flitser op D70

Discussies over flitsers

Onderwerp:

flitser op D70

Berichtdoor Gert Wagelaar » di aug 22 2006 11:49 am

Zoek een flitser op mijn d70 met 18/70 mm lens, om bij veel licht en donkerschaduwen, reportagewerk, porterten een lichte flitslicht invulling te geven om de contrasten te verlagen, gebruik nu wel eens de ingebouwde flitser, maar die geeft een zonnekap schaduw, is bijvoorbeeld de SB600 een goede keuze?
Gert Wagelaar



Onderwerp:

Berichtdoor hans1956 » di aug 22 2006 12:30 pm

Een zeer goede keus. Ik gebruik hem ook en ben er zeer tevreden mee.

Gr. Hans
Gr. Hans

Semi amateur met Mooie pro camera's, een Coolpix P7100 en een analoge F80 met mooi Nikon glaswerk! 

Facebook Flickr
Gebruikersavatar
hans1956

Regiocoördinator
Berichten: 3483


Locatie: NL
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Berichtdoor Gert Wagelaar » di aug 22 2006 1:01 pm

Het gaat mij dus om een flitser, waarvan ik het invul flitslicht kan doseren, het moet een resultaat opleveren bij reportagewerk waarvan je kan zeggen, net even dat extra licht op het onderwerp, zonder onnatuurlijk te zijn, welke flitser(s) van Nikon kunnen dit?
Gert Wagelaar



Onderwerp:

Berichtdoor Joost Wouters » di aug 22 2006 1:45 pm

De SB-600 en SB-800 kunnen allebei handmatig ingestekd worden. Ze zijn dus perfect om in te kunnen flitsen. Op de camera of draadloos...
Joost Wouters



Onderwerp:

Berichtdoor Karel Giesen » di aug 22 2006 11:33 pm

Gert,

De SB600 en SB800 hebben i-ttl BL modus. Dat wil zeggen dat rekening gehouden wordt met het omgevingslicht. In die modus werken ze als een invulflits ...geheel automatisch.

groet,

Karel
Gebruikersavatar
Karel Giesen

Forumlid
Berichten: 422


Locatie: Arnhem
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Berichtdoor Hans Braakhuis » wo aug 23 2006 7:27 am

Ik krijg natuurlijke kleuren door de flitser vrijwel altijd te laten flitsen op het 2de sluitergordijn. Een langzame flitssynchronisatie, geeft ongeveer het zelfde beeld. Het omgevingslicht blijft in beide gevallen bepalend.

En je kunt de flitser van de camera een SB-600 of 800 laten aansturen (kan niet bij de eenvoudige D50) waardoor de flitser van de camera slechts 1/3 van het benodigde flitslicht af geeft.

Natuurlijk flitslicht krijg je ook door je flitslicht te verzachten. Bij portretten gebruik ik het liefst natuurlijk licht en laat dan ophelderen door m'n flitser op een diascherm te richten, aan de kant waar het natuurlijke licht een schaduw geeft.
Gebruikersavatar
Hans Braakhuis

Forumlid
Berichten: 6051


Locatie: Gelderland
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Berichtdoor MvBoetzelaer » wo aug 23 2006 8:56 am

Karel Giesen schreef:Gert,

De SB600 en SB800 hebben i-ttl BL modus. Dat wil zeggen dat rekening gehouden wordt met het omgevingslicht. In die modus werken ze als een invulflits ...geheel automatisch.

groet,

Karel

En met verbluffende resultaten. Ik ben met mijn combi D200 met SB800 in deze modus al heel simpel tot resultaten qua kleurechtheid gekomen die ik met de F70+SB28 nooit haalde. Zelfs in het pikkedonker kun je uitstekend de automaat de belichting en de focus laten bepalen. Het enige waaraan je ziet dat de foto in het donker is gemaakt is de scheve kadering. :lol:

Groeten,
Marnix
Een dag zonder Nikon is een dag niet geleefd.
Gebruikersavatar
MvBoetzelaer

Clublid
Berichten: 1255


Locatie: Hilversum
Contacteer:


Terug naar “Flitsers”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten