Camera mast

Discussies over statieven

Onderwerp:

Re: Camera mast

Berichtdoor Cookie1397 » zo feb 16 2014 3:46 pm

Zou men zo vriendelijk willen zijn om in de forumregels het deel over quoten eens willen lezen.

Quoten
Quote geen foto's mee.
Als je op het direct voorgaande bericht reageert, quote dan niet.
Quote alleen datgene waar je ook direct op reageert.
Als je knipt in de quotes, doe dat dan wel zo dat je niet de verkeerde mensen uitspraken in de mond legt.


Dan hoeven anderen er niet steeds een melding van te maken en de mods hoeven dan niet steeds berichten aan te passen.

Hartelijk dank.
Nikon Z en Z glas
Gebruikersavatar
Cookie1397

Clublid
Berichten: 3985


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Camera mast

Berichtdoor D. Haaksma » zo feb 16 2014 5:33 pm

Ik heb het draadje nog eens doorgelopen.
Er wordt regelmatig met het quoten (te) veel ruimte ingenomen, met name door foto's.
Maar als er in dit draadje al niet aan de voorwaarden wordt voldaan...

Spijkers zoeken op laag water Ed.
D. Haaksma

Forumlid
Berichten: 1320


Locatie: Boxtel
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Camera mast

Berichtdoor emdeklerk » zo feb 16 2014 5:46 pm

eens met ed.
Gebruikersavatar
emdeklerk

Forumlid
Berichten: 5075


Locatie: Rijswijk

Onderwerp:

Re: Camera mast

Berichtdoor hvds » zo feb 16 2014 6:33 pm

Jos schreef:Zat nog even te denken aan die hengel. Het gaat wel om een d800 met 16-28 objectief van Tokina, bij elkaar toch twee kilo. Die echte cameramasten kun je met een klik systeem zekeren ( net als de benen van een statief), dat kan met een hengel niet. Overigens zijn er ook wel zwaar uitgevoerde uitschuifbare Carbon masten te koop, maar ook die hebben niet zo'n klik systeem. Afstandsbediening en los scherm of IPad lijkt me niet zo'n probleem. Fotoshop Aalten heeft volgens mij genoeg te koop en niet al te duur... Een statief kop is op zo'n mast wel te fixen. Vind alleen het ontbreken van die zekering eng. Staat toch zo'n €3000,-- op zo'n contraptie...


Hi Jos
Top van de hengel wordt niet gebruikt, de camera 'hangt' in een speciaal zadel aan de hengel.
De belasting van de hengel is bijna gelijk als bij het vissen.
Dit is lichter en stabieler dan gebruik statiefkop.
Een goede hengel kan gemakkelijk met meer dan 2kg worden belast.

Groet
Henri
Nikon & Canon camera’s met glaswerkjes waar altijd wel wat beters voor te vinden zal zijn, maar waar ik best tevreden mee ben.

in the race for quality there is no finish line!
Gebruikersavatar
hvds

Forumlid
Berichten: 189


Locatie: Ridderkerk
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Camera mast

Berichtdoor Jos » wo feb 19 2014 6:48 pm

Hoe lang is zo' n hengel? En ik ben erg benieuwd naar zo'n zadel. Heb je daar afbeeldingen van.

Een echte fotomast kost voor mijn toestel toch al gauw 1500 euro, zonder tablet ( maar ik kan daarvoor mijn iPod of iPad gebruiken). Is momenteel teveel van het goede. Ik heb ook al naar een pneumatische clarkmast zitten kijken. De kleine passen in de auto, maar is wel aan de zware kant. Aan de andere kant zeer stabiel. Maar vindt ze maar eens...
Man sieht was man weiss - http://www.erfgoedfoto.nl
Jos

Forumlid
Berichten: 1521


Locatie: Amersfoort
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Camera mast

Berichtdoor Vincent » do feb 20 2014 10:43 am

Manfrotto heeft overigens ook een soort fotomast oplossing en die zijn minder aan de prijs. Als je zoekt op 'Manfrotto Super High Camera Stand' of 'Super Giant Stand ' of op het type nummer '269HDB-3U' dan is er wel wat over te vinden. Zijn in nederland ook beschikbaar voor +/- 600 euro. Die gaat tot ruim 7 meter dus als 10m+ geen must is dan is dat wellicht ook een optie.

Draadloze oplossingen voor het triggeren vind ik persoonlijk onhandig en eigenlijk ook nogal over de top. Met hetzelfde gemak hang je een USB kabel van een paar meter aan je body (met jerkstopper zodat de usb ingang langer mee gaat) en schiet je thetered via een laptop. Dan heb je geen extra wifi modules of tablets nodig.
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4521


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Camera mast

Berichtdoor Jolanda » do feb 20 2014 11:13 am

Ik kan me herinneren dat Oorthuis fotografie ook zo'n groot statief had aangeschaft. Ik weet niet of hij hier nog als lid rondhangt.....
click voor mijn foto's op flickr.
Gebruikersavatar
Jolanda

Clublid
Berichten: 5355


Locatie: Roosendaal NB
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Camera mast

Berichtdoor Jos » vr feb 21 2014 10:01 am

Draadloze oplossingen voor het triggeren vind ik persoonlijk onhandig en eigenlijk ook nogal over de top. Met hetzelfde gemak hang je een USB kabel van een paar meter aan je body (met jerkstopper zodat de usb ingang langer mee gaat) en schiet je thetered via een laptop. Dan heb je geen extra wifi modules of tablets nodig.


Betekent wel weer meer bagage.

Manfrotto heeft overigens ook een soort fotomast oplossing en die zijn minder aan de prijs. Als je zoekt op 'Manfrotto Super High Camera Stand' of 'Super Giant Stand ' of op het type nummer '269HDB-3U' dan is er wel wat over te vinden. Zijn in nederland ook beschikbaar voor +/- 600 euro. Die gaat tot ruim 7 meter dus als 10m+ geen must is dan is dat wellicht ook een optie.


10 meter lijkt me geen must, echter wel de maximale belasting van 1 kg wanneer volledig uitgeschoven (en die 7 meter lijkt me wel het minimum). Verder wel een mooi ding, zeg.
Man sieht was man weiss - http://www.erfgoedfoto.nl
Jos

Forumlid
Berichten: 1521


Locatie: Amersfoort
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Camera mast

Berichtdoor Léon Obers » vr feb 21 2014 10:52 am

djunclesam schreef:Draadloze oplossingen voor het triggeren vind ik persoonlijk onhandig en eigenlijk ook nogal over de top. Met hetzelfde gemak hang je een USB kabel van een paar meter aan je body (met jerkstopper zodat de usb ingang langer mee gaat) en schiet je thetered via een laptop. Dan heb je geen extra wifi modules of tablets nodig.

Wat heet over de top?
Laptop is groter en onhandiger om mee te nemen. Gewicht van een 10 meter "zwiepende" USB-kabel komt er in dat geval ook nog bij voor de hengel. En de vraag of je bij 10 meter lengte niet in problemen komt met het signaal en een USB-versterker nodig hebt? (Wat is de ervaring van Michel ?)

Android smartphone hebben de meesten standaard reeds op zak.
De app < DslrDashboard > is gratis, < en een Portable WiFi router > die ermee samenwerkt kost € 45,-
(Dezelfde waar je voor een "CamRanger" oplossing circa € 330,- voor betaalt).
Vriendelijke groet, Léon Obers
Gebruikersavatar
Léon Obers

Forumlid
Berichten: 14887


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: *****

Onderwerp:

Re: Camera mast

Berichtdoor Vincent » vr feb 21 2014 12:00 pm

'Over the top' was wellicht een verkeerde bewoording. Problemen bij het gebruik van apparatuur ontstaan over het algemeen vaker (maar uiteraard niet uitsluitend) bij draadloze toepassingen. Als het werkt dan is het vaak handig, als het even niet werkt een grote ellende. Persoonlijk iets te veel ervaring gehad met draadloze oplossingen die opeens niet werkten. Dus als er een draad tussen kan dan geef ik daar persoonlijk altijd de voorkeur aan.

De meeste mensen (die ik ken) hebben al een laptop dus dat is vaak niet echt een belemmering. Daarnaast, als je het gewicht en de lompheid van een fotomast van geen probleem vind om in de auto mee te nemen dan zie ik ook weinig problemen met een laptop erbij stoppen :wink:

Tenslotte zijn smartphones vaak een interessante oplossing, maar ben ik persoonlijk geen 'fan' van het gebruiken van een een telefoon als camera-aansturing. Vooral ivm bereikbaarheid tijdens langere shoots en batterij-issues (ik heb op locatie/of onderweg vaker een lege telefoon dan een lege tablet/laptop). Maar dat hoeft voor andere personen wellicht geen 'probleem' te zijn. :wink:
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4521


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Camera mast

Berichtdoor Jos » vr feb 21 2014 4:31 pm

Zijn er hier mensen die ervaring hebben met het 269HDB-3U statief, en dan als hoogte statief, met name in combinatie met redelijk zware camera plus objectief...?
Man sieht was man weiss - http://www.erfgoedfoto.nl
Jos

Forumlid
Berichten: 1521


Locatie: Amersfoort
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Camera mast

Berichtdoor ATOR » vr feb 21 2014 5:53 pm

Ken je de reviews van BHPhoto en Amazon?

De spankabels die erbij zitten zijn een goede vondst want je houdt geen enkele buisconstructie van 10m hoog goed stabiel.

Voor €500 bij Cameratools lijkt het me een goede keuze.
Gebruikersavatar
ATOR

Clublid
Berichten: 2850


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Camera mast

Berichtdoor a vgastel » vr feb 21 2014 7:50 pm

Afbeelding

Bekijk deze eens .
Gewicht D800 1kg met accu en sd kaart en beetje groothoek 500 gr
De Nederlandse politie gebruikt Megaview fotomasten voor het vastleggen van zware verkeersongevallen.
http://www.camerastuffreview.com/nl/sta ... ast-review

http://www.camerastuffreview.com/nl/testen/statieven/
mvgr bert

Nikon D-90 Nikon 7200 met grip 8-105 vr Nikon sb900 TRIOPODc-258t
Nikkor
35 f2D 50f1.8D 851.8D
Tokina 12-24 f/4 AT-X DX (Versie I)
Tokina at-xpro 28-70 1:2.6--2.8 / 17mm 1:3.5 /70-210 1:4-5.6 /35-70ai1:3.5-4.8
Gebruikersavatar
a vgastel

Forumlid
Berichten: 4707


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Camera mast

Berichtdoor Jos » di feb 25 2014 1:43 pm

Die kende ik Bert, da's een mooi ding, maar loopt behoorl;ijk in de paieren. Het manfrottostatief gaat tot 7.3 meter. Volggens mij hoog genoeg. Maar er staat bij dat het draagvermogen dan slechts 1 kg is, overigens bij een hoek van 6 graden. Wat zouden ze bedoelen met dat laatste? Nog een vraag: past de nikon wifi adapter op een D800? Er schijnen mooie apps te zijn waarmee je de camera op afstand kan bedienen via je mobiphone. Lijkt me erg handig...
Man sieht was man weiss - http://www.erfgoedfoto.nl
Jos

Forumlid
Berichten: 1521


Locatie: Amersfoort
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Camera mast

Berichtdoor Léon Obers » di feb 25 2014 3:29 pm

Als de mast niet helemaal recht staat, op een hellend vlak. Hoe schuiner hoe wankeler.

Tot nu past er van Nikon zelf alleen een WT-4 WiFi transmitter op de D800.
https://www.google.nl/search?q=Draadloz ... 06&bih=687

Met nu de komst van een D4s, met voor dat model ook een meer compact WiFi blokje, past dat misschien ook op een D800? Dat is dan even afwachten. Maar met de eerder genoemde TP-LINK TL-MR3040 portable WiFi router lukt het in ieder geval wel. Waarschijnlijk ook de goedkoopste optie.
Vriendelijke groet, Léon Obers
Gebruikersavatar
Léon Obers

Forumlid
Berichten: 14887


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: *****


Terug naar “Statieven”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 29 gasten