Eerste shoot in studioopstelling

Onderwerp:

Eerste shoot in studioopstelling

Berichtdoor erikcreugers » zo jan 12 2014 1:11 pm

Afgelopen week had ik de kinderen van mijn nicht eindelijk na lang aandringen voor de lens. Dit was tevens de allereerste shoot in mijn thuisstudio
1: Julie
Afbeelding

2: Mica
Afbeelding
Nikon D610 | Tamron SP AF 28-75 f/2.8 XR DI | Nikkor AF 85mm f/1.8D | Nikkor AF-S 50 mm f/1.8G | Nikkor 70-300mm f/4-5.6G| SB700
Website: http://www.erikcreugers.nl
Gebruikersavatar
erikcreugers

Forumlid
Berichten: 294


Locatie: Geleen
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Eerste shoot in studioopstelling

Berichtdoor ruilof » zo jan 12 2014 6:11 pm

Ik beschouw het inderdaad als een eerste poging. De foto's zijn helaas snoeihard en niet erg aantrekkelijk. Ik denk dat dat vooral te wijten is aan je onervarenheid op dit gebied.

Een paar adviezen als het mag:
Kijk goed naar andere voorbeelden (heel belangrijk)
Als je geen softboxen hebt, flits dan in ieder geval indirect. Als je de flits dan toch wilt richten flits dan op een reflectiescherm.
Recht op de snoet fotograferen is vrijwel nooit geslaagd, regisseer dus je model.

Zo zijn er nog veel meer tips te geven, maar de belangrijkste is dat je begint met afkijken!
Schrijven met licht, meer is het niet, maar ook niet minder
Website
Blog
Gebruikersavatar
ruilof

Forumlid
Berichten: 198


Locatie: Zwolle
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Eerste shoot in studioopstelling

Berichtdoor Jumpjiving » zo jan 12 2014 6:40 pm

Omschrijf eens hoe en waarmee je gewerkt hebt
Jumpjiving

Forumlid
Berichten: 1449


Locatie: Wageningen
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Eerste shoot in studioopstelling

Berichtdoor DannySan » zo jan 12 2014 6:52 pm

Eens met Jumpjiving, kun je je set-up eens beschrijven?
Na het bekijken van de exif van foto 1 vraag ik me af: waarom f/10? En waarom +11/3 compensatie? Ook heb je center-weighted gemeten?
Foto 2 lijkt een geelzweem te hebben?
Ik denk met de pop-up flash geschoten? En is de huid in foto 1 nu zo bewerkt?
Nikon Z5 met een FTZ-adapter voor het glaswerk.
Gebruikersavatar
DannySan

Clublid
Berichten: 3833


Locatie: Groningen
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Eerste shoot in studioopstelling

Berichtdoor Remco v/d Sanden » zo jan 12 2014 7:58 pm

Een ander ding wat onmiddellijk opvalt is de afstand van de kids en de achtergrond. Zo te zien staan ze met hun rug tegen de achtergrond, dit resulteert in een enorme slagschaduw. Probeer een redelijke afstand tussen je onderwerp en je achtergrond te houden dan voorkom je dit al een stuk.

En idd, welke spullen heb je gebruikt hiervoor, en hoe heb je het opgesteld.
Maakt gebruik van Nikon [FX] body's en Nikkor [FX] glaswerk, en voor de lol nog wat 35mm analoog...

https://www.instagram.com/remcovandesanden
Gebruikersavatar
Remco v/d Sanden

Forumlid
Berichten: 1259


Locatie: Tilburg
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Eerste shoot in studioopstelling

Berichtdoor erikcreugers » zo jan 12 2014 8:43 pm

Jumpjiving schreef:Omschrijf eens hoe en waarmee je gewerkt hebt


Aangezien ik geen studioflitsers heb, moet ik het doen met 2 SB700 flitsers.
Ik fotografeer in mijn woonkamer, en heb daar dus 3 achtergrondrollen ophangen op ongeveer 2 meter hoogte. De breedte is 3,60 meter en dan heb ik effectief nog zo'n 3 tot 4 meter over om te fotograferen. (Totale oppervlakte van deze ruimte is 20 vierkante meter).
Een flitser stond links en de ander rechtsvoor, beiden met een softbox. Rechts stond het reflectiescherm. Helaas is daar niet veel overgebleven omdat beide modellen nogal druk waren en al gauw vloog het scherm door de kamer op het moment dat ik wilde afdrukken. Een ander probleem was dat alles snel, snel moest gebeuren. Ik had om half vijf afgesproken met mijn nicht, die vervolgens om kwart over vijf kwam aanzetten. Ik was nog niet koud begonnen of Mica begon al te zeuren dat ie om kwart voor zes weer moest voetballen....

Vooraf heb ik de hele middag verschillende lichtopstellingen geprobeerd, en uitgetest met een stoel waar ik een grote beer op had gezet. Uiteindelijk had ik naar mijn idee de perfecte opstelling gecreëerd, maar werd dit weer teniet gedaan door tijdgebrek van een te laat verschijnende nicht met kinderen die nog van alles op het programma hadden staan waar ik dus niet op gerekend had. Zo wilde ik bijvoorbeeld met de grijskaart alles perfect belichten etc, maar hiervoor kreeg ik gewoonweg niet de tijd. Wat ik bijzonder vervelend vind is dat mijn nicht de mooiste foto's op canvas wil laten afdrukken voor de opa's en oma's. Dankzij Photoshop heb ik er toch getracht iets van te maken, wetende dat ik zelf ook niet 100% gelukkig ben met het eindresultaat. Hierin ben ik ook heel eerlijk geweest naar mijn nichtje, en die had zoiets van ik vindt ze schitterend, en ik ben er blij mee... Terwijl ik nog steeds website na wesiste en boek na boek lees om de juiste techniek onder de knie te krijgen...
Nikon D610 | Tamron SP AF 28-75 f/2.8 XR DI | Nikkor AF 85mm f/1.8D | Nikkor AF-S 50 mm f/1.8G | Nikkor 70-300mm f/4-5.6G| SB700
Website: http://www.erikcreugers.nl
Gebruikersavatar
erikcreugers

Forumlid
Berichten: 294


Locatie: Geleen
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Eerste shoot in studioopstelling

Berichtdoor DannySan » zo jan 12 2014 9:06 pm

Maar Erik... even advocaat van de duivel spelen hoor...
Je bent een 'hele middag' bezig geweest voor een juist setup met 2 losse flitsers (ik neem aan met triggers voor de aansturing?) en dan is dit je 'resultaat'?
Ik zie 2 plaatjes, je hebt er vast meer dan 2 geschoten?

Je spreekt over website na website, en boek na boek; wellicht ook youtube geprobeerd voor een filmpje met uitleg?
Zoals Remco al opmerkt: de nummer 1 qua 'jammer' is dat ze zo dicht op de achtergrond staan (vandaar de slagschaduw); maar ik "zie" eigenlijk niets terug van 2x een SB700?
Vooral foto 2 kenmerkt (in de ogen) het puntje van een 'flash straight to the face' of heb ik het fout.
Het is 'leuk' dat je familie het af laat weten qua afspraak (lees: NIET leuk) maar men moet ook begrijpen dat jij geen 'tovenaar' ofzo bent die in 2 tellen een 'perfect plaatje' kan schieten.

Heb je ook foto's van je setup met de beer bijvoorbeeld? Of meer plaatjes?

Ik vraag me ook een beetje af: wat wil je precies bereiken met deze post, de plaatjes showen? Graag horen hoe het beter/anders kan?
Ik ben benieuwd...

Groet Danny
Nikon Z5 met een FTZ-adapter voor het glaswerk.
Gebruikersavatar
DannySan

Clublid
Berichten: 3833


Locatie: Groningen
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Eerste shoot in studioopstelling

Berichtdoor erikcreugers » zo jan 12 2014 9:25 pm

Er zijn inderdaad meer foto's dan deze twee gemaakt.
De anderen staan op mijn Facebookpagina, maar deze zijn in verband met de laatste schandalen rondom misbruik van foto's van kinderen op FB enkel zichtbaar voor vrienden. (Tot morgenavond is het album even openbaar zodat iedereen hier de foto's kan bekijken. Vanaf dinsdagmorgen dus weer alleen voor vrienden van mij op Facebook: https://www.facebook.com/media/set/?set=a.493392610782176.1073741839.391286707659434&type=1.

