende modellen 'naar voren':

De D7000 (een tijdlang het vlaggeschip in de DX-lijn; tot de introductie van de D7100)
De D7100 (nu de trotse 'aanvoerder' van het DX-team)
De D300s (door diverse forum-leden - en ook op diverse andere plekken; aangeprezen op een snel, robuust 'werkpaard').

Dus dan het geheel maar gaan vergelijken, te beginnend dit weekend met de D7000.
Dankzij ons mede-forumlid Klaas (Pinocchio) mocht ik zijn body een weekend lang proberen, en hij had - voor het gemak - zijn objectieven er ook maar bij gedaan :mrgreen:
En dat laatste... daar ben ik Klaas heel dankbaar voor!

Mijn test was namelijk bijna meteen al 'mislukt' omdat mijn objectieven geplaatst op de D7000 body allen hetzelfde resultaat gaven: wazige en onscherpe foto's :huh:
Bij de body zat ook een calibratie-setje; maar ook daarmee kreeg ik mijn foto's niet scherp.
Bij een klein testje wat ik ergens ooit een keer had opgepikt kwam ik erachter dat het verschil in focus-vlak bij mijn objectieven in combi met de D7000 bijna 5 CENTIMETER was :evil: :shock:
Bij het monteren van de bijbehorende objectieven (door Chipclean is de hele set schoongemaakt en gekalibreerd een tijdje geleden) was het resultaat - op de Tamron 17-50 na - ragscherp. (die 17-50 is niet gekalibreerd door Chipclean, omdat dit objectief later is aangeschaft).
Iets wat de verhalen die ik wel meer las over de D7000 bevestigde, dat er 'soms' problemen zijn met front- of backfocus...

Een deel van mijn test viel hierdoor in het water, omdat ik dus geen gebruik kon maken van mijn eigen objectieven; maar niet getreurd: ik kon in ieder geval foto's maken :)

De D7000 was geleverd inclusief camera-grip; en daar was meteen het 1e 'punt'... wat is zo'n D3100 dan KLEIN...
Toegegeven, ik heb geen grote handen; maar een D7000 inclusief grip was wel een hele grote stap. Na een uurtje daarmee portretten maken afgelopen zaterdag heb ik die grip er af gehaald.
Ik kan zowel met als zonder prima in 'portrait' schieten en bedienen, en vond het formaat-verschil te groot om nog prettig mee te werken.
Vooraf heb ik de handleiding doorgelezen, en kwam daarbij heel vaak het 'aha-moment' tegen; dingen die in deze body zijn verwerkt zodat ze het 'werken' als fotograaf echt 10x makkelijker maken!
Voor de huidige bezitters van een D7000 wellicht 'gesneden koek' maar ik wilde de - voor mij dan - er uit springende dingen wel even vermelden:

- de directe knop-toegang tot de focus-mode (AF-C, AF-S en AF-A) en het focus-type (bij de AF-S in enkel of volledig veld, en bij AF-C in enkel, 9 punts dynamisch, 15 punts dynamisch en volledig veld dynamisch).
- de directe knop-toegang tot de witbalans en de ISO
- de mogelijkheid om in aperture-priority of shutter-priority de ISO-instelling op het secundaire wiel te zetten (súper!)
- de vrijheid om die wielen naar wens toe te wijzen, qua bediening in de diverse modi
- de mogelijkheid om zowel in AF-C als AF-S ofwel de shutter ofwel de focus 'voorrang' te geven
- de mogelijkheid om bij het gebruik van 2 SD-kaarten zelf een instelling te maken wat het 'gedrag' van kaart 2 is
- de LOEIsnelle AF, echt een keer zo snel als de D3100; en met 15 kruissensoren ook veel minder 'hunten'

Dan het werken met de body... ik kan alleen maar zeggen: Dit is een camera die doet wat ik vraag!
Snel in te stellen, snel te focussen, snel om te stellen, grote buffer bij continue-opnames, ook bij AF-C en 9-punts dynamisch is 'ie nog sneller met focussen dan de D3100 met 1 punt in AF-S :o
Met deze camera is ISO3200 ook geen enkel probleem; in de RAW-files zie je die wel maar in LR zijn ze ook zó weer 'weg' en blijft het beeld scherp en strak.
(en ja, foto's volgen nog; die moet ik van dit weekend nog bewerken).

De batterijduur is ruim voldoende, de snelheid van de body en de AF is wat ik 'zoek'; de instelmogelijkheden zijn legio en de prestaties bij weinig licht (en geloof me, bij het kickboksgala afgelopen weekend had ik nou niet echt 'showroomlicht') zijn stúkken beter dan bij de D3100.
Daar wordt ik dus wel blij van! :mrgreen:

Kan het nóg beter? Men zegt dat de D7100 eigenlijk voor 90% hetzelfde is als de D7000 behalve de 24MP sensor, het weglaten van een filter, het verbeterde AF-systeem met 51 punten en volledige sensor-bedekking en de brandpunts-afhankelijke auto-ISO, de nóg betere prestaties bij weinig licht en het betere dynamische bereik...
Gelukkig ga ik komende zaterdag middag dus op pad met een ander forumlid en mag ik zijn D7100 even aan de tand voelen...

En daarna is de D300s aan de beurt :mrgreen:

Wordt dus vervolgd!
Vragen/opmerkingen/commentaar zijn welkom; ik vind dit soort vergelijkingen wel heel interessant :!:
(aangezien ik niet precies wist in welke subsectie qua camera's dit hoorde, heb ik het maar in 'overige discussies' geplaatst).

Groet Danny
Nikon Z5 met een FTZ-adapter voor het glaswerk.
Gebruikersavatar
DannySan

Forumlid
Berichten: 3766


Locatie: Het Noord'n
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Het vergelijk... D3100 - D7000 - D7100 - D300s

Berichtdoor Kroontje » ma dec 02 2013 2:29 pm

Danny met alle respect...de D300s is een dijk van een camera, maar met de iso gaan je het zeker niet prettig krijgen ;) ISO 2000 is zijn max ook met Lr ( persoonlijk ervaring). De D 7100 kom je een heel eind ;)
Plus dat je nieuwere technieken aan boord heb.
Kroontje



Onderwerp:

Re: Het vergelijk... D3100 - D7000 - D7100 - D300s

Berichtdoor DannySan » ma dec 02 2013 2:32 pm

Ik snap wat je bedoeld Kroontje!
Maar... ik wil 'm toch wel even proberen, en tegelijk een bak thee bij Peter halen :mrgreen:
Nikon Z5 met een FTZ-adapter voor het glaswerk.
Gebruikersavatar
DannySan

Forumlid
Berichten: 3766


Locatie: Het Noord'n
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Het vergelijk... D3100 - D7000 - D7100 - D300s

Berichtdoor Kroontje » ma dec 02 2013 2:42 pm

Uit proberen kan altijd ;)
Kroontje



Onderwerp:

Re: Het vergelijk... D3100 - D7000 - D7100 - D300s

Berichtdoor Frans Heinsbroek » ma dec 02 2013 3:18 pm

Mijn ervaring met de D7100 is dat je die niet " even " uit probeert.
Frans Heinsbroek

Clublid
Berichten: 897


Locatie: Schiedam
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Het vergelijk... D3100 - D7000 - D7100 - D300s

Berichtdoor yzf1kr » ma dec 02 2013 3:21 pm

Die D300s kan je beter niet testen, dan ga ook hopen dat er ooit een D400 komt. ;)
En je gaat je afvragen waarom Nikon bepaalde functies/knoppen op de D7x00 heeft weggelaten.
yzf1kr

Forumlid
Berichten: 2112


Locatie: Uttendorf (AT)
Ervaringsniveau: *

Onderwerp:

Re: Het vergelijk... D3100 - D7000 - D7100 - D300s

Berichtdoor DannySan » ma dec 02 2013 3:28 pm

Frans Heinsbroek schreef:Mijn ervaring met de D7100 is dat je die niet " even " uit probeert.


Ervaringen mogen verschillen natuurlijk Frans Heinsbroek; de D7100 is - voor zover ik weet - nergens in de buurt te huur voor een lange(re) periode.
Daarom is het mooi dat na 3 dagen de D7000 is de D7100 een middag mag uitproberen; de basis van beide toestellen is - bijna - hetzelfde - ik wil alleen zien hoe die aanvoelt in de praktijk; en de functies uitproberen die de D7000 niet heeft en de beelden beoordelen...
Nikon Z5 met een FTZ-adapter voor het glaswerk.
Gebruikersavatar
DannySan

Forumlid
Berichten: 3766


Locatie: Het Noord'n
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Het vergelijk... D3100 - D7000 - D7100 - D300s

Berichtdoor Vincent » ma dec 02 2013 3:29 pm

Leuk verhaal en benieuwd naar het vervolg.

Maar inhoudelijk: ben ik de enige hier met een afkeer tegen het focus mode schakelaartje aan de voorkant? Ik heb toch wel een aantal 'cruciale' platen gemist omdat ik bij het wisselen van objectief per ongeluk van AF-C naar AF-S switchte :evil: Dat valt niet direct op helaas. Zit er sterk aan te denken om dat ding vast te plakken met een stukje tape. Als je AF-ON techniek gebruikt dan is het nut van dat hendeltje toch al vrij beperkt. Dan ga je die in elk geval zo weinig gebruiken dat ik hem liever achter een menuutje heb zitten dan voorop de camera...
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4518


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Het vergelijk... D3100 - D7000 - D7100 - D300s

Berichtdoor DannySan » ma dec 02 2013 3:35 pm

Dankje djunclesam!
Ik heb het - eerlijk gezegd - niet ondervonden (nog).
Zou het ook kunnen zijn dat het afhangt vanaf welk type camera je komt?
De D3100 heeft aan die zijde geen menu-knop; en ik moest gisteren tijdens het kickboksgala regelmatig wisselen van AF-C naar AF-S en kon dat snel en trefzeker doen met dat makkelijke hendeltje.
Op de D7000 is het 'hendeltje' trouwens de schakeling van AF naar manueel focus, alleen de combi van het knopje met het achterste wiel maakt AFC - AF-S - AF-A...
Nikon Z5 met een FTZ-adapter voor het glaswerk.
Gebruikersavatar
DannySan

Forumlid
Berichten: 3766


Locatie: Het Noord'n
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Het vergelijk... D3100 - D7000 - D7100 - D300s

Berichtdoor Vincent » ma dec 02 2013 3:38 pm

Gebeurt mij enkel als ik objectieven wissel. Verder komen er geen vingers in de buurt van dat knopje tijdens normaal gebruik.

Volgens mij moet je op de D7000 eerst een knopje indrukken op het hendeltje voordat je hem kunt draaien zie ik net. Daarmee zou je dat probleem in elk geval ondervangen.
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4518


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Het vergelijk... D3100 - D7000 - D7100 - D300s

Berichtdoor DannySan » ma dec 02 2013 3:40 pm

Over of dat knopje ingedrukt móet zijn voordat je 'm kunt draaien durf ik niet te zeggen... ik gebruik geen manueel focus.
En voor het switchen van AF-S naar AF-C moet je - op de D7000 in ieder geval - het knopje indrukken en dan - bij de D7000 die ik nu gebruik - het achterste wiel draaien (kun je ook instellen naar voorste wiel, naar wens).
Nikon Z5 met een FTZ-adapter voor het glaswerk.
Gebruikersavatar
DannySan

Forumlid
Berichten: 3766


Locatie: Het Noord'n
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Het vergelijk... D3100 - D7000 - D7100 - D300s

Berichtdoor Patrick » ma dec 02 2013 4:54 pm

De D300s is als je weet waar je mee bezig bent al snel de beste camera als je naar puur functionaliteit en handelbaarheid kijkt. Maar die sensor... Die blijft toch onderhand behoorlijk achter bij de D7100. Ik zou er persoonlijk daarom niet meer voor kiezen. En ik heb er zelf een gehad, dus weet waar het over gaat. :wink:

Er zijn natuurlijk wel situaties of soorten fotografie te bedenken dat het nog steeds een goede keus is. Maar die soorten fotografie worden steeds schaarser.

Leuk te zien hoe uitgebreid je hiermee bezig bent!
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Online
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26813


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Het vergelijk... D3100 - D7000 - D7100 - D300s

Berichtdoor peterpj » ma dec 02 2013 5:28 pm

Maar die sensor... Die blijft toch onderhand behoorlijk achter bij de D7100
Klopt wel, maar maakt de D300(s) dan slechte foto's. Er wordt nog steeds enthousiast gesproken over de D700, die heeft dezelfde sensor. Gecropped Op DX zelfs maar 6 M pixels. De D300 (s) kan alles en heeft alles. bv Een gewoon ouderwets flitscontact. (voor mijn Metz 45CT) Snel na een opname met een knop inzoomen op je foto om te kijken of deze scherp is. Ik hoop nog steeds op de D400 daarom ben ik niet over.
Nikon F801s,D800, Canon G1x , Lensen Tokina AT-X 16-28 F2.8 pro fx,Sigma 35 1.4 DG HSM, Sigma AF 105mm f/2.8 EX HSM DG OS macro, Nikkor 80-200 2.8, Nikkor 50 1.8, flitsers Nissin Di866MKII, Metz 45CT4
http://www.flickr.com/photos/piotrpj/
peterpj

Forumlid
Berichten: 269


Locatie: zwaag
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Het vergelijk... D3100 - D7000 - D7100 - D300s

Berichtdoor Patrick » ma dec 02 2013 5:43 pm

De D700 is een FX camera. De D300/D300s zijn DX camera's. Dus nee: niet dezelfde sensor.... :wink:

Wel ongeveer dezelfde techniek zou je denken. Maar ik heb zowel een D300 als een D700. Geloof me maar dat je ze NIET met elkaar kan vergelijken!

Nee, camera's gaan geen slechtere foto's maken als er nieuwere modellen uitkomen. Gelukkig maar. Maar er kan nu een keuze maken die je in 2008 niet had. Dat is natuurlijk wel een verschil. Destijds had je een D90 met vrijwel dezelfde sensortechniek en koos je echt het doosje. Hier is het verschil veel groter.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Online
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26813


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Het vergelijk... D3100 - D7000 - D7100 - D300s

Berichtdoor MauritsD » ma dec 02 2013 6:12 pm

Danny,

Zoals je al ervaren hebt is de D7000 ergonomisch een grote stap vooruit tov je D3100.
De D7100 is weer een ergonomische stap vooruit tov de D7000.

Zoals jij na 2 jaar knopjes en bedieningsgemak begint te missen op je D3100, mis ik na 2 jaar op mijn D7000 de knopjes en bediening die de D7100 weer biedt :)
Verder zijn ze redelijk gelijk in gebruik; je zult na 3 dagen D7000 geen moeite hebben met een paar uurtjes D7100.
Maar als je het geld kan missen of nog iets langer door kan sparen... ga dan echt voor de D7100, dat is effectief voordeliger als in 2 losse stappen upgraden.

Vwb de D300s zoals hierboven al aangemerkt; fantastische ergonomie, maar technisch inmiddels een stapje achteruit tov je huidige D3100.
Ik heb niet het idee dat Nikon nog met moderne D7500-techniek in een D300-body gaat komen, dat zal dan eerder in de D8x0/D9x0 range zitten ...

Over het AF-palletje: zoals je al schreef is dat voor manueel/auto-focus. Je hoeft er niet het middelste knopje voor in te drukken om het palletje te verzetten, Alleen het middelste knopje indrukken doet niets. De kans dat je het palletje ongemerkt verzet lijkt me zeer klein. Ik heb het iig nog nooit gehad terwijl ik me suf verwissel qua lenzen :? Overigens merk je het bij je eerste foto toch direct als er niet scherpgesteld wordt?
"Er zij licht; en er was licht." (Genesis 1:3)
Nikon heeft daar mooi op ingespeeld !
Gebruikersavatar
MauritsD

Clublid
Berichten: 1468


Locatie: Amsterdam
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja


Terug naar “Overige discussies”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten