HDR eens een kans gegeven

Dit subforum is de plek waar jij foto’s kan plaatsen om feedback te krijgen én te geven.

Onderwerp:

Re: HDR eens een kans gegeven

Berichtdoor Ton van de Wiel » ma dec 02 2013 9:16 pm

CaptainHook schreef:Moet je een draadloze draadontspanner gebruiken! :lol:
Maar ff sereneus, onder draadontspanner wordt meestal dat staaldraadje in een hulsje bedoeld, wat fysiek je opnameknop indrukte. M.a.w. een mechanische koppeling tussen jouw hand en het toestel.
Bij de hedendaagse elektronische (al dan niet draadloze) draadontspanners, of liever gezegd op afstand bestuurbare ontspanners, is die mechanische koppeling er niet meer. Dan moet je het wel heel bont maken wil je bij een druk op het elektrieke knoppie een zodanig ruk aan de kabel geven dat je body beweegt... :mryellow:


Die draadloze draadontspanner lijkt me een gat in de markt.
Jawel, ik ken het verschil, heb zelfs nog een oude draadontspanner liggen die je in het daartoe bestemde schroefgaatje in de ontspanknop moest schroeven.
Wat ik probeerde aan te geven was eigenlijk om enigerlei ontspanner te gebruiken die ervoor zorgt dat je niet met je vinger de ontspanknop in hoeft te drukken. Die druk namelijk kan je camera aardig bewegen t.o.v. het vorige genomen shot.
Ton van de Wiel



Onderwerp:

Re: HDR eens een kans gegeven

Berichtdoor DannySan » ma dec 02 2013 9:21 pm

Oké Peter, jij wint (wind) ik bekeek het net even anders :mrgreen:
Nikon Z5 met een FTZ-adapter voor het glaswerk.
Gebruikersavatar
DannySan

Clublid
Berichten: 3826


Locatie: Groningen
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: HDR eens een kans gegeven

Berichtdoor CaptainHook » ma dec 02 2013 9:24 pm

[sorry, ik wil niet de TS z'n topic kapen, maar ff wat uitleg over HDR voor Ton]

Voor Ton dus. :)

Als je deze opname ziet:
Afbeelding
Denk je dan dat dit wel of niet HDR is?
CaptainHook



Onderwerp:

Re: HDR eens een kans gegeven

Berichtdoor Ton van de Wiel » ma dec 02 2013 9:29 pm

Captain Hook, wat kan ik winnen als ik het goed heb?
Het zal wel een strikvraag zijn en een HDR foto zijn omdat je mij duidelijk gaat maken wat het precies inhoudt. Maar omdat ik nogal eigenwijs ben (volgens mijn wederhelft) ga ik voor het antwoord nee.
Ik denk dat deze foto, hoe mooi ik hem ook vind, ook met gewone fotografie te maken valt.
Ton van de Wiel



Onderwerp:

Re: HDR eens een kans gegeven

Berichtdoor CaptainHook » ma dec 02 2013 9:33 pm

Ha, winnen? Helaas noppes. :mryellow:

Maar dit is idd HDR. 5 bracket opnames( -2, -1, 0, +1, +2EV), met statief, automatisch achter elkaar gemaakt en met PS CS6 samengevoegd tot één HDR plaat.
En de enkelvoudige opname heeft lang niet zoveel 'diepte' en dynamische omvang in het beeld zitten.
CaptainHook



Onderwerp:

Re: HDR eens een kans gegeven

Berichtdoor Ton van de Wiel » ma dec 02 2013 9:42 pm

Ja daar was ik al bang voor. Dit is overigens een foto die me WEL over de streep kan trekken omdat dit niet te opvallend en onnatuurlijk is. Ik vond dit wel een mooi voorbeeld van goed gebruik van HDR.
Ton van de Wiel



Onderwerp:

Re: HDR eens een kans gegeven

Berichtdoor RVK » ma dec 02 2013 9:53 pm

Misschien kun je wat meer gegevens laten zien, belichtingstijden, hoeveel opnames, etc.

Direct je RAW beelden in het HDR programma laden is niet echt de beste manier, je hebt meestal weinig invloed op het resultaat, je kunt beter eerst in een goede RAW converter zelf omzetten in TIFF. ( veel programma's gebruiken DC raw, zonder mogelijke instelling)

Let daarbij op verzadiging en ruis, HDR programma's hebben de nijging om dat te versterken.

Statief zal niet het probleem zijn, de nieuwe generatie programma's kunnen steeds beter uitlijnen zodat ook handmatig goed te werken valt (let dan wel op je sluitertijd)

Heb je hier uitlijnen toegepast?

Beweging in je onderwerp is veel slechter, simpele ghostbeelden zijn ook nog wel te corrigeren, maar bv veel bewegende takken maken het wel heel moeilijk, dit zou de onscherpte kunnen verklaren.
(ik ben niet zo bekend met Photo matrix dus weet niet hoe dit programma hier mee omgaat)

Zowel foto1 als 2 hebben wel veel halo's wat meestal ontstaat bij het tone mappen ( is compressie) en wel door de toegepaste verhouding van globale en locale compressie

Bij 1 en 2 zijn delen van de bomen dichtgelopen terwijl dat bij 3 weer iets teveel is opgehaald (het zit dus wel in je reeks)

Ik zou nog eens uitgaan van je RAW beelden, die goed omzetten en dan mergen en tone mappen.

In het komende NCN magazine staat een artikel over zowel HDR als LDR waar veel wordt uitgelegd o.a het verschil tussen globale en locale compressie.

succes

RVK
Luiheid is feitelijk alvast uitrusten voor eventuele toekomstige inspanning

https://robvankralingen.fotoport.nl/
RVK

Clublid
Berichten: 956


Locatie: Nieuwerkerk ad IJssel
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: HDR eens een kans gegeven

Berichtdoor ReneG » ma dec 02 2013 11:51 pm

Het meeste is al gezegd. De onscherpte komt vermoed ik vooral voort uit beweging van het onderwerp (takken en gras), de rest lijkt al wat scherper te zijn. Hou verder je ISO zo laag mogelijk, ISO ruis wordt door HDR nogal eens uitversterkt.

Er vanuit gaande dat je platform (statief) stabiel was (en gebruik van een afstandsbediening is ook aan te raden, net als spiegelvoorontspanning), is het inderdaad een kwestie van uitlijning (alignment) toepassen, zoals eerder genoemd. Verder hebben dedicated HDR programma's vaak ook nog een 'ghosting' optie om dit te voorkomen.
Spul waarmee je foto's maakt...
Gebruikersavatar
ReneG

Clublid
Berichten: 5046


Locatie: Regio Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: HDR eens een kans gegeven

Berichtdoor Hans Kühn » di dec 03 2013 9:20 am

Statieven, draadontspanners alle hulpmiddelen zijn goed. We hebben echter met natuur te maken en sommige dingen blijven niet stil staan. Ik heb al vele hdr foto's uit de hand gemaakt echter deze monteer ik dan met een panoramaprogramma. Dat wil nog wel eens hele fraaie resultaten geven.
Gebruikersavatar
Hans Kühn

Clublid
Berichten: 250


Locatie: Zoetermeer
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: HDR eens een kans gegeven

Berichtdoor skinnybmw » di dec 03 2013 5:30 pm

Ik heb hetzelfde probleem met HDR...deze foto heb ik afgelopen week in Marokko gemaakt...gewoon vanaf een steen met de zelfontspanner, 3 foto's maar toch geen goede uitlijning van Photomatix?!? (Sorry voor het stelen van dit topic maar zie mijn probleem ook in jouw foto's terug)

Afbeelding

(Sorry voor het stelen van dit topic maar zie mijn probleem ook in jouw foto's terug)
- Nikon D7000 + Travor BP-D11
- Canon PowerShot SV-260 HS
- Tamron SP 17-50mm F/2,8 XR Di II LD ASL IF
- AF-S Nikkor 18-105 1:3.5-5.6G ED VR
- Meike Speedlight MK-431
- Feisol CT-3441SB Rapid + CB-40D ballhead
- Redged RMA-432 Monopod
- Kata DR466

Flickr
Gebruikersavatar
skinnybmw

Forumlid
Berichten: 223


Locatie: Leeuwarden
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: HDR eens een kans gegeven

Berichtdoor Reest » di dec 03 2013 6:02 pm

Ton van de Wiel schreef:Ja daar was ik al bang voor. Dit is overigens een foto die me WEL over de streep kan trekken omdat dit niet te opvallend en onnatuurlijk is. Ik vond dit wel een mooi voorbeeld van goed gebruik van HDR.


In het komende NCN magazine staat een artikel over zowel HDR als LDR waar veel wordt uitgelegd o.a het verschil tussen globale en locale compressie........


Ton
Lid worden is nu bittere noodzaak voor je, anders krijg je dit sublieme clubblad nooit te zien :P :idea:

Groet
Rinus
Nikon | Gitzo en iets wat schommelt
Gebruikersavatar
Reest

Clublid
Berichten: 1053


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: HDR eens een kans gegeven

Berichtdoor Ton van de Wiel » di dec 03 2013 6:20 pm

Sheisse! Pas op 1 januari word ik lid. Hmm illegale kopie zien te vinden.
Ton van de Wiel



Onderwerp:

Re: HDR eens een kans gegeven

Berichtdoor Rikietje » di dec 03 2013 6:34 pm

Allen hartstikke bedankt voor jullie reacties!

Met jullie tips in het achterhoofd en een heleboel gegoogle of post processing heb ik het vandaag nog een keer geprobeerd, even lekker naar buiten geweest foto's gemaakt en kwam hiermee naar voren :


Afbeelding

Misschien niet helemaal het goede onderwerp voor HDR, ben ik achter gekomen, maar wel een stuk beter dan gister vind ik.

Er is weinig tot geen ruis te vinden en de scherpte van de foto is ook een stuk beter.

Klik hieronder voor full-resolution :
http://www.flickr.com/photos/rikietje/11192477186/
Camera : Nikon D3200
Lens : Nikkor 18-105mm

Bekijk ook eens mijn Flickr en voeg me toe als contact =)
Gebruikersavatar
Rikietje

Forumlid
Berichten: 169


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: HDR eens een kans gegeven

Berichtdoor Peter » di dec 03 2013 7:44 pm

Stukken beter inderdaad

de FAQ van dit programma geeft ook goede tips om ruis tegen te gaan
http://www.hdrsoft.com/support/faq_phot ... html#noise
Gebruikersavatar
Peter

Clublid
Berichten: 7764


Locatie: Ameland / Enschede
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: HDR eens een kans gegeven

Berichtdoor Rikietje » di dec 03 2013 8:49 pm

Hier nog één van vandaag, wellicht wat geschikter voor HDR

Wel iets meer ruis ...

Afbeelding.

Full resolution : http://www.flickr.com/photos/rikietje/11194237834/
Camera : Nikon D3200
Lens : Nikkor 18-105mm

Bekijk ook eens mijn Flickr en voeg me toe als contact =)
Gebruikersavatar
Rikietje

Forumlid
Berichten: 169


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja


Terug naar “Fotobespreking”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 gasten