D800 of D3S
- John Hoenen
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Re: D800 of D3S
Ik vind het ook belangrijk om even te bekijken of je de D800 met of zonder grip gaat gebruiken.
Er zijn toch wel 2 dingen die mij stoorden aan de D800.
Persoonlijk vond ik de te kleine accu een groot minpunt, zeker voor een camera van dit kaliber, lees prijs.
Daarom moest er een grip komen, de bevestiging van de originele grip t.o.v. de body vond ik niet goed.
Bij mij en ook bij een andere D800 eigenaar was de grip niet 100% vast te krijgen, bij gebruik op een statief voelde ik de grip gewoon bewegen, dat vond ik hoogst irritant,
Ik had er een D3 naast, met als gevolg dat ik de D800 bijna niet gebruikte.
Het zijn 2 totaal verschillende camera's met beide plussen en minnen.
Gewoon een keer beide vasthouden en testen, dan weet je het snel genoeg.
Er zijn toch wel 2 dingen die mij stoorden aan de D800.
Persoonlijk vond ik de te kleine accu een groot minpunt, zeker voor een camera van dit kaliber, lees prijs.
Daarom moest er een grip komen, de bevestiging van de originele grip t.o.v. de body vond ik niet goed.
Bij mij en ook bij een andere D800 eigenaar was de grip niet 100% vast te krijgen, bij gebruik op een statief voelde ik de grip gewoon bewegen, dat vond ik hoogst irritant,
Ik had er een D3 naast, met als gevolg dat ik de D800 bijna niet gebruikte.
Het zijn 2 totaal verschillende camera's met beide plussen en minnen.
Gewoon een keer beide vasthouden en testen, dan weet je het snel genoeg.
- gijs sandberg
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
Re: niet verteld
DJ,
Ja, hij geeft niet aan of de hogere resolutie (en alles wat daarmee samengaat) gewenst is.
Maar ja, hij is betalend clublid en vraagt naar argumenten...
Groeten, Gijs
PS er zijn vreemde kostgangers, ik zag recentelijk een vraag of een 18-200DX lens op een D800 zou passen (in welke zin dan ook).
Ja, hij geeft niet aan of de hogere resolutie (en alles wat daarmee samengaat) gewenst is.
Maar ja, hij is betalend clublid en vraagt naar argumenten...
Groeten, Gijs
PS er zijn vreemde kostgangers, ik zag recentelijk een vraag of een 18-200DX lens op een D800 zou passen (in welke zin dan ook).
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
-
- Forumlid
Zoals eerder geschreven: het zijn inderdaad twee verschillende kamera's voor verschillende doelgroepen.
De D3s of de D4(s) koop je (of koopt je baas) als je wekelijks langs de sportvelden staat, als je méér dan 4 beelden per seconde nodig hebt, als je vaak boven de 6400 ISO fotografeert, als je achterop een motorfiets de Tour de France fotografisch verslaat of als je als fotoverslaggever regelmatig afreist naar Somalië, Syrië, Irak of Afghanistan.
Voor al het andere werk: de D800 (of D700, D600, Df etc)
De D3s of de D4(s) koop je (of koopt je baas) als je wekelijks langs de sportvelden staat, als je méér dan 4 beelden per seconde nodig hebt, als je vaak boven de 6400 ISO fotografeert, als je achterop een motorfiets de Tour de France fotografisch verslaat of als je als fotoverslaggever regelmatig afreist naar Somalië, Syrië, Irak of Afghanistan.
Voor al het andere werk: de D800 (of D700, D600, Df etc)
-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ****
- Contacteer:
Ik zou de D800 niet kopen als je geregeld boven ISO 1600 fotgrafeert.
Man sieht was man weiss - http://www.erfgoedfoto.nl
Ook 9 van de 10 keer zit die resolutie van die D800 je letterlijk in de weg voor de gebruikelijke toepassingen.
D800 is geweldig voor situaties waar je je beeld naar de hand kan zetten, voor H-res toepassingen zoals
magazines en ander hoogwaardig advertentie materiaal.
Niet lullig bedoeld maar ik denk dat het gros van de D800 gebruikers pas bij gebruik hier achter komen
getuige de vele die reeds 2de hands worden aangeboden.
Begrijp me niet verkeerd, de D800 is een prachtige camera, binnen zijn toepassing als boven beschreven.
9 van de 10 keer volstaat de resolutie van een D700/D3 en voor nog een stap verder in bestaand schaars licht:
D3s/D4.
D800 is geweldig voor situaties waar je je beeld naar de hand kan zetten, voor H-res toepassingen zoals
magazines en ander hoogwaardig advertentie materiaal.
Niet lullig bedoeld maar ik denk dat het gros van de D800 gebruikers pas bij gebruik hier achter komen
getuige de vele die reeds 2de hands worden aangeboden.
Begrijp me niet verkeerd, de D800 is een prachtige camera, binnen zijn toepassing als boven beschreven.
9 van de 10 keer volstaat de resolutie van een D700/D3 en voor nog een stap verder in bestaand schaars licht:
D3s/D4.
- plincky
- Forumlid
- Contacteer:
Ja dat denk ik ook Flandria. De D3X was ook zo'n camera.
Ik ben zo'n iemand die hem dus ook heeft aangeschaft omdat ik voor een glossy/blad en reclame materiaal schiet. Daar is hij echt super handig! Ik moet mijn foto's ruim kaderen omdat de ontwerper de ruimte nodig heeft. mijn beelden worden dus heel vaak gecropt. En dat kan dan ook gewoon wat erg fijn is.
Had ik mijn D700 gehouden had het ook nog wel gekund. Maar dan had de ontwerper vast gezeten aan mijn foto.
Maar de nadelen zijn ook goed te vinden. vooral thuis mijn eigen huis tuin en keuken foto's waar niet geposeerd word. Al valt het best mee als je er eenmaal aan gewend bent.
Ik ben zo'n iemand die hem dus ook heeft aangeschaft omdat ik voor een glossy/blad en reclame materiaal schiet. Daar is hij echt super handig! Ik moet mijn foto's ruim kaderen omdat de ontwerper de ruimte nodig heeft. mijn beelden worden dus heel vaak gecropt. En dat kan dan ook gewoon wat erg fijn is.
Had ik mijn D700 gehouden had het ook nog wel gekund. Maar dan had de ontwerper vast gezeten aan mijn foto.
Maar de nadelen zijn ook goed te vinden. vooral thuis mijn eigen huis tuin en keuken foto's waar niet geposeerd word. Al valt het best mee als je er eenmaal aan gewend bent.
-
- Forumlid
Dit is echt onzin, Michael.Flandria schreef:Ook 9 van de 10 keer zit die resolutie van die D800 je letterlijk in de weg voor de gebruikelijke toepassingen.....
getuige de vele die reeds 2de hands worden aangeboden..
Het is een camera die je uitdaagt, dat wel. Als je weet waar je mee bezig bent, levert de camera een detaillering op die ongeëvenaard is.
Je hebt het vaak over het belang van praktijkervaring. Terecht.
Heb je ervaring met de D800(E) ?
Zo niet, dan mag je de mijne lenen.
-
- Forumlid
Of als je niet kunt belichten.Jos schreef:Ik zou de D800 niet kopen als je geregeld boven ISO 1600 fotgrafeert.
- plincky
- Forumlid
- Contacteer:
Heb je deze test al eens gezien? kijk vooral even als ze de D800 downsample naar D3s resolutie.op ISO 12800
- Henri
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ****
Ik heb jullie reacties gelezen en de bedoeling van mijn vraag was/is om informatie te vergaren over de verschillen van deze twee type camera's en liefst gelardeerd met een stuk ervaring. Uiteraard heb ik zoveel mogelijk geprobeerd de bestaande reviews te lezen.
Op sport na leg ik alles wat ik interessant vind vast (natuur/architectuur,wildlife etc.). Van de zomer ga ik een rondreis door de VS maken en dan zullen er onderwerpen genoeg zijn...........
Jullie inbreng vind ik toch wel interessant....
Op sport na leg ik alles wat ik interessant vind vast (natuur/architectuur,wildlife etc.). Van de zomer ga ik een rondreis door de VS maken en dan zullen er onderwerpen genoeg zijn...........
Jullie inbreng vind ik toch wel interessant....
D500 + D750 // Tamron 24-70mm f/2.8 VC + Sigma 35mm fl/1.4 Art + AFS VR 105mm f/ 2.8G ED micro + AF-S 70-200mm f/2.8G ED VRII + AF-S 200-500mm, etc.etc.
-
- Forumlid
Dat zeg ik.plincky schreef:Heb je deze test al eens gezien[/url]? kijk vooral even als ze de D800 downsample naar D3s resolutie.op ISO 12800
Als je regelmatig boven de ISO 6400 fotografeert moet je een D3s kopen.
Dank voor je aanbod Marten.Marten schreef:Dit is echt onzin, Michael.
Het is een camera die je uitdaagt, dat wel. Als je weet waar je mee bezig bent, levert de camera een detaillering op die ongeëvenaard is.
Je hebt het vaak over het belang van praktijkervaring. Terecht.
Heb je ervaring met de D800(E) ?
Zo niet, dan mag je de mijne lenen.
Zeker, ik heb de D800 een aantal keren mogen uitproberen.
Fijne camera met specs. die passen bij mijn voorgaande post.
Vind er niks nadelig aan wat ik daar schreef...
- plincky
- Forumlid
- Contacteer:
Marten, hoger dan 1600 schiet ik meestal niet voor mijn werk. Thuis/prive hou ik 3200 max aan en dat gaat prima. Soms als het niet anders kan 6400. doe geen sport o.i.d. anders had ik wel een D3s gehad idd.
-
- Forumlid
Rob, ik kom zelden hoger uit dan ISO 3200.
En dan te bedenken dat ik vroeger al vond dat ik met een Tri-X 400 ASA een enorme speelruimte had qua belichting.
En dan te bedenken dat ik vroeger al vond dat ik met een Tri-X 400 ASA een enorme speelruimte had qua belichting.
- ArjanL
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Ik vind de ergonomie van de Dn camera's stukken beter dan van de Dnnn camera's.
Betere grip, knoppen beter onder 'handbereik', meer wijzigingen door te voeren buiten het menu, robuuster.
Via D2x en D700 ben ik nu weer terug bij een D4. Hiermee ga je bij wijze van spreken graag uit wandelen.
De Dn camera's zijn kleiner dan de Dnnn camera's met grip.
Als resolutie geen issue is zou ik voor de D3s gaan.
Betere grip, knoppen beter onder 'handbereik', meer wijzigingen door te voeren buiten het menu, robuuster.
Via D2x en D700 ben ik nu weer terug bij een D4. Hiermee ga je bij wijze van spreken graag uit wandelen.
De Dn camera's zijn kleiner dan de Dnnn camera's met grip.
Als resolutie geen issue is zou ik voor de D3s gaan.
http://www.arjanlaging.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Omdat het kan, wil niet zeggen dat het ook moet!
Omdat het kan, wil niet zeggen dat het ook moet!