Camera mast

Discussies over statieven

Onderwerp:

Camera mast

Berichtdoor Jos » wo feb 12 2014 1:13 pm

Ik zou graag de beschikking hebben over een cameramast, een statief waarmee je je camera vanaf een hoogte van 5 tot 10 meter kunt laten fotograferen. Ze zijn te koop. Is er hier iemand die ervaring heeft met dot soort statieven? Of is er iemand die er zelf een gemaakt heeft? Ben benieuwd...
Man sieht was man weiss - http://www.erfgoedfoto.nl
Jos

Forumlid
Berichten: 1521


Locatie: Amersfoort
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Camera mast

Berichtdoor Arthur Mol » wo feb 12 2014 1:20 pm

http://www.photomast.nl/

Ik heb zelf wel eens een zg "rig" gemaakt voor autofotografie. Deze heb ik van aluminium gemaakt maar is vrij zwaar. Je zou eens kunnen denken aan oude carbon masten van windsurfers.. Die zijn rond de 4-5 meter.
Pana FZ1000, Oly E-M5 II, 12-40, 40-150R, 75-300.

Gebruikersavatar
Arthur Mol

Forumlid
Berichten: 3403


Locatie: R'dam Zuid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Camera mast

Berichtdoor yzf1kr » wo feb 12 2014 1:56 pm

Masten worden steeds minder gebruikt, tegenwoordig gebruikt men voornamelijk quadcopters/drones.

Wbt prijs zit daar weinig verschil met een goede kraan/mast, en de flexibiliteit is stukken groter.
yzf1kr

Forumlid
Berichten: 2112


Locatie: Uttendorf (AT)
Ervaringsniveau: *

Onderwerp:

Re: Camera mast

Berichtdoor Arthur Mol » wo feb 12 2014 2:11 pm

Vergeet niet dat je zonder vergunning niet mag vliegen met een drone en dat het aan vele eisen onderhevig is.
Pana FZ1000, Oly E-M5 II, 12-40, 40-150R, 75-300.

Gebruikersavatar
Arthur Mol

Forumlid
Berichten: 3403


Locatie: R'dam Zuid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Camera mast

Berichtdoor yzf1kr » wo feb 12 2014 2:16 pm

EDIT

Sorry, voor het fotograferen uit de lucht is geen vergunning meer nodig.
Voor het vliegen officieel wel, maar handhaving daarop is er eigenlijk niet.

Trouwens, zo lang je er geen geld mee verdient mag er heel veel, en zijn er weinig regels:

Mag je in Nederland legaal vliegen met een drone?

Het gebruik van UAV in Nederland is een relatief nieuw fenomeen. Zeker sinds de komst van de ardrone en beelden uit het nieuws over de toepassing van deze mini helicopters. Wetten en regelgeving zijn vastgelegd in de regeling modelvliegen . Dit is een regeling uit 2005 en was voornamelijk gericht op modelvliegtuigen. Enkele regels over het toestaan van modelvliegtuigen:
•Een luchtvaartuig van geringe afmeting, waarvan de totale startmassa niet meer dan 25 kilogram bedraagt
•De vlucht wordt slechts uitgevoerd onder omstandigheden en op locaties waarbij er vanaf de grond tijdens de gehele vlucht goed zicht is op het modelvliegtuig en het luchtruim daaromheen
•kunstvluchten mogen worden uitgevoerd
•Vluchten zijn toegestaan tot een hoogte van maximaal 450 meter mits er aan bepaalde regels wordt voldaan
•Gecontroleerde vluchten zijn niet toegestaan

Omdat de huidige wetgeving nog niet volledig is ingericht op het nieuwe type modelvliegtuig, is het over het algemeen geen probleem om als particulier gebruik te maken van de onbemande helicopters. Echter zijn er twee zaken die het lastig maken om te bepalen of het legaal is in Nederland:
•Luchtfotografie
•Beroepsmatig gebruik van een UAV

Luchtfotografie

Voor luchtfotografie geldt dat er een luchtvaartopname vergunning nodig is indien je niet voldoet aan de volgende eisen:

Vliegtuigen voor militaire doeleinden en voor burgerluchtvaart waarvan de vlucht is gepland, dus alle commerciele vluchten vanaf bijvoorbeeld Schiphol. Dit betekend dus dat het gebruik van je AR drone niet is toegestaan zonder luchtfotografie vergunning. Dat dit zal wijzigen is wel te verwachten, aangezien het Koninklijke Besluit uit 1959 stamt. Wil je dit wel juridisch gedekt hebben, dan kun je een luchtopname vergunning aanvragen via het ministerie van Defensie. Dit is zeker een aanrader cq must indien je commercieel of in de buurt van een vliegveld aan de slag wilt gaan.

Beroepsmatig gebruik van de UAV

Indien je beroepsmatig gebruik wilt maken onbemande luchtvaartuigen dien je te voldoen aan de luchtvaartregels onbemande luchtvaartuigen. Uitgangspunten hierin zijn:
•een licht onbemand luchtvaartuig, niet zijnde een modelluchtvaartuig, zijnde een luchtvaartuig waarvan de totale startmassa niet meer dan 150 kilogram bedraagt en de maximale snelheid lager is dan 129,64 km/u (70 knopen).
•Het onderscheid tussen modelvliegtuigen en UAS (drones) is hoofdzakelijk het gebruik: modelvliegsport, hobby of recreatief (= niet tegen vergoeding en zonder baat) versus beroepsmatig.


Het luchtfotografie stukje is trouwens achterhaald, dat verbod is opgeheven.

Maar nu gaan we off-topic. TS vroeg naar ervaringen met Masten. :oops:
yzf1kr

Forumlid
Berichten: 2112


Locatie: Uttendorf (AT)
Ervaringsniveau: *

Onderwerp:

Re: Camera mast

Berichtdoor CaptainHook » wo feb 12 2014 2:31 pm

yzf1kr schreef:...tegenwoordig gebruikt men voornamelijk quadcopters/drones.

Idd... :idea:

Kijk hier maar eens:
http://youtu.be/PdpHghkUP5o

Zo'n Mobius HD Cam
Afbeelding
kost niet veel meer. Al verkrijgbaar voor minder dan 100 euro!

En de drone (Walkera QR X350) is een paar honderd euro. Da's goedkoper (en veiliger) dan je dure DSLR omhoog hijsen... :wink:
CaptainHook



Onderwerp:

Re: Camera mast

Berichtdoor Jacob_O » wo feb 12 2014 2:35 pm

Het 'opzetten' van zo'n mast lijkt me eenvoudiger dan het (verantwoord) besturen van een drone....
Jacob_O

Forumlid
Berichten: 1665


Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Camera mast

Berichtdoor Jos » wo feb 12 2014 3:08 pm

Ik denk dat een drone die mijn d800 en groothoekzoom veilig kan vliegen niet te betalen is. Een mast lijkt me dan toch beter en praktischer. Wie o wie heeft ervaring. Zelfbouw zou mooi zijn...
Man sieht was man weiss - http://www.erfgoedfoto.nl
Jos

Forumlid
Berichten: 1521


Locatie: Amersfoort
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Camera mast

Berichtdoor Léon Obers » wo feb 12 2014 4:52 pm

Jacob_O schreef:Het 'opzetten' van zo'n mast lijkt me eenvoudiger dan het (verantwoord) besturen van een drone....

Ik denk dat zoiets tegenwoordig bijzonder meevalt (verantwoord besturen van een drone).
Afgelopen december een demonstratie gezien van een goedkoop speelgoed helikoptertje met 6 rotors (een "spin") van pakweg € 125,-. Er zitten sensors in die drone die hoogte, wind etc. terugkoppelen naar de stabiliteit in de lucht. Het ding hing echt gefixeerd stil in de lucht. Je hoefde de afstandbediening niet te gebruiken, werd gewoon even opzij op de grond gelegd en de drone bleef keurig op dezelfde plaats in de lucht hangen.
Vriendelijke groet, Léon Obers
Gebruikersavatar
Léon Obers

Forumlid
Berichten: 14887


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: *****

Onderwerp:

Re: Camera mast

Berichtdoor Vincent » wo feb 12 2014 5:20 pm

Léon Obers schreef:Afgelopen december een demonstratie gezien van een goedkoop speelgoed helikoptertje met 6 rotors (een "spin") van pakweg € 125,-. Er zitten sensors in die drone die hoogte, wind etc. terugkoppelen naar de stabiliteit in de lucht. Het ding hing echt gefixeerd stil in de lucht. Je hoefde de afstandbediening niet te gebruiken, werd gewoon even opzij op de grond gelegd en de drone bleef keurig op dezelfde plaats in de lucht hangen.


Bedenk wel dat het niet toegestaan (en verstandig) is om te vliegen boven publiek. Daarom is een mast voor bijvoorbeeld evenementen vaak een interessanter idee :wink: Hoewel voor TS niet echt van toepassing voor vastgoed-fotografie. :wink:

En hoewel de kwaliteit van GoPro beelden op acceptabel is, kun je uit bijvoorbeeld de D800 van TS aanzienlijk betere beelden krijgen (even los van de discussie dat de fotograaf de foto maakt en niet de camera). Aan een goedkope drone waar jij op doelt daar kun je geen D800 met kwaliteits objectief hangen.

Maar goed, verder heb ik ook geen ervaring met masten behalve mijn camera in de lucht steken met een monopod :wink2:
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4518


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Camera mast

Berichtdoor Arthur Mol » wo feb 12 2014 5:26 pm

Ik heb een tweetal kennissen die zich professioneel bezighouden met luchtfotografie mbv zg drone's, zij zijn beide in het bezit van een luchtvaartbrevet en dienen voor elke opdracht een vluchtplan in. Hun drone is geen klein speelgoed dingetje maar een enorm apparaat waar een dslr aan hangt, compleet voorzien van GPS die zelfs bij 6Bft muisstil in de lucht blijft hangen. De kosten van een dergelijk apparaat met alle bijbehorende randapparatuur en eisen komt al snel op 25000 - 30000 euro. Om maar even een indicatie te geven..

http://www.clipsfotografie.nl/portfolio ... luchtfotos

http://www.shadowview.org/team/
Pana FZ1000, Oly E-M5 II, 12-40, 40-150R, 75-300.

Gebruikersavatar
Arthur Mol

Forumlid
Berichten: 3403


Locatie: R'dam Zuid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Camera mast

Berichtdoor emdeklerk » wo feb 12 2014 6:37 pm

...of koop zo'n mooie ex-brandweerauto met uitschuifbare lichtmast...

http://occasions.g-zuna.nl/Mercedes-Ben ... t&so=lijst
Gebruikersavatar
emdeklerk

Forumlid
Berichten: 5075


Locatie: Rijswijk

Onderwerp:

Re: Camera mast

Berichtdoor Léon Obers » wo feb 12 2014 6:52 pm

djunclesam schreef:Aan een goedkope drone waar jij op doelt daar kun je geen D800 met kwaliteits objectief hangen.

Dat snap ik, maar het was enkele bedoeld ter inllustratie hoe geavanceerd techniek reeds is doorontwikkeld in uitermate "simpel" speelgoed om zo'n ding te bedienen.
Hoe zwaarder de apparatuur, hoe zwaarder de drone's om het te moeten dragen, hoe kostbaarder de apparatuur. Daar zit geen lineaire prijstoename in, maar eerder een veelvoud als je net wat meer wilt. Ligt maar net aan het budget wat iemand eraan uit wil geven. De ontwikkelingen om foto-apparatuur op afstand te bedienen gaan verder ook razend snel. Dat zien we elders al in draadjes op het forum.
Vriendelijke groet, Léon Obers
Gebruikersavatar
Léon Obers

Forumlid
Berichten: 14887


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: *****

Onderwerp:

Re: Camera mast

Berichtdoor D. Haaksma » wo feb 12 2014 6:56 pm

Arthur Mol schreef:Ik heb een tweetal kennissen die zich professioneel bezighouden met luchtfotografie mbv zg drone's, zij zijn beide in het bezit van een luchtvaartbrevet en dienen voor elke opdracht een vluchtplan in. Hun drone is geen klein speelgoed dingetje maar een enorm apparaat waar een dslr aan hangt, compleet voorzien van GPS die zelfs bij 6Bft muisstil in de lucht blijft hangen. De kosten van een dergelijk apparaat met alle bijbehorende randapparatuur en eisen komt al snel op 25000 - 30000 euro. Om maar even een indicatie te geven..

http://www.clipsfotografie.nl/portfolio ... luchtfotos

http://www.shadowview.org/team/


:D :D
Hoe was dat spreekwoord ook al weer: "Je kunt toch wel dansen al is het niet met de bruid"

Maar voor een beetje drone - copter voor een D800 kom je inderdaad op 2000- 3500 euro uit en dat is een erg groot verschil met een DIY mast.

succes met je idee, ik ben benieuwd wat je oplossen word, laat at in ieder geval even weten zien.
D. Haaksma

Forumlid
Berichten: 1320


Locatie: Boxtel
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Camera mast

Berichtdoor Snowdog » wo feb 12 2014 8:27 pm

Het ligt eraan hoe handig je bent .

Een mast zou het probleem niet zijn , je kunt een aluminium vlaggenmast ervoor gebruiken .

Zie link http://link.marktplaats.nl/1000059815

Maar dan heb je nog geen monitor , of zou dit ook al via de smartphone kunnen ? ? ?

Succes en wij lezen graag wat het geworden is .

Gr Ron .
Gebruikersavatar
Snowdog

Forumlid
Berichten: 161


Locatie: Limburg
Foto's bewerken toestaan: Ja


Terug naar “Statieven”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten