nikon D70s

Discussies over fotografie met de D70, D70s, D80, D90, en D7x00 serie. Nikon's semi-pro lijn met een DX-formaat sensor.

Onderwerp:

nikon D70s

Berichtdoor dick » ma aug 22 2005 8:01 pm

Eerst zal ik mijzelf even voorstellen.

Mijn naam is Dick, getrouwd, vader van een dochter van 2 jaar.
Werkzaam als chauffeur in het openbaar vervoer.


Verleden week heb ik mijn eerste slr camera gekocht, de nikon D70s.
Een mooie camera met zeer veel mogelijkheden.
Wat ik alleen jammer vind is dat ik vanaf de eerste foto al last had van stof op de ccd.
Nu hoorde ik dat nikon slr camera's hier best wel gevoelig voor zijn, en dat je toch wel zeer regelmatig met stof te maken zal hebben, is dat zo?
Er zijn diversen setjes te koop om het stof van de ccd te verwijderen Welke kan ik het beste nemen?

m.v.g dick
dick

Forumlid
Berichten: 676


Locatie: zaanstad

Onderwerp:

Berichtdoor Onno » ma aug 22 2005 9:11 pm

Ik zou er niet aan beginnen om zelf stof te verwijderen van je CCD. Een krasje is zo gemaakt en onherstelbaar. De sensor is het duurste onderdeel van de camera.
Voor een klein bedrag kan je de sensor laten reinigen bij de importeur, Inca BV, in Haarlem. Klaar terwijl je wacht...
Gebruikersavatar
Onno

Clublid
Berichten: 3274


Locatie: Houten
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Berichtdoor SPIKE » di aug 23 2005 12:43 am

Ik ben het helemaal eens met ONNO, maar wat je wel kan proberen, het is mij ook gelukt. Je zou zo grote blaasbalg kunnen kopen, en proberen het stofje weg te blazen, daarbij wel de camera op zijn kop houden. En geen blaasbalg met zo kwastje eraan.
Zo blaasbalg kost zo 11 euro, en voordat je van objectief gaat wisselen even die balg er over, zodat je geen stof meeneemt in de camera.

Maar om je even uit de droom te helpen, dit stof gebeuren komt ook bij andere merken voor, en niet specifiek alleen bij Nikon. Ook is het niet verstandig om van lens te wisselen b.v. aan het strand, ook bij analoge camera's kan dit funest zijn, denk daarbij aan een zandkorrel in het sluitergordijn
SPIKE



Onderwerp:

stof

Berichtdoor Hans Braakhuis » di aug 23 2005 8:34 am

Een nieuwe camera hoort geen stof op de sensor te hebben. Als de winkel het ding als demo exemplaar gebruikt heeft kan dat wel. Dan hoor je ook een demo-prijs te betalen. De camera hoort in een plastic zakje in een dichte doos te zitten.
Ik zou toch terug gaan naar de winkel.
Gebruikersavatar
Hans Braakhuis

Forumlid
Berichten: 6051


Locatie: Gelderland
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Berichtdoor Dr. Phlox » di aug 23 2005 11:00 am

Hallo allemaal,

Ook ik zal me eerst even voorstellen. Ik ben Ton Damen getrouwd en 3 kinderen. Ik heb momenteel een Nikon Coolpix 4300 maar ben bezig voor een Nikon D70S. Tijdens de vele bezoeken aan de fotozaken kreeg ik steeds te horen dat er inderdaad een stofprobleem kan onstaan. De verkopers gaven ook aan dat het laten verwijderen nooit een 100% garantie is dat alles weg is. Dus denk hieraan en vraag het zelf ook als je het weg wil laten halen.

