Vraag over Nikon ViewX

Discussies over al het andere dat je bij fotografie nodig hebt. Denk aan tassen, filters, etc.
Plaats reactie
Martha
Forumlid
Forumlid

Vraag over Nikon ViewX

Bericht door Martha » vr jan 10 2014 3:44 pm

Beste mensen,
In ViewX kun je in de foto het scherpstelpunt laten weergeven. Weet iemand of dit het échte scherpstelpunt is? Het lijkt er namelijk op dat als ik scherp stel op een punt en daarna met de ontspanknop half ingedrukt het kader verander, in ViewX niet het punt waarop is scherp gesteld wordt weergegeven, maar de plek waar het rode vierkantje zich bevindt na herkadering. :o
Weet iemand hier iets van?
Groeten, Martha
P.S. Ik werk met enkelpuntsfocus (S)

Kroontje

Re: Vraag over Nikon ViewX

Bericht door Kroontje » vr jan 10 2014 3:53 pm

Klopt dat dit gebeurt. Je ontspanknop stelt scherp op iets wat jij belangrijk vind en dan beweeg je de camera. Dus je afpunt gaat ook mee met de camera.
Maar blijft scherp staan op het onderwerp wat jij heb gekozen.

Groet Kroontje

Martha
Forumlid
Forumlid

Bericht door Martha » vr jan 10 2014 4:04 pm

Oké, dank je wel. Ik begon al aan mijzelf te twijfelen :roll:
Groeten, Martha

JaapV
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Bericht door JaapV » vr jan 10 2014 4:05 pm

Dat klopt. VNX2 geeft geeft alleen maar het gebruikte scherpstelpunt van de camera weer. Het wordt niet geplaatst op het onderwerp waarop is scherpgesteld.

Het kan - afhankelijk van de afstand tot het onderwerp - wel belangrijk zijn om eerst te kaderen en daarna het scherpstelpunt te verplaatsen naar het scherp te stellen onderwerp. Maar als dat onderwerp buiten het veld met scherpstelpunten ligt dan is er natuurlijk niet aan te ontkomen om die volgorde om te draaien. En dan komt je vraag "in beeld" :)

EDIT: Wat Kroontje ook al schrijft. Met de toevoeging dat de scherpstelling normaliter niet op gekozen onderwerp blijft, maar op dezelfde scherpstelafstand. De scherpte van het onderwerp kan door herkaderen wijzigen.
Groet, Jaap

Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
Galaxy S9+, D800, Nikkor glas, diverse gadgets * flickr fotootjes

Martha
Forumlid
Forumlid

Bericht door Martha » vr jan 10 2014 6:17 pm

Beste Jaap,
Bedankt voor je aanvulling. Meestal houd ik het middelste scherpstelpunt aan en herkader dan, vaak omwille van de snelheid (bijvoorbeeld op straat) en het gemak. Het aanpassen van de scherpstelpunten kost tijd, maar bij bijvoorbeeld een portret kan het natuurlijk wel. Ik heb alleen ooit gehoord dat het middelste scherpstelpunt het meest accuraat is, maar misschien is dat in de D7100 achterhaald?
Het tweede begrijp ik niet helemaal. :huh: Als ik scherp stel op de ogen van mijn onderwerp en ik herkader (maar blijf op dezelfde afstand van het onderwerp) dan zouden de ogen toch scherp moeten blijven? Uiteraard zijn alle andere dingen die zich op dezelfde afstand als de ogen waarop ik heb scherp gesteld bevinden dan ook scherp. Maar de ogen worden toch niet onscherp als ik de camera niet naar voren of naar achter beweeg?
Groeten, Martha

henkk
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door henkk » vr jan 10 2014 6:25 pm

Waarop je scherpstelt ligt in een vlak. Als je je camera draait, verdraait dat vlak mee en zullen ogen die eerst in het centrum scherp waren, achter het scherptevlak komen te liggen. Afhankelijk van de scherptediepte ga je dat zien of niet.
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1? Of iets analoogs zoals F4S of FA?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums

JaapV
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door JaapV » vr jan 10 2014 10:09 pm

Precies. Daarom schreef ik: "Het kan (...) wel belangrijk zijn om eerst te kaderen en daarna het scherpstelpunt te verplaatsen naar het scherp te stellen onderwerp".
Dat betekent dus ook dat je niet gemakshalve kunt vertrouwen op het middelste scherpstelpunt, zoals ik vroeger ook wel deed tot ik hier las waarom dat fout is (ik kan dat draadje even niet meer vinden).
Die andere scherpstelpunten zitten er echt niet voor niets en hoe groter dat veld met punten is, hoe nauwkeuriger je (met autofocus!) kunt scherpstellen.
Groet, Jaap

Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
Galaxy S9+, D800, Nikkor glas, diverse gadgets * flickr fotootjes

henkk
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door henkk » za jan 11 2014 1:52 am

Precies inderdaad! Daarom gebruik ik meestal 51 3-D dynamisch velden vanuit de startpositie midden-half-onder (gelocked in stand L). Dan verplaatst de camera het scherpstelveld zelf als ik herkader. Meestal gaat dat goed. Als ik de tijd heb, werk in niet in L-stand en zet het AF-punt zelf waar ik het wil hebben.
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1? Of iets analoogs zoals F4S of FA?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » za jan 11 2014 6:02 am

Schematische voorstelling en uitleg hoe een scherptevlak zich verplaatst bij draaien van de camera:
http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 99#p521599" onclick="window.open(this.href);return false;
Vriendelijke groet, Léon Obers

Martha
Forumlid
Forumlid

Bericht door Martha » za jan 11 2014 12:11 pm

Bedankt voor de uitleg. Het tekeningetje in het andere draadje maakte ook veel duidelijk. Het was even kraken met de hersenen (ik ben een echte alpha) maar ik snap het nu, denk ik. Het gaat er om dat je scherp stelt op een bepaalde afstand in een vlak. De camera blijft scherp gesteld op die afstand. Door het veranderen van de compositie ligt echter dat wat je scherp wilt hebben (bijvoorbeeld de ogen) niet meer op die afstand omdat die gemeten wordt vanuit het middelpunt van de sensor. Ik herken het ook wel in het resultaat: soms zijn op de ogen scherp gestelde foto's na kadrering scherp op de bovenlip, maar niet meer op de ogen.
Is het dan toch niet zo dat ViewX per saldo dus eigenlijk goed aangeeft waar de echte scherpte ligt na kadrering (ook al is niet op dat punt scherp gesteld)?
Groeten, Martha

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » za jan 11 2014 1:02 pm

Martha schreef: Is het dan toch niet zo dat ViewX per saldo dus eigenlijk goed aangeeft waar de echte scherpte ligt na kadrering (ook al is niet op dat punt scherp gesteld)?
Ik weet niet precies wat je bedoelt. Als je bedoelt het scherpstelkadertje wat wordt aangegeven.
Nee, het geeft alleen aan welk scherpstelkadertje gebruikt is waarmee je hebt scherp gesteld. Niet meer, niet minder.
Draai je de camera onder je jas en maak je een opname, krijg je mogelijk een zwarte opname. Dan nog wordt het kadertje getoond wat je in eerste instantie gebruikte waarmee je hebt scherp gesteld.

Verder is het zo dat de afstand waarop iets is scherp gesteld en je blokkeert de scherpstelling door de ontspanknop half in te drukken, na herkadering onderwerpen op die afstand scherp zullen zijn. Heb je op een portret binnen scherp gesteld op bijv. 120 cm, blokkeer je de scherpstelling en ga je naar buiten en richt je de camera op een afvalcontainer die zich toevallig op 120 cm bevindt, zal die container scherp worden vastgelegd.

Martha
Forumlid
Forumlid

Bericht door Martha » za jan 11 2014 1:53 pm

Oké, nee dan begrijp ik nu wat het kadertje in ViewX eigenlijk aangeeft.
En van die afstand en de scherpstelling begrijp ik. Als door het opnieuw kadreren van de foto de afstand tot het punt waarop was scherp gesteld (en vergrendeld door de ontspanknop) verandert, zal dat punt niet meer scherp zijn, maar een ander punt dat zich 'toevallig' op die afstand bevindt. En dit geldt niet alleen als de afstand verandert door het naar voren of achteren bewegen van de camera, maar ook door het draaien daarvan. Klopt dat?
Groeten, Martha

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » za jan 11 2014 2:02 pm

Martha schreef:En dit geldt niet alleen als de afstand verandert door het naar voren of achteren bewegen van de camera, maar ook door het draaien daarvan. Klopt dat?
Ja, dat lijkt me duidelijk met het voorbeeld wat ik gaf met het "naar buiten gaan". Of je de camera nu op zijn kop draait, door je benen door of wat dan ook. Scherpstelling is vastgezet zolang de ontspanknop half is ingedrukt.
Even gewoon testen, en je kunt het zelf ook ontdekken. Goede gymnastiek bovendien (door de benen door) :lol:

Martha
Forumlid
Forumlid

Bericht door Martha » za jan 11 2014 4:18 pm

Ja, inderdaad, ik heb het geprobeerd met een voorwerp op de tafel (de 'door de knieën-test' moet even wachten tot ik van mijn heupblessure af ben :wink: ).
Weer een vraagteken opgelost. Ik vroeg mij namelijk altijd af, waarom sommige foto's niet scherp waren op de juiste plaats :frown: Dat is nu duidelijk!
Bedankt! :)
Groeten, Martha

Plaats reactie

Terug naar “Overige fotoapparatuur”