Hoe lang bewaren jullie je digitale negatieven?

Discussies over fotobewerking en archivering

Onderwerp:

Hoe lang bewaren jullie je digitale negatieven?

Berichtdoor Hans Kühn » do feb 06 2014 9:15 am

Ik ben nu al weer een heel poosje aan het fotograferen en heb nagenoeg al mijn digitale negatieven nog. Eens in de zoveel tijd wordt mijn bureau uitgebreid met een nieuwe harde schijf en gaat de opslag weer vrolijk verder.

De laatste tijd begin ik mij af te vragen hoe zinnig dit nog is.

Enerzijds is het mooi om terug te kunnen grijpen naar dat negatiefje van jaren terug. Foto's nog eens te kunnen bewerken met de kennis en kunde van nu en zo kan ik nog wel een poosje doorgaan met verzinnen van allerhande 'goede' redenen om door te gaan met het bewaren van bestanden.

Anderzijds moet ik bekennen dat ik eigenlijk nooit meer terugblader in oud materiaal. De tijd, zin en noodzaak ontbreekt om daar in te bladeren en zoeken. En ook voor het na verloop van tijd verwijderen van de nodige data kan ik allerhande gegronde redenen verzinnen.

U begrijpt, ik begin mij sterk af te vragen, wat de nut en noodzaak is van het volmaken van harde schijven. Ik ben mij bewust van het feit dat weg, weg is maar ik worstel een beetje met het dilemma van blijven bewaren of bijvoorbeeld beelden na een jaar of vijf gewoon weggooien.


Een heel verhaal voor een eenvoudige vraag.

Hoe lang bewaren jullie je (digitale) negatieven?
Heb je daar een gedachte bij of sla je werkelijk alles op?


Groet,

Hans
Gebruikersavatar
Hans Kühn

Clublid
Berichten: 250


Locatie: Zoetermeer
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Hoe lang bewaren jullie je digitale negatieven?

Berichtdoor Peter » do feb 06 2014 9:30 am

Niet..

In den beginne wel.., later heb ik dat laten varen.

Echt goede foto's ?, ik maak er hooguit een handvol per jaar :wink: Die bewaar ik.
De rest is overbodige ballast

Bijzondere momenten worden eveneens bewaard, los van de kwaliteit van de foto.

Pakweg nu 20GB aan NEF bestanden die ik toch echt wil bewaren . Die staan tevens als backup in de cloud.
Gebruikersavatar
Peter

Clublid
Berichten: 7764


Locatie: Ameland / Enschede
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Hoe lang bewaren jullie je digitale negatieven?

Berichtdoor Marten » do feb 06 2014 9:36 am

Om te voorkomen dat ik teveel bewaar zoek ik na een reeks opnamen vrijwel meteen uit wat ik wil bewaren en wat niet. Slechte of dubbele foto's worden meteen gewist.
De rest bewaar ik zolang als mij dat gegeven is. (..)
Marten

Forumlid
Berichten: 6933


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Hoe lang bewaren jullie je digitale negatieven?

Berichtdoor D. Haaksma » do feb 06 2014 9:46 am

Marten schreef:Om te voorkomen dat ik teveel bewaar zoek ik na een reeks opnamen vrijwel meteen uit wat ik wil bewaren en wat niet. Slechte of dubbele foto's worden meteen gewist.
De rest bewaar ik zolang als mij dat gegeven is. (..)


+1
D. Haaksma

Forumlid
Berichten: 1320


Locatie: Boxtel
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Hoe lang bewaren jullie je digitale negatieven?

Berichtdoor Cookie1397 » do feb 06 2014 9:56 am

Ik doe het ogeveer zoals Peter het doet. Ik maak ssteeds 2 mappen, 1 met gebruikte en 1 met ongebruikte nef files. Ik zet de nef files in mappen met o.a. een datum. Na 5 jaar kijk ik of er ongebruikte nef files wegkunnen.Dat het veel ruimte in beslag neemt vind ik niet erg, de nas heeft ruimte voor 4 2tb schijven. Heb er 2 inzitten dus ruimte genoeg voor uitbreiding.
Nikon Z en Z glas
Gebruikersavatar
Cookie1397

Clublid
Berichten: 3985


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Hoe lang bewaren jullie je digitale negatieven?

Berichtdoor MauritsD » do feb 06 2014 10:08 am

Op mijn NAS bewaar ik wel alles, ruimte zat daar.
Backup doe ik alleen de nieuwste 50GB aan NEF's omdat ik 50GB gratis opslag bij adrive.com heb
Alle JPG's gaan naar flickr en Google+. Bij flickr kan ik bij downloaden de originele JPG weer terug krijgen
"Er zij licht; en er was licht." (Genesis 1:3)
Nikon heeft daar mooi op ingespeeld !
Gebruikersavatar
MauritsD

Clublid
Berichten: 1468


Locatie: Amsterdam
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Hoe lang bewaren jullie je digitale negatieven?

Berichtdoor ReneG » do feb 06 2014 11:07 am

D. Haaksma schreef:
Marten schreef:Om te voorkomen dat ik teveel bewaar zoek ik na een reeks opnamen vrijwel meteen uit wat ik wil bewaren en wat niet. Slechte of dubbele foto's worden meteen gewist.
De rest bewaar ik zolang als mij dat gegeven is. (..)


+1


Ook ik +1.

Ten eerste maak ik bij het downloaden automatisch een backup van alle gedownloade NEF's.

Daarna doe ik meerdere 'passes'. Tijdens de eerste pass gaat alles weg wat dubbel is, niet aanspreekt of op wat voor manier in orde is weg (niet alleen technisch, al gebeurt me dat nog maar weinig). Dat gaat heel snel. Dan volgt er een 2e pass waarbij ik kritischer naar de overgebleven foto's kijk. Ook daar gaat vaak veel weg.

Dan volgt de nabewerking, waarbij vaak her en der ook nog wat foto's worden gewist. Tenslotte maak ik een backup van de resulterende serie, die ik daarna in principe voor altijd bewaar. Pas een serie klaar én gebackupt is, wordt de backup van de originele serie NEF's verwijderd. Ik heb dat ook met terugwerkende kracht gedaan, waarbij soms zelfs complete fotoshoots uit het verleden bewust, maar zonder pardon zijn weggegooid.

Enige uitzonderingen hierop zijn bijzondere series. Denk bijvoorbeeld een serie foto's die een verhaal vertellen, dan wil ik een minder nog wel eens bewaren. Of bij een heel bijzondere gebeurtenis met speciale herinneringen. Dan schrap ik iets minder dramatisch. Maar die series zijn zeldzaam.

Sinds ik dat doe scheelt het onzettend in de opslag en de hoeveelheid nabewerking. Daarnaast ben ik veel kritischer geworden, niet alleen de naselectie maar ook bij het fotograferen. Oftewel: Minder werk, meer kwaliteit, minder opslag. ;)
Spul waarmee je foto's maakt...
Gebruikersavatar
ReneG

Clublid
Berichten: 5046


Locatie: Regio Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Hoe lang bewaren jullie je digitale negatieven?

Berichtdoor ArjanL » do feb 06 2014 11:11 am

Ik bewaar álles en altijd!
Vanaf mijn eerste negatief tot de meest recente opname.
Selectie vindt wel plaats op b.v. onscherpte, slechte belichting etc.
Negatieven heb ik gedigitaliseerd en gecatalogiseerd.
Ik gebruik een database programma; zoeken is een fluitje van een cent.
Je weet niet wat een plezier mijn beide jongens (en vooral hun vriendinnen) hadden aan de foto's van hun eerste 25 levensjaren.
Daarnaast gebruik ik regelmatig analoge beelden ter voorbeeld op fotoclubs.
Alle beelden worden (meerdere malen) op harde schijven opgeslagen. Schijf vol? -> nieuwe aanschaffen.
http://www.arjanlaging.nl
Omdat het kan, wil niet zeggen dat het ook moet!
Gebruikersavatar
ArjanL

Forumlid
Berichten: 1526


Locatie: Barendrecht
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Hoe lang bewaren jullie je digitale negatieven?

Berichtdoor Patrick » do feb 06 2014 11:17 am

Schijven worden steeds groter. Eens in de zoveel tijd koop ik een setje nieuwe en alles past nog steeds op een schijf. Tegenwoordig haal je 2 TB voor ruim onder de 100 Euro, dus waarom zou ik wat weggooien?

En hoe sgroot zo'n schijf wat opslag betreft ook is, wat betreft afmetingen blijven ze gelijk. Wat dat betreft is het niet te vergelijken met analoge negatieven.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26849


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Hoe lang bewaren jullie je digitale negatieven?

Berichtdoor EdwinKort » do feb 06 2014 11:44 am

MauritsD schreef:Op mijn NAS bewaar ik wel alles, ruimte zat daar.
Backup doe ik alleen de nieuwste 50GB aan NEF's omdat ik 50GB gratis opslag bij adrive.com heb
Alle JPG's gaan naar flickr en Google+. Bij flickr kan ik bij downloaden de originele JPG weer terug krijgen


Doe eigenlijk het zelfde. Hoewel ik ze soms wel in meerdere formaten op de NAS heb staan.

RAW/NEF, orig. grootte en web-ready.
Mijn foto-site
Helaas, geen Nikon-spul meer.
Zend PM als je mijn foto wil bewerken, zodat ik er iets van kan leren
EdwinKort

Forumlid
Berichten: 1010


Locatie: Rhoon
Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Hoe lang bewaren jullie je digitale negatieven?

Berichtdoor a90 » do feb 06 2014 7:49 pm

Ik bewaar alles, inclusief mislukkelingen en sinds de eerste digitale opnames die ik heb gemaakt (Canon Powershot 600 in 1997)

Die archieven bekijk ik met regelmaat om ervan te leren en te onthouden.

Ik zie mijzelf nooit iets weggooien qua data en heb van alles meerdere backups. Het totaal inc. backups bevat nu al richting de 15tb aan data en ik zal net zo lang schijven blijven bijkopen als nodig.
D50 met 18-55 in een Vanguard tasje en nog wat Nikon spul

A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"
Gebruikersavatar
a90

Clublid
Berichten: 4882


Locatie: Nieuw Vennep
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Hoe lang bewaren jullie je digitale negatieven?

Berichtdoor plincky » do feb 06 2014 8:47 pm

Analoge negatieven heb ik allemaal gedigitaliseerd in hoge resolutie. De Negatieven zelf heb ik bij elkaar in een doos gegooid en op zolder gezet. Wilde ze eerst weg gooien maar je weet maar nooit.
Voor Digitale neg. bewaar ik alleen nef's van opdrachten en hele belangrijke momenten. (geboorte,bruiloften) De huis tuin en keuken foto's bewaar ik na bewerking gewoon als jpeg. met dubbele backup. (eentje in huis en eentje op andere locatie mocht het huis in de fik vliegen)
Persoonlijk vind ik het onzinnig om alles te blijven bewaren. Heb nu iets meer dan 1 TB aan foto's. Maar nu met de D800 gaat het rap omhoog.
Merk ook wel dat ik steeds kritischer word met foto's bewaren. alleen de hele leuke bewaar ik. Als ik een serie heb van bv mijn zoontje die iets aan het doen is, heb ik mezelf gesteld dat ik er maar 1 op sla. (de beste)
Gebruikersavatar
plincky

Forumlid
Berichten: 2183


Locatie: Nijkerk
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Hoe lang bewaren jullie je digitale negatieven?

Berichtdoor Peter » do feb 06 2014 8:52 pm

Patrick schreef:Schijven worden steeds groter. Eens in de zoveel tijd koop ik een setje nieuwe en alles past nog steeds op een schijf. Tegenwoordig haal je 2 TB voor ruim onder de 100 Euro, dus waarom zou ik wat weggooien?

En hoe sgroot zo'n schijf wat opslag betreft ook is, wat betreft afmetingen blijven ze gelijk. Wat dat betreft is het niet te vergelijken met analoge negatieven.


Wat doe je als je externe disk crasht ?
of heb je een backup van een backup

ik heb meer vertrouwen in de servers van Flickr (1TB gratis) of Google dan in mijn eigen mediamarkt harddisk van 100 euro :wink:
Gebruikersavatar
Peter

Clublid
Berichten: 7764


Locatie: Ameland / Enschede
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Hoe lang bewaren jullie je digitale negatieven?

Berichtdoor Patrick » do feb 06 2014 9:01 pm

Mijn foto's staan op een interne schijf en ik heb twee schijven als backup. Een ligt thuis, de andere ergens anders.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26849


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Hoe lang bewaren jullie je digitale negatieven?

Berichtdoor bart78 » vr feb 07 2014 7:47 am

Ik gebruik Livedrive. Alles wat ik importeer in LR wordt automatische gebackupped in de cloud. Dus heb meteen 2 kopieën zonder daar iets voor hoeven te doen, en ruimte is ongelimiteerd. Gebackupped betekent trouwens niet dat je het kunt delen met anderen zoals op Flickr, het is echt een backup.

Ik doe wel aan grooming zoals dat mooi heet, het sorteren van bruikbaar en niet bruikbaar. Maar het gros gebeurd al op de camera. Ik merk dat ik foto;s van mn kleintjes altijd moeilijk weg kan gooien trouwens ;-) De mooiste backup vind ik trouwens een 3 maandelijks fotoalbum.
Nikon D700 - Nikon 85mm F1.8G - Nikon 50mm F1.4G - Tamron SP 70-200 F2.8
bart78

Forumlid
Berichten: 290


Locatie: Heemskerk
Foto's bewerken toestaan: Nee


Terug naar “Fotobewerking en archivering”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 28 gasten