Groetjes
Ton Damen
Dr. Phlox



Onderwerp:

stof

Berichtdoor roel » di aug 23 2005 7:02 pm

Stof op de sensor van een digitale reflex is iets dat niet te vermijden is. Ongeacht het merk of de kwaliteitsklasse. Met een reflexcamera wissel je altijd wel eens een lens, waarmee er een direct stofrisico is.
Wanneer er eenmaal stof op de sensor zit, gaat die er niet vanzelf af. Bij een analoge reflex kan de stof nog meerdere kanten op, zoals meerollen / -stoffen met het filmpje. Het voordeel is dat je dan maximaal op één foto een stofje (op dezelfde plaats) kunt hebben.
Een 100% garantie dat alle stof verwijderd wordt, zal wellicht niet snel gegeven worden. Dat hangt meer samen met de ondervangende teksten in garantiebepalingen. Maar, enige tijd geleden zijn we met de club bij Inca BV in Haarlem geweest, waar ik heb gezien hoe de sensors schoongemaakt worden. Dat gebeurt zeer grondig en er wordt intensief gecontroleerd of het stof uit de camera is.
Het gebruik van een digitale reflex heeft een aantal voordelen, maar een nadeel is de kans op stof. Het verwisselen van een lens moet daarmee met iets meer zorgvuldigheid gebeuren dan met een analoge camera.
Gebruikersavatar
roel

Forumlid
Berichten: 1611


Locatie: Arnhem
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Berichtdoor parastuff » za aug 27 2005 12:54 pm

Van de site van Konijnenberg: www.koopdigitaal.nl :

En opnieuw mogen we spreken van een fantastische aanwinst van ons assortiment, VisibleDust.
Stof op de sensor is voor iedere fotograaf het storende element maar VisibleDust heeft daarvoor DE perfecte oplossing(en)!

Visible Dust heeft de oplossing voor elke sensor, dus elke SLR camera. De Cleaning Kits zijn gebaseerd op het formaat van de sensor, dus voor bv. een Canon EOS 20D kunt u het beste de VisibleDust Econo 1.6x Kit aanschaffen. De 1.6x staat voor de brandpuntsverlenging.

Angst om de sensor van uw digitale SLR te reinigen hoeft u nu niet meer te hebben met het gereedschap dat wordt aangereikt door het Canadese bedrijf VisibleDust. Trots zijn wij dan ook dat wij dit produkt de fotograaf kunnen aanbieden.

Meer info kunt u vinden onder de kop Reiniging.
parastuff



Onderwerp:

Berichtdoor Amadeus Gould » za aug 27 2005 10:14 pm

Dag Forummers,

Ik weet niet of ik die spullen van Visibledust zelf zou gebruiken. Als je dichtbij Haarlem woont of je komt daar wel eens, dan is het daar laten reinigen goedkoper en (volgens mij ook iets) veiliger. "Just my two cents opinion"

Zoals eerder gezegd een nieuwe camera hoort niet onder het stof te zitten. Is dat wel zo en het is een nieuwe, dan teruggaan naar de winkel en verhaal halen.

AG
Amadeus Gould



Onderwerp:

Berichtdoor smitsfotografie » zo aug 28 2005 10:40 am

Alles is bijna over dit onderwerp gezegd, stof is helaas altijd aanwezig en kan erg hinderlijk zijn, maar was/is dat niet altijd zo geweest.
Met name in de doka, wie heeft nooit een zwart/wit afdruk moeten bij stippen omdat er toch nog stof zichtbaar was op de afdruk.
De ene heeft er wat meer last van dan de ander, gebruik van schuif zoomlenzen kan de oorzaak er van zijn dat er sneller stof op de sensor terecht komt.
Ik zelf ben ook geen voorstander van het zelf reinigen van de censor, ook niet met allerlei hulpmiddelen, hoe goed deze ook mogen zijn.
De sensor is wel het belangrijkste en duurste onderdeel van je camera, zeg maar het hart.
Dus ga ik zelf ook naar Haarlem om dit te laten doen.
inderdaad en nieuwe camera met stof betekent dat hij misschien al uit de verpakking is geweest.
Gebruikersavatar
smitsfotografie

Clublid
Berichten: 201


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Berichtdoor Johan Lemmers » wo aug 31 2005 11:20 pm

Hoi...

Een krasje op de sensor zal niet zo snel voorkomen.
Het stof zit nl. niet op de sensor maar op het filter dat vóór die sensor zit.
Maar ik ben het met iedereen eens die vindt dat je niet zelf moet gaan rommelen...
Met blaaskwastjes werken is een optie maar dat kan ook verkeerd uitpakken (ik spreek uit ervaring).
Je kunt nl. het stof, dat in alerlei hoekjes en gaatjes in de camera zit, óók mee losblazen, en dat kan dan weer op dat filter gaan zitten...

Een andere optie is: Nikon Capture!
Je maakt, vóór je gaat fotograferen, een "referentiefoto" met een heldere egale achtergrond.
Die referentiefoto kan dan in NC als "profiel" gebruikt worden om stof van de foto's te "verwijderen"...

gr.
:D 8) :D
Johan Lemmers



Onderwerp:

Berichtdoor dick » do sep 01 2005 8:39 pm

Beste Nikon bezitters,

Bedankt allemaal voor jullie reakties en adviezen, inmiddels is de camera omgeruild voor een ander, en nu geen vuiltje aan de lucht:))
Mocht er t.z.t stof op de ccd komen laat ik deze door de importeur schoonmaken.


Dick
dick

Forumlid
Berichten: 676


Locatie: zaanstad

Onderwerp:

stofjes een probleem

Berichtdoor Jos » ma sep 12 2005 10:24 pm

Ik heb af en toe stof op de sensor. Met een blaasbalg en de kwastjes van visible dust zijn ze zo weg. Geen punt en volkomen ongevaarlijk

Jos Stöver
Man sieht was man weiss - http://www.erfgoedfoto.nl
Jos

Forumlid
Berichten: 1521


Locatie: Amersfoort
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

D70 en stof

Berichtdoor roel » ma sep 12 2005 11:24 pm

Ik heb af en toe stof op de sensor. Met een blaasbalg en de kwastjes van visible dust zijn ze zo weg. Geen punt en volkomen ongevaarlijk...



Het gaat natuurlijk goed en is ongevaarlijk, tot het een keer misgaat... ;-)
Gebruikersavatar
roel

Forumlid
Berichten: 1611


Locatie: Arnhem
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Berichtdoor luc » zo okt 09 2005 11:35 pm

Het IR filter wat voor de CCD zit is van gehard glas.

Afbeelding

Je moet al een hard scherp voorwerp langs het filter halen om het werkelijk te beschadigen.

Ok, elk krasje is er natuurlijk een te veel maar mij besluipt de laatste tijd het gevoel dat sensor reiniging een beetje de melkkoei van de digitale fotografie aan het worden is.
Soms meer dan 100 euro voor een reinigings setje en dat noemen ze hier, niet gepiest maar toch nat.

Op deze website staan wat tips over (goedkoop) reinigen van je sensor.
http://194.100.88.243/petteri/pont/How_to/a_Brush_Your_Sensor/a_Brush_Your_Sensor.html

Vaak is blazen met een schone balg al voldoende om het stof weg te halen en hoef je dus het filter voor de sensor nog niet eens aan te raken.

Luc
Gebruikersavatar
luc

Forumlid
Berichten: 2088


Locatie: Ossendrecht

Onderwerp:

Berichtdoor Amadeus Gould » ma okt 10 2005 3:56 am

Dag Nikonvrienden,

Met blaasbalgen kun je ook het stof in de camera blazen :-).

Ook gehard glas is niet krasveilig! Sommige deeltjes kunnen harder zijn, zachte borstel etc. of niet...je wrijft die er dan mooi in. Een zandkorrel is vaak harder. De genoemde site van Petteri Sulonen zegt dat zelf ook en garanties geeft ie ook niet.

De genoemde ultrasone reiniging in de Olympus spreekt mij wel aan. Het is natuurlijk door hen gepatenteerd (d.w.z. de toepassing ingebouwd in een camera is nieuw - ultrasoon reinigen is een bekende techniek maar vaak gebeurt dat in een vloeistof, waarin de rommel wordt opgevangen) en de andere fabrikanten zullen het wellicht daarom nog niet 1,2,3 in hun camera zetten. Wellicht dat er een externe set gemaakt kan worden die je dan gewoon even voor de sensor hoeft te houden en kleefband (net zoals bij Olympus) dat de partikels opvangt.

AG
Amadeus Gould




Terug naar “D70(s), D80, D90, D7x00”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten