Macro statief

Discussies over statieven

Onderwerp:

Macro statief

Berichtdoor Wilv121 » wo jan 29 2014 11:40 am

Voor mijn macro fotografie zocht ik een klein, stevig, handzaam statief. Mijn “normale” statief kan wel behoorlijk laag maar ik vond het wat onhandig i.v.m. de lange poten, die bij het fotograferen buiten toch vaak in de weg zaten. Via een filmpje op het internet kwam ik uit bij het Induro statief en werd direct enthousiast vanwege de vele mogelijkheden en het draagvermogen. De verdraaibare rubber voeten zijn verstelbaar zodat er altijd voldoende grip is op ieder oppervlak, zelfs op een rotsachtige bodem. Nu ik het statief enkele maanden gebruikt heb kan ik het iedereen aanraden. Met een maximale belasting van 75kg hoeft geen enkele fotograaf te twijfelen aan de stevigheid. Een vriend van mij die professionele films maakt was zeer onder de indruk en heeft direct het zwaardere statief statief (LFB100S) besteld en ook hij werkt hier met volle tevredenheid mee.
Wilv121

Forumlid
Berichten: 5


Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Macro statief

Berichtdoor oud0001 » wo jan 29 2014 12:57 pm

Misschien is het handig om ook iets meer te vertellen over b.v. de prijs, waar het te koop is etc.
oud0001



Onderwerp:

Re:maximale belasting van 75kg

Berichtdoor gijs sandberg » wo jan 29 2014 1:05 pm

Dat lijkt me sterk, maar ala, waar het hart van vol is... :o
Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
Gebruikersavatar
gijs sandberg

Clublid
Berichten: 6816


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Macro statief

Berichtdoor Reest » wo jan 29 2014 1:11 pm

Nikon | Gitzo en iets wat schommelt
Gebruikersavatar
Reest

Clublid
Berichten: 1053


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Macro statief

Berichtdoor John Jansen » wo jan 29 2014 1:31 pm

Tsja wat heb je nodig voor macro,75 kg?ik doe 99% uit de hand,een rijstzak wil ook nog wel handig zijn?Ik denk dat je deze weinig gaat gebruiken, denk ook eens aan de joby gorillapod.
John Jansen

Forumlid
Berichten: 1275


Locatie: Santa leaudrette
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Macro statief

Berichtdoor oud0001 » wo jan 29 2014 1:46 pm

Volgens de gegevens van de fabrikant is dat idd 73 Kg voor de kleinere versie. 165Lb.
Dat geeft de TS correct aan. Ik heb er ook al naar zitten kijken enkel de prijs is nog al stevig.
Ongeveer 280,- voor het kleintje bij diverse bekende webshops.

Als je kijkt naar de dikte van o.a. de poten zie je wel dat er veel vlees aan zit.
Ik kom never en nooit op 5 Kg, dus een draagvermogen van 75 Kg is wat mij betreft totale overkill.
Als je werkt met dure professionele film/video camera's ligt dat anders. Die wegen ook een heel stuk meer.
De vraag is, heb je dit wel nodig. Is het geen overkill. Dat moet iedereen natuurlijk zelf bepalen. :wink:
Blijft wel mooi spul.

Reclame filmpje op YouSoep: http://youtu.be/jXJy-7PlFRE

Van een filmschool: http://vimeo.com/41534721
oud0001



Onderwerp:

Re: Macro statief

Berichtdoor D. Haaksma » wo jan 29 2014 3:32 pm

Duur ?
Ik ken er toch verschillende die voor alleen voor een balhoofd bijna het dubbele neerleggen.
Als macro helemaal je ding is en je past daar ook stacking bij toe, is dit beest(je) het dik waard.
Nu nog even mijn dame (de minister van financiën hier in huis) overtuigen.
D. Haaksma

Forumlid
Berichten: 1320


Locatie: Boxtel
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Macro statief

Berichtdoor Wilv121 » wo jan 29 2014 4:44 pm

Beste Tuihanti, Bewust heb ik geen prijs en dealer opgegeven om te voorkomen dat er sprake is van enige voorkeur. Alle gegevens zijn door eenieder makkelijk te vinden op het internet. De intentie was om eventuele geïnteresseerden in een macro objectief op het spoor te zetten van een van de mogelijkheden en om aan te geven dat het statief mij goed bevalt.
Wilv121

Forumlid
Berichten: 5


Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Macro statief

Berichtdoor oud0001 » wo jan 29 2014 10:13 pm

Meneer Haaksma, ik ben er zo eentje. Heb zelf het nodige van Novoflex in gebruik omdat macrofotografie ook een van mijn voorkeuren heeft. Met name insecten.
Ik weet dat je bijna wel kunt zeggen dat duurder in dat geval ook meestal beter is.
Dat is ook wel deels meestal zo. Elke fabrikant maakt ook wel een minder goed product.

Een statief dat 10 Kg kan dragen is al ruim sterk genoeg om een body, een focusrail, een objectief en een flitser te dragen. Als je de overkill wilt hebben dan mag dat natuurlijk maar ik laat graag de nuance zien. Dan kunnen mensen met een kleinere beurs ook gewoon lekker aan de slag en beseffen dat het met een beetje minder ook wel kan.

Satcken kun je beter voor binnen bewaren en tja, dan kun je beter je balhoofd en je subject houder op de zelfde plaat monteren. Dan zijn stacks van 250 platen nog steeds perfect te doen. Dat wiel is ook al uitgevonden. :wink:

@WilV: Daar is ook helemaal niets mis mee hoor. :)
Het zal een uitstekend statief zijn. Dat neem ik wel aan.
Inderdaad hebben mensen een voorkeur voor de plaats waar ze winkelen.
Daarom is een gemiddelde ongeveer prijs een mooie indicatie. :wink:
Het schept meteen de duidelijkheid dat je er wel een leuk gevulde knip voor moet hebben. :mrgreen:
oud0001



Onderwerp:

Re: Macro statief

Berichtdoor D. Haaksma » do jan 30 2014 9:34 am

:)
@ Tuihanti,
Zeker een punt.
Daarbij komt natuurlijk dat mijn hobby, mossen, nu niet bepaald actieve organismen zijn.
Je past je uitrusting aan naar je onderwerpen. Hoe breder je belangstelling van en in je onderwerpen zijn hoe meer "rotzooi" je meesleept.
Ook weer afhankelijk wat wil je bereiken. Voor bepaalde zaken onwerp en knutsel ik zelf hulpmiddelen ineen.
Het is ook prima dat er een brede markt aan kleine statieven is en ik wil ook niemand de top opdringen - sterk aanraden.
Ik zie dit statief, met name de kleine 75 mm Induro als een voor mij ideaal ding, je kunt er nogal iets op kwijt zonder dat hij direct instabiel wordt.
Ik denk daarbij aan o.a. de Stackshot en de drie macroflitsers.
Hij gaat net een stuk(je) verder als mijn Berlebach. Waar ik overigens ook heel blij mee ben.


Statcken kun je beter voor binnen bewaren en tja, dan kun je beter je balhoofd en je subject houder op de zelfde plaat monteren
Klopt. Alhoewel, 250 opnamen is redelijk extreem. Verder dan 45 - 60 opnamen kom ik in de regel in mijn kleine studio niet, ook niet als ik met een microscoopobjectief fotografeer.
En op reis heb ik in de regel geen studio in de rugzak :D , en ben ik aangewezen op ringen, balg, reflectie- en difuusschermen en de micro's van Nikon.
Het is maar wat je wilt bereiken en laten zien.
Wat een hobby :twisted:
D. Haaksma

Forumlid
Berichten: 1320


Locatie: Boxtel
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Macro statief

Berichtdoor oud0001 » do jan 30 2014 9:02 pm

Zekers, wat een hobby. Gelukkig wel ja. :)
Je kunt er ook enorm veel kanten mee op natuurlijk. :wink:
Zoals ik al zij zal het vast een zeer degelijk ding zijn.
73 Kg draagvermogen is wel erg stevig.

Ik ben nu zelf ook aan het kijken naar een macro statiefje.
Ben me suf aan het informeren.

Eigenlijk wordt dat wat ik zoek niet gemaakt.
Wel iets dat in de buurt komt maar dat kost ook behoorlijk wat. :mrgreen:

Schrijf je nog wel ff een review als je em binnen hebt?
Dat is. denk ik, voor iedereen wel interessant. :wink:
oud0001



Onderwerp:

Re: Macro statief

Berichtdoor D. Haaksma » do jan 30 2014 10:46 pm

Tuihanti schreef:Schrijf je nog wel ff een review als je em binnen hebt?
Dat is. denk ik, voor iedereen wel interessant. :wink:


Gaat even duren mijn financieel directrice staat met twee voeten op de rem. :roll:
D. Haaksma

Forumlid
Berichten: 1320


Locatie: Boxtel
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Macro statief

Berichtdoor Jester » vr jan 31 2014 8:20 am

Minister van Financiën staat op de rem? Da's toch geen probleem? Gewoon op het juiste moment de naam "Weekers" laten vallen... :D :lol: :D

Rob
Een hoop spul waar ik iets mee kan dat ik eerst Nikon:
D7000 | Coolpix S6300 | Nikon FE | Rolleicord
24-70mm f2.8 | 70-200mm VRII f2.8 | 105mm f2.8 Micro | 50mm f1.8D
SB600 | Feisol CT3442 | CS Pro MKII
en nog wat geërfd glas...
Gebruikersavatar
Jester

Forumlid
Berichten: 416


Locatie: Zwijndrecht
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Macro statief

Berichtdoor oud0001 » vr jan 31 2014 12:34 pm

Gewoon de huwlijkse verplichtingen staken. Dan gaat ze misschien wel een keer over stag. :twisted:
oud0001



Onderwerp:

Re: Macro statief

Berichtdoor Richard » vr jan 31 2014 12:48 pm

Tuihanti schreef:Gewoon de huwlijkse verplichtingen staken. Dan gaat ze misschien wel een keer over stag. :twisted:


Niet in een huwelijk stoken :lol:
Laatst gewijzigd door Richard op di feb 04 2014 7:07 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Richard




Terug naar “Statieven”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 26 gasten