Ander matglas Nikon Df

Discussies over de Df.
Skippy
Moderator
Moderator
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Re: Ander matglas Nikon Df

Bericht door Skippy » do feb 20 2014 7:07 pm

Het matglas van de Df is in geringe doch zichtbare mate minder helder dan van bijvoorbeeld een D700. Het schijnt dat dit gedaan is om handmatig scherpstellen te vergemakkelijken. Dit lijkt een contradictie maar in de praktijk werkt het wel, althans voor mij.
Laatst gewijzigd door Skippy op do feb 20 2014 7:08 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Cyrus
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Contacteer:

Bericht door Cyrus » do feb 20 2014 7:08 pm

@vgastel: die zijn niet van Nikon zelf.....
Groeten,
Edwin

flickr - website

a vgastel
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door a vgastel » do feb 20 2014 7:14 pm

Moet dat dan.
mvgr bert

Nikon D-90 Nikon 7200 met grip 8-105 vr Nikon sb900 TRIOPODc-258t
Nikkor
35 f2D 50f1.8D 851.8D
Tokina 12-24 f/4 AT-X DX (Versie I)
Tokina at-xpro 28-70 1:2.6--2.8 / 17mm 1:3.5 /70-210 1:4-5.6 /35-70ai1:3.5-4.8

Cyrus
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Cyrus » do feb 20 2014 7:19 pm

"Moeten" is een groot woord ;) Maar ze waren al voorbij gekomen. Nikon brengt ze zelf dus vooralsnog niet uit, wat staaft dat de Df niet is ontworpen om zelf matglazen te gaan wisselen.
Groeten,
Edwin

flickr - website

Marten
Forumlid
Forumlid

Bericht door Marten » do feb 20 2014 7:20 pm

Skippy schreef:Het matglas van de Df is in geringe doch zichtbare mate minder helder dan van bijvoorbeeld een D700. Het schijnt dat dit gedaan is om handmatig scherpstellen te vergemakkelijken. Dit lijkt een contradictie maar in de praktijk werkt het wel, althans voor mij.
Dat is nog eens informatie !
Dank, Luc.

Cyrus
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Cyrus » do feb 20 2014 7:38 pm

@Luc: geen verkeerde gedachte! De zoeker van de D700 vind ik extreem helder, je kunt bijna niet van "matglas" spreken. Dat vind ik op zich heel prettig, maar inderdaad is MF een serieuze uitdaging. Ik ben dus blij met de scherpstelhulp :)
Groeten,
Edwin

flickr - website

Vledder

Bericht door Vledder » do feb 20 2014 7:47 pm

Skippy schreef:Het matglas van de Df is in geringe doch zichtbare mate minder helder dan van bijvoorbeeld een D700. Het schijnt dat dit gedaan is om handmatig scherpstellen te vergemakkelijken. Dit lijkt een contradictie maar in de praktijk werkt het wel, althans voor mij.
Ik ga eerst weel een paar weken ervaren hoe het werkt. Ik kan over het algemeen goed overweg met manueel scherpstellen.

staal571
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door staal571 » do feb 20 2014 8:12 pm

Ik heb in het verleden voor mijn Pentax bij Focusscreen mijn eerste matglas gekocht , grote chinese namaak prut zooi is het.
Het zijn volgens mij gewoon „nieuwe oude””matglazen die ze ergens opgekocht hebben en die dan passend geslepen worden voor de DF , ze kunnen niet in de „”schaduw staan”” van de Katzeye, die leveren wel goede kwaliteit. maar ja die zijn wat duurder.
Dus weet waar je aan begint, alleen al het plaatsen is een problematisch karweitje, elke stofje of vlekje zie je en probeer dat maar schoon te monteren, tip doe in ieder geval schone handschoenen aan.

Gr Peter
Ik ben nog steeds blij met mijn Nikon D600 ondanks dat het geen „”Pro camera is””, maar ben ook gek op Nikon F5

EdvandeZilver
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door EdvandeZilver » do feb 20 2014 8:50 pm

Frank Roelofs schreef: Die meet dan ook via een stukje halfdoorlaatbare spiegel, achter de spiegel zit nog een spiegeltje en in de bodem van van het spiegelhuis zit de lichtmeter. Werkt onafhankelijk van matglas en zoeker.
Je kunt dit goed zien door zonder objectief de spiegel op te klappen, kijk tijdens opklappen achter de spiegel.
Ik dacht dat juist daar de AF sensor geplaatst was en de lichtmeting ergens in het prismahuis plaats vindt.

henkk
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Bericht door henkk » do feb 20 2014 8:59 pm

Voor handmatig scherpstellen heb je een matglas nodig en geen 'helderglas'. Ik vind dit verschil dus heel begrijpelijk. Alhoewel ik met de D700 en lichtsterke lenzen ook meestal handmatig op hetzelfde uitkom als de scherpstelhulp. Alleen als je op een bepaald detail in het beeld wil scherpstellen, wint de scherpstelhulp.
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1? Of iets analoogs zoals F4S of FA?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums

Frank Roelofs
Forumlid
Forumlid

Bericht door Frank Roelofs » do feb 20 2014 9:03 pm

EdvandeZilver schreef:
Frank Roelofs schreef: Die meet dan ook via een stukje halfdoorlaatbare spiegel, achter de spiegel zit nog een spiegeltje en in de bodem van van het spiegelhuis zit de lichtmeter. Werkt onafhankelijk van matglas en zoeker.
Je kunt dit goed zien door zonder objectief de spiegel op te klappen, kijk tijdens opklappen achter de spiegel.
Ik dacht dat juist daar de AF sensor geplaatst was en de lichtmeting ergens in het prismahuis plaats vindt.
Uh de nikon F3 was de laatste niet AF pro camera. :lol:
Wat leuk Fuji spul (X-T1 | X-T3, 14, 23, 35 en 56 mm) en geen Nikon meer. Toch weer een Nikon D700 en een Fijifilm S5pro in gebruik genomen.

EdvandeZilver
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door EdvandeZilver » do feb 20 2014 9:20 pm

Ik las over F3 heen. Dan heb je helemaal gelijk :)

Vledder

Bericht door Vledder » vr feb 21 2014 6:06 pm

Ik heb de Df getest met de Nikkor 50mm f/1.4 AI-S en de Nikkor 135mm f/2.8 AI-S qua manuele scherpstelling. Daar heb ik (voorlopig) geen afwijkend matglas voor nodig, gaat er makkelijk (ook zonder scherpstelbevestiging).

Marten
Forumlid
Forumlid

Bericht door Marten » vr feb 21 2014 6:42 pm

OK. Mooi! Scherpgesteld op het matglas dus.
Wat is daarbij belangrijker: de lichtsterkte van het objectief of de brandpuntsafstand?
Toelichting: Lichtsterker geeft een makkelijker beoordeling van het matglas, terwijl een langer brandpunt een korter scherpsteltraject vraagt.

Vledder

Bericht door Vledder » vr feb 21 2014 6:46 pm

Marten schreef:OK. Mooi! Scherpgesteld op het matglas dus.
Wat is daarbij belangrijker: de lichtsterkte van het objectief of de brandpuntsafstand?
Toelichting: Lichtsterker geeft een makkelijker beoordeling van het matglas, terwijl een langer brandpunt een korter scherpsteltraject vraagt.
Tussen de 50mm 1.4 en de 135mm 2.8 constateerde ik geen verschil in helderheid gekoppeld aan grootste diafragma. 135 vergroot meer uit dus dat draagt bij aan een betere beoordeling.

Plaats reactie

Terug naar “Df”