Nikon 135mm f/1.8G ?

Discussies over objectieven met een vaste brandpuntsafstand (primes)
ATOR
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Re: Nikon 135mm f/1.8G ?

Bericht door ATOR » za feb 15 2014 2:34 pm

Remon schreef:Dus als ik mooiere foto's zoals die in mijn eerste post wil maken, moet ik full frame gaan?
Er is hier toch niemand die echt denkt dat het mooie van die foto's in haar apparatuur zit hè, dat je met een fullframe en een 135mm f/2 meteen zulke foto's gaat maken.

Heb je gezien hoe en waarom haar composities werken, hoe zij zich bewust is van het licht en dat geweldig goed gebruikt, hoe elk element in de foto het onderwerp ondersteunt, hoe de vlakverdeling is, hoe de achtergrond het onderwerp perfect kadert, hoe alles in balans is, hoe de lijnen de foto's dynamisch maken, hoe harmonieus haar kleurgebruik is, hoe prachtig haar locaties zijn, hoe zij haar modellen natuurlijk laat poseren. Dat gebeurt echt niet vanzelf, zij is een geweldig goede fotograaf!

Dus Remon als je met de lenzen die je hebt al zulke foto's maakt maar een kleiner dof en een wat mooiere bokeh wilt hebben dan zou een nieuwe lens je daarmee kunnen helpen. Verder gebeurt er helemaal niets magisch met de kwaliteit van je foto's.

Ik weet dat het hier een apparatuur forum is maar wat realistische tough love is wel op zijn plaats voordat je iemand een paar duizend euro aan apparatuur aansmeert.

Marten
Forumlid
Forumlid

Bericht door Marten » za feb 15 2014 2:39 pm

Aansmeren is niet aan de orde.
Beetje dromen mag wel lijkt mij.

Remon
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door Remon » za feb 15 2014 2:48 pm

Gaat me niet om de compositie etc, gaat me om hoe scherp t onderwerp is tegenover de mooie boterzachte achtergrond.

-----
Sent from my Nexus 5
Gear: Nikon D90 + Grip - Nikon AF-S DX NIKKOR 18-55mm f/3.5-5.6G - Nikon AF-S DX NIKKOR 55-300mm f/4.5-5.6G - Nikon AF-S NIKKOR 50mm f/1.8G - 2x Nikon Speedlight SB-24
Mijn foto's kunnen soms apart zijn bewerkt!

a vgastel
Forumlid
Forumlid

Bericht door a vgastel » za feb 15 2014 3:07 pm

"Remon" hoe scherp t onderwerp is tegenover de mooie boterzachte achtergrond.

Ga eens op je gemak eens kijken bij diverze topics vooral de uitjes of de mf .
En heb je de reacties ook gelezen en je verdiept in het hoe en wat er gedaan is door haar .
Het zijn zeker mooie foto,s. Heb ze hier staan de 135mm in drie verzie,s je mag ze uit proberen ook de 135mm .3.5 ais die scherper is.

Wat ator hier ook aan geeft lees ook dat eens goed door.

En die 135mm koop je echt we iets goedkoper maar dan moet je geduld hebben en zoeken.
Dan doe je deze nooit meer weg.
marten;
Voor € 400 à € 500 op eBay te koop
mvgr bert

Nikon D-90 Nikon 7200 met grip 8-105 vr Nikon sb900 TRIOPODc-258t
Nikkor
35 f2D 50f1.8D 851.8D
Tokina 12-24 f/4 AT-X DX (Versie I)
Tokina at-xpro 28-70 1:2.6--2.8 / 17mm 1:3.5 /70-210 1:4-5.6 /35-70ai1:3.5-4.8

philippe
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door philippe » za feb 15 2014 3:11 pm

Remon schreef:Gaat me niet om de compositie etc, gaat me om hoe scherp t onderwerp is tegenover de mooie boterzachte achtergrond.

-----
Sent from my Nexus 5
Natte collodium platen en een Cooke lens http://www.cookeoptics.com/l/largeformat.html kan ook, alleen nog het budget en de nodige tijd... :(

a vgastel
Forumlid
Forumlid

Bericht door a vgastel » za feb 15 2014 3:27 pm

Dan kan hij beter naar een full frame gaan met een goed objectief , houd hij nog geld over .

Of Df [http://www.nikon-club-nederland.nl/forum/viewtopic.php?f=59&t=54033&hilit=maurice&start=15]
Afbeelding
mvgr bert

Nikkor
35 f2D 50f1.8D 851.8D

Giso
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *

Bericht door Giso » za feb 15 2014 3:54 pm

Gezien de huidige financiele middelen (te lezen in een draadje over AF afstellen van D90), vind ik de
hier gegeven adviezen nogal doelloos. De enige manier voor TS om met zijn huidige camera enigszins in de buurt te komen
van hetgeen door TS aangegeven zal zijn met een AF 85 1,8D. Deze zijn soms nog wel tweedehands te vinden.
Verder sluit i mij aan bij het verhaal van ATOR.
Als het niet gaat zoals het moet dan moet het maar zoals het gaat
Groet Giso

pfitskie
Forumlid
Forumlid

Bericht door pfitskie » za feb 15 2014 6:52 pm

Remon schreef:Gaat me niet om de compositie etc, gaat me om hoe scherp t onderwerp is tegenover de mooie boterzachte achtergrond.

-----
Sent from my Nexus 5
Is nabewerking in photoshop. :shock:
gr
Peter

a vgastel
Forumlid
Forumlid

Bericht door a vgastel » za feb 15 2014 7:09 pm

tja 8) :?:
mvgr bert

Nikkor
35 f2D 50f1.8D 851.8D

Remon
Forumlid
Forumlid

Bericht door Remon » za feb 15 2014 7:37 pm

pfitskie schreef:

-----
Sent from my Nexus 5
dus dat effect is niet te halen met alleen de lens? :shock:
Gear: Nikon D90 + Grip - Nikon AF-S DX NIKKOR 18-55mm f/3.5-5.6G - Nikon AF-S DX NIKKOR 55-300mm f/4.5-5.6G - Nikon AF-S NIKKOR 50mm f/1.8G - 2x Nikon Speedlight SB-24
Mijn foto's kunnen soms apart zijn bewerkt!

jdgraaf
Forumlid
Forumlid

Bericht door jdgraaf » za feb 15 2014 7:42 pm

Daar moet je wel vanuit gaan. Maar goede lens helpt wel enorm want het legt natuurlijk de basis. ;-)
Een berg Nikon spullen....

philippe
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door philippe » zo feb 16 2014 10:12 am

Remon schreef:
pfitskie schreef:

-----
Sent from my Nexus 5
dus dat effect is niet te halen met alleen de lens? :shock:
De lens: eigenlijk wel...
Toen de dieren nog konden spreken en Roodkapje naar haar grootmoe trok, analoge tijden dus, voordat Photoshop bestond, kon het wel, hoofdzakelijk met de juiste lens en bijhorende techniek en ervaring. Dergelijke lenzen bestaan nog, worden nog gemaakt en verkocht, zoals deze: http://shop.lomography.com/us/lenses/br ... ikon-mount. Ook zijn indien nodig de geschikte adapters wel te vinden voor Nikon.
Dergelijke lenzen zijn zelfs aan redelijke prijzen tweedehands te koop, zoals een Imagon. En met wat vindingrijkheid, handigheid en geduld kan je zelfs een Wollensak http://www.cameraeccentric.com/html/inf ... sak_3.html, van kort na den oorlog, op jou Nikon monteren en schitterend werk leveren. Met gaffer tape kan je veel!

Een andere oplossing is het trucje met de vaseline of neuzevet…

"l'imagination au pouvoir!"

Als je zelf een oplossing vindt, dan heb je er meer voldoening aan én heb waarschijnlijk een unieke oplossing en dito resultaat!

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » zo feb 16 2014 10:36 am

philippe schreef:..met wat vindingrijkheid, handigheid en geduld kan je zelfs een Wollensak http://www.cameraeccentric.com/html/inf ... sak_3.html, van kort na den oorlog, op jou Nikon monteren en schitterend werk leveren. Met gaffer tape kan je veel!
Met een beperkte lichtsterkte van F 4.5 heb je met een DX of FX opnameformaat van een Nikon echt teveel scherptediepte om daar die mooie platen mee te maken waar die lenzen voor een veel groter opnameformaat op zijn afgestemd. Dus ik zou die lenzen maar laten voor wat het is.

Het beeld in de link waarnaar < in de eerste post > naar verwezen wordt heeft zijn kracht juist door de scherpte van het hoofdonderwerp, de "bite" die het daarin heeft, en het verloop in de boterzachte voor- en achtergrond onscherpte.
Dat beeld kun je evenmin met een Imagon of vaseline op een filter bewerkstelligen. Het is juist de combinatie van moderne objectief-techniek, hoge lichtsterkte en "zachte" opname-omstandigheden met wat ochtendnevel en het gebruik van licht, in combinatie met de bijzonder goede beheersing in digitale afwerking erna wat die platen zo bijzonder maken. Feitelijk het inzicht van de fotograaf en de beheersing van materiaal, licht en omstandigheden om dat tot één geheel te combineren.
Vriendelijke groet, Léon Obers

philippe
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door philippe » zo feb 16 2014 11:38 am

Met uitzondering van die Wollensak en de Imagon, kom het op hetzelfde neer met wat ik heb proberen te zeggen, plus minus…

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » zo feb 16 2014 12:45 pm

Daar ben ik het absoluut niet mee eens.

De Petzval lens die je noemde zoals die nu door Zenit in Rusland gemaakt wordt heeft vol open gebruikt een soort van "draaiing" in de onscherpe achtergrond (vrij onrustig bovendien). Juist typisch eigen aan het ontwerp van een Petzval objectief. Dat moet je dus bewust willen.
Dat hebben de voorbeelden in het begin van de draad absoluut niet. Wil je die enigszins onrustig draaiende beeldeigenschappen in de onscherpe achtergrond niet is de keuze van zo'n Petzval objectief dus echt een verkeerde keuze. Verder vraag ik me af of de centrumscherpte van zo'n Petzval objectief voldoende hoog is om juist de "bite", het microcontrast van wat in die eerste voorbeelden zo kenmerkend is, in voldoende mate naar voren komt.

Vaseline op een filter heeft ook een echt totaal ander effect. Dat geeft mogelijk streepachtige effecten in de beeldvoordracht in de richting waar de vaseline op het filter naar toe getrokken is. Verder behoorlijk wat verzachting en overstraling (flare) in het beeld op die delen die op het filter met vaseline zijn bewerkt.

Voorbeeld van typisch "vaseline op de lens gebruik" zijn de beelden van David Hamilton:
http://www.photofacts.nl/fotografie/rub ... milton.asp" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.google.nl/search?q=david+ha ... 66&bih=770" onclick="window.open(this.href);return false;
Verder https://www.google.nl/search?q=vaseline ... 66&bih=770" onclick="window.open(this.href);return false;

Wat allemaal juist niet kenmerkend is bij de getoonde voorbeelden waar de TS aan refereert.

Gezien het DX opnameformaat wat de TS gebruikt, komt de beeldweergave van een goed gecorrigeerd hedendaags 85mm/1.4 objectief met een goede lenscoating, zodat opnamen bij tegenlicht ook hun contrast behouden, het meest in de buurt om qua scherptediepte en beeldvoordracht de opnamen te maken zoals die eerste voorbeelden tonen. (Daar wordt niet voor niets een modern Canon 135mm/2.0 objectief op full frame gebruikt). De rest is een kwestie van inzicht, goed lichtgebruik, de juiste buitenomstandigheden en goede nabewerking.

Neemt niet weg dat je met simpele middelen uitermate aardige effecten kunt bereiken waarmee je een mooie sfeer kunt neerzetten. Dat zal qua karakter echter al snel iets anders zijn dan wat die voorbeelden tonen. Neem eens een voorbeeld aan een fotograaf die vroeger hier veel liet zien omdat hij toen met Nikon werkte, en een Nikkor 50mm/1.8 gebruikte, bijna standaard vol open:
http://www.richardbrocken.com" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.saatchiart.com/search/user?q ... wgodMngAow" onclick="window.open(this.href);return false;
Vriendelijke groet, Léon Obers

Plaats reactie

Terug naar “Vaste brandpuntsafstanden”