Nikon Df

Discussies over de Df.

Onderwerp:

Re: Nikon Df

Berichtdoor Ballhead » za dec 21 2013 12:56 pm

Haha, als ik zo verder lees moet ik ineens aan TopGear denken...

Clarckson vs Hamster vs Captain Slow.... Niet helemaal een goede vergelijking maar ik zie wel overeenkomsten. Wel leuk overigens hoor hoe iedereen zijn mening over zaken heeft en geeft. Ik leer in ieder geval veel van jullie allemaal.

Ben overigens nog steeds in de "€€€€" spaarfase... Maar waar ik veel aan heb is hoe mensen hun Df gebruiken en waar men tegen aan loopt en tegelijkertijd zie ik af en toe échte "real life foto's" voorbij komen en dan kriebelt het alweer.....ik wil 'm maar kan nog niet kopen.....balen..... :evil:
Ballhead



Onderwerp:

Re: Nikon Df

Berichtdoor reneo57 » za dec 21 2013 1:07 pm

Rust kan je redden, ze zijn voorlopig nog wel te koop. :lol:
Gebruikersavatar
reneo57

Clublid
Berichten: 4658


Locatie: NH
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nikon Df

Berichtdoor Ballhead » za dec 21 2013 2:20 pm

Ik weet 't... Ik ga ook niks overhaasten. Wil er n.l. ook achter komen of ik het "kit" objectief erbij ga nemen of een andere 50mm....????
Moet ik eigenlijk ergens anders vragen maar wellicht is dat antwoord snel gegeven.

Ben nu in het bezit van een Fuji x100s, een heerlijke kamera maar.....in de macro stand en helemaal open op f2 is het alsof er een soft focus filter op zit.
Maar ja, lensje kan daar niet af. Gebruik die macro stand eigenlijk nooit hoor maar ben daar per ongeluk achter gekomen.

Vandaar de vraag; wel of geen "kit" lens erbij.

In een ander draadje heb ik al aangegeven wat m'n wensen zijn;

-Df met een 50mm
-24-85mm (of 24-120)

Ik blijf lezen.....
Ballhead



Onderwerp:

Re: Nikon Df

Berichtdoor reneo57 » za dec 21 2013 2:31 pm

Dit is mijn spul de Df met 50mm 1.2 net binnen gekregen, het is jammer van het hondeweer hier, anders had ik er nog wel even op uit gegaan om een paar plaatjes te maken.
Afbeelding
Gebruikersavatar
reneo57

Clublid
Berichten: 4658


Locatie: NH
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nikon Df

Berichtdoor Mas » za dec 21 2013 2:33 pm

Ik vind het een prachtige camera, en als ik het geld er voor over had dan zou ik 'm wellicht kopen. Voor erbij, bedoel ik dan, het ding lijkt me niet geschikt als vervanging van b.v. een D700.
En waarom dan niet? Nou, overal lees je toch wel dat de DF met een béetje goeie Nikon-lens (24-70, 14-24 etc) eigenlijk erg uit balans is, of dat het zoiezo geen gezicht is .. :D Dit nu, lijkt mij voor mij (en wellicht anderen) best een probleem : je word als het ware gedwongen om weer met primes te gaan werken, en ze al dan niet weer (duur) aan te schaffen ..
Mas

Forumlid
Berichten: 362


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Nikon Df

Berichtdoor Frank B » za dec 21 2013 3:39 pm

reneo57 schreef:Dit is mijn spul de Df met 50mm 1.2 net binnen gekregen, het is jammer van het hondeweer hier, anders had ik er nog wel even op uit gegaan om een paar plaatjes te maken.
Afbeelding


Juist met hondeweer kun je de mooiste foto's maken...zeker met dit gereedschap
Gebruikersavatar
Frank B

Forumlid
Berichten: 1556


Locatie: Groningen
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Nikon Df

Berichtdoor reneo57 » za dec 21 2013 4:07 pm

Daar heb je gelijk in, maar het is zo behaaglijk in huis :wink2:
Gebruikersavatar
reneo57

Clublid
Berichten: 4658


Locatie: NH
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nikon Df

Berichtdoor JaapV » za dec 21 2013 10:10 pm

Marten schreef:
melkman schreef:....Een dijk van een sensor, maar voor het geld vind ik dat er teveel dingen zijn weggelaten/slecht zijn opgelost, om de Df tot vervanger van mijn Df te maken...

Welke?

En:
Marten schreef:Er uit komen hoeft niet. Ik was benieuwd naar je overwegingen..

En ik maar denken dat je meer over de typo had willen weten... :D
Groet, Jaap

Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
Galaxy S9+, D800, Nikkor glas, diverse gadgets * flickr fotootjes
Gebruikersavatar
JaapV

Clublid
Berichten: 5194


Locatie: Oud-Beijerland
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nikon Df

Berichtdoor philippe » zo dec 22 2013 10:25 am

De Df (€ 2999,- 50mm inbegrepen) is een mooie camera, zonder meer goed, leuk concept met wat karakter, interessant om je oude lenzen een tweede leven te geven, maar eigenlijk in verhouding wat te duur.
Voor € 2589,- heb je een FUJI X-Pro1 (ook een goede sensor) met een basiskit van 3 lenzen (18mm, 35mm en 60mm) inbegrepen.
Die Fuji vind ik dan een zeer interessante aanvulling op de D800 + 50mm 1.8 G (€ 2469,- body + die lens).
Twee totaal verschillende concepten met zeer uiteenlopende eigenschappen, (professioneel) inzetbaar in zeer verschillende situaties en, ook leuk, die oude Leica, Voigtländer en Zeiss (met Leica bajonet) lenzen kunnen er op.
En, indien dat belangrijk is, de X-Pro 1 heeft ook een zeer nadrukkelijk retrogehalte!

Het zijn moeilijke beslissingen (en dito tijden)... :(

PS: de prijzen zijn BTW incl. en zoals vandaag in Nederland aangeboden.
philippe

Forumlid
Berichten: 213


Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nikon Df

Berichtdoor JaapV » zo dec 22 2013 3:28 pm

@philippe: je hebt er dus geen moeite mee om dx en fx over één kam te scheren? :o
Groet, Jaap

Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
Galaxy S9+, D800, Nikkor glas, diverse gadgets * flickr fotootjes
Gebruikersavatar
JaapV

Clublid
Berichten: 5194


Locatie: Oud-Beijerland
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nikon Df

Berichtdoor philippe » zo dec 22 2013 4:02 pm

JaapV schreef:@philippe: je hebt er dus geen moeite mee om dx en fx over één kam te scheren? :o


Ik had het kunnen weten daarover een opmerking te krijgen, ja die DX en FX!
Zoals ik zei, het zijn totaal verschillende concepten met zeer uiteenlopende eigenschappen...
Geen haar op m'n hoofd (en ik heb er nog altijd genoeg gelet op m'n leeftijd) die eraan denkt te doen met een X-pro 1 wat beter gedaan word met een D800 en omgekeerd. Die Fuji is echt een reis reportage camera voor in de heat of the fight en de D800 is eigenlijk, door zijn veeleisendheid, eerder een 'contemplerend' werktuig.
Het is geen of/of maar een en/en verhaal.
Laatst gewijzigd door philippe op ma dec 23 2013 8:45 am, 3 keer totaal gewijzigd.
philippe

Forumlid
Berichten: 213


Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nikon Df

Berichtdoor JaapV » zo dec 22 2013 4:23 pm

:? :?:
Ja dat is duidelijk, maar nu ben ik je helemaal kwijt: je vergeleek de Fuji niet met de D800, maar met de Df.
Tenminste, dat dacht ik te lezen. En dat is (behalve DX vs FX) ook wel een begrijpelijke vergelijking.
Groet, Jaap

Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
Galaxy S9+, D800, Nikkor glas, diverse gadgets * flickr fotootjes
Gebruikersavatar
JaapV

Clublid
Berichten: 5194


Locatie: Oud-Beijerland
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nikon Df

Berichtdoor Vincent » ma dec 23 2013 7:50 am

philippe schreef:Die Fuji is echt een reis reportage camera voor in de heat of the fight...


Ik denk dat de mirrorless camera's de laatste tijd zulke stappen maken in beeldkwaliteit dat het niet lang meer duurt voordat ze 'echt' een goed alternatief zijn voor de 'ouderwetse' dslr voor vrijwel alle soorten fotografie.

Als je ziet wat er uit bijvoorbeeld de Fuji's maar vooral ook de Sony (a7r) komt dan is niet langer te ontkennen dat klein en goed niet samen gaan. En dan niet een beetje goed maar gewoon ECHT goed.

Maar on topic vind ik de df altijd al een 'vreemde eend' geweest die zijn heel eigen doelgroep heeft. Mensen die twijfelen tussen een Df en bijvoorbeeld een D700/D800 die snappen volgens mij het concept van de df niet...
Laatst gewijzigd door Vincent op ma dec 23 2013 8:33 am, 1 keer totaal gewijzigd.
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4518


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nikon Df

Berichtdoor philippe » ma dec 23 2013 8:30 am

djunclesam schreef:... Mensen die twijfelen tussen een Df en bijvoorbeeld een D700/D800 die snappen volgens mij het concept van de df niet...


Ziet, er komt licht in de duisternis...
philippe

Forumlid
Berichten: 213


Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nikon Df

Berichtdoor melkman » ma dec 23 2013 8:41 am

@djunclesam

het concept van de df


Blijkbaar betekent een ander concept dat ik dus een aantal dingen niet/moeilijk kan doen met de Df die ik wel met de D700 kan doen.

Wat is het concept dan (voor 2800 euro)? En ik zou 'm dus niet moeten zien als vervanger/opvolger voor mijn D700 omdat?
Laatst gewijzigd door melkman op ma dec 23 2013 8:48 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Oude meuk is leuk.
Rolleiflex 3.5F | Leica R4s | Nikon D700
Gebruikersavatar
melkman

Forumlid
Berichten: 169


Locatie: Groningen
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:


Terug naar “Df”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten