Omdat ik zelf met een dames ploeg mee reis gaat mijn aandacht primair uit naar de dames wedstrijd en alles daar omheen. Ik heb wel een aantal platen geschoten bij de mannen maar met 'een aantal' krijg je ook geen compleet verhaal.*Harrie* schreef:Prachtige serie om naar te kijken. ik mis alleen de mannen wedstrijd.
Omdat de lucht en de voorgrond vrijwel even helder zijn hoef ik in de meeste gevallen enkel 2/3 stop over te belichten om alles 'goed' belicht te krijgen. Mijn default preset in Lightroom exporteert zonder exif. Dat is verder niet bewust. Zal ik even aanpassen voor de volgende keerniknack schreef:Is er de mogeljkheid om jouw camera instellingen bij de foto's te plaatsen? Vooral omdat deze foto's in de sneeuw gemaakt zijn. Dat vraag meestal wat aanpassingen vanwege het vele wit.

Even een paar dagjes geen update

37. Waar inmiddels drie quadrocopters rond het meer vliegen met gropro om luchtopnames te maken

38. Moet de minder bedeelde fotograaf nog gewoon ouderwets de berg oplopen voor een overzichtsfoto (overigens geen zwart/wit omzetting)

39. Maar de beloning is dan wel de vooraf gewenste plaat, helaas vanwege de mist geen heldere plaat geworden.

40. Want 's ochtends vroeg stonden 1300 toerrijders aan de start voor hun alternatieve elfstedentocht over 200km

41. Gespannen gezichten ingepakt tegen de kou

42. Maar waar de eerste toertocht enkel geplaagd werd door een beetje mist, vond de tweede tocht plaats tijdens een flinke sneeuwbui. Eerst een beetje

43. Later een hele boel

44. Goed voor de plaatjes

45. Minder goed voor de baan, het zicht, en de rijders

46. Maar als je daarna, alleen of in een grote groep de finish hebt gehaald

47. Dan is de beloning daar: het veelbegeerde alternatieve elfstedenkruisje

48. Voor de wedstrijdrijders ging het uiteraard niet om het kruisje maar om de snelheid. Tijdens de ploegenachtervolging werden de marathonrijders getest op hun langebaan kwaliteiten. Starten

49. In formatie de bocht door

50. En die strijd tegen de klok

51. Gelukkig telde de tijd niet tijdens het ONK marathonschaatsen over 80km

52. Al vroeg in de wedstrijd ontstond de beslissende kopgroep met alle favorieten

53. Terwijl in het peloton de ruggen gestrekt worden als teken van de overgave

54. Rijdt de kopgroep in gestrekte galop op de finish af

55. Het is uiteindelijk Mariska Huisman die de snelste blijkt in de eindsprint

56. Waarna zij zich op een replica van het bruggetje uit Bartlehiem

57. En zich voor de derde maal Nederlands kampioen natuurijs mag noemen

58. Kortom, wederom een aantal dagen vol ijspret voor jong en oud

59. 's avonds nog een poging gedaan om sterrensporen te fotograferen. Maar wat begon als een kraakheldere nacht, eindigde wederom in een mistige ellende door de links in beeld aanvliegende wolk...

60. Wat uiteraard ook leuke foto's kan opleveren. Vanwege de knalgele straatverlichting maar in zwart wit gedaan.

61. Maar daarna toch maar snel terug richting hotel.

De alternatieve elfstedentocht voor wedstrijd rijders is wegens de weersvoorspellingen voorlopig vervroegd naar morgenochtend. Definitief oordeel daarover valt morgenochtend om 7 uur. Tot die tijd blijft de sneeuw met bakken uit de hemel vallen... Daar had ik om gewenst maar een klein beetje minder mag ook wel van mij