HDR eens een kans gegeven

Dit subforum is de plek waar jij foto’s kan plaatsen om feedback te krijgen én te geven.

Onderwerp:

HDR eens een kans gegeven

Berichtdoor Rikietje » ma dec 02 2013 7:12 pm

Sinds gisteren heb ik dan eindelijk mijn nieuwe statief binnen, en ik kon niet wachten om hem uit te proberen!
Hetgeen waar ik het meest naar uitkeek was dat ik nou eindelijk kon beginnen met HDR fotografie. (Bewerkt met Photo Matrix Pro)

Ik heb hier de 3 best gelukte foto's van vandaag voor u!

1. Ik vind dit persoonlijk de best gelukte>
Het enige waar ik me aan stoor, is de hoeveelheid ruis die ontstaat bij het maken van deze HDR compilatie.
Afbeelding
Camera NIKON D3200
Focuslengte 18 mm
F-nummer f/8
ISO 100

2. Deze vind ik ook goed gelukt. Nog tips om de onscherpte bij HDR tegen te gaan?
Afbeelding
Camera NIKON D3200
Focuslengte 18 mm
F-nummer f/10
ISO 100

3. Ook wel tevreden mee, op de vliegtuigsporen blooper in de lucht na dan =P
Afbeelding
Camera NIKON D3200
Focuslengte 18 mm
F-nummer f/8
ISO 100

Het belangrijkste vind ik eigenlijk tips ...

Ik ben helemaal nieuw in de wereld van HDR en ik merk dat er meer bij komt kijken dan ik dacht. Klopt het dat de foto's al gauw wat onscherper worden?
Camera : Nikon D3200
Lens : Nikkor 18-105mm

Bekijk ook eens mijn Flickr en voeg me toe als contact =)
Gebruikersavatar
Rikietje

Forumlid
Berichten: 169


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: HDR eens een kans gegeven

Berichtdoor DannySan » ma dec 02 2013 7:23 pm

Ik heb het idee dat het 'naast elkaar' staat?
Ik gebruik zelf Photoshop voor het mergen naar HDR; maar niet voordat ik in Photoshop de witbalans (voor zover nodig) in de 'normale' exposure heb gecorrigeerd naar de over- en onder-belichte versie.
Daarnaast haal ik bij het onderbelichte beeld eerste de kleur- en pixel-ruis redelijk 'grof' weg (beeldvervuiling).

Wellicht heb je de beelden eens onbewerkt voor me? (dan zou ik eens kunnen testen).

Foto 1 is qua 'plaatje' inderdaad in mijn opinie de mooiste, maar er zit inderdaad veel ruis in zeg :shock:
Ik vraag me af of je dus 'voorbewerkt' hebt of ze gewoon 'hup' als RAW in Photomatix hebt gedaan?
Nikon Z5 met een FTZ-adapter voor het glaswerk.
Gebruikersavatar
DannySan

Forumlid
Berichten: 3766


Locatie: Het Noord'n
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: HDR eens een kans gegeven

Berichtdoor Peter » ma dec 02 2013 7:25 pm

Je schiet meerdere foto's achter elkaar, 3, 5 7 of wellicht meer.
Al die foto's hebben een verschillende belichtingswaarde inderdaad.

Om de onscherpte tegen te gaan kun je een statief gebruiken. Uit de losse hand is dit praktisch niet te doen.
Ze zijn inderdaad allemaal niet scherp. Ze bevatten ook wat hinderlijke flare en veel ruis

De beleving bij een ieder is verschillend. Persoonlijk vind ik het door je gekozen onderwerp niet bijster geschikt voor deze techniek.
Maar het is leuk om mee te spelen en uit te proberen.
Gebruikersavatar
Peter

Clublid
Berichten: 7745


Locatie: Ameland / Enschede
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: HDR eens een kans gegeven

Berichtdoor Roy Kersbergen » ma dec 02 2013 7:29 pm

Ik vind foto 1 echt gaaf gelukt, de andere twee doen mij persoonlijk niet zo veel.
Gebruikersavatar
Roy Kersbergen

Forumlid
Berichten: 1680


Locatie: Doesburg
Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: HDR eens een kans gegeven

Berichtdoor Rikietje » ma dec 02 2013 7:33 pm

@Danny

Naast elkaar staat =P? Het waaide best wel dus misschien dat het daar door komt.
Verder heb ik niet eerst individueel de witbalans aangepast maar ze inderdaad als raw in photmatrix "hup" gegooid en daar de witbalans aangepast ...
Ik ga ze straks even in een dropboxje voor je gooien, ben nu ook even iets aan het downloaden wat iets meer prioriteit heeft dus verwacht ze na 8 uur =D

@Peter
Ze zijn met een statief geschoten maar het waaide best hard misschien dat dat het één en ander verklaard ...

@Roy
Dankje!
Camera : Nikon D3200
Lens : Nikkor 18-105mm

Bekijk ook eens mijn Flickr en voeg me toe als contact =)
Gebruikersavatar
Rikietje

Forumlid
Berichten: 169


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: HDR eens een kans gegeven

Berichtdoor DannySan » ma dec 02 2013 7:39 pm

Bij wind op een statief, even je jas 'om' je camera heen houden als je echt 'rocksteady' wilt fotograferen.
Ik heb het idee dat het alignen van de beelden met Photoshop (in mijn geval CS6) wat strakker gaat dan met Photomatix; maar dat kan ook aan mij liggen.
Ik zie ze dan wel tegemoet die beelden hoor.
Nikon Z5 met een FTZ-adapter voor het glaswerk.
Gebruikersavatar
DannySan

Forumlid
Berichten: 3766


Locatie: Het Noord'n
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: HDR eens een kans gegeven

Berichtdoor Peter » ma dec 02 2013 7:58 pm

Danny

ook al staat het statief zo stevig als een huis, met een stevige wind staat de rest dus niet stil :wink:
en dat zie je terug op de foto
Gebruikersavatar
Peter

Clublid
Berichten: 7745


Locatie: Ameland / Enschede
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: HDR eens een kans gegeven

Berichtdoor DannySan » ma dec 02 2013 8:37 pm

Daar is die jas dan weer voor Peter... :mrgreen:
Nikon Z5 met een FTZ-adapter voor het glaswerk.
Gebruikersavatar
DannySan

Forumlid
Berichten: 3766


Locatie: Het Noord'n
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: HDR eens een kans gegeven

Berichtdoor Ton van de Wiel » ma dec 02 2013 8:53 pm

Ik denk dat jullie me nu gaan bestempelen als een ouwe vent, maar ik hou hier niet zo van. Let wel, ieder zijn ding, ik doe dingen waar anderen niets aan vinden, maar het komt op mij heel onnatuurlijk over. Dit is me te getruced. (hoe spel je dat in godsnaam)
Ik heb wel met het idee lopen spelen om ook ooit eens wat te proberen maar dit houdt me weer een beetje tegen. Niet dat de foto's slecht zijn, maar nogmaals, het komt op mij zo onnatuurlijk over. Ik ben ook geen groot voorstander van al die bewerkingsprogramma's dus dat zal veel verklaren. Voorzover ik dus als niet liefhebber van HDR mag reageren en voor wat het waard is, de onscherpte valt mij ook op. Misschien hetzelfde probleem als bij nachtfotografie? Heb je een draadontspanner gebruikt? Zelfs al staat je statief rotsvast, het indrukken van de ontspanknop kan al genoeg beweging veroorzaken voor onscherpte. Zeker als je meerdere keren moet afdrukken.
Ton van de Wiel



Onderwerp:

Re: HDR eens een kans gegeven

Berichtdoor CaptainHook » ma dec 02 2013 8:56 pm

Ton van de Wiel schreef:...
Heb je een draadontspanner gebruikt? Zelfs al staat je statief rotsvast, het indrukken van de ontspanknop kan al genoeg beweging veroorzaken voor onscherpte. Zeker als je meerdere keren moet afdrukken.

Een draadontspanner? Bij een DSLR? Het is toch geen Df... :mryellow:
Daarvoor zijn er toch afstandsbedieningen c.q. digitale timers op je body om meerdere bracket opnamen automagisch achter elkaar door de body zelf te laten maken! :idea:
Dan is er geen mechanische koppeling tussen het ontspanmoment en de body hoor.
Laatst gewijzigd door CaptainHook op ma dec 02 2013 9:03 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
CaptainHook



Onderwerp:

Re: HDR eens een kans gegeven

Berichtdoor CaptainHook » ma dec 02 2013 9:01 pm

Ton van de Wiel schreef:Ik denk dat jullie me nu gaan bestempelen als een ouwe vent, maar ik hou hier niet zo van. Let wel, ieder zijn ding, ik doe dingen waar anderen niets aan vinden, maar het komt op mij heel onnatuurlijk over.

Ton, ik denk dat je hier twee dingen door elkaar haalt.
HDR wordt heel vaak te pas en te onpas gebruikt bij b.v. urbex fotografie om het ouderwetsche, het vervallen aspect aan te dikken, c.q. te overdrijven.

Maar de oorspronkelijk bedoeling van HDR was/is om het hoge dynamische bereik wat het mensenoog heeft, enigszins te benaderen met fotografische middelen. M.a.w. het enorme verschil tussen de uiterste van de belichting proberen te vangen in één foto. En aangezien de huidige sensorchips wel een steeds beter dynamisch bereik hebben, maar nog steeds niet kunnen tippen aan onze ogen, simuleren we dat door meerdere opnames, met een reeks van belichtingswaardes te combineren tot één eindresultaat. Met als doel dat enorme dynamische bereik vast te leggen en te reproduceren.

M.a.w. als de HDR opname er te geknutseld/te fake/te onnatuurlijk uitziet, dan is 'ie niet goed. :wink:
http://nl.wikipedia.org/wiki/High_Dynamic_Range

Tonemapping wordt vaak op één hoop gegooid met HDR. :?
CaptainHook



Onderwerp:

Re: HDR eens een kans gegeven

Berichtdoor Ton van de Wiel » ma dec 02 2013 9:02 pm

CaptainHook schreef:
Ton van de Wiel schreef:...
Heb je een draadontspanner gebruikt? Zelfs al staat je statief rotsvast, het indrukken van de ontspanknop kan al genoeg beweging veroorzaken voor onscherpte. Zeker als je meerdere keren moet afdrukken.

Een draadontspanner? Bij een DSLR? Het is toch geen Df... :mryellow:
Daarvoor zijn er toch afstandsbedieningen c.q. digitale timers op je body om meerdere bracket opnamen automagisch achter elkaar door de body zelf te laten maken! :idea:


Ik heb wel degelijk een draadontspanner op mijn D7100. Nieuw gekocht zelfs. OK, het draadje gaat niet meer in de ontspanknop maar het blijft een draadje. Gekozen voor die optie omdat je op die draadontspanner de knop vast kunt zetten en ik vaak aan nachtfotografie doe dus dan is dat erg handig. En het is de goedkope oplossing. Uiteraard kan bracketing ook.
Ton van de Wiel



Onderwerp:

Re: HDR eens een kans gegeven

Berichtdoor Ton van de Wiel » ma dec 02 2013 9:05 pm

CaptainHook schreef:
Ton van de Wiel schreef:Ik denk dat jullie me nu gaan bestempelen als een ouwe vent, maar ik hou hier niet zo van. Let wel, ieder zijn ding, ik doe dingen waar anderen niets aan vinden, maar het komt op mij heel onnatuurlijk over.

Ton, ik denk dat je hier twee dingen door elkaar haalt.
HDR wordt heel vaak te pas en te onpas gebruikt bij b.v. urbex fotografie om het ouderwetsche, het vervallen aspect aan te dikken, c.q. te overdrijven.

Maar de oorspronkelijk bedoeling van HDR was/is om het hoge dynamische bereik wat het mensenoog heeft, enigszins te benaderen met fotografische middelen. M.a.w. het enorme verschil tussen de uiterste van de belichting proberen te vangen in één foto. En aangezien de huidige sensorchips wel een steeds beter dynamisch bereik hebben, maar nog steeds niet kunnen tippen aan onze ogen, simuleren we dat door meerdere opnames, met een reeks van belichtingswaardes te combineren tot één eindresultaat. Met als doel dat enorme dynamische bereik vast te leggen en te reproduceren.

M.a.w. als de HDR opname er te geknutseld/te fake/te onnatuurlijk uitziet, dan is 'ie niet goed. :wink:
http://nl.wikipedia.org/wiki/High_Dynamic_Range

Tonemapping wordt vaak op één hoop gegooid met HDR. :?


Ik denk niet dat ik het door elkaar haal. Wat ik ervan begrijp is dat je meerdere shots maakt met een andere belichting en dat uiteindelijk samen laat komen tot een bellichting waarbij zowel donker als licht goed uitgelicht zijn. Toch? Ik zag wat voorbeelden van nachtfotografie waar dan de lampen niet meer zo overheersend zijn dan wanneer je het zou doen met slechts 1 foto/belichting. Of zie ik dat verkeerd.
Ton van de Wiel



Onderwerp:

Re: HDR eens een kans gegeven

Berichtdoor CaptainHook » ma dec 02 2013 9:07 pm

Moet je een draadloze draadontspanner gebruiken! :lol:
Maar ff sereneus, onder draadontspanner wordt meestal dat staaldraadje in een hulsje bedoeld, wat fysiek je opnameknop indrukte. M.a.w. een mechanische koppeling tussen jouw hand en het toestel.
Bij de hedendaagse elektronische (al dan niet draadloze) draadontspanners, of liever gezegd op afstand bestuurbare ontspanners, is die mechanische koppeling er niet meer. Dan moet je het wel heel bont maken wil je bij een druk op het elektrieke knoppie een zodanig ruk aan de kabel geven dat je body beweegt... :mryellow:
CaptainHook



Onderwerp:

Re: HDR eens een kans gegeven

Berichtdoor Peter » ma dec 02 2013 9:09 pm

DannySan schreef:Daar is die jas dan weer voor Peter... :mrgreen:


Door de wind bewegen de takken aan de bomen.
Je wilt de bomen, de bladeren etc etc in een jas verpakken :lol:

bel even als het zover is :wink:
Gebruikersavatar
Peter

Clublid
Berichten: 7745


Locatie: Ameland / Enschede
Foto's bewerken toestaan: Nee


Terug naar “Fotobespreking”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten