CoenvB schreef:Hoi Peter,
....maar ik begrijp nu dat je met diafragma bepaald of je de achtergrond wel of niet scherp wilt hebben en niet de scherpte van je voorwerp.
Ik heb ook een foto met auto-focus van een wesp of bij gemaakt, deze is een stuk scherper denk ik
Dat ziet er zeker al goed uit. Met het diafragma kun je inderdaad bepalen wat je van de achtergrond wilt laten zien. Is je achtergrond te druk dan zou je ervoor kunnen kiezen het diafragma groot te kiezen, dus een laag getal. Het heeft ook invloed of je onderwerp dichtbij een drukke achtergrond staat of er verder vanaf zit. Staat het allemaal dicht op elkaar dan zul je nog veel detail kunnen herkennen in de achtergrond ook al kies je ervoor om je diafragma zo groot mogelijk te kiezen. Staat je onderwerp verder van de achtergrond dan zal er minder te zien zijn in de achtergrond bij een groot diafragma. Je onderwerp komt dan " los" van de achtergrond. Een lichtsterk objectief zal daarbij sneller effect laten zien dan een objectief waarvan de maximale diafragma zo'n f4.5 is en kleiner (lees hoger getal) ik heb een nikor 35 mm met als grootste diafragma een f- getal van 1.8.
Zo'n objectief koop je nieuw voor rond de €150,-
Een foto genomen met een groot diafragma kan een onscherpe foto opleveren zeker als jouw onderwerp ver van je afstaat. Dan is het wellicht beter om er wat dichter op te kruipen.

Kijk eens rond op de site van digitalefotografietips.nl daar staat veel info op waar je zeker wat aan zult hebben.

M.v.g Peter.
D750 met wat Sigma ART glas.