Beheer in Lightroom vraag 1 van 3.

Deze sectie is bedoeld voor discussies en vragen over hardware en software die niet direct met fotograferen te maken heeft.

Onderwerp:

Beheer in Lightroom vraag 1 van 3.

Berichtdoor ben42 » wo jan 08 2014 1:10 pm

Importeren, eerst op de laptop harde schijf.
Later met File/Import from another catalog haal ik dit over naar mijn 'Master' catalog.

Probleem: Dubbelen. (Extra virtuele copieen)
Hoewel ik heb aanstaan dat dubbele files niet moeten worden geïmporteerd heb ik inmiddels wel eens gehad dat ik 10 virtuele copieen had. Omdat ik wel eens met viruele copieen werk is het zeer veel werk dit netjes terug te krijgen.

Omdat dit relatief vaak gebeurd wil ik hier graag een oplossing voor.

Hoe voorkom ik dit?

Ben
XD7/X700/F70/D70/SB-700/D7000/D7700
Gebruikersavatar
ben42

Moderator
Berichten: 2631


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Beheer in Lightroom vraag 1 van 3.

Berichtdoor DannySan » wo jan 08 2014 1:12 pm

Het lijkt me dat je prima in 1 catalogus kunt werken toch?
Of in ieder geval de beelden in 1 catalogus 'houden' (dat is tenminste hoe ik het doe).
Ik doe de files verplaatsen per jaar (2013 gaat bij mij nu van de harde schijf naar de NAS, en dat 'stuur' ik vanuit LR zodat de koppelingen intact blijven).
Nikon Z5 met een FTZ-adapter voor het glaswerk.
Online
Gebruikersavatar
DannySan

Clublid
Berichten: 3833


Locatie: Groningen
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Beheer in Lightroom vraag 1 van 3.

Berichtdoor ben42 » wo jan 08 2014 2:07 pm

DannySan schreef:Het lijkt me dat je prima in 1 catalogus kunt werken toch?
Of in ieder geval de beelden in 1 catalogus 'houden' (dat is tenminste hoe ik het doe).
Ik doe de files verplaatsen per jaar (2013 gaat bij mij nu van de harde schijf naar de NAS, en dat 'stuur' ik vanuit LR zodat de koppelingen intact blijven).


Dit gaat niet in op het probleem. Mijn Master catalogus heb ik vaak niet bij mij. Dit is een externe harde schijf die ik thuislaat.
Wil ik dan toch al vast wat in Lightroom bekijken importeer ik het in een catalogus op mijn laptop, daar doe ik eventueel ook al eerste bewerkingen en eventuele selecties.

Die 'laptop' catalogus haal ik dan over naar de 'master' catalogus op het moment dat ik zowel de laptop als de Master bij de hand heb. Op dat moment ontstaan vaak extra virtuele copieeen. Zo heb ik van foto's 10 virtuele copieeen gehad, zonder dat ik bewerkingen heb gedaan.

Ik wil voorkomen dat er extra virtuele copieeen ontstaan. Maar ik wil ook de laptop blijven gebruiken om de resultaten alvast te bekijken en te bewerken.

Dank je wel voor je antwoorden,
Ben
XD7/X700/F70/D70/SB-700/D7000/D7700
Gebruikersavatar
ben42

Moderator
Berichten: 2631


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Beheer in Lightroom vraag 1 van 3.

Berichtdoor JvdKooij » wo jan 08 2014 2:10 pm

Dan moet je in Lightroom 5 gebruik gaan maken van de "preview" functie
Groetjes,
Jaap
Gebruikersavatar
JvdKooij

Forumlid
Berichten: 3168


Locatie: Podgornoe
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Beheer in Lightroom vraag 1 van 3.

Berichtdoor DannySan » wo jan 08 2014 2:11 pm

Aha kijk, nu geef je iets meer info prijs dan in je start-topic (over die externe schijf die thuis blijft).
Nikon Z5 met een FTZ-adapter voor het glaswerk.
Online
Gebruikersavatar
DannySan

Clublid
Berichten: 3833


Locatie: Groningen
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Beheer in Lightroom vraag 1 van 3.

Berichtdoor ben42 » wo jan 08 2014 3:26 pm

DannySan schreef:Aha kijk, nu geef je iets meer info prijs dan in je start-topic (over die externe schijf die thuis blijft).


Ik heb inderdaad mijn werkwijze niet in detail beschreven.
Wel beschreven dat ik weleens met een 'tussencatalogus' werk.

Ik gebruik versie 4.4.
Voor Lightroom 5.
Is het mogelijk om de 'complete' set van foto's thuis te hebben en dan toch te importeren van nieuwe foto's ?
Zo ja hoe worden de foto's bij 'thuiskomst' dan overgezet in de 'permanente' catalogus ?
Waar worden de bewerkings (en caching) gegevens opgeslagen ?

Lightroom 5 zou dan inderdaad dit probleem uit de weg kunnen helpen.
(Dan zit ik wel met het probleem dat een backup van externe schijf niet een complete set vormt. Dat is momenteel wel het geval).

Ben
XD7/X700/F70/D70/SB-700/D7000/D7700
Gebruikersavatar
ben42

Moderator
Berichten: 2631


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Beheer in Lightroom vraag 1 van 3.

Berichtdoor dotcat » za jan 18 2014 10:24 pm

In LR 5 kun je het volgende doen
Op laptop nieuwe foto's importeren in de mastercollectie met slimme voorvertoningen
Foto's metadata geven, sterren of vlaggen, bewerken, etc
Thuis foto's in LR verplaatsen naar externe schijf, het is belangrijk om dit in LR te doen omdat zo ook de verwijzingen in de catalogus bewaard blijven.
Als je de foto's wilt laten zien of verder wilt bewerken op de laptop zonder de externe schijf is dit mogelijk doordat er slimme voorvertoningen zijn gemaakt. En ja, dit is iets nieuws in LR 5.
Quote: Amateurs worry about their gear, Professionals worry about the profit, Masters worry about the light
Gebruikersavatar
dotcat

Clublid
Berichten: 299


Locatie: Weesp

Onderwerp:

Re: Beheer in Lightroom vraag 1 van 3.

Berichtdoor Doerak » za jan 25 2014 7:55 am

Ik zie het probleem niet van virtuele copieen. Het is alleen metadata en neemt weinig ruimte in naast het origineel. Verder kan je ze geordend hiuden door ze in stacks te houden.

Lees dit maar eens http://help.adobe.com/nl_NL/lightroom/u ... 57202.html
Doerak

Forumlid
Berichten: 142


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Beheer in Lightroom vraag 1 van 3.

Berichtdoor ben42 » za jan 25 2014 2:27 pm

Doerak schreef:Ik zie het probleem niet van virtuele copieen. Het is alleen metadata en neemt weinig ruimte in naast het origineel. Verder kan je ze geordend hiuden door ze in stacks te houden.

Lees dit maar eens http://help.adobe.com/nl_NL/lightroom/u ... 57202.html


Als je op een gegeven moment 10 copieen hebt, waarvan er 7 of 8 hetzelfde zijn, is het niet meer overzichtelijk. Zeker als de bewerkingen subtiel zijn is het dan heel lastig de juiste versie te vinden. Opslag is niet het probleem, organisatie is het probleem. Als dit dan ook nog eens gebeurd voor iedere foto in een folder waar veel foto's in staan, dan raak je het overzicht behoorlijk kwijt. (Het verwijderen van de overbodige honderden virtuele copieen is een heel gedoe. Ik heb wel eens alle virtuele copieen weggegooid, ook die ik eigenlijk wel had willen behouden omdat ze allemaal stuk voor stuk langs te lopen veel te veel werk was).

Dank je wel voor de link,
Ben
XD7/X700/F70/D70/SB-700/D7000/D7700
Gebruikersavatar
ben42

Moderator
Berichten: 2631


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja


Terug naar “Computer hardware en software algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 26 gasten