Nieuw: Capture NX-D

Deze sectie is bedoeld voor discussies en vragen over hardware en software die niet direct met fotograferen te maken heeft.

Onderwerp:

Nieuw: Capture NX-D

Berichtdoor Hans Braakhuis » di feb 25 2014 6:56 am

Het persbericht:

Nikon kondigt aan dat Capture NX-D (bètaversie), een programma voor het verwerken en aanpassen van RAW-beelden die met een digitale camera van Nikon zijn gemaakt, vanaf vandaag gratis beschikbaar is.

Productnaam: Capture NX-D (bètaversie)
Introductiedatum: 25 februari 2014
URL: http://beta.nikonimglib.com/

Ontwikkelingsgeschiedenis
Voor RAW-beelden, gemaakt met Nikon-camera's, bood Nikon tot op heden de Capture NX-software (los te koop) aan om beeldverwerking en correcties toe te passen voor een hoogwaardige fotoafwerking.

Hoewel ViewNX, de software die bij Nikon-camera's wordt meegeleverd voor het doorzoeken en bewerken van beelden, ook een aantal functies voor het aanpassen van RAW-beelden heeft, verzochten veel gebruikers om meer geavanceerde functies voor RAW-beeldverwerking.

Daarom heeft Nikon een nieuw softwareprogramma ontwikkeld, dat gebruikers dezelfde mogelijkheden voor RAW-beeldverwerking biedt als de software Capture NX, en dat gratis te downloaden zal zijn via de Nikon-website.

Belangrijkste functies

1. Dezelfde aanpassingsfuncties, ontwikkeld voor RAW-verwerking, als in de Capture NX-softwareserie
Het programma beschikt over functies waarmee eigenschappen van RAW-beelden die met een digitale camera van Nikon zijn gemaakt (met de bestandsextensie NEF of NRW), kunnen worden aangepast, ook na de opname, waaronder witbalans en belichtingscorrectie. Onmiddellijk nadat de beelden naar een computer zijn overgezet, is een gedetailleerde aanpassing mogelijk.
Ook Picture Control, Nikon's unieke functie om beeldinstellingen vooraf op te geven, wordt ondersteund.

2. Ondersteuning voor eenvoudige aanpassing van JPEG- en TIFF-beelden
Naast het verwerken en aanpassen van RAW-beelden biedt het programma dezelfde functies voor JPEG- en TIFF-beelden die beschikbaar zijn in Capture NX 2 voor het aanpassen van eigenschappen zoals tooncurven, helderheid en contrast, alsook functies om door objectieven veroorzaakte laterale chromatische aberratie en vignettering te corrigeren.

3. Zwevende paletten die eenvoudig te gebruiken zijn bij meerdere schermen
Indien twee of meer beeldschermen worden gebruikt, kunnen gebruikers het weergavegebied uitbreiden door de voor elke aanpassingsfunctie afzonderlijke zwevende paletten te verplaatsen. Het gebruiksgemak is verder verbeterd doordat twee of meer zwevende paletten kunnen worden gekoppeld, zodat ze samen kunnen worden verplaatst.

4. Uiteenlopende weergavemogelijkheden, waaronder het vergelijken van meerdere beelden en van beelden voor en na aanpassing
De afmetingen van het programmavenster kunnen worden aangepast voor een groter gebruiksgemak. Miniatuurweergave, Filmstripweergave, enkelvoudig beeld en schermvullende weergave zijn mogelijk. Indien de Filmstripweergave is geselecteerd, kunnen de miniaturen boven, onder, links of rechts van het beeldveld worden geplaatst.

Bovendien zijn weergaven beschikbaar voor het vergelijken van beelden, of het nu gaat om meerdere beelden of beelden van voor en na de gemaakte aanpassingen. Als men beelden vergelijkt, kan men één deel van een foto vergroten, waarna het overeenkomstige deel van de andere foto gelijktijdig wordt vergroot. Zo kunnen makkelijker aanpassingen worden gemaakt omdat gebruikers het origineel tegelijkertijd blijven zien.

5. Gebruik van een gekoppelde bestandsindeling die de originele bestanden niet-destructief opslaat
Anders dan de eerder gebruikte opslagindeling van aangepaste beeldbestanden, wordt een gekoppelde bestandsindeling gebruikt die de aanpassingsgegevens als een apart bestand opslaat.

Doordat de originele gegevens niet-destructief worden opgeslagen, kunnen gebruikers helemaal opnieuw beginnen met het maken van aanpassingen van RAW-beelden in hun oorspronkelijke staat, zonder daarbij de eerder gemaakte aanpassingen kwijt te raken.

6. Andere functies
Het programma bevat ingebouwde filterfuncties waarmee gebruikers foto's makkelijker kunnen vinden door ze te filteren aan de hand van criteria, zoals cameranaam of de brandpuntsafstand van het gebruikte objectief, die in de beeldgegevens zijn opgenomen. Bovendien kan serieverwerking worden gebruikt om het moeizame werk bij het aanpassen van veel beelden te verlichten. Ook kunnen beelden na de RAW-verwerking worden overgezet naar een ander programma in de 16-bits TIFF-indeling.

Systeemvereisten voor Capture NX-D (bètaversie)

Windows
Besturingssysteem: 32- of 64-bits versie van Windows 7, 64-bits versie van Windows 8.1
Processor: Pentium-compatibele CPU (Core i5 of beter aanbevolen)
Geheugen (RAM): 2 GB of meer (4 GB of meer aanbevolen)
Vasteschijfruimte: 800 MB of meer vereist voor installatie (2 GB of meer aanbevolen)
Beeldschermresolutie: 1280×768 pixels of meer
Overig: Aangezien de bètaversie alleen beschikbaar is als download is een internetverbinding noodzakelijk

Macintosh
Besturingssysteem: 64-bits uitvoering van OS X versies 10.8 en 10.9
Processor: Core 2 Duo CPU of beter (Core i5 of beter aanbevolen)
Geheugen (RAM): 4 GB of meer
Vasteschijfruimte: 800 MB of meer vereist voor installatie (2 GB of meer aanbevolen)
Beeldschermresolutie: 1280×768 pixels of meer
Overig: Aangezien de bètaversie alleen beschikbaar is als download is een internetverbinding noodzakelijk

Specificaties van de officiële versie van het programma worden bekend gemaakt wanneer ze zijn afgerond.
Gebruikersavatar
Hans Braakhuis

Forumlid
Berichten: 6051


Locatie: Gelderland
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nieuw: Capture NX-D

Berichtdoor Skippy » di feb 25 2014 7:16 am

Backwards compatible met CNX2? Het zou mij verrassen omdat de wijzigingen nu in een sidecar worden opgeslagen (zie punt 5 hierboven). Geen U-points meer. NXD lijkt View NX in een nieuw jasje met als lokker "Gratis!". NX2 is hiermee dood verklaard, de ondersteuning van de F-mount houdt het gelukkig langer vol.
Skippy

Moderator
Berichten: 11680


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nieuw: Capture NX-D

Berichtdoor jacobus » di feb 25 2014 8:13 am

Bij de Fax staat dat NX-D de vervanger gaat worden van NX2. Dus nu nog gratis maar ik denk dat de versie na Beta wel wat gaat kosten.
Sony RX100 Mark4
Gebruikersavatar
jacobus

Forumlid
Berichten: 511


Locatie: Delft
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Nieuw: Capture NX-D

Berichtdoor melkman » di feb 25 2014 8:36 am

Ben benieuwd. NX2 is wel een aan "make-over" toe. Neemt niet weg dat ik het een prettig pakket vind. De U-point bevallen me prima. Hopelijk blijft veel functionaliteit behouden.
Oude meuk is leuk.
Rolleiflex 3.5F | Leica R4s | Nikon D700
Gebruikersavatar
melkman

Forumlid
Berichten: 169


Locatie: Groningen
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nieuw: Capture NX-D

Berichtdoor Skippy » di feb 25 2014 8:47 am

melkman schreef:Ben benieuwd. NX2 is wel een aan "make-over" toe. Neemt niet weg dat ik het een prettig pakket vind. De U-point bevallen me prima. Hopelijk blijft veel functionaliteit behouden.

NXD heeft geen U-points meer. Het is de vraag of met NX2 toegepaste bewerkingen door NXD overgenomen worden. Omdat NX2 de wijzigingen in de NEF opslaat en NXD in een sidecar file denk ik dat NXD niet backwards compatible is met NX2.
Laatst gewijzigd door Skippy op di feb 25 2014 9:30 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Skippy

Moderator
Berichten: 11680


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Nieuw: Capture NX-D

Berichtdoor MartijnM » di feb 25 2014 9:17 am

Logisch dat de U-point technologie eruit is gehaald. Het einde van NX2 was in zicht bij de overname van Nik Software door Google...
Buy film, not megapixels...
Gebruikersavatar
MartijnM

Clublid
Berichten: 1360


Locatie: Amsterdam
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Nieuw: Capture NX-D

Berichtdoor Cyrus » di feb 25 2014 9:25 am

Beta gedownload. Eerst maar eens met deze software aan de gang, voordat ik conclusies ga trekken.
Groeten,
Edwin

flickr - website
Gebruikersavatar
Cyrus

Clublid
Berichten: 3338


Locatie: NH
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nieuw: Capture NX-D

Berichtdoor Jur » di feb 25 2014 9:32 am

Mijn eerste indruk van NX-D: erg teleurstellend vanwege het ontbreken van U-points en het ontbreken van de selectie-tools die in NX2 wel beschikbaar zijn. Juist door deze aspecten ben ik een fan van NX2. De wijzigingen in de UI vind ik niet interessant. :(
Jur
Gebruikersavatar
Jur

Forumlid
Berichten: 2675


Locatie: Haren Gn
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nieuw: Capture NX-D

Berichtdoor iefie » di feb 25 2014 9:59 am

Hij doet het bij mij niet eens. Gedownload en wil hem starten, zegtie je hebt internet toegang nodig??? Staat uiteraard gewoon aan.....mmmm
D90 /mb-d80 / 18-70 / 70-300 VR / 70-210D /35 1.8 / 50 1.8 / Tamron 90mm 2.8 macro / 2x sb-700.
Gebruikersavatar
iefie

Forumlid
Berichten: 1704


Locatie: spijkenisse
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Nieuw: Capture NX-D

Berichtdoor JvdKooij » di feb 25 2014 10:02 am

ik kan er zo snel niet achterkomen of dit nu een uitgebreide versie is van viewnx of een uitgeklede versie van Capture nx2?
Groetjes,
Jaap
Gebruikersavatar
JvdKooij

Forumlid
Berichten: 3168


Locatie: Podgornoe
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nieuw: Capture NX-D

Berichtdoor Jur » di feb 25 2014 10:10 am

JvdKooij schreef:ik kan er zo snel niet achterkomen of dit nu een uitgebreide versie is van viewnx of een uitgeklede versie van Capture nx2?


Behoudens toevoeging van een tool als de van NX2 bekende LCH-editor biedt NX-D nauwelijks meer dan ViewNX2. Erg teleurstellend, mede ook door het niet backwards compatibel zijn met NX2; d.w.z. dat in NX2 aangebrachte aanpassingen op NEF's worden genegeerd.
Jur
Gebruikersavatar
Jur

Forumlid
Berichten: 2675


Locatie: Haren Gn
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nieuw: Capture NX-D

Berichtdoor Cyrus » di feb 25 2014 10:26 am

iefie schreef:Hij doet het bij mij niet eens. Gedownload en wil hem starten, zegtie je hebt internet toegang nodig??? Staat uiteraard gewoon aan.....mmmm


Hier ook, Mac OS X 10.9

"To use a trial version, your computer needs to have access to the internet"


Handmatig toevoegen aan de firewall heeft geen effect. Meteen maar mijn eerste bugreport gestuurd :D
Groeten,
Edwin

flickr - website
Gebruikersavatar
Cyrus

Clublid
Berichten: 3338


Locatie: NH
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nieuw: Capture NX-D

Berichtdoor iefie » di feb 25 2014 10:26 am

krijg m niet werkend...
Heb win 7 64 bit met servicepack1
Maar dubbelklik ik op het logo na installatie blijftie zeggen dat ik verbonden moet zijn met het internet...
dat ben ik uiteraard....iemand een idee?

ah....tegelijk getikt hahaha
Misschien teveel users?
D90 /mb-d80 / 18-70 / 70-300 VR / 70-210D /35 1.8 / 50 1.8 / Tamron 90mm 2.8 macro / 2x sb-700.
Gebruikersavatar
iefie

Forumlid
Berichten: 1704


Locatie: spijkenisse
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Nieuw: Capture NX-D

Berichtdoor Léon Obers » di feb 25 2014 10:40 am

Hier ook niet, maar er wordt niets over internet gezegd.
2e maal gedownload, maar ook dan dezelfde melding:

"Can not start the application. It may not be installed properly.
Please re-install the appliction using the installer"


Overigens wat ik snel even uit de manual haal is het een pakket zoals er al zoveel andere RAW-converters zijn.
Alleen algemene bewerkingen op het totale beeld. Niets van plaatselijke aanpassingen wat NX2 zo waardevol maakt.
Het enige wat waarschijnlijk goed geregeld zal zijn is de goede kleurafstemming zoals NX2 dat ook had tegenover andere pakketten.
Laatst gewijzigd door Léon Obers op di feb 25 2014 10:48 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Vriendelijke groet, Léon Obers
Gebruikersavatar
Léon Obers

Forumlid
Berichten: 14887


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: *****

Onderwerp:

Re: Nieuw: Capture NX-D

Berichtdoor ppbogaard » di feb 25 2014 10:42 am

iefie schreef:Hij doet het bij mij niet eens. Gedownload en wil hem starten, zegtie je hebt internet toegang nodig??? Staat uiteraard gewoon aan.....mmmm


Idem dito :roll:
Vriendelijke groet, Peter
Gebruikersavatar
ppbogaard

Forumlid
Berichten: