Tips gevraagd voor fotograferen van volleybal

Onderwerp:

Tips gevraagd voor fotograferen van volleybal

Berichtdoor skyfox » zo jan 12 2014 8:08 pm

Hallo allemaal,

Afgelopen zaterdag heb ik foto's gemaakt bij een volleybalmatch. Het zijn aardige foto's geworden, maar mijn gevoel zegt dat er zoveel meer uit te halen is. Kleuren en scherpte valt mij tegen. Maar meer zoomen tijdens de wedstrijd is niet handig omdat actie dan snel buiten beeld kan vallen.

Exif info: D7000, 1/500, iso 3200, f2.8, brandpunten tussen de 40 en 75mm, geen flits (niet toegestaan), 3D tracking 39 punts, continu focus.

Het is een serie van 24 foto's, hopelijk kunnen jullie mij van tips voorzien om dit beter te doen.

https://www.facebook.com/richard.bremer.754/media_set?set=a.349399981866420.1073741830.100003892624000&type=3

Ik wil ook losse foto's plaatsen hier, maar een overzicht van de gemaakte serie lijkt me handiger voor een beoordeling en het geven van tips. Als dit tegen de regels is dan link ik een kleine serie van de foto's hier.
Gebruikersavatar
skyfox

Forumlid
Berichten: 367


Locatie: Zoetermeer
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Tips gevraagd voor fotograferen van volleybal

Berichtdoor DannySan » zo jan 12 2014 8:10 pm

Hoi skyfox,

voor het beoordelen van de foto's inclusief settings, en het op een fijne grootte bekijken zouden plaatjes hier op 1280 x 1024 pixels toch prettiger zijn...
Nikon Z5 met een FTZ-adapter voor het glaswerk.
Gebruikersavatar
DannySan

Forumlid
Berichten: 3766


Locatie: Het Noord'n
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Tips gevraagd voor fotograferen van volleybal

Berichtdoor Texelaar » zo jan 12 2014 8:29 pm

Ik zou proberen op 1/125 ste te gaan en de iso wat mee spelen
En dan de camera op s zetten

Gr marcel
Nikon D7000, nikon lens 17-55 2,8 ,Tamron lens 70-200 2,8 en de Nikon 50mm 1,8 en de Sigma 18-200 2,8-6,3 een grip en de Flitser Sb- 910 www.texelphoto.nl
Gebruikersavatar
Texelaar

Forumlid
Berichten: 247


Ervaringsniveau: ****

Onderwerp:

Re: Tips gevraagd voor fotograferen van volleybal

Berichtdoor guitargeert » zo jan 12 2014 9:53 pm

Sluitertijden lijken me goed, foto's lijken wel wat donker. Je staat ook erg dicht op de sporters, wellicht wat meer afstand nemen zodat de achtergrond meer vervaagt. Maar dat is per hal verschillend en niet altijd mogelijk. Om actie te bevriezen is 1/200sec wel een minimum.
Blijven 'stoeien', elke situatie/hal/wedstrijd is weer anders!
Gebruikersavatar
guitargeert

Clublid
Berichten: 423


Locatie: Alblasserwaard
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Tips gevraagd voor fotograferen van volleybal

Berichtdoor ben42 » zo jan 12 2014 9:54 pm

Texelaar schreef:Ik zou proberen op 1/125 ste te gaan en de iso wat mee spelen
En dan de camera op s zetten

Gr marcel


1/125 seconde is over het algemeen te laag voor volleybal.

10 meter per seconde is een lage snelheid voor de bal. Dat betekend al 8 cm beweging bij 1/125 seconde.
Een serve, een opvangbal en een smash gaan veel harder dan die 10 meter per seconde.

ben
XD7/X700/F70/D70/SB-700/D7000/D7700
Gebruikersavatar
ben42

Moderator
Berichten: 2613


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Tips gevraagd voor fotograferen van volleybal

Berichtdoor bart78 » zo jan 12 2014 10:12 pm

Nou je vraagt om tips, ik neem aan goede tips? Die heb ik hier nog niet voorbij zien komen.

Standpunt. Ik zie dat je alle fotos staand genomen hebt? Ga eens na hoevaak je op je buik gelegen hebt of het hoger op hebt gezocht.

Groothoek en laag bij. Het net zitten krijg je leuke effecten

Zoom 70-200 om in het veld te komen, en die expessies uit de spelers te trekken.

Meetrekken is niet echt een optie bij volleybal, maar je kunt het proberen

Voor basketbal gebruik ik 1/60 sluiter voor meetrekken en 1/640-1-800 ste voor freezen
Je iso zal vaak hoog zijn hierdoor, ook al schiet je op 2.8, licht in de zaal evenaard nooit de hoeveelheid zonlicht

Al met al goed bezig geweest, probeer wat meer uit de volgende keer
Nikon D700 - Nikon 85mm F1.8G - Nikon 50mm F1.4G - Tamron SP 70-200 F2.8
bart78

Forumlid
Berichten: 290


Locatie: Heemskerk
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Tips gevraagd voor fotograferen van volleybal

Berichtdoor skyfox » ma jan 13 2014 10:49 am

Sluitertijden van 1/125 lijken mij inderdaad niet bruikbaar. Ook fotograferen op s lijkt me niet heel zinvol, gezien de lichtomstandigheden in de zaal heel constant zijn. Eenmalig instellen op m is het handigst, lijkt mij.

Bart, fijne tips, dank je wel. Ik ga vragen of ik de volgende keer op het veld mag fotograferen. Nu moest het vanaf de "tribune", een balustrade aan de zijkant van de zaal waar wat stoelen staan. Ik heb de foto's grotendeels vanaf de laagst mogelijke positie genomen, maar die balustrade is al hoger dan zaalniveau. Maar hoger dan de balustrade kan je ook weer niet komen. In een andere zaal ga ik dat zeker eens uitproberen.

De zoomlens ga ik volgende keer ook eens proberen. Een setje lang eens mee werken. Ingezoomd wordt het wel vrij lastig om spelers te blijven volgen, denk ik. Hoe kan ik hier het beste mee omgaan?

Zelf vind ik de foto's wat flets nog. Kwestie van meer verzadiging in de nabewerking meegeven of kan ik nog iets met mn camerainstellingen doen?

Sent from my HTC One X+ using Tapatalk
Gebruikersavatar
skyfox

Forumlid
Berichten: 367


Locatie: Zoetermeer
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Tips gevraagd voor fotograferen van volleybal

Berichtdoor Nikonsmurf » ma jan 13 2014 12:07 pm

Sluitertijden is voor mij altijd het sleutelwoord bij mijn voetbalfoto's.
Ik ben een liefhebber van alles bevriezen en wil dus z min mogelijk beweging in de spelers.

In een zaal is het erg lastig fotograferen omdat je vaak de sluitertijden niet haalt die je graag wilt hebben, ligt natuurlijk ook aan de verlichting in de zaal.
Heb geen ervaring met volleybal maar lijkt mij lastig met zo'n klein speelveld.
Jouw foto's ogen ook rommelig door de andere wedstrijden die erom heen ook gespeeld worden.
Jouw foto's zijn ook erg donker, heb er een binnen gehaald maar kan daar niet heel veel mee omdat het bestand te klein is.
Misschien kan je een origineel naar me sturen zodat ik kan kijken of er nog meer uit te halen is.

Tips:
Iso zo hoog mogelijk instellen om je sluitertijd te halen, naar gelang wat je camera aankan natuurlijk qua ruis.
70-200 vind ik op het voetbalveld wel fijn maar soms te kort, in de zaal lijkt het mij lastig met zo'n klein speelveld.
Je kan met een standaard lens of groothoek mooie platen maken en daarna op de pc de acties uitkaderen.

Succes.
Als je nooit liegt hoef je ook niet na te denken.
Gebruikersavatar
Nikonsmurf

Forumlid
Berichten: 468


Locatie: Delft
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Tips gevraagd voor fotograferen van volleybal

Berichtdoor Frankie » wo jan 15 2014 10:30 am

Volleybal vraagt inderdaad om snelle sluitertijden. Toevallig afgelopen weekend ook voor het eerst volleybalfoto's gemaakt. Echt een lastige sport om te fotograferen. Voor de telefoto´s kwam ik op minimaal 1-640 / 1-800 en dat betekent een vrij hoge iso afh. van je lichtsterkte. Een goede positie om het veld is ook essentieel (uitsnede, achtergrond) en het is moeilijk te voorspellen waar de actie zal plaatsvinden.
Gebruikersavatar
Frankie

Clublid
Berichten: 3318


Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Tips gevraagd voor fotograferen van volleybal

Berichtdoor renekuipers99 » do jan 16 2014 10:45 pm

Fotograferen onder kunstlicht is een 'kunst' op zichzelf. Vooral met een snelle sport, waarbij de bal en de bewegingen van de sporters razendsnel gaat. Ikzelf heb menig ervaringen opgedaan met de korfbalsport onder erbarmelijke lichtkwaliteit in de hal. Ondanks dat krijg je door ervaring ook kennis van (onder de gegeven omstandigheden) de beste mogelijke situatie waaronder redelijke foto's gescoord kunnen worden. De positie waarvan je fotografeert, iso, lichtcorrectie's, gebruik van de grijskaart, sluitertijd en bepalende spelmomenten. Vooral de combinatie tussen spelers, de bal en de korfbal is erg lastig. Kortom, oefening baart kunst. Dus geen tips tips, wel heel herkenbaar.
Don't miss the shoot!
renekuipers99

Forumlid
Berichten: 12



Onderwerp:

Re: Tips gevraagd voor fotograferen van volleybal

Berichtdoor Paul1865 » zo sep 25 2016 11:34 am

Een oud topic dat voor mij nog actueel is...
Ik zit regelmatig in een sporthal met bagger licht om bij de wedstrijden van mijn dochters te oefenen met zaal fotograferen. Met mijn huidige lenzen heb ik het maar opgegeven (vanaf f3.5): altijd te donker en teveel ruis.

1. Een lichtgevoeligere lens ( f2.8 ), brengt dat veel verbetering?
2. Is ruis onontkomelijk in sporthallen en moet ik daarmee leren leven met m'n huidige spullen? Bij iedereen die foto's van volleybal gepost heeft zie ik wel wat ruis in de foto's (minder dan bij mezelf trouwens).
Nikon Z6 - Tamron 24-70mm f/2.8 G2 - Sigma 85mm 1.4 Art - Nikon 70-200 V2
Gebruikersavatar
Paul1865

Clublid
Berichten: 70


Locatie: Dordrecht
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Tips gevraagd voor fotograferen van volleybal

Berichtdoor gijs sandberg » zo sep 25 2016 1:48 pm

Paul,
re: bagger licht
Een flauw antwoord: licht kost geld, of je het nu wilt verspreiden of wilt opvangen.
Je kan ook denken aan andere randvoorwaarden voor een geslaagde foto:
-enige ruis accepteren
-beperking in de spelmomenten die je wilt fotografen, b.v. alleen acties aan het net.
-zoals gemeld: vooraf licht meten op het veld,
-eventueel alleen in zwart-wit werken (bestrijdt effecten van gemengd licht).
-probeer dichtbij te komen, maar verlies veiligheid van spelers en jezelf niet uit het oog.
Nikon maakt diverse lenzen voor binnen-actie, maar die hebben enkele minpunten: duur en zwaar.
Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
Gebruikersavatar
gijs sandberg

Clublid
Berichten: 6805


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Tips gevraagd voor fotograferen van volleybal

Berichtdoor ATOR » zo sep 25 2016 2:37 pm

Paul1865 schreef:1. Een lichtgevoeligere lens ( f2.8 ), brengt dat veel verbetering?

Jouw lenzen hebben nu een diafragma vanaf f/3.5 en ik neem aan dat het al snel f/5.6 wordt. Dan heb je met een f/2.8 lens twee stops voordeel wat zich vertaalt in een lagere ISO. Dus ipv ISO 3200 zit je dan op ISO 800 en dat is een flink verschil in ruis.

Verder heb je een kleinere scherptediepte waardoor je de actie meer kunt losmaken van de dan onscherpere achtergrond. Een ander voordeel is dat het diafragma niet verandert als je zoomt, waardoor je bv in de M stand met een vaste sluitertijd en ISO kunt werken en geen lichtmetergedoe hebt als je een team met witte en zwarte shirts hebt.
Alles bij elkaar lijkt me bv een 70-200 f/2.8 een investering waar je veel plezier van zult hebben.
Gebruikersavatar
ATOR

Clublid
Berichten: 2850


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Tips gevraagd voor fotograferen van volleybal

Berichtdoor Wilci » zo sep 25 2016 2:46 pm

Los van alle technische details. Persoonlijk vind ik volleybal veel lastiger te fotograferen dan bijvoorbeeld handbal. Bij handbal kom ik altijd met meer dan genoeg beeld thuis, bij volleybal ben ik al blij met 5 a 10 echt goede platen.
Gebruikersavatar
Wilci

Forumlid
Berichten: 410


Locatie: Gemeente Zevenaar
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Tips gevraagd voor fotograferen van volleybal

Berichtdoor Tony D » zo sep 25 2016 4:56 pm

Bij volleybal concentreer ik me op die speler die waarschijnlijk de bal gaat krijgen: de mid-achter bij de service, de midvoor als twede contact en de buitenspeler voor de smash. Die hou ik met een zoomlens (18-200) op een 100 - 150 mm brandpunt. Tijd kort (minder dan 1/250e) zo groot mogelijk diafragma (laag getal) voor je lichtopbrengst en een hoge iso waarde. Je moet dan de ruis op de koop toe nemen.
Vaak krijgt de door mij gekozen speler de bal niet, maar als die hem krijgt zit je er wel goed op.

Tony D
Nikon Z6ii, Z 24-120/4 S, 70-300 VR met FTZii, SB700; http://www.photony.nl en medewerker bladredactie
Gebruikersavatar
Tony D

Moderator
Berichten: 2743


Locatie: Vlaardingen
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:


Terug naar “Sport”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast