Nikon Df

Discussies over de Df.

Onderwerp:

Re: Nikon Df

Berichtdoor ArendV » zo feb 16 2014 7:14 pm

@M.J.G. fotograferen in M zonder Auto ISO past prima bij onthaast fotograferen maar is lastig wanneer je bij wisselende lichtomstandigheden acties of momenten moet vastleggen die niet meer terugkomen.
Groeten - Arend / flickr
"Basically in Photography there are just two controls, one is where you stand and one is when you push the button" - David Hurn
Gebruikersavatar
ArendV

Forumlid
Berichten: 2463


Locatie: Omgeving Breda
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nikon Df

Berichtdoor M.J.G. » zo feb 16 2014 10:39 pm

ArendV schreef:@M.J.G. fotograferen in M zonder Auto ISO past prima bij onthaast fotograferen maar is lastig wanneer je bij wisselende lichtomstandigheden acties of momenten moet vastleggen die niet meer terugkomen.


De Nikon Df blinkt uit op het gebied van ruisprestaties en dynamisch bereik bij hoge iso-waarden dus ik pak in zo'n situatie een hoge iso waarden,
zo hoef ik alleen aanpassingen te maken met sluitertijd en diafragma en heb ik nog steeds de controle op de belichting hoe ik het wil hebben
en ik ben snel genoeg voor het moment, maar dat is denk ik er ervaring en handigheid in hebben.
M.J.G.



Onderwerp:

Re: Nikon Df

Berichtdoor Pdrke » di feb 18 2014 2:37 pm

Ik ben net terug van een weekje New York waar ik mijne nieuwe df uitvoerig kon testen. Ik moet echt eerlijk toegeven dat de iso verdraaien voor mij echt geen probleem geeft, zelfs met de camera voor mijn oog. Je vind de instelschijf direct en de vergrendeling indrukken en draaien is echt geen probleem (na even wennen).
Met mijn d3s moest ik echt wel de camera van mijn oog weghalen om onderaan links het iso knopje te vinden, met de df hoef ik dit niet te doen.
Ook de sluitertijd instelschijf verdraaien is echt geen probleem met de camera voor het oog. Ik dacht eerst dat ik voor het gemak op 1/3zou moeten staan maar neen hoor, echt niet nodig.
Dit is (voor mij) echt een super camera. Zelfs veel mensen in NY vonden dit :D .
Pdrke

Forumlid
Berichten: 10


Locatie: Lovendegem-Belgie
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nikon Df

Berichtdoor emdeklerk » di feb 18 2014 4:08 pm

We leven nu eenmaal in een fotografisch universum waar men het "gemakkelijker" vindt via een eerst op te roepen menuutje iets in te stellen...

Het simpel en rechtstreeks verstellen van een inklikkend en met een knopje geborgd wieltje of draaiknopje zal wel zeer archaïsch, middeleeuws, nostalgisch danwel "retro" zijn. Gezien eerdere reacties van een aantal lieden in dit "draadje" zou ik ook niet anders verwachten.

We gaan waarschijnlijk naar een tijdperk dat je een auto middels een menu stuurt in plaats van aan het stuur te draaien...
Gebruikersavatar
emdeklerk

Forumlid
Berichten: 5075


Locatie: Rijswijk

Onderwerp:

Re: Nikon Df

Berichtdoor ArendV » di feb 18 2014 4:27 pm

Ik weet niet of ik één van die "lieden" in dit draadje ben, maar goed lezen is ook een kunst emdeklerk (zoals u zelf ook vaak aanhaalt).

Met bijna alle moderne Nikons (op de instapmodellen na) heb je via draaiwieltjes - bovenop, voorop of achterop de camera - snel toegang tot de instellingen van de belichtingsdriehoek (en hoef je dus niet in de menu's te duiken).
Bij mijn D7100 vind ik het erg prettig en snel dat dit via easy ISO kan zonder ontgrendelknoppen of een tweede knop in te drukken, ieder zijn eigen voorkeur.
(En ik werk daarnaast ook nog met plezier met oude analoge camera's waar ik die ontgrendelknop wel moet indrukken, zoals de Nikon FE).
Groeten - Arend / flickr
"Basically in Photography there are just two controls, one is where you stand and one is when you push the button" - David Hurn
Gebruikersavatar
ArendV

Forumlid
Berichten: 2463


Locatie: Omgeving Breda
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nikon Df

Berichtdoor emdeklerk » di feb 18 2014 4:42 pm

Jij hebt ook wel weer gelijk; maar:

"Met BIJNA alle moderne Nikons"... Zulks in tegenstelling tot "Alle klassieke Nikons"...

Maar ik kan best wel een beetje goed lezen hoor, lees anders zelf nog even wat reacties na, zoals die in het begin werden geplaatst.

(p.s.: wat zijn wij goed hè, zonder gele vlakjes samen in discussie...)
Gebruikersavatar
emdeklerk

Forumlid
Berichten: 5075


Locatie: Rijswijk

Onderwerp:

Re: Nikon Df

Berichtdoor Marten » di feb 18 2014 5:15 pm

Met alle klassieke Nikons snel toegang tot de belichtingsdriehoek door "simpel en rechtstreeks verstellen van een inklikkend en met een knopje geborgd wieltje of draaiknopje" ?
Dat geldt dan toch niet voor de ISO bediening op de klassieke Nikon bij uitstek, de Nikkormat.
Mijn duimnagel is menig keer tot bloedens toe ingescheurd bij het verstellen van dat vreselijke ASA schuifje....
Marten

Forumlid
Berichten: 6933


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Nikon Df

Berichtdoor ArjanL » di feb 18 2014 6:41 pm

Voordeel van klassieke camera's was dat je ISO nooit veranderde tijdens het gebruik van een filmpje.
http://www.arjanlaging.nl
Omdat het kan, wil niet zeggen dat het ook moet!
Gebruikersavatar
ArjanL

Forumlid
Berichten: 1526


Locatie: Barendrecht
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nikon Df

Berichtdoor JaapV » di feb 18 2014 7:04 pm

Wel degelijk hoor!
Alleen even het opnamenummer onthouden...
Groet, Jaap

Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
Galaxy S9+, D800, Nikkor glas, diverse gadgets * flickr fotootjes
Gebruikersavatar
JaapV

Clublid
Berichten: 5194


Locatie: Oud-Beijerland
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nikon Df

Berichtdoor Cyrus » di feb 18 2014 7:27 pm

ArjanL schreef:Voordeel van klassieke camera's was dat je ISO nooit veranderde tijdens het gebruik van een filmpje.


"nooit" is in dit verband niet helemaal correct.

Bij gebruik van kleurfilters verlies je 1EV tot 2EV en dien je de belichting met een gelijk aantal stops te compenseren. Als je lichtmeter het filter "niet ziet", zoals mijn F3 bij een geelfilter, zul je steeds handmatig dit verschil dienen te verrekenen (gemeten waarde minus 1 tot 2 stops). Je kunt het jezelf dan makkelijker maken: ISO 1 tot 2 stops lager instellen dan de rating van de film, dan wordt het verschil automatisch verrekend. Gebruik je bij een film afwisselend wel of geen filters, of verschillende filters, dan is er regelmatig een draai aan de ISO-instelling nodig.
Groeten,
Edwin

flickr - website
Gebruikersavatar
Cyrus

Clublid
Berichten: 3338


Locatie: NH
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nikon Df

Berichtdoor John Hoenen » ma mar 31 2014 8:55 pm

Luigi maakt het mij wel erg moeilijk om geen Df aan te schaffen. :D

Afbeelding



Afbeelding
Laatst gewijzigd door John Hoenen op ma mar 31 2014 9:00 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
John Hoenen

Forumlid
Berichten: 4510


Locatie: Heerlen
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nikon Df

Berichtdoor Cees » ma mar 31 2014 8:57 pm

Deze is inderdaad veel mooier dan de originele Nikon leren bescherming....
Groet, Cees

Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning
Gebruikersavatar
Cees

Forumlid
Berichten: 15279


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Nikon Df

Berichtdoor reneo57 » ma mar 31 2014 8:57 pm

Is die van jou John? kopen! al zou het alleen maar om de beschermhoes zijn. :wink2:
Gebruikersavatar
reneo57

Clublid
Berichten: 4658


Locatie: NH
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nikon Df

Berichtdoor John Hoenen » ma mar 31 2014 9:08 pm

reneo57 schreef:Is die van jou John? kopen! al zou het alleen maar om de beschermhoes zijn. :wink2:



Haha, er zijn ondertussen wel weer 2 nieuwe onderweg, maar niet voor een Df :wink2:
Maar dit is mooi he, ik heb deze kleur (aged brown) ook voor mijn M4 en M9 en is in werkelijkheid nog mooier.
Gebruikersavatar
John Hoenen

Forumlid
Berichten: 4510


Locatie: Heerlen
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nikon Df

Berichtdoor MartijnM » ma mar 31 2014 9:47 pm

Heel mooi kwaliteitswerk, alleen dat 'for Nikon' staat er jammer genoeg wel heel groot op... :roll:
Buy film, not megapixels...
Gebruikersavatar
MartijnM

Clublid
Berichten: 1360


Locatie: Amsterdam
Foto's bewerken toestaan: Ja


Terug naar “Df”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten