NSC_2526 131012 by WiebeTerpstra, on Flickr
2

NSC_2536 131012 by WiebeTerpstra, on Flickr
3 (polafilter verkeerd?)

NSC_2586 131012 by WiebeTerpstra, on Flickr
4

NSC_2641 131012 by WiebeTerpstra, on Flickr
eerste keer met polafilter op stap
Het valt me bij meerdere van je foto's op die je de laatste tijd post. Bij veel foto's zit er een kleurzweem. Volgens mij is die afkomstig uit het feit dat je geprobeerd hebt de overbelichte delen te corrigeren maar daarin te ver bent gegaan (corrigeer me als ik het fout heb).wiebeterpstra schreef:Ik zal eens kijken of ik die magenta uit foto 2 kan weghalen ( saturatie van magenta uitzetten? )
Ja er is altijd een zeker effect en dat varieert van de instelling van het fiiter (ik ken alleen lineaire filters). Wat de meest of minst effectieve stand is hangt af van de actuele lichtinval. Waar staat de zon etc. Daar zijn dus geen streepjes voor te zetten maar moet je kijken in de zoeker.wiebeterpstra schreef: nu we het toch over een filter hebben, ik heb een B&W circulair polafilter. je hebt met dergelijke filters niet een 0% effect stand waarop je hem kunt zetten/draaien? er staat bv niet een streepje of merkje op aangegeven.
Houdt het dan in dat het afhankelijk is van de stand van schieten icm lichtval? kortom er is altijd een 'effect' aanwezig?
Waarom onderbelichten als overbelichting evenzo te corrigeren is in de RAW-converterruilof schreef: Verder raad ik je aan altijd in RAW te fotograferen met standaard een EV-correctie op -0,3 of 0,6. Overbelichting wordt dan vermeden en eventuele onderbelichting is vrijwel altijd te corrigeren in de RAW-converter