Daar ben ik het absoluut niet mee eens.
De Petzval lens die je noemde zoals die nu door Zenit in Rusland gemaakt wordt heeft vol open gebruikt een soort van "draaiing" in de onscherpe achtergrond (vrij onrustig bovendien). Juist typisch eigen aan het ontwerp van een Petzval objectief. Dat moet je dus bewust willen.
Dat hebben de voorbeelden in het begin van de draad
absoluut niet. Wil je die enigszins onrustig draaiende beeldeigenschappen in de onscherpe achtergrond
niet is de keuze van zo'n Petzval objectief dus echt een verkeerde keuze. Verder vraag ik me af of de centrumscherpte van zo'n Petzval objectief voldoende hoog is om juist de "bite", het microcontrast van wat in die eerste voorbeelden zo kenmerkend is, in voldoende mate naar voren komt.
Vaseline op een filter heeft ook een echt totaal ander effect. Dat geeft mogelijk streepachtige effecten in de beeldvoordracht in de richting waar de vaseline op het filter naar toe getrokken is. Verder behoorlijk wat verzachting en overstraling (flare) in het beeld op die delen die op het filter met vaseline zijn bewerkt.
Voorbeeld van typisch "vaseline op de lens gebruik" zijn de beelden van David Hamilton:
http://www.photofacts.nl/fotografie/rub ... milton.asp" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.google.nl/search?q=david+ha ... 66&bih=770" onclick="window.open(this.href);return false;
Verder
https://www.google.nl/search?q=vaseline ... 66&bih=770" onclick="window.open(this.href);return false;
Wat allemaal juist
niet kenmerkend is bij de getoonde voorbeelden waar de TS aan refereert.
Gezien het DX opnameformaat wat de TS gebruikt, komt de beeldweergave van een goed gecorrigeerd hedendaags 85mm/1.4 objectief met een goede lenscoating, zodat opnamen bij tegenlicht ook hun contrast behouden, het meest in de buurt om qua scherptediepte en beeldvoordracht de opnamen te maken zoals die eerste voorbeelden tonen. (Daar wordt niet voor niets een modern Canon 135mm/2.0 objectief op full frame gebruikt). De rest is een kwestie van inzicht, goed lichtgebruik, de juiste buitenomstandigheden en goede nabewerking.
Neemt niet weg dat je met simpele middelen uitermate aardige effecten kunt bereiken waarmee je een mooie sfeer kunt neerzetten. Dat zal qua karakter echter al snel iets anders zijn dan wat die voorbeelden tonen. Neem eens een voorbeeld aan een fotograaf die vroeger hier veel liet zien omdat hij toen met Nikon werkte, en een
Nikkor 50mm/1.8 gebruikte, bijna standaard vol open:
http://www.richardbrocken.com" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.saatchiart.com/search/user?q ... wgodMngAow" onclick="window.open(this.href);return false;