Na een dagje vogels spotten toch ook nog wat foto's gemaakt. Eigenlijk ging ik er al vanuit dat de kwaliteit van de foto's niet het laten zien waardig is maar ben toch wel benieuwd waarom dit nu eigenlijk zo is.
Algemene gegevens camera:
NIKON D7000
Lens AF-S VR Zoom-Nikkor 70-300mm f/4.5-5.6G IF-ED
Autofocus
VR on / normal
Witbalans zon (ivm schittering op t water)
AF-S en AF-C
Meetmodus: Matrix
ISO 320
Belichting 1/400 sec.
Diafragma 5.6
Focuslengte 300mm
ISO 800
Belichting 1/500 sec.
Diafragma 7.1
Focuslengte 300mm
ISO 800
Belichting 1/500 sec.
Diafragma 7.1
Focuslengte 300mm
De 1e foto (nonnetje) is maximaal ingezoomd (300mm), daarvan weet ik dat ik nooit scherpe foto's kan krijgen onder deze omstandigheden.
De 2e foto is een actiefoto. Was eigenlijk bezig met iets anders fotograferen toen ik de zwanen uit het water hoorde komen, had hierdoor geen tijd om instellingen te wijzigen. Dat vind ik altijd erg lastig want voor iedere foto moet ik instellingen wijzigen (diafragma, sluitertijd en ISO) om een acceptabele foto te krijgen. Dit is niet te doen? Wat doe ik verkeerd? Begrijp wat de instellingen doen en wat er gebeurd als je je diafragma, sluitertijd en ISO wijzigt. De belichtingsdriehoek bedoel ik dan. Bij bijv een f5.6 kom ik nooit aan een snelle sluitertijd om de belichting goed te krijgen. Dan moet ik mijn ISO waarde zover opschroeven om toch nog iets te kunnen zien op de foto met als resultaat onscherpe foto's (met ruis?).
Hoop dat ik het goed uitleg. Vind het moeilijk om nu na te gaan wat ik in het veld gedaan heb

De 3e foto is van dichterbij genomen op een meter of 10 kwam de zwaan voorbij maar dan nog is deze niet scherp. Fototoestel en lens stelden scherp anders kan ik niet "afdrukken" maar dan nog is deze niet scherp.
Iedere keer thuiskomen met onscherpe foto's als deze maakt voor mij het fotograferen niet meer aantrekkelijk. Ga liever zonder fototoestel op pad dan iedere keer maar denken nu is de foto scherp en blijkt thuis dat de foto helemaal niet scherp is.
Kortom: nog maar eens de vraag hier neerleggen om een eerlijke beoordeling te geven op deze foto's zodat ik er wederom wat van kan leren?