Ik plaats de foto's uiteraard hier om van jullie tips en/of opmerkingen te krijgen om het de volgende keer beter te doen. Immers lezen in boeken en het raadplegen van websites alleen is niet alles. Je moet vroeg of laat ook iets laten zien!
Nikon D610 | Tamron SP AF 28-75 f/2.8 XR DI | Nikkor AF 85mm f/1.8D | Nikkor AF-S 50 mm f/1.8G | Nikkor 70-300mm f/4-5.6G| SB700
Website: http://www.erikcreugers.nl
Gebruikersavatar
erikcreugers

Forumlid
Berichten: 294


Locatie: Geleen
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Eerste shoot in studioopstelling

Berichtdoor Remco v/d Sanden » zo jan 12 2014 9:48 pm

Ik weet niet hoeverre je al iets van kennis/ervaring hebt met je flitsers en het gebruik daarvan maar mag ik je een paar dingen adviseren die misschien zouden kunnen helpen in de toekomst.
Eerst nog een vraagje, heb je gebruik gemaakt van losse triggers of van het CLS systeem?

Mijn advies is, begin eens met 1 flitser. Oefen daar mee. Kij wat er gebeurt met een softbox, met een paraplu. Wat gebeurt er met die flitskracht, wat bij deze. Pak er ook een reflectiescherm bij en kijk wat je allemaal wel niet kan doen met 1 flitser. Op het moment dat je het concept en gebruik snapt van die ene flitser, je camera, je triggers/CLS dan heb je een goede basis om mee verder te gaan. Dan ga je uitbreiden. Je bent nu immers bekend met 1 flitser en zijn geheimen, nu ga je een 2e erbij voegen en kijken hoe dat een toevoeging geeft, waar loop je tegenaan, wat werkt juist heel goed?

En zo ga je door tot je 20 losse flitsers naadloos kan beheersen ;)

Nee, maar ik denk dat je mijn insteek wel begrijpt. Ik ken heel veel mensen die ineens met 2, 3 of 4 flitsers beginnen en constant van de ene naar de andere toe lopen om dit weer anders in te stellen, of dat. Op het moment dat je rustig opbouwt zie je waar het probleem zit en kan je dit makkelijker aanpassen en ondervangen.

Je kan prima zelf leren flitsen maar probeer het met kleine stapjes zodat je overzicht hebt op wat er gebeurt en er zo van leert.



Maar goed, dat is mijn 2 centjes.
Maakt gebruik van Nikon [FX] body's en Nikkor [FX] glaswerk, en voor de lol nog wat 35mm analoog...

https://www.instagram.com/remcovandesanden
Gebruikersavatar
Remco v/d Sanden

Forumlid
Berichten: 1259


Locatie: Tilburg
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Eerste shoot in studioopstelling

Berichtdoor Reest » zo jan 12 2014 9:50 pm

Bezoek ook eens de workshop van ALE
Buitengewoon leerzaam.
Rinus
Nikon | Gitzo en iets wat schommelt
Gebruikersavatar
Reest

Clublid
Berichten: 1053


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Eerste shoot in studioopstelling

Berichtdoor bart78 » zo jan 12 2014 9:57 pm

Weet je zeker dat je flitsers in de softboxen zijn afgegaan... Ik bespeur daar niets van in de reflectie in de ogen. Vaak is dat toch wel duidelijk te zien...
Nikon D700 - Nikon 85mm F1.8G - Nikon 50mm F1.4G - Tamron SP 70-200 F2.8
bart78

Forumlid
Berichten: 290


Locatie: Heemskerk
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Eerste shoot in studioopstelling

Berichtdoor DannySan » zo jan 12 2014 10:00 pm

Volgens mij is er CLS gebruikt, en zien we de flits in de oog van de commander-functie van de pop-up flits?

De tip over de workshop van ALE: doen!
Nikon Z5 met een FTZ-adapter voor het glaswerk.
Gebruikersavatar
DannySan

Clublid
Berichten: 3833


Locatie: Groningen
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Eerste shoot in studioopstelling

Berichtdoor erikcreugers » zo jan 12 2014 10:12 pm

Reest schreef:Bezoek ook eens de workshop van ALE
Buitengewoon leerzaam.
Rinus

Goede tip! Waar kan ik informatie vinden over deze workshops?
Nikon D610 | Tamron SP AF 28-75 f/2.8 XR DI | Nikkor AF 85mm f/1.8D | Nikkor AF-S 50 mm f/1.8G | Nikkor 70-300mm f/4-5.6G| SB700
Website: http://www.erikcreugers.nl
Gebruikersavatar
erikcreugers

Forumlid
Berichten: 294


Locatie: Geleen
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Eerste shoot in studioopstelling

Berichtdoor DannySan » zo jan 12 2014 10:29 pm

Hoi Erik,

binnenkort zijn er 2 workshops met Arthur van Uden (ALE) in den lande, een zékere aanrader voor als je wilt beginnen (of meer wilt weten) over flash-technieken.
De beide topics:
- viewtopic.php?f=10&t=53368&p=690370&hilit=ale#p690370
- viewtopic.php?f=10&t=53366&p=690366&hilit=ale#p690366

Voor wat betreft de foto's op Facebook... ik ben even heel eerlijk....
Onlangs heb je je site laten zien/beoordelen en daarin werd een professioneel verhaal neergezet over TFP en wat je daarin allemaal kunt bieden en verwacht.
Als je deze foto's die nu op je Facebook staan daartegen 'afzet' straalt het eigenlijk zo'n beetje alles uit wat je NIET uit wilt stralen.
Verkeerd gebruik van de flits, de afstand van je model tot je achtergrond, inconsequente witbalans, krampachtige houdingen van je modellen, ruw 'afgehakte' ledematen op sommige beelden, aanwezigheid van achtergrond materiaal in sommige beelden, bewerkingen die afbreuk doen aan je beeld, verkeerd gebruik van scherptediepte en zo valt er nog een heleboel te zeggen.

Waarbij ik niet wil zeggen dat het allemaal "zo fout" is!
Maar technisch gezien valt er nog een heleboel winst te halen, en natuurlijk moet je dat doen door te oefenen met 'live' modellen.
Een beer is leuk voor het begin, voor het inmeten wellicht als je echt niets anders hebt. Maar je zult echt - zoals al omschreven - moeten starten met 1 model en 1 flits.
En ik weet niet of de scherpte flitspunt die we zien wellicht de commander-flash is van de CLS? (wellicht kan iemand dat beamen/ontkrachten?) Ik werk namelijk met triggers en dus heb ik alleen maar de flash van mijn flits.
Verdiep je ook eens in de theorie van het indirect flitsen (bounce flash) door - iemand die ik volg - Neil van Niekerk (http://neilvn.com/tangents/) maar er zijn diverse anderen die je vanaf de basis meenemen.
Ook handig is het juist nabewerken, maar ook al het technisch zo beheersen van je camera dat je al 'meer' hebt om mee te werken.

Als voorbeeld:
Afbeelding
Een flitser op mijn camera gemonteerd, flitsend naar links tegen een muur en dus weer weerkaatsend op mijn dochter. Op de flitskop zit een stukje 'schuim' (zie ook The Black Foamy Thing > http://youtu.be/aBkN0Nkn_Wc) die zorgt dat er beslist géén direct flitslicht wordt weerkaatst naar mijn model.

2e voorbeeld:
Afbeelding
Geflitst met 1 off-camera flitser die in een flits-paraplu weerkaatst; aangestuurd met een trigger.

Langzaam opbouwen, de juiste (technische) kennis vergaren en blíjven oefenen!
Succes!

Groet Danny
Nikon Z5 met een FTZ-adapter voor het glaswerk.
Gebruikersavatar
DannySan

Clublid
Berichten: 3833


Locatie: Groningen
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Eerste shoot in studioopstelling

Berichtdoor erikcreugers » di jan 14 2014 7:12 pm

Ik neem je opbouwende kritiek zeer ter harte Danny! Daarom heb ik voorlopig mijn hoofdstuk over TFP van mijn website gehaald, welke ik overigens in een geheel nieuw jasje heb gestoken. Ook heb ik me aangemeld voor de workshop in Eemnes, hetgeen voor mij inhoudt dat ik zeer vroeg uit de veren moet voor een zaterdag...
Nikon D610 | Tamron SP AF 28-75 f/2.8 XR DI | Nikkor AF 85mm f/1.8D | Nikkor AF-S 50 mm f/1.8G | Nikkor 70-300mm f/4-5.6G| SB700
Website: http://www.erikcreugers.nl
Gebruikersavatar
erikcreugers

Forumlid
Berichten: 294


Locatie: Geleen
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:


Terug naar “Portret, studio en mode”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten