nef bestanden onscherp.
-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *
- Foto's bewerken toestaan: Ja
nef bestanden onscherp.
Ik heb vandaag een een d90 van eenkennis uit mogen proberen omdat ik er over denk deze over te nemen.
Na een aantal foto's te hebben gemaakt zijn de jpg scherper dan de nef. Soms zelfs wat overdreven scherp.
Ook in lightroom krijg ik de nef niet zo scherp als de jpg tenzij ik heel veel verscherp waardoor de foto er niet uitziet.
Nu is mijn vraag. waar kan dit door komen. Is het te regelen in het menu of is er gewoon iets mis met de camera.
Ook al is het een koopje moet wel scherpe foto's hebben.
groeten, Rob
Na een aantal foto's te hebben gemaakt zijn de jpg scherper dan de nef. Soms zelfs wat overdreven scherp.
Ook in lightroom krijg ik de nef niet zo scherp als de jpg tenzij ik heel veel verscherp waardoor de foto er niet uitziet.
Nu is mijn vraag. waar kan dit door komen. Is het te regelen in het menu of is er gewoon iets mis met de camera.
Ook al is het een koopje moet wel scherpe foto's hebben.
groeten, Rob
- Cookie1397
- Clublid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Re: nef bestanden onscherp.
Nef bestanden zijn de files zo uit de camera. De jpg's zijn de raw files door de software in de camera bewerkt en dus ook verscherpt. Dat verscherpen is bij raw files dus nog niet gedaan en moet je in fotobewerkingsprogramma's dus altijd zelf doen. Als je vindt dat de jpg's te veel verscherpt worden kun je dit aanpassen. Ga in het menu naar OPNAMEMENU en naar Beeldinstelling instellen. Seleteer dit menu en je komt bij de beeldinstellingen. Je ziet nu welke beeldinstelling actief is, Standaard, Neutraal enz. In de actieve beeldinstelling op de rechter pijl toets van de multiselector drukken en je kan in dat menu de scherpte aanpassen en nog meer.
Nikon Z Z & de maskers
- a vgastel
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ****
NEF (Nikon Electronic Format) (RAW)
De NEF-bestandsindeling is uniek voor Nikon en biedt aanzienlijke voordelen ten opzichte van de andere bestandsindelingen. Bestanden kunnen ongecomprimeerd worden opgeslagen in de camera, maar ook worden gecomprimeerd tot ongeveer 50-60% van de oorspronkelijke bestandsgrootte. NEF-bestanden die in de camera zijn opgeslagen, worden ook wel NEF RAW-bestanden genoemd. NEF-bestanden worden niet door de beeldprocessor in de camera omgezet in RGB-gegevens, zoals JPEG- en TIFF-foto's. Beeldverwerkingsinstructies worden opgeslagen in het bestand, waarna dit bestand nauwkeuriger kan worden verwerkt met behulp van de Nikon software op de computer in plaats van in de camera.
Foto's die zijn opgeslagen in de NEF-indeling behouden de hoge kwaliteit van de oorspronkelijke foto. Aanpassingen in instellingen zoals White Balance (witbalans), Advanced Raw (geavanceerd Raw), Curves, Colour Balance (kleurbalans), Unsharp Mask (onscherp masker) en Size/Resolution (grootte/resolutie) worden niet toegepast op de oorspronkelijke beeldgegevens, maar worden in plaats daarvan als een aparte reeks instructies opgeslagen in hetzelfde bestand. Deze instructies kunnen door de gebruiker worden gewijzigd met behulp van Nikon software, maar de originele instellingen kunnen op elk gewenst moment worden hersteld, mits het bestand een NEF-bestand blijft.
info
http://www.dslr.nl/?cat=woordenlijst&id=107" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.wdevaal.nl/fotografie/nikon-d50_3.php" onclick="window.open(this.href);return false;
En lees deze Doordat er geen bewerking heeft plaatsgevonden zien RAW foto’s er in eerste instantie veel minder goed uit dan JPG foto’s die zo uit de camera komen.
http://www.digitalefotografietips.nl/nabewerking/raw/" onclick="window.open(this.href);return false;
De NEF-bestandsindeling is uniek voor Nikon en biedt aanzienlijke voordelen ten opzichte van de andere bestandsindelingen. Bestanden kunnen ongecomprimeerd worden opgeslagen in de camera, maar ook worden gecomprimeerd tot ongeveer 50-60% van de oorspronkelijke bestandsgrootte. NEF-bestanden die in de camera zijn opgeslagen, worden ook wel NEF RAW-bestanden genoemd. NEF-bestanden worden niet door de beeldprocessor in de camera omgezet in RGB-gegevens, zoals JPEG- en TIFF-foto's. Beeldverwerkingsinstructies worden opgeslagen in het bestand, waarna dit bestand nauwkeuriger kan worden verwerkt met behulp van de Nikon software op de computer in plaats van in de camera.
Foto's die zijn opgeslagen in de NEF-indeling behouden de hoge kwaliteit van de oorspronkelijke foto. Aanpassingen in instellingen zoals White Balance (witbalans), Advanced Raw (geavanceerd Raw), Curves, Colour Balance (kleurbalans), Unsharp Mask (onscherp masker) en Size/Resolution (grootte/resolutie) worden niet toegepast op de oorspronkelijke beeldgegevens, maar worden in plaats daarvan als een aparte reeks instructies opgeslagen in hetzelfde bestand. Deze instructies kunnen door de gebruiker worden gewijzigd met behulp van Nikon software, maar de originele instellingen kunnen op elk gewenst moment worden hersteld, mits het bestand een NEF-bestand blijft.
info
http://www.dslr.nl/?cat=woordenlijst&id=107" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.wdevaal.nl/fotografie/nikon-d50_3.php" onclick="window.open(this.href);return false;
En lees deze Doordat er geen bewerking heeft plaatsgevonden zien RAW foto’s er in eerste instantie veel minder goed uit dan JPG foto’s die zo uit de camera komen.
http://www.digitalefotografietips.nl/nabewerking/raw/" onclick="window.open(this.href);return false;
mvgr bert
Nikon D-90 Nikon 7200 met grip 8-105 vr Nikon sb900 TRIOPODc-258t
Nikkor
35 f2D 50f1.8D 851.8D
Tokina 12-24 f/4 AT-X DX (Versie I)
Tokina at-xpro 28-70 1:2.6--2.8 / 17mm 1:3.5 /70-210 1:4-5.6 /35-70ai1:3.5-4.8
Nikon D-90 Nikon 7200 met grip 8-105 vr Nikon sb900 TRIOPODc-258t
Nikkor
35 f2D 50f1.8D 851.8D
Tokina 12-24 f/4 AT-X DX (Versie I)
Tokina at-xpro 28-70 1:2.6--2.8 / 17mm 1:3.5 /70-210 1:4-5.6 /35-70ai1:3.5-4.8
- Jur
- Forumlid
- Contacteer:
Rob,
Open de foto's eens in Nikon ViewNX2 (gratis). Zowel voor NEF als JPG worden dan dezelfde beeldinstellingen gebruikt en er zou derhalve geen verschil te zien mogen zijn.
Open de foto's eens in Nikon ViewNX2 (gratis). Zowel voor NEF als JPG worden dan dezelfde beeldinstellingen gebruikt en er zou derhalve geen verschil te zien mogen zijn.
Jur
- gijs sandberg
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
Re: nef bestanden
Rob,
Eens met Jur: probeer het eerst met de originele Nikon software.
Overigens: heb je nagezien dat de LR up-to-date is voor NEF's van de D90?
Groeten, GIjs
Eens met Jur: probeer het eerst met de originele Nikon software.
Overigens: heb je nagezien dat de LR up-to-date is voor NEF's van de D90?
Groeten, GIjs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
- JW17
- Clublid
- Ervaringsniveau: ****
Misschien simpel gedacht maar soms duurt het even voor een foto scherp is op de computer. Ik weet niet of dat ook voor LR geldt maar in Bridge merk ik dat wel eens. Kijk je niet 'te snel'? 
JPG's zijn kleinere bestanden, misschien heeft jouw PC die bestanden sneller 'verwerkt'?

JPG's zijn kleinere bestanden, misschien heeft jouw PC die bestanden sneller 'verwerkt'?
Groet,
JW
JW
- gijs sandberg
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
Re: sneller
Beste JW,
Ik zie dat efect ook onder Google's Picasa.
In eerste instantie wordt de JPG thumbnail uit de NEF getoond, pas daarna volgt een interepretatie van de werkelijke NEF data.
Groeten, Gijs
Ik zie dat efect ook onder Google's Picasa.
In eerste instantie wordt de JPG thumbnail uit de NEF getoond, pas daarna volgt een interepretatie van de werkelijke NEF data.
Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *
Op zich is het vrij logisch dat de Jpeg's direct uit de camera scherper zijn dan de NEF'S. Op de NEF files heeft immers nog geen verscherping plaatsgevonden.
Het is mogelijk dat in de beeldinstellingen van de camera de verscherping omhoog is gezet. Dit staat standaard op 3 in de D90.
Er werd in het verleden op dit forum geadviseerd door sommigen om dit te verhogen naar 6.
Deze instellingen hebben echter alleen effect op fotograferen in Jpeg, of op NEF files mits de NEF files worden geopend met Nikon Software.
In een programma als Lightroom zul je deze instellingen dus niet terugvinden in de NEF files, maar wel in de Jpeg.
Het is mogelijk dat in de beeldinstellingen van de camera de verscherping omhoog is gezet. Dit staat standaard op 3 in de D90.
Er werd in het verleden op dit forum geadviseerd door sommigen om dit te verhogen naar 6.
Deze instellingen hebben echter alleen effect op fotograferen in Jpeg, of op NEF files mits de NEF files worden geopend met Nikon Software.
In een programma als Lightroom zul je deze instellingen dus niet terugvinden in de NEF files, maar wel in de Jpeg.
Als het niet gaat zoals het moet dan moet het maar zoals het gaat
Groet Giso
Groet Giso
- PanzerFaustNL
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ***
- Contacteer:
Ja, maar het moet niet zo zijn, dat er een voor het oog zichtbaar verschil moet zijn.
Nikon Nikkormat + glas, D7100, D300, D3100, F90X, F80, F65
favoriete combinatie D7100 + 35mm f/1.8
favoriete combinatie D7100 + 35mm f/1.8