Hamburg, Duitsland - december 2013

Onderwerp:

Hamburg, Duitsland - december 2013

Berichtdoor Cyrus » wo dec 11 2013 8:40 am

Weekendje Hamburg in december 2013. De oogst tot nu toe:

Afbeelding
1. Hamburg, Germany - Old Elbe Tunnel (1911)

Afbeelding
2. Hamburg Fair

Afbeelding
3. Hamburg, Germany - Reeperbahn - Red Light District

Afbeelding
4. Hamburg, Germany - Reeperbahn

Afbeelding
5. Hamburg, Germany - Reeperbahn

Afbeelding
Hamburg, Speicherstadt

De F3 is nog geladen met de rol analoge opnamen. Zodra deze ontwikkeld en gescanned zijn, zal ik de opnamen hier toevoegen.
Groeten,
Edwin

flickr - website
Gebruikersavatar
Cyrus

Clublid
Berichten: 3338


Locatie: NH
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Hamburg, Duitsland - december 2013

Berichtdoor Ton van de Wiel » wo dec 11 2013 10:41 am

Een lege Reperbahn?? Was ie echt leeg of lijkt ie leeg omdat de mensen "verdwenen" zijn door een lange sluitertijd?
Mooie serie.
Ton van de Wiel



Onderwerp:

Re: Hamburg, Duitsland - december 2013

Berichtdoor Cyrus » wo dec 11 2013 11:07 am

Doel je op het straatje met de "ramen"? Dat is overigens niet de Reeperbahn, maar een straatje dat er parallel aan loopt.

Dat straatje was helemaal leeg, omdat ik er rond 16:00 / 16:30 was - toen waren er nog geen klanten en dus kon ik redelijk ongestraft een foto maken, in ieder geval zonder mensen in beeld. De avond ervoor was het er enorm druk en vond ik het niet gepast om platen te schieten, zowel uit respect voor de dames als de klanten.
Groeten,
Edwin

flickr - website
Gebruikersavatar
Cyrus

Clublid
Berichten: 3338


Locatie: NH
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Hamburg, Duitsland - december 2013

Berichtdoor Ton van de Wiel » wo dec 11 2013 11:12 am

Edwin, tja daar zeg je wat! Zou je inderdaad wel eens een blauw oog hebben kunnen kosten als je ongevraagd foto's maakt van de bezoekers daar.
Ton van de Wiel



Onderwerp:

Re: Hamburg, Duitsland - december 2013

Berichtdoor DannySan » wo dec 11 2013 11:22 am

Ik vind het een mooie verzorgde, gevarieerde en kleurrijke serie!
Nikon Z5 met een FTZ-adapter voor het glaswerk.
Gebruikersavatar
DannySan

Forumlid
Berichten: 3766


Locatie: Het Noord'n
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Hamburg, Duitsland - december 2013

Berichtdoor jac49 » wo dec 11 2013 11:26 am

Een geweldige serie van een hele mooie stad ,(ben er vaker geweest (ouwe zeerot)
De z/w zijn heel mooi om naar te kijken, vind de grijs tint en de spiegeling van de tegeltjes in de oude elb tunnel prachtig.
Ook de vroege avond ( nachtfoto's) zijn prachtig, foto 4 met zijn motion blur is ook heel mooi .
Trouwens heb je nog meer foto's van Speicherstadt? staat toch wel hoog op mijn verlanglijstje om daar eens te fotograferen. :)
Je ziet vaak wel iets honderd keer-duizend keer,voor je het de allereerste keer werkelijk ziet.
jac49

Forumlid
Berichten: 2389


Locatie: Gemeente Roerdalen. Limburg
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Hamburg, Duitsland - december 2013

Berichtdoor Cyrus » wo dec 11 2013 11:30 am

Dank, Jac. Helaas niet meer foto's van Speicherstadt, de verlichting was grotendeels uit. Daardoor was dit zo'n beetje de enige plek waar goed een foto te maken was. Ik ga er beslist nog eens naar terug, want het is een prachtige stad en Speicherstadt is een indrukwekkend gebied!

Ik heb nog een stuk of 25 foto's met de analoge F3 gemaakt van het aanliggende gebied Hafencity - betreffende rol dient nog ontwikkeld te worden.
Groeten,
Edwin

flickr - website
Gebruikersavatar
Cyrus

Clublid
Berichten: 3338


Locatie: NH
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Hamburg, Duitsland - december 2013

Berichtdoor Frank B » wo dec 11 2013 7:06 pm

Mooie serie maar ik had # 2 er uit gelaten. Misschien bij de laatste foto de bouwkraan eruit shoppen,.
Gebruikersavatar
Frank B

Forumlid
Berichten: 1556


Locatie: Groningen
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Hamburg, Duitsland - december 2013

Berichtdoor EviZ » wo dec 11 2013 7:51 pm

Mooie serie, Edwin!
Nummer vijf is mijn favo!
Zes kijkt ook fijn, al vind ik em wel iets te krap gekaderd, met name aan de onderzijde! Enkelvoudige opname? Want wel mooi qua belichting!

Frank B schreef:Mooie serie maar ik had # 2 er uit gelaten. Misschien bij de laatste foto de bouwkraan eruit shoppen,.

+1
Gebruikersavatar
EviZ

Forumlid
Berichten: 289


Locatie: Purmerend
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Hamburg, Duitsland - december 2013

Berichtdoor robcctje » wo dec 11 2013 7:56 pm

Mooie serie,heb je ze allemaal met de D600 gemaakt?

Gr Rob
Gebruikersavatar
robcctje

Clublid
Berichten: 1386


Locatie: Nordhorn
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Hamburg, Duitsland - december 2013

Berichtdoor Ton van de Wiel » wo dec 11 2013 8:56 pm

Ik heb in gedachten even gedaan wat Frank als advies geeft over de bouwkraan. Let op, in gedachten. (zie mijn onderschrift!)
Toch denk ik wel dat het in dit geval een zinvolle bewerking zou zijn, zolang ik het maar niet weet.
Ton van de Wiel



Onderwerp:

Re: Hamburg, Duitsland - december 2013

Berichtdoor weimaraner » wo dec 11 2013 9:03 pm

Mooie platen van een mooie stad.

De bouwkranen zou ik erop laten staan. Die staan daar vanwege de bouw van het nieuwe Hamburgs concertgebouw, de Elb Philharmonie. En dat is een van de grootste (zoniet de grootste) financiële blunders van Hamburg - het hoort dus echt bij de stad zeg maar. Als je in Hamburg om een praatje verlegen zit moet je maar eens aan een inwoner vragen wanneer de Elb Philharmonie klaar is - succes gegarandeerd. :)
Gebruikersavatar
weimaraner

Clublid
Berichten: 2292


Locatie: Alblasserwaard
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Hamburg, Duitsland - december 2013

Berichtdoor Cyrus » wo dec 11 2013 9:35 pm

Dank, mannen!

@EviZ: #6 is een enkelvoudige belichting. Krappe kadering aan onderzijde zit al in de opname, heb hier de 85 F/1.8 gebruikt. Wel iets gecropped, maar dat waren kleine randjes aan de zijkanten en vervolgens iets van de bovenkant, om de verhouding weer op 3:2 terug te brengen.

@Robcc: ja, deze zijn allemaal met de D600 gemaakt. Afwisselend met Nikkor 28 F/2.8 AF-D, Nikkor 85 F/1.8 AF-D en Tamron 24-70 F/2.8.

@#6, bouwkranen: tja, die had ik er uit kunnen shoppen. Maar dan doe naar mijn mening je geen recht aan de werkelijkheid: vanuit elk perspectief zie je in Hamburg wel bouwkranen, vergelijkbaar met Rotterdam: ook Hamburg is in WOII zwaar getroffen door bombardementen (beduidend zwaarder zelfs) en daardoor wordt er nog steeds gebouwd. Die bouwkranen staan m.i. symbool voor het huidige Hamburg.
Groeten,
Edwin

flickr - website
Gebruikersavatar
Cyrus

Clublid
Berichten: 3338


Locatie: NH
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Hamburg, Duitsland - december 2013

Berichtdoor Ton van de Wiel » wo dec 11 2013 9:59 pm

Ik ben toch wel blij dat sommigen het met me eens zijn om de bouwkranen niet weg te shoppen. Waarschijnlijk zijn jullie redenen anders dan die van mij. Jullie weten veel van deze stad en daarom zouden jullie hem laten staan. Ik ben denk ik van de oude stempel en ben niet dol op fotoshoppen. Wat ik zie fotografeer ik en dat staat op de foto. Zoals het is.
Wel ben ik weer verheugd met alle gedetailleerde informatie die mensen paraat hebben over de meest veelzijdige onderwerpen. Uiterst leerzaam weer waarvoor mijn dank. Dit sterkt mij overigens in mijn mening. Als mensen zoveel weten over een stad, kun je dat toch beter vertellen door een foto dan door woorden? Dus laat staan die kraan. (zal de kraandrijver ook blij mee zijn en toevallig ken ik er een, ben zaterdag nog met hem in Haarlem geweest)
Ton van de Wiel



Onderwerp:

Re: Hamburg, Duitsland - december 2013

Berichtdoor Cyrus » wo dec 11 2013 10:14 pm

@Ton: ik wil altijd meer weten over plaatsen waar ik ben, ook al kom ik zonder ook maae één foto terug (wat ondenkbaar is, maar je begrijpt wel wat ik bedoel). Ik licht er één opmerking van jou uit:

Ton van de Wiel schreef:Wat ik zie fotografeer ik en dat staat op de foto. Zoals het is.


En zo doe ik het ook. Weliswaar "shop" ik wel, maar dat gaat dan om de juiste belichting, de bij digitale fotografie onvermijdelijke verscherping (liefst zo min mogelijk, dat wel), rechtzetten en uitsnijden. Zoals dat met analoge film ook ging en nog steeds gaat. Behalve storende vlekjes (stof op de sensor) haal ik verder niets weg noch voeg ik dingen toe die er niet waren.
Groeten,
Edwin

flickr - website
Gebruikersavatar
Cyrus

Clublid
Berichten: 3338


Locatie: NH
Contacteer:


Terug naar “Steden en dorpen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten