Eerste portret

Onderwerp:

Eerste portret

Berichtdoor itsmemaris » vr feb 07 2014 9:25 pm

Een van mijn aller eerste portret foto's

Ik ben heel benieuwd naar jullie opmerkingen en/of tips, want er valt nog heel veel te leren :wink:

Afbeelding

Exif data:

Exposure 0.005 sec (1/200)
Aperture f/8.0
Focal Length 50 mm
ISO Speed 100
Exposure Bias 0 EV
Nikon D5100, Nikkor AF-S DX 18-105mm f/3.5-5.6G VR, Nikkor AF-S 50mm f/1.8 G, Nikon SB-700

Flickr
itsmemaris

Forumlid
Berichten: 54


Locatie: Noordoostpolder
Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Eerste portret

Berichtdoor BStollman » za feb 08 2014 3:58 pm

Persoonlijk had ik hem wat lichter gemaakt en de onderkant weg gesneden. Dit omdat er nu aan de onderkant een groot zwart en nietszeggend vlak ontstaat. Verder vind ik de blik van het model leuk en spontaan.
Gebruikersavatar
BStollman

Forumlid
Berichten: 461


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Eerste portret

Berichtdoor JacTrum » za feb 08 2014 11:15 pm

Hij is plm. 1.5 stop onderbelicht. Je schrijft niets over de gebruikte flitser en de instelling daarvan?
Nikon D700 / Nikon 1.4/50 / NikonAF-S Nikkor 24-70mm 2.8 G ED / Nikon AF-S Nikkor 70-200mm 2.8GII / Micro Nikkor 2.8/105G ED / Nikon Speedlight SB910
Gebruikersavatar
JacTrum

Clublid
Berichten: 4374


Locatie: Breda
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Eerste portret

Berichtdoor weimaraner » za feb 08 2014 11:24 pm

Op zich een leuk portret maar er kan wel wat aan verbeterd worden.
Dat het wat donker is was al gezegd maar ik zou ook proberen het model los van de achtergrond te krijgen. Je hebt nu heel donker haar en hele donkere kleding op een zwarte achtergrond waardoor het har en de kleding overlopen in de achtergrond. Ja kan er voor kiezen om voor een lichtere achtergrondkleur te gaan maar een andere optie is spelen met je lichtbronnen, bijvoorbeeld het gebruiken van een flitser als haarlicht.
Gebruikersavatar
weimaraner

Clublid
Berichten: 2293


Locatie: Alblasserwaard
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Eerste portret

Berichtdoor itsmemaris » zo feb 09 2014 7:32 am

Goede morgen!

Bedankt voor jullie reacties, hier kan ik wat mee! Super

Dat de foto vrij donker is, is eigenlijk een bewuste keuze, het origineel is namelijk niet donker, maar eerder te licht/ blauwig

Ik heb ontzettend zitten prutsen met de witbalans, kreeg dat niet goed :( En helaas pas achteraf bedacht dat ik natuurlijk een grijskaart mee had kunnen schieten :oops: Aldoende leert men zullen we maar zeggen ;-)

Maar om de foto nog iets te redden hem dus in Elements bewerkt tot dit resultaat. Persoonlijk ben ik ook niet tevreden eigenlijk.
Zoiezo omdat ik eigenlijk rechtstreeks uit de camera al een zo goed mogelijke foto wil, iets nabewerken altijd prima, maar niet dit extreme.
Maar ook de bewerking vind ik wat te donker, ben het met jullie eens dat de kleding, maar vooral het haar, nu wegvalt tegen de achtergrond.

Zal er nog eens mee stoeien om te kijken wat we er anders van kunnen maken ;-)
De uitsnede zoals Bram oppert zal ik daarin mee nemen, lijkt me inderdaad een goede keuze.

Voor volgende foto's zal ik inderdaad gaan proberen wat meer te spelen met de opstelling van het licht.
Ik heb 3 kleine 200 wat flitsertjes met softboxen, dus daar moet vast meer uit te halen zijn!

Bij deze foto heb ik overigens alleen 2 flitsers met softboxen gebruikt, beide beetje schuin voor het model, en redelijk op gelijke sterkte ingesteld. Ook stonden de softboxen op ooghoogte, denk dat dit ook nog wel enige verandering kan gebruiken.

Nogmaals bedankt voor jullie opbouwende kritiek, vind ik alleen maar prettig!
Nikon D5100, Nikkor AF-S DX 18-105mm f/3.5-5.6G VR, Nikkor AF-S 50mm f/1.8 G, Nikon SB-700

Flickr
itsmemaris

Forumlid
Berichten: 54


Locatie: Noordoostpolder
Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Eerste portret

Berichtdoor itsmemaris » za feb 15 2014 7:02 pm

Naar aanleiding van jullie reacties, nog even gestoeid met de bewerking van bovenstaande foto......

Afbeelding

Feit blijft uiteraard dat de foto qua belichting niet perfect is (verre van) maar ik hoop hem zo toch wel enigszins verbeterd te hebben
Nikon D5100, Nikkor AF-S DX 18-105mm f/3.5-5.6G VR, Nikkor AF-S 50mm f/1.8 G, Nikon SB-700

Flickr
itsmemaris

Forumlid
Berichten: 54


Locatie: Noordoostpolder
Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Eerste portret

Berichtdoor jdgraaf » za feb 15 2014 7:22 pm

Ik vind de foto er zo een stuk beter uitzien.

Jan
Een berg Nikon spullen....
Gebruikersavatar
jdgraaf

Forumlid
Berichten: 821


Locatie: Hoofddorp
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Eerste portret

Berichtdoor BStollman » zo feb 16 2014 3:08 pm

Een stuk beter! :)
Gebruikersavatar
BStollman

Forumlid
Berichten: 461


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Eerste portret

Berichtdoor paul73 » di mar 04 2014 5:58 pm

Een stuk beter vind ik persoonlijk nogal een understatement. Tussen de eerste en tweede foto zit voor mij een wereld van verschil. De eerste foto heeft door de onderbelichting geen kracht. Ik ben er erg snel op uitgekeken. De tweede foto is gewoon een heel fraai spontaan portret.
photopaul.weebly.com

D700 met Nikon 24-70 f2.8, Nikon 70-200 f2.8 VR2, Nikon 24 AI-S f2.8, Nikon 50 f1.4D, Nikon 105 f2.8 VR, SB 800, filters van B+W, Manfrotto statief, diverse studio apparatuur
paul73

Forumlid
Berichten: 62



Onderwerp:

Re: Eerste portret

Berichtdoor itsmemaris » wo mar 05 2014 6:32 am

Bedankt voor jullie reacties!
Ik vind net 2e portret zelf ook een stuk sprekender, alleen over de kleuren ben ik nog steeds niet helemaal tevreden :wink: Maar ach, zo leren we van onze eigen fouten toch! Binnenkort in de herkansing, eens kijken of we dan direct uit de camera al een beter beeld kunnen creëeren ipv achteraf.
Nikon D5100, Nikkor AF-S DX 18-105mm f/3.5-5.6G VR, Nikkor AF-S 50mm f/1.8 G, Nikon SB-700

Flickr
itsmemaris

Forumlid
Berichten: 54


Locatie: Noordoostpolder
Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Eerste portret

Berichtdoor paul73 » wo mar 05 2014 10:27 am

Niks mis met de kleur vind ik. Maar indien je er niet tevreden over bent, is de kleurtoon vrij eenvoudig in de nabewerking aan te passen. Zelf heb ik de witbalans op de camera eigenlijk altijd op automatisch staan terwijl ik verder alles handmatig doe.
photopaul.weebly.com

D700 met Nikon 24-70 f2.8, Nikon 70-200 f2.8 VR2, Nikon 24 AI-S f2.8, Nikon 50 f1.4D, Nikon 105 f2.8 VR, SB 800, filters van B+W, Manfrotto statief, diverse studio apparatuur
paul73

Forumlid
Berichten: 62



Onderwerp:

Re: Eerste portret

Berichtdoor Christhaa » wo mar 05 2014 9:15 pm

Hoi Hoi, Je kan met de nabewerking er nog wel meer uithalen, maar de basis is erg belangrijk.
Ik kan je evt een nabewerking laten zien die de foto gelijk heel anders maakt? Natuurlijk alleen met jou toestemming.
Met vriendelijke Groet

Christha

----------------------------------------------------

http://www.fotografechristha.nl
http://www.facebook.nl/fotografechristha
Gebruikersavatar
Christhaa

Forumlid
Berichten: 572


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Eerste portret

Berichtdoor itsmemaris » do mar 06 2014 6:50 am

Als je dat wilt doen, heel graag, Christha!

Ben wel benieuwd naar de mogelijkheden, ik ben absoluut niet de grootste nabewerkingsheld, vandaar ook dat ik wil streven naar een zo goed mogelijke basis :wink:

Ben benieuwd wat je er nog uit kunt halen, kun je dat doen met deze foto als uitgangspunt, of zal ik je de RAW even mailen?

Groetjes Maris
Nikon D5100, Nikkor AF-S DX 18-105mm f/3.5-5.6G VR, Nikkor AF-S 50mm f/1.8 G, Nikon SB-700

Flickr
itsmemaris

Forumlid
Berichten: 54


Locatie: Noordoostpolder
Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Eerste portret

Berichtdoor Christhaa » wo mar 12 2014 10:35 pm

Afbeelding

Bewerken is wel een beetje mijn stijl :P
Met vriendelijke Groet

Christha

----------------------------------------------------

http://www.fotografechristha.nl
http://www.facebook.nl/fotografechristha
Gebruikersavatar
Christhaa

Forumlid
Berichten: 572


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Eerste portret

Berichtdoor itsmemaris » zo mar 16 2014 8:08 am

Bedankt Christhaa!
Mooi!
Ik zal zelf ook eens gaan krijgen of het me zo lukt, de kleuren in mijn versie zijn iig te warm/oranje
Nikon D5100, Nikkor AF-S DX 18-105mm f/3.5-5.6G VR, Nikkor AF-S 50mm f/1.8 G, Nikon SB-700

Flickr
itsmemaris

Forumlid
Berichten: 54


Locatie: Noordoostpolder
Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Nee


Terug naar “Portret, studio en mode”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 23 gasten