Ik zit dit onderwerp met aandacht te lezen. Er komen veel zaken voorbij die heel bekend klinken.
Hetgeen ik meemaak en zie gebeuren op dit forum, gebeurt ook op andere sites. Sites als DPZ.nl, Footo.nl en een site waar ik in het beheer zit, Zoom.nl gaat het al niet veel beter. DPZ is op sterven na dood terwijl dit echt wel een site was met veel kundigheid en prachtige beelden, bij Zoom word achter de schermen ook gewerkt aan iets nieuws om mensen te houden en lokken en zo bij nog mee sites.
Een van de allergrootste problemen op een fora zijn de vaste garde en de nieuwe aanwas. Beide zijn nodig, maar beide kunnen niet altijd even goed met elkaar overweg. Een punt waar hier al veel over gepraat word zijn de leuke dingen als kritiek op een foto.
Veel mensen plaatsen foto's puur omdat het kan, "Hey kijk eens wat ik voor leuks heb geknipt", die zijn niet op zoek naar kennis, onderbouwing, tips of adviezen hoe iets beters kan, die zien een fora als een medium om zaken te plaatsen/delen en net als op Facebook alleen maar leuke berichten te krijgen. Geef je die mensen commentaar, hoe goed bedoelt ook, komen er niet altijd de leukste reacties op, men is dit niet gewoon en wil dat niet.
Dan heb je mensen die graag verder willen, advies willen, raad, tips en tricks. Helemaal goed, die zoeken we op een forum als dit toch? Juist, enigste probleem is dat er een grote groep mensen zit die alleen maar roepen "Oohh, wat een mooie kleuren" of "Goed gezien" en de dooddoener aller tijden "Mooi scherp hoor". Oftewel adviezen waar niemand iets mee kan, hoe goed ook bedoelt. Veel mensen kunnen ( nog ) geen goede adviezen of tips geven, omdat de eigen kennis ontbreekt, wat natuurlijk geen schande is, maar niet altijd even behulpzaam is.
Maar dan zijn er gelukkig de groep, vaste klanten, de mensen die de wijsheid en kennis wel hebben. Super, als ze dit willen delen, want daarvan zijn veel mensen die geen commentaar meer geven op de zoveelste foto van een CD met druppels. Dan heb je een groep die mensen bedelven onder ellenlange technische verhalen, waar door een leek niets meer van te maken is, erg fijn, maar evenmin behulpzaam. Uiteraard hebben we dan de groep die alleen maar reageren op "vrienden en bekenden" binnen het forum, de gevestigde orde, de groep gelijken...
Zo kan ik nog wel even doorgaan, maar jullie snappen wat ik bedoel.
Het openbreken van deze indeling van presentaties en Beoordelingen kan prima werken, maar het kan ook mensen tegen de haren in strijken, je doet het als bestuur immers nooit goed. Het grote probleem is dat veel mensen geen goede kritiek kunnen geven en evenzoveel mensen geen kritiek kunnen ontvangen. ( je wil niet weten hoeveel haatmail ik door de jaren al ooit heb gekregen als ik mijn mening eens neerschreef op bepaalde sites )
Als jullie door willen gaan met het laten plaatsen van foto's en te zorgen dat er meer of beter geplaatst word en gereageerd zouden jullie eens kunnen overwegen om een systeem te maken waarin men bijvoorbeeld een beginners en een gevorderde afdeling heeft.
Nieuwe leden krijgen te zien dat er 2 delen zijn waar men zich met fotografie bezig houd, en dat men zich eerst moet bewijzen wil men verder kunnen stromen.
Men komt binnen als beginneling en iedere foto dien men plaatst is onderhevig aan "lichte" kritiek. Kleine vriendelijke tips en tricks om iemand te helpen te groeien. Zaken als "wat een leuke kleuren" zin daar niet gewenst. De nieuwe leden zullen dus open moeten staan voor kritiek, en er word verwacht dat men na enige tijd ook zelf probeert nieuwkomers te helpen bijvoorbeeld. Op het moment dat de mods zien dat mensen er idd moeite voor willen doen om zichzelf te ontplooien kunnen zij beslissen of iemand toegang krijgt tot het "gevorderde" deel. Dit zou kunnen door bijv. observatie van mods, maar makkelijker nog, door een aanvraag van de nieuwkomer welke na bijv. 3 maanden mag verzoeken tot toelating.
Zo geef je echt geïnteresseerde een prikkel om verder te willen komen naar het andere deel waar de kritiek steviger kan zijn en vooral mag zijn. Kritiek die men kan gebruiken om nog beter te worden. Denk aan bijvoorbeeld een proeftijd, toont nieuw lid voldoende inzet in dit deel om definitief toegang te krijgen?
Maak het zo dat iedereen alle geplaatste foto's kan zien, zowel begin als gevorderd, maar posten alleen indien toegang is verkregen. Maak een "huiskamer" oid waar gevorderden alleen in kunnen voor wat lossere materie en gesprekken. Een plek die nieuwe leden nieuwsgierig kan maken, wat staat daar allemaal, daar wil ik ook bij horen..
Laat "beginners" niet meteen het achterste van de tong zien van het forum, maar maak ze nieuwsgierig, laat ze er iets voor doen.
Mensen die een losse foto willen plaatsen van hun lieve kat, tsja, leuk, maar of in een beginnersverzameldraadje, of in een verzameltopic zonder commentaar bijvoorbeeld. Wil men niet meer, prima, dan zal je ook nooit in de andere kamers van het fora geraken. Wil men meer, prima, laat maar zien dat je het echt wil.
Dat is een beetje mijn gedachtegang. En dan gaat het niet eens of iemand een begaafd fotograaf is, maar de wil die iemand toont verder te willen. Wik men niet, geef ze een beperkt stukje op deze site, wil men meer, doe je best.
Ik snap Bijv. Kroontje heel goed. Dit is een van de redenen dat ik ook erg weinig foto's post. Niet omdat ik mezelf zo goed vindt, maar omdat veel mensen de moeite niet meer nemen om wat deugdelijke opmerkingen neer te zetten. Ik gaf zelf op andere fora vaak mijn mening, nooit persoonlijk, nooit op de man, maar mijn inziens redelijk onderbouwd en luchtig, en van sommigen krijg je berichten van "top, bedankt" en van sommigen krijg je PM's van "sodemieter op, je hebt er geen verstand van, ik weet waar je huis woont en mijn buurvrouw zegt dat ik wel goed ben " Dat is lastig en weinig uitdagend om verdere commentaren te maken.
Dus ja... Wat wil het bestuur hier. Ik weet dat er meerdere sites zijn die met deze structuur werken zoals het nu is en ook problemen ondervinden en waar goede mensen weglopen en nieuwe geen kans krijgen of geen begeleiding.
Hoe toegankelijk en open wil je een fora laten zijn. En zou het lukken mensen te prikkelen om meer uit zichzelf te kunnen laten halen misschien door een andere insteek?
Wie het weet mag het zeggen.
Ps, sorry voor de grote lap onsamenhangende tekst inmiddels