1000 euro in de pocket?

Discussies over al het andere dat je bij fotografie nodig hebt. Denk aan tassen, filters, etc.

Onderwerp:

1000 euro in de pocket?

Berichtdoor Gert Wagelaar » di aug 22 2006 11:44 am

Heb de komende tijd 1000 euro te besteden en zoek een uitbreiding op mijn digitale fotografie hobbij, mijn D70 met kitlens 18/70mm, en met mijn analoge 75/300mm heb ik de afgelopen zeer veel gebruikt, echt fantastisch, denk nu aan uitbreiding met D200 (wat te duur), D80 (iets te basic) of misschien een beter lens 2.8 70/200, of meer groothoek 12/24mm, wat is wijsheid
Gert Wagelaar



Onderwerp:

Berichtdoor Gretl » di aug 22 2006 12:30 pm

Wil je m'n bankrekening nummer......... :lol:

een antwoord lijkt me nog al afhangen van wat je fotografie doel is? Ik bedoel heb je een nieuwe lens nodig of wordt je beperkt in je dagelijks fotowerk door de D70s en is-ie aan vervanging toe?
Je zult toch iets duidelijker moeten zijn met je vraagstelling.

Tenzij je natuurlijk gewoon geld over hebt.... in dat geval geldt m'n eerste reactie1

Succes
Gretl



Onderwerp:

Berichtdoor Dirk Wisman » di aug 22 2006 12:43 pm

Als je tevreden bent over handling en kwaliteit van wat je hebt aan lenzen vergroot je je fotomogelijkhede meer met:

macro lens (vb 60mm van Nikon)
standaardlens 50mm 1.8 (ivm lichtsterkte)
1 (of 2) flitsers SB800 met statief en flitsparaplu.
geheugenuitbreidig computer om sneller foto's te kunnen bewerken
goede kleurenprinter
apparaat om monitor te kalibreren met je printer.
wat ophangmateriaal voor gemaakte foto's

Als je fors wilt upgraden qua camera (d200) is het bedrag te laag.
Een lichtsterkere lens ter vervanging van je huidige lens is alleen zinning als je sluitersnelheid ook echt nodig hebt (actiefotografie, podiumfotografie etc.)

Een ander optie:
Verkoop je huidige lenzen
koop een 18-200 VR van Nikon
koop een macro lens 60mm
koop een 50mm 1.8
Moet net kunnen.

Succes, je heb iig een leuke keuze voor de boeg.
Dirk Wisman



Onderwerp:

Berichtdoor Gert Wagelaar » di aug 22 2006 12:54 pm

Landschappen en reportage werk is mijn ding, voor macro heb ik nooit geduld gehad, sorry, ik denk bijvoorbeeld met de D200 een camera te krijgen die door de hoge resolutie een grotere scherpte zal genereren. Overigens wat is toch die discussie van 50 mm 1.4 of 1.8, waarom kiezen nikon fotografen voor een fix focus lens, zou mij te beperkt zijn.
Gert Wagelaar



Onderwerp:

Berichtdoor Harrie Gerrits » di aug 22 2006 1:11 pm

Een lichtsterkere lens ter vervanging van je huidige lens is alleen zinning als je sluitersnelheid ook echt nodig hebt (actiefotografie, podiumfotografie etc.)


Dit is natuurlijk maar een deel van het verhaal.

Digitale spiegelreflexcamera's hebben in vergelijking met een kleinbeeld spiegelreflexcamera een veel grotere scherptediepte (als de vergelijking gemaakt wordt met het zelfde objectief, beelduitsnede en diafragma).

Snelle objectieven kunnen zeer selectief omgaan met scherptediepte om een object te isoleren ten opzichte van de voorgrond en / of achtergrond.

Ik gebruik soms ND filters om de sluitertijd langzamer te maken omdat ik wens te fotograferen met een minimale scherptediepte.
Laatst gewijzigd door Harrie Gerrits op di aug 22 2006 5:23 pm, 2 keer totaal gewijzigd.
Harrie Gerrits



Onderwerp:

Berichtdoor Harrie Gerrits » di aug 22 2006 1:19 pm

Overigens wat is toch die discussie van 50 mm 1.4 of 1.8, waarom kiezen nikon fotografen voor een fix focus lens, zou mij te beperkt zijn.


a. kwaliteit - algemeen kun je stellen dat objectieven met een vast brandpunt kwalitatief beter dan zoom objectieven

b. creativiteit - je bent meer actief bezig om de gewenste beelduitsnede / compositie te fotograferen

c. meer controle over de gewenste scherptediepte
Harrie Gerrits



Onderwerp:

Berichtdoor Karel Giesen » di aug 22 2006 11:06 pm

Dag Gert,

Als je veel landschappen fotografeert en geen vaste brandpunten wilt aanschaffen zou ik je aanraden de 12-24 mm te kopen. Wil je echt spectaculaire plaatjes dan moet je eens door de 10,5 mm fish eye kijken! Met zo'n fish eye moet je wel leren omgaan. Als je niet duizelig wilt worden van de kromme lijnen moet je heel goed op de compositie letten (diagonale lijnen en lijnen door het midden blijven recht, alle andere lijnen worden krom).

groet,

Karel
Gebruikersavatar
Karel Giesen

Forumlid
Berichten: 422


Locatie: Arnhem
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Berichtdoor luc » di aug 22 2006 11:22 pm

Als ik nu 1000 euro te besteden had ging ik voor een carbon gitzo met een RRS ballhoofd en RRS L bracket voor mijn D70s.

Lijkt mij zeker als je veel landschappen en/of ander statische zaken fotografeerd een van de beste investeringen die je kunt doen.

Hmm ik weet alleen niet of ik er dan met 1000 euro kom :?

Luc.
Life is like A camera Lens.
Focus only on wath's inportant
and you will capture it perfectly
flickr
Gebruikersavatar
luc

Forumlid
Berichten: 2088


Locatie: Ossendrecht

Onderwerp:

Berichtdoor Hans Braakhuis » wo aug 23 2006 7:42 am

Neem geen andere camera, een D70 vervangen door een D200 geeft geen spectaculaire verbetering.

Eerste uitbreiding is richting de f1,8 50 mm.

Landschappen zijn met heel veel objectieven te maken, van 10,5 tot 500 mm. Maar reportage doe je veel al met een groothoek (zoom).

Nikon heeft dan alleen de al genoemde 10,5 (lijnen rechtzetten met één klik in Capture 4,4 en hoger) en de 12-24. Bij de eerste hou je nog wat geld over, bij de 12-24 hangt het er om. Nikon heeft wel andere f2,8 groothoek zooms die aanmerkelijk beter zijn dan je 18-70, maar die vallen allen veel te duur uit. En ze voegen niets toe aan het bereik wat je nu al hebt.

Ook zou je kunnen denken aan een goed statief voor minstens de helft van het geld dat je wilt besteden. Dan kun je beter werken met je 75-300. Voor der rest van het geld koop je dan een SB-800.
Gebruikersavatar
Hans Braakhuis

Forumlid
Berichten: 6051


Locatie: Gelderland
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Dank voor de raad, en het is geworden

Berichtdoor Gert Wagelaar » za sep 02 2006 1:16 pm

1000 euro in de poccket en het is geworden..... Een demo D200 uit de boedel van Inca, omdat ik ruim 300 euro bespaarde op de normale prijs, er gelijk maar een SB 600 bij gedaan, die set geeft de komende tijd voldoende mogelijkheden om alles eens fijn uit te proberen, alleen het schermpje van de D200 is tenopzichte van de D70 een sterke verbetering, en de opnamesnelheid. Die SB600 flitser zal ik zeker permanent op de D200 gebruken, prima combinatie, onder dank voor al die reacties, Gert Wagelaar

PS Een statief had ik al, maar ik denk inderdaad dat ik hem maar eens vaker moet gebruiken met de 75/300 mm.
Gert Wagelaar




Terug naar “Overige fotoapparatuur”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten