Geen foto's meer

Plaats hier je vragen en opmerkingen over dit forum.
Kroontje

Re: Geen foto's meer

Bericht door Kroontje » zo dec 08 2013 9:30 pm

Peter schreef:Het gaat hier toch over foto's, nut en noodzaak ? en hoe al dan niet in te vullen op dit forum
Dat beschrijf ik
Bedoel dat ik over lees fouten lees ;)

Remco v/d Sanden
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Remco v/d Sanden » zo dec 08 2013 9:32 pm

Ik zit dit onderwerp met aandacht te lezen. Er komen veel zaken voorbij die heel bekend klinken.

Hetgeen ik meemaak en zie gebeuren op dit forum, gebeurt ook op andere sites. Sites als DPZ.nl, Footo.nl en een site waar ik in het beheer zit, Zoom.nl gaat het al niet veel beter. DPZ is op sterven na dood terwijl dit echt wel een site was met veel kundigheid en prachtige beelden, bij Zoom word achter de schermen ook gewerkt aan iets nieuws om mensen te houden en lokken en zo bij nog mee sites.

Een van de allergrootste problemen op een fora zijn de vaste garde en de nieuwe aanwas. Beide zijn nodig, maar beide kunnen niet altijd even goed met elkaar overweg. Een punt waar hier al veel over gepraat word zijn de leuke dingen als kritiek op een foto.
Veel mensen plaatsen foto's puur omdat het kan, "Hey kijk eens wat ik voor leuks heb geknipt", die zijn niet op zoek naar kennis, onderbouwing, tips of adviezen hoe iets beters kan, die zien een fora als een medium om zaken te plaatsen/delen en net als op Facebook alleen maar leuke berichten te krijgen. Geef je die mensen commentaar, hoe goed bedoelt ook, komen er niet altijd de leukste reacties op, men is dit niet gewoon en wil dat niet.

Dan heb je mensen die graag verder willen, advies willen, raad, tips en tricks. Helemaal goed, die zoeken we op een forum als dit toch? Juist, enigste probleem is dat er een grote groep mensen zit die alleen maar roepen "Oohh, wat een mooie kleuren" of "Goed gezien" en de dooddoener aller tijden "Mooi scherp hoor". Oftewel adviezen waar niemand iets mee kan, hoe goed ook bedoelt. Veel mensen kunnen ( nog ) geen goede adviezen of tips geven, omdat de eigen kennis ontbreekt, wat natuurlijk geen schande is, maar niet altijd even behulpzaam is.
Maar dan zijn er gelukkig de groep, vaste klanten, de mensen die de wijsheid en kennis wel hebben. Super, als ze dit willen delen, want daarvan zijn veel mensen die geen commentaar meer geven op de zoveelste foto van een CD met druppels. Dan heb je een groep die mensen bedelven onder ellenlange technische verhalen, waar door een leek niets meer van te maken is, erg fijn, maar evenmin behulpzaam. Uiteraard hebben we dan de groep die alleen maar reageren op "vrienden en bekenden" binnen het forum, de gevestigde orde, de groep gelijken...

Zo kan ik nog wel even doorgaan, maar jullie snappen wat ik bedoel.
Het openbreken van deze indeling van presentaties en Beoordelingen kan prima werken, maar het kan ook mensen tegen de haren in strijken, je doet het als bestuur immers nooit goed. Het grote probleem is dat veel mensen geen goede kritiek kunnen geven en evenzoveel mensen geen kritiek kunnen ontvangen. ( je wil niet weten hoeveel haatmail ik door de jaren al ooit heb gekregen als ik mijn mening eens neerschreef op bepaalde sites )

Als jullie door willen gaan met het laten plaatsen van foto's en te zorgen dat er meer of beter geplaatst word en gereageerd zouden jullie eens kunnen overwegen om een systeem te maken waarin men bijvoorbeeld een beginners en een gevorderde afdeling heeft.
Nieuwe leden krijgen te zien dat er 2 delen zijn waar men zich met fotografie bezig houd, en dat men zich eerst moet bewijzen wil men verder kunnen stromen.
Men komt binnen als beginneling en iedere foto dien men plaatst is onderhevig aan "lichte" kritiek. Kleine vriendelijke tips en tricks om iemand te helpen te groeien. Zaken als "wat een leuke kleuren" zin daar niet gewenst. De nieuwe leden zullen dus open moeten staan voor kritiek, en er word verwacht dat men na enige tijd ook zelf probeert nieuwkomers te helpen bijvoorbeeld. Op het moment dat de mods zien dat mensen er idd moeite voor willen doen om zichzelf te ontplooien kunnen zij beslissen of iemand toegang krijgt tot het "gevorderde" deel. Dit zou kunnen door bijv. observatie van mods, maar makkelijker nog, door een aanvraag van de nieuwkomer welke na bijv. 3 maanden mag verzoeken tot toelating.
Zo geef je echt geïnteresseerde een prikkel om verder te willen komen naar het andere deel waar de kritiek steviger kan zijn en vooral mag zijn. Kritiek die men kan gebruiken om nog beter te worden. Denk aan bijvoorbeeld een proeftijd, toont nieuw lid voldoende inzet in dit deel om definitief toegang te krijgen?

Maak het zo dat iedereen alle geplaatste foto's kan zien, zowel begin als gevorderd, maar posten alleen indien toegang is verkregen. Maak een "huiskamer" oid waar gevorderden alleen in kunnen voor wat lossere materie en gesprekken. Een plek die nieuwe leden nieuwsgierig kan maken, wat staat daar allemaal, daar wil ik ook bij horen..

Laat "beginners" niet meteen het achterste van de tong zien van het forum, maar maak ze nieuwsgierig, laat ze er iets voor doen.
Mensen die een losse foto willen plaatsen van hun lieve kat, tsja, leuk, maar of in een beginnersverzameldraadje, of in een verzameltopic zonder commentaar bijvoorbeeld. Wil men niet meer, prima, dan zal je ook nooit in de andere kamers van het fora geraken. Wil men meer, prima, laat maar zien dat je het echt wil.

Dat is een beetje mijn gedachtegang. En dan gaat het niet eens of iemand een begaafd fotograaf is, maar de wil die iemand toont verder te willen. Wik men niet, geef ze een beperkt stukje op deze site, wil men meer, doe je best.
Ik snap Bijv. Kroontje heel goed. Dit is een van de redenen dat ik ook erg weinig foto's post. Niet omdat ik mezelf zo goed vindt, maar omdat veel mensen de moeite niet meer nemen om wat deugdelijke opmerkingen neer te zetten. Ik gaf zelf op andere fora vaak mijn mening, nooit persoonlijk, nooit op de man, maar mijn inziens redelijk onderbouwd en luchtig, en van sommigen krijg je berichten van "top, bedankt" en van sommigen krijg je PM's van "sodemieter op, je hebt er geen verstand van, ik weet waar je huis woont en mijn buurvrouw zegt dat ik wel goed ben " Dat is lastig en weinig uitdagend om verdere commentaren te maken.

Dus ja... Wat wil het bestuur hier. Ik weet dat er meerdere sites zijn die met deze structuur werken zoals het nu is en ook problemen ondervinden en waar goede mensen weglopen en nieuwe geen kans krijgen of geen begeleiding.

Hoe toegankelijk en open wil je een fora laten zijn. En zou het lukken mensen te prikkelen om meer uit zichzelf te kunnen laten halen misschien door een andere insteek?
Wie het weet mag het zeggen.

Ps, sorry voor de grote lap onsamenhangende tekst inmiddels :D
Maakt gebruik van Nikon [FX] body's en Nikkor [FX] glaswerk, en voor de lol nog wat 35mm analoog...

https://www.instagram.com/remcovandesanden

Ton van de Wiel

Bericht door Ton van de Wiel » zo dec 08 2013 9:40 pm

Remco, zeker geen onsamenhangende tekst, ik begrijp je heel goed en vind je benadering verfrissend. De indeling die je bedenkt zou heel goed kunnen werken. Ik heb ook niets aan goh wat scherp en goh wat mooi. Ik wil leren, beter worden, de techniek begrijpen en de technische gegevens achter een foto begrijpen. Ik geef vaak kritiek maar alleen als ik ook iets positiefs kan zeggen en alleen als ik weet dat de maker van de foto er iets aan heeft, iets waarmee hij vooruit kan.
Omdat jij met een hele andere "out of the box" benadering komt zie je maar weer dat niemand de wijsheid in pacht heeft. In een werksituatie zou dat betekenen dat er een groep van mensen gevorm wordt die hierover advies gaat geven.

Reest
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***

Bericht door Reest » zo dec 08 2013 9:50 pm

Er zijn ook legio mensen die géén foto's op dit forum publiceren en die alleen van dit forum gebruik maken om 'bij' te blijven en dingen te leren.
In je (overigens best goed te lezen) verhaal, zie ik voor die mensen niet direct een 'plaats'.
Tevens het bepalen van wie 'beginner' en wie 'gevorderde' is, gaat zoals op andere fora, enorm veel problemen geven.
Ook (al of niet terecht) commentaar/gezever van mensen die het daar weer wel of niet mee eens zijn.

Rinus
Nikon | Gitzo en iets wat schommelt

Remco v/d Sanden
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Remco v/d Sanden » zo dec 08 2013 10:01 pm

Die mensen kunnen in de fototopics gewoon blijven lezen, alleen zijn misschien niet alle andere delen zichtbaar.

En de selectie kan relatief simpel.

Nieuwe aanmelding, toestemming om binnen te komen en te posten, met de uitdrukkelijke melding dat er op geplaatste foto's reacties gegeven zullen worden om 1 van te leren, en om zelf te leren reageren op anderen.
Na een tijd van bijvoorbeeld 3 maanden, of 10 fotoposts, of 25 weesgegroetjes, om het even kan iemand toestemming vragen als die gene verder wil bij de gevorderde afdeling. Die toestemming word aan een mod gedaan, welke op zijn beurt snel in iemands postgeschiedenis heeft gekeken of iemand idd wat moeite heeft gedaan om die toestemming te verdienen. Ik denk dat de meeste mods het inzich en onpartijdigheid wel hebben hier om zelf, of eventueel in overleg te zeggen, prima, jij mag verder of helaas, over 3 maanden mag je weer een poging doen want je hebt maar 3 berichten ooit geplaatst hier.

Het gaat niet om de kwaliteit die iemand laat zien, het gaat om de wil en interesse om verder te komen. Kwaliteit is immers relatief, maar iemand die inzet toont kan een waardevolle aanwinst blijken welke ook nog eens kan groeien.

Zo iets ongeveer kort gezegd.
Maakt gebruik van Nikon [FX] body's en Nikkor [FX] glaswerk, en voor de lol nog wat 35mm analoog...

Kroontje

Bericht door Kroontje » zo dec 08 2013 10:02 pm

Als jullie door willen gaan met het laten plaatsen van foto's en te zorgen dat er meer of beter geplaatst word en gereageerd zouden jullie eens kunnen overwegen om een systeem te maken waarin men bijvoorbeeld een beginners en een gevorderde afdeling heeft.
Remco Mooi dat dit toevallig ook besproken werd tijdens een uitje vandaag in Schiedam met wat clubleden ;)

Giso
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door Giso » zo dec 08 2013 10:06 pm

Ik denk persoonlijk dat er niet zoveel mis is met de huidige indeling. Het probleem doet zich pas voor als forumleden laten zien dat lezen een vak apart is. Als iedereen zijn posts in het juiste topic plaatst, en anderen alleen reageren op datgene waar ze op willen reageren, is er geen probleem, en is er op dit forum voor iedereen een plaatsje. Maar dat is natuurlijk alleen maar mijn mening
Als het niet gaat zoals het moet dan moet het maar zoals het gaat
Groet Giso

Roy Kersbergen
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Roy Kersbergen » zo dec 08 2013 10:08 pm

Het blijft lastig, 100 mensen, 100 meningen. Iedereen heeft een eigen stijl en kijkt anders tegen andermans foto's aan en dat maakt het zo lastig. Het enige waar je m.i. objectief commentaar op kan geven is de techniek (waarom een hogere iso, ander diafragma, andere sluitertijd enz enz.). Ik zou graag dit soort opbouwend commentaar krijgen op foto's 'goh probeer volgende keer eens dit of dat' i.p.v. 'mooie kleuren' en 'lekker scherp'.

Overigens vind ik het wel leuk om een complimentje te krijgen op een foto, dat mag voor mij best in de 'ik vind hem mooi/geslaagd' sfeer. Dat doet je als hobby fotograaf toch best goed en geeft je motivatie om door te gaan. Tenslotte maken we allemaal foto's om te laten zien!

Wat me overigens ook erg opvalt op dit forum is dat veel in de "vrienden en bekenden sfeer" commentaar word gegeven en daarom er weinig op andere foto's word gereageerd.

Remco v/d Sanden
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Remco v/d Sanden » zo dec 08 2013 10:10 pm

Kroontje schreef: Remco Mooi dat dit toevallig ook besproken werd tijdens een uitje vandaag in Schiedam met wat clubleden ;)
Daar was ik niet bij hahaha :D

I AM Kees
Forumlid
Forumlid

Bericht door I AM Kees » zo dec 08 2013 10:18 pm

Misschien dat er een meer vastgestelde vorm van commentaar op foto's zou kunnen komen. Denk bijvoorbeeld aan de "plussen en minnen" bij een review van hardware. Zoiets als:

Plus:
Goede scherptediepte
Contrastrijk
Interessant onderwerp

Min:
Uitsnede te krap
Kleuren te verzadigd

Want opmerkingen als "Hoe zou deze in zwart-wit zijn geweest", "jammer van dat haartje over het linkeroor" of - nog erger - "Deze foto smaakt mij niet", daar zit niemand op te wachten.

Uiteraard voorzien van uitleg waarom en verbetertips.

Hoe ging dat vroeger bij de fotoclub? Foto werd besproken en kreeg punten toch?

En dan de vraag wie is beginner en wie is gevorderde??
Iemand die 30 jaar verdienstelijk landschappen fotografeerde en zich nu met portretten gaat bezighouden. Waar valt die onder?

LJ-Jochem
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Bericht door LJ-Jochem » zo dec 08 2013 10:41 pm

Het gaat in deze denk ik niet over hoe gevorderd je bent als fotograaf maar meer als forumgebruiker. Iedereen komt binnen als newbie en stroomt, naar gelang zijn forum gerbuik, door naar gevorderd. Persoonlijk zie ik dit wel als een goed iets.

Het plaatsenbvan foto's vind ik echt een pre van dit forum. Ik heb op geen enkel ander forum al zoveel geleerd door het bekijken van foto's en de geleverde kritiek. Dat is ook de reden dat ik alleen mijn foto's plaats in beoordelingen (hopende op goede en opbouwende kritiek)

Sent from my C6903 using Tapatalk
Groet, Jochem

| Nikon D750 | Samyang 14mm f/2.8 IF ED UMC AE | Tamron SP 24-70mm f/2.8 Di VC USD | Tamron SP 90mm f/2.8 Di VC USD | Tamron SP 70-200mm f/2.8 Di VC USD G2 |Yongnou Speedlight YN568EX |
|Flickr | 500px
|

D. Haaksma
Forumlid
Forumlid

Bericht door D. Haaksma » zo dec 08 2013 10:59 pm

Maak gewoon een scheiding tussen een technisch deel en een fotodeel, deel die weer op in onderdelen.
http://www.photomacrography.net" onclick="window.open(this.href);return false; heeft ook zoiets.
Dan kunnen de leden gewoon kiezen.

Maar ja, ik heb net zo veel verstand van de techniek en mogelijkheden van een forum als een koe van kermis houden.
Ik weet wel dat ik fotopresentaties etc. zelden of nooit bekijk.

Verder is het aan onze gewaardeerde modjes en bestuur.

remoss
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door remoss » zo dec 08 2013 11:03 pm

Zoiets als LightCatch :mryellow:

Sorry kon het niet laten........

D. Haaksma
Forumlid
Forumlid