Eerste stapjes op het Macro gebeuren

Onderwerp:

Eerste stapjes op het Macro gebeuren

Berichtdoor Jahoe » zo feb 02 2014 11:27 pm

Dit weekend via dit forum aan een prachtige AF-S Micro 60 mm f/2.8 geraakt. Erg blij mee en had vanochtend even tijd om ermee te spelen

Is allemaal redelijk standaard, maar je moet ergens beginnen niet waar...

1. ISO 100 F/22 0,4 sec
Afbeelding


2. ISO 100 F/32 0,6 sec
Afbeelding
D500 / Z6 en een hoop glas
Jahoe

Clublid
Berichten: 347


Locatie: Grave
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Eerste stapjes op het Macro gebeuren

Berichtdoor Jolanda » ma feb 03 2014 10:06 am

Hoi,

voor eerste stapjes vind ik dit erg geslaagd, maar ja, ik houd hier ook wel van.

En die 60 mm die jij gebruikt hebt, gebruik ik ook altijd voor dit werk. Wat een prachtig objectiefje om mee te werken!

Ik vind het persoonlijk wat mooier om met een groter diafragma te werken en wat meer te spelen met de scherptediepte. Dat gaat met die 60 mm heel goed.

Groeten,

Jolanda
click voor mijn foto's op flickr.
Gebruikersavatar
Jolanda

Clublid
Berichten: 5355


Locatie: Roosendaal NB
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Eerste stapjes op het Macro gebeuren

Berichtdoor John Jansen » ma feb 03 2014 3:04 pm

Je hebt genoeg aan een diafragma van tussen de F8 en14 voor genoeg scherpte diepte. Maar ook "zoals Jolanda al aangaf experimenteren met het diafragma b.v een groter F 4 of nog kleiner, zet je lens vast op 1:1 en probeer door naar het object toe te bewegen scherp te stellen niet op de AF zetten maar op MF.
John Jansen

Forumlid
Berichten: 1275


Locatie: Santa leaudrette
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Eerste stapjes op het Macro gebeuren

Berichtdoor Jahoe » ma feb 03 2014 8:54 pm

Dank voor de reacties.

Inderdaad op de M, Eerst op de A geprobeerd, maar vaak kan hij dan niet scherpstellen. Ik had zelf het gevoel dat ik op F11 bijv. nog te weinig scherpte had om zowel de stamper als (een deel van) de meeldraden scherp te krijgen. Maar dan kan ook met mijn handmatige scherpstel capaciteiten te maken hebben. Ik ben brildragend en dan kan je toch niet je oog dicht op de zoeker zetten. Ook een paar op liveview geprobeerd, maar kan je in de Exif info denk ik niet terugvinden?

Met scherpte/diepte spelen vind ik ook erg leuk en zal ik zeker ook nog gaan doen, maar zoveel tijd had ik ook weer niet en had ook nog mijn dochtertje van twee rondlopen ;).

Wat bedoel je met vastzetten van de lens op 1:1 ? en naar object bewegen via verplaatsen van statief? Heb maar een eenvoudig goedkoop Hama statiefje.
D500 / Z6 en een hoop glas
Jahoe

Clublid
Berichten: 347


Locatie: Grave
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Eerste stapjes op het Macro gebeuren

Berichtdoor oud0001 » do feb 06 2014 2:39 am

Beste Jahoe,

Haal je camera maar van het statief af. Dan gaat het makkelijker.
Het 1:1 zetten doe je door de scherpstelling zo in te stellen dat deze zo dichtbij mogelijk staat afgesteld.
Dan ga je naar de bloem toe en beweeg je met de hele camera nar voren en naar achteren om scherp te stellen.

Bij macro werk is het meestal veel beter om dat op die manier te doen. In het dichtbij bereik heeft een AF toch vaak wat moeite om exact spot on scherp te stellen.

Zo doe je dat: http://youtu.be/G1ix_VsRBnk

Het verhaal met je bril is geen probleem. Ik ben ook brildragend. Bij het scherpstellen kijk ik over mijn bril heen in de zoeker die ik op mijn oog heb afgesteld. Ik beoordeel de scherpte dan op het oog. Als extra hulpmiddel gaat er links onder in de zoeker een groen ledje branden als je exact scherp staat. :wink:
oud0001



Onderwerp:

Re: Eerste stapjes op het Macro gebeuren

Berichtdoor John Jansen » do feb 06 2014 6:49 am

Tuihanti schreef:Beste Jahoe,

Haal je camera maar van het statief af. Dan gaat het makkelijker.
Het 1:1 zetten doe je door de scherpstelling zo in te stellen dat deze zo dichtbij mogelijk staat afgesteld.
Dan ga je naar de bloem toe en beweeg je met de hele camera nar voren en naar achteren om scherp te stellen.

Bij macro werk is het meestal veel beter om dat op die manier te doen. In het dichtbij bereik heeft een AF toch vaak wat moeite om exact spot on scherp te stellen.

Zo doe je dat: http://youtu.be/G1ix_VsRBnk

Het verhaal met je bril is geen probleem. Ik ben ook brildragend. Bij het scherpstellen kijk ik over mijn bril heen in de zoeker die ik op mijn oog heb afgesteld. Ik beoordeel de scherpte dan op het oog. Als extra hulpmiddel gaat er links onder in de zoeker een groen ledje branden als je exact scherp staat. :wink:

+1
John Jansen

Forumlid
Berichten: 1275


Locatie: Santa leaudrette
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Eerste stapjes op het Macro gebeuren

Berichtdoor Jahoe » do feb 06 2014 8:56 am

Dank voor de reactie en advies

Dat ga ik eens proberen. Maar gezien de wat langere sluitertijden lijkt me een statief wel noodzakelijk. Heb momenteel ook een ringflitser te leen. Is dat een optie. Heb dat ding nog niet geprobeerd en vraag me ook af wanneer en hoe je die het beste kunt gebruiken.

Ik kan mijn zoeker niet op mijn ogen afstellen, ik heb -5 en dat corrigeert de zoeker echt niet helaas.
Dat groene ledje in de zoeker heb ik vrees ik nog nooit gezien. Hebben alle camera's dat?
D500 / Z6 en een hoop glas
Jahoe

Clublid
Berichten: 347


Locatie: Grave
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Eerste stapjes op het Macro gebeuren

Berichtdoor I AM Kees » do feb 06 2014 9:09 am

Je zou een hoekzoeker kunnen overwegen. Die heeft de mogelijkheid je zoekerbeeld tot 2x te vergroten en heeft ruimere dioptrie-instellingen. Ik heb -6 en zou dat ding niet willen missen voor met name macro!
I AM Kees

Forumlid
Berichten: 220


Locatie: Langerak (ZH)
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Eerste stapjes op het Macro gebeuren

Berichtdoor oud0001 » do feb 06 2014 12:15 pm

Hmmm, min 5 trekken de dioptrie instellingen op de camera en de hoekzoekers ook niet.
Dat is max Dioptrieregelaar –1,7–+0,7 m–1 volgens de handleiding van de camera.
De hoekzoeker DR6is -3 tot +3. Je zit idd aan je bril vast.
Verder kun je het doen zoals aangegeven.

Dat je het groen ledje niet ziet komt, denk ik, doordat je met je bril op niet het gehele zoekerbeeld kunt zien. :wink:
oud0001



Onderwerp:

Re: Eerste stapjes op het Macro gebeuren

Berichtdoor I AM Kees » do feb 06 2014 12:55 pm

De Nikon site zegt wat anders:
http://www.nikon.nl/nl_NL/product/acces ... inder-dr-6
Tot -8 bij 1:1. Zoals gezegd, ik heb -6 en nog ruimte over. Maar goed, dit geldt misschien niet voor iedere camera??
I AM Kees

Forumlid
Berichten: 220


Locatie: Langerak (ZH)
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Eerste stapjes op het Macro gebeuren

Berichtdoor oud0001 » do feb 06 2014 6:41 pm

Hmm, ik dacht werkelijk dat het + en - 3 was. :oops:
oud0001



Onderwerp:

Re: Eerste stapjes op het Macro gebeuren

Berichtdoor peterk » di feb 18 2014 10:55 am

Livevieuw?
peterk

Forumlid
Berichten: 249


Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Eerste stapjes op het Macro gebeuren

Berichtdoor oud0001 » zo feb 23 2014 3:31 pm

Liveview werkt op statief heel goed. Uit de hand valt er niet echt lekker mee te werken.
De hoekzoeker is ook zeker goed gereedschap maar dan in geval je laag bij de grond zit.
Je kijkt er anders zo moeilijk in. Met bloemen kun je idd een statief gebruiken maar, dan heb je ook weer een focusrail nodig of je moet telkens je statief een halve of kwart millimeter willen opschuiven. :mryellow:
Heel knap als je dat lukt.

Je kunt een burst maken. Je stelt scherp en gaat dan ietse naar achteren.
Dan maak je een burst met 6 beelden per seconde terwijl je naar voren beweegt.
Als het mee zit is 1 van de beelden spot on.

De ringflitser kun je zeker proberen. Hopelijk is die iTTL. Dat maakt het een stuk makkelijker.
Helaas zijn veel van de goedkopere ringflitsers niet iTTL maar volledig manual.
Voor het flitsen zou je ook hier een idee kunnen opdoen.
https://www.google.nl/search?q=DIT+macro+flash&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ei=JgYKU-2VNcmv7QbfmoHgAQ&ved=0CD4QsAQ&biw=1138&bih=515

Laat nog eens weten hoe het je nu vergaat. :wink:
oud0001



Onderwerp:

Re: Eerste stapjes op het Macro gebeuren

Berichtdoor Rob Smit » ma feb 24 2014 11:07 am

Hoekzoeker werkt perfect.
als je daarmee hebt gewerkt wil je niet anders meer.


Subtiele hint: ik heb nog een DR-6 in de verkoop... :)
(tja, werkt niet op mijn D800E, ben zoekende naar een DR-5...)
Gebruikersavatar
Rob Smit

Forumlid
Berichten: 1194


Locatie: Omgeving Breda
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Eerste stapjes op het Macro gebeuren

Berichtdoor Jahoe » ma feb 24 2014 9:19 pm

Dank voor de reacties weer. Heb helaas nog niet heel veel meer kunnen oefenen. Heb wel de ringflitser een keer gebruikt voor het macro raadsel topic. Meer om dat ding een keer aan te sluiten dan dat het echt nodig was volgens mij. Heb he gevoel dat ik maar wat aanklooi ipv duidelijk te weten waarom ik bepaalde settings gebruik (behalve dan diafragma dat is niet zo moeilijk effect te bepalen). Maar van licht/flitsen nog weinig kaas gegeten en werk dan ook liever met bestaand licht. Behalve als niet anders kan

Afbeelding

Daar zie je dat de flits reflecteerd op het hoekje van het cassettebandje en heb ik in Lr denk ik nog een en ander gepimpt (nu even niet bij de hand en weet niet meer precies uit mijn hoofd wat ik heb gedaan)

Daarnaast heb ik laatst nog een keer snel rondje buiten gedaan zonder statief/flits

Afbeelding

Hier vind ik het jammer dat het sneeuwklokje net niet van voor tot achter scherp is dus net wat te groot diafragma... Al zal mijn schoonmoeder het niet op vallen :lol:

Afbeelding



Wellicht is de macro workshop iets om te kijken of ik daar bij kan zijn (moet ik alleen nog even lid worden en de thuis agenda planner overtuigen ;) )
D500 / Z6 en een hoop glas
Jahoe

Clublid
Berichten: 347


Locatie: Grave
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:


Terug naar “Macro en close-up”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten