Nikon Df

Discussies over de Df.

Onderwerp:

Re: Nikon Df

Berichtdoor Skippy » di dec 10 2013 8:45 am

yzf1kr schreef:Als je naar de werkelijke metingen gaat kijken, dan zie je dat de scores voor de D4 en de Df 100% gelijk zijn (kleine meetverschillen niet buiten beschouwing gelaten.)

En toch blijkt er wel degelijk verschil tussen D4 en Df te zijn, zie http://www.dpreview.com/forums/post/52612104
Skippy

Moderator
Berichten: 11669


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nikon Df

Berichtdoor HetFotoAtelier » di dec 10 2013 9:11 am

Gebruikersavatar
HetFotoAtelier

Forumlid
Berichten: 168


Locatie: Utrecht
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nikon Df

Berichtdoor yzf1kr » di dec 10 2013 9:18 am

Zo zie je maar dat dat verhaal haaks staat op dat van DXO.
Zij meten een verschil bij lage iso, en bij hoge ISO zou het gelijk zijn, en bij DXO doen ze alsof de sensor beter is bij hoge ISO.

Als je discussie verder volgt op dpreview, dan zie je dat anderen, met een soortgelijke test de conclusie weer weerleggen.

http://www.dpreview.com/forums/post/52657275
yzf1kr

Forumlid
Berichten: 2112


Locatie: Uttendorf (AT)
Ervaringsniveau: *

Onderwerp:

Re: Nikon Df

Berichtdoor Skippy » di dec 10 2013 9:26 am

Verschillende meetmethodes leiden tot verschillende uitkomsten. Zoals jezelf al terecht aangaf, we praten over marginale verschillen die in de praktijk nauwelijks waarneembaar zijn.
Skippy

Moderator
Berichten: 11669


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nikon Df

Berichtdoor Flandria » di dec 10 2013 9:28 am

Precies, jouw voorbeeldfoto's zijn het die mij overtuigen.
Flandria




Onderwerp:

Re: Nikon Df

Berichtdoor reneo57 » di dec 10 2013 4:56 pm

Net in de bus een garantiecertificaat van Nikon voor de Df, voor een tweede jaar garantie na mijn product registratie.
Gebruikersavatar
reneo57

Clublid
Berichten: 4658


Locatie: NH
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nikon Df

Berichtdoor Marten » do dec 12 2013 3:15 pm

Marten

Forumlid
Berichten: 6933


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Nikon Df

Berichtdoor JaapV » do dec 12 2013 11:56 pm


Dat zal inmiddels niemand meer verbazen, lijkt me.
Wat op mijn lachspieren werkte was het tekstje dat er cursief in stond. Na driemaal lezen begreep ik wat er bedoeld werd, maar... :?
Groet, Jaap

Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
Galaxy S9+, D800, Nikkor glas, diverse gadgets * flickr fotootjes
Gebruikersavatar
JaapV

Clublid
Berichten: 5194


Locatie: Oud-Beijerland
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nikon Df

Berichtdoor Ballhead » zo dec 15 2013 9:58 am

Morge allemaal,

Ik schuif mij er zelf even tussen en het heeft eigenlijk niets met het voorgaande te maken maar...

Ik wilde even kwijt (weet niet of dit al gepost is) dat ik het zo jammer vind dat ze niet iets hebben en geswitched de Df.... n.l. het PSAM wieltje met het belichtingscorrectie wieltje....

Maar da's mijn mening.......errrug jammer...
Ballhead



Onderwerp:

Re: Nikon Df

Berichtdoor Marten » zo dec 15 2013 10:15 am

Als je bedoelt dat de PSAM knop (rechts) omgewisseld had moeten worden met de belichtingscorrectieknop (links) , dan lijkt mij dat tamelijk onlogisch.
Belichtingcorrectie hoort bij belichting (ISO). Juist mooi dat ze bij elkaar geplaatst zijn.
Marten

Forumlid
Berichten: 6933


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Nikon Df

Berichtdoor Skippy » zo dec 15 2013 10:21 am

Op zich is het logisch om de knoppen die de belichting beïnvloeden, iso en belichtingscorrectie, aan de linkerkant te groeperen. Bovendien stel je in de meeste situaties de belichtingscorrectie in nadat je de foto en m.n. het histogram hebt beoordeeld op het LCD-scherm. Dan heb je de rechterhand nodig om de camera vast te houden. Bij een camera met een EVF zoals de Fuji X-camera's heb je vóór het maken van de foto het histogram in de EVF in beeld en is het dus logisch dat de belichtingscorrectie wel met een knop aan de rechterkant te bedienen is.

Aanvulling; Marten, tegelijk gepost maar we zitten duidelijk op dezelfde lijn.
Skippy

Moderator
Berichten: 11669


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nikon Df

Berichtdoor Ballhead » zo dec 15 2013 10:28 am

Tja...zo had ik het nog niet bekeken. Zit een logica in. Wat ik schreef ben ik nu gewend op de Fuji x100s...werkt voor mij wel prettig. Is op de Fuji ook niet gelocked...toch ook wel fijn..

Maar goed, moet zelf nog eens terug naar de fotovakman om te voelen en te spelen....heb 'm pas 1x in m'n handen gehad. Op zich vond ik het wel lekker voelen allemaal met een 50mm erop. Toen de 24-120 erop werd gezet leek het uit balans.

Wel een heule mooie kamera hoor....is geheel mijn smaak....
Ballhead



Onderwerp:

Re: Nikon Df

Berichtdoor Skippy » zo dec 15 2013 10:32 am

Met grotere objectieven kun je het beste de camera plus het objectief op de handpalm, met de vingers naar voren, laten rusten en balanceren. Werkt prima hoor, althans tot pak 'm beet een 180mm objectief.
Skippy

Moderator
Berichten: 11669


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nikon Df

Berichtdoor Ballhead » zo dec 15 2013 10:45 am

Kweet ' t.... Ik bedoelde eigenlijk te zeggen....

Een x100s is in vergelijking tot de normale DSLR een super lichtgewicht, het is voor mij al jaren geleden dat ik een spiegelreflex in mijn handen heb gehad en wil daar weer terug naar toe. Wat mij opviel was het licht gewicht van de Df ten opzichte van de lens. Dat is bijv. bij een combi 800/24-120 beter verdeeld.

Het is weer wennen voor mij. Ik kom oorspronkelijk (oe, heel gevaarlijk) uit het Canon kamp en had toen een 5D/24-105 combi....

Maar ja.....toen kwam de Df.....zucht...nostalgie....(allereerste kamera Fujica STX-1N)
Ballhead




Terug naar “Df”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten