D70 inruilen voor ??

Discussies over fotografie met de D70, D70s, D80, D90, en D7x00 serie. Nikon's semi-pro lijn met een DX-formaat sensor.

Onderwerp:

Re: D70 inruilen voor ??

Berichtdoor bjornc » ma jan 27 2014 10:34 pm

Een fullframe camera zou het dichtst in de buurt van je 'analoge ervaring' komen, omdat de grootte van de sensor gelijk is als het ouderwetse filmpje.
Een D610 zou hierbij een optie zijn.
Maar wat meer in de buurt van je budget komt is een D700, tweedehands welteverstaan.
Gebruikersavatar
bjornc

Forumlid
Berichten: 1481


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: D70 inruilen voor ??

Berichtdoor ReneG » di jan 28 2014 12:24 am

Fullframe gaan lijkt me wat overdreven. TS geeft aan dat ze in de richting van 500-600 euro denkt. Dan zit je ineens op 1200+ euro (2e hands D700) of 1700+ euro (D610). En dan moet er nog een standaardlens voor FX bij (nog eens 400+ euro. Dan komt je een aantal factoren hoger uit dan de 500 euro voor een D7000 body. :shock:

Ik denk dat je met een D7000 al zo veel dichter bij je analoge ervaring komt t.o.v. een D70. Kleuren, resolutie, dynamisch bereik etc. is vele factoren beter op de moderne sensoren dan op een D70 (die op dat punt inderdaad nogal achterblijft). Het verschil tussen een D7000 en een D610 is er natuurlijk, maar die stap is veel kleiner dan de stap D70 -> D7000. Maar voor dat laatste stapje betaal je wel 4 keer zo veel. En gezien de wensen lijkt de D7000 me nog steeds de betere keuze.

Over die standaard lens die bij de D7000 zit: Als het de 18-105 is die erbij zit, die is niet slecht maar optisch schiet je er weinig mee op t.o.v. je 18-70. De 18-105 heeft iets meer bereik en VR, maar kwalitatief ontlopen ze elkaar weinig (heb ze beiden gehad). Dan zou ik die lens laten zitten en een losse body kopen. Als je de camera hebt leren kennen kun je later een Nikon 16-85 (meer bereik/allround) of een Tamron 17-50 (wat lichtsterker) overwegen. Die zijn ook nog vrij betaalbaar (rond de 400 euro) en optisch nog een stuk beter.

PS: Mediamarkt heeft vanaf woensdag een BTW actie lopen...
Spul waarmee je foto's maakt...
Gebruikersavatar
ReneG

Clublid
Berichten: 5044


Locatie: Regio Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: D70 inruilen voor ??

Berichtdoor PanzerFaustNL » di jan 28 2014 12:35 am

De eerste 5D, de classic, heb je al vanaf 395 euro, met een beetje zoeken.


Verzonden vanaf mijn iPad met behulp van Tapatalk
Nikon Nikkormat + glas, D7100, D300, D3100, F90X, F80, F65

favoriete combinatie D7100 + 35mm f/1.8
Gebruikersavatar
PanzerFaustNL

Forumlid
Berichten: 1556


Locatie: Ikoyi, Lagos, Nigeria
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: D70 inruilen voor ??

Berichtdoor jdgraaf » di jan 28 2014 8:04 am

@Panzerfaust: 5D?????? is dat niet een beetje vloeken in deze Nikon kerk ;-)

Ik zou gewoon voor de D7000, 615 voor een set is een mooie prijs en die extra 300 euro voor de D7100 is met wat jij er mee wilt doen niet echt te verantwoorden. En de D7x00 is ook in bediening gewoon nog steeds en grote lijnen wat je gewend bent. Met natuurlijk wat extra's.

Jan
Een berg Nikon spullen....
Gebruikersavatar
jdgraaf

Forumlid
Berichten: 821


Locatie: Hoofddorp
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: D70 inruilen voor ??

Berichtdoor PanzerFaustNL » di jan 28 2014 8:22 am

@jdgraaf, alleen als nikon voor dezelfde prijs een FF zou hebben. Want als je voor een laag bedrag een full frame camera wil, dan is er eigenlijk niet zoveel keuze. Ik heb mij nog niet heel diep in de Nikon historie verdiept, maar volgens mij zit je dan in de richting van een vroege D3 of D700. En die zijn alsnog behoorlijk aan de prijs. Sony FF is ook niet gezakt in prijs. Om over Leica maar niet te spreken. Olympus en Pentax hebben geen full frame. Voor de rest, oh misschien nog een Kodak Pro/Slr 14n
Nikon Nikkormat + glas, D7100, D300, D3100, F90X, F80, F65

favoriete combinatie D7100 + 35mm f/1.8
Gebruikersavatar
PanzerFaustNL

Forumlid
Berichten: 1556


Locatie: Ikoyi, Lagos, Nigeria
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: D70 inruilen voor ??

Berichtdoor jdgraaf » di jan 28 2014 8:27 am

Tja, goed spul daar betaal je voor ;-) hahahaha
Een berg Nikon spullen....
Gebruikersavatar
jdgraaf

Forumlid
Berichten: 821


Locatie: Hoofddorp
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: D70 inruilen voor ??

Berichtdoor JvdKooij » di jan 28 2014 10:27 am

Hmmm, ik zou niet echt 400 euro over hebben voor een tweedehands FF uit 2005.
Groetjes,
Jaap
Gebruikersavatar
JvdKooij

Forumlid
Berichten: 3168


Locatie: Podgornoe
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: D70 inruilen voor ??

Berichtdoor breimer » di jan 28 2014 10:37 am

Je meeste zo niet alle lensen hebben af-s
dus komen m.i. ook anderen in beeld :!:
Op dit forum wordt veelal op de volautomaat naar het tchnisch optimale verwezen of geadviseerd , meestal zich zelf als vertrekpunt nemend.
adviezen als FF zijn ook niet helemaal serieus te nemen.
verplaats je in de huid van de vragen steller zou ik zeggen.
Dan vind ik de D5200/D5300 een optie, mits de TS het geen probleem vindt om met een instelwiel te werken.
Krijgr extra klap lcd scherm, en zeldfde sonsor als de D7100 voor duidelijk minder geld.
blijft er wat over voor een mooi objectief.
weet niet of de gemelde tamron ook is voorzien van scherpstelmotor dat kan de keus ook beinvloeden.
Zelfs de D5100 zou ook een optie zijn zeer betaalbaar heeft de D7000 sensor, kost minder dan 400 euro.
en ook stappen vooruit.
forum gangers vinden dit instappers, maar dat zecht vooral iets over wat ze zelf hebben i.p.v. wat de ander mogenlijk nodig heeft

Bert Harry
breimer

Forumlid
Berichten: 494


Locatie: Sittard
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: D70 inruilen voor ??

Berichtdoor jdgraaf » di jan 28 2014 11:05 am

Een D3x00/D5x00 is ook een optie. Zeker als al je lensen AF-s hebben. Maakt eigenlijk niet uit wat je koopt. Alles is t.o.v. de D70 een vooruitgang. Maar omdat de TP toch een D70 gewend is kan het prettiger zijn om een camera in dezelfde lijn aan te schaffen. Vandaar mijn advies om voor een D7x00 te gaan.

Anders gewoon een (foto)zaak binnenlopen en een camera in je handen nemen. Iets wat voor mij ook speelde was. Hoe voelt dat ding nu in je handen. Wat is prettig. Het grotere formaat van de D7x00 voelde gewoon prettiger dan de D5x00. Hij ligt voor mij persoonlijk prettiger in de hand. Maar dat kan voor jouw zomaar een D5x00 zijn.

En vergeet dan ook niet gelijk met de camera te spelen. Waar zitten de knoppen wat doen die, en welke setting zitten niet op de knoppen maar (verborgen) in de menu's, en hoe belangrijk is dat voor jou.
Een berg Nikon spullen....
Gebruikersavatar
jdgraaf

Forumlid
Berichten: 821


Locatie: Hoofddorp
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: D70 inruilen voor ??

Berichtdoor Thor » di jan 28 2014 1:41 pm

Dat is t.o.v de D70 een hele grote vooruitgang, absoluut. Heel veel plezier daar mee, en laat de resultaten maar eens zien, als je eenmaal een factor 100 hoger bent gegaan. ;-) (70>7000)
met de groeten uit Lelystad
Nikon D300s Nikkor 16-85 / 18-200 / 70-300 Samyang 85:1.4 Nikon SB600 D70/D60/P600/S3500 & FZ1000
Gebruikersavatar
Thor

Forumlid
Berichten: 854


Locatie: De Nieuwe Wildernis
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: D70 inruilen voor ??

Berichtdoor natasja1969 » wo jan 29 2014 9:07 am

Bedankt voor alle reacties.
Vanavond begint de btw terug actie bij mediamarkt dus ik ga kijken voor de D7000. De D7100 valt niet in de actie zoals hier ook al vermeld dus voor mij wordt het prijsverschil dan te groot en denk dat ik ten opzichte van mijn D70 al wel een grote stap vooruit maak.
Welke geheugenkaarten raden jullie me aan bij deze camera?
natasja1969



Onderwerp:

Re: D70 inruilen voor ??

Berichtdoor DannySan » wo jan 29 2014 9:10 am

Als geheugenkaart zal een 8Gb of 16Gb Sandisk 45Mb/s prima voldoen (beetje afhankelijk of je gaat schieten in RAW en/of JPG en ook of je wilt gaan filmen).
Nikon Z5 met een FTZ-adapter voor het glaswerk.
Gebruikersavatar
DannySan

Forumlid
Berichten: 3766


Locatie: Het Noord'n
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: D70 inruilen voor ??

Berichtdoor Roy Kersbergen » wo jan 29 2014 9:11 am

Ik heb in mijn D7000 2x Sandisk 32GB 45MB/sec kaartjes zitten, deze zijn snel genoeg. Ik kan in RAW 899 foto's maken per kaart (heb de 2e kaart als backup ingesteld).
Gebruikersavatar
Roy Kersbergen

Forumlid
Berichten: 1680


Locatie: Doesburg
Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: D70 inruilen voor ??

Berichtdoor natasja1969 » wo jan 29 2014 10:17 am

OKe, bedankt
Jij ook nog extra Danny voor je uitgebreide onderzoek, ik heb er veel aan gehad

gr. Natasja
natasja1969



Onderwerp:

Re: D70 inruilen voor ??

Berichtdoor DannySan » wo jan 29 2014 10:21 am

Graag gedaan hoor Natasja!
Mijn ervaringen met de D7100 komen ook nog in een topic, en ik hoop dat je keuze voor de D7000 tot je volle tevredenheid gaat zijn.
Het is zeker een hele fijne camera!
Nikon Z5 met een FTZ-adapter voor het glaswerk.
Gebruikersavatar
DannySan

Forumlid
Berichten: 3766


Locatie: Het Noord'n
Foto's bewerken toestaan: Nee


Terug naar “D70(s), D80, D90, D7x00”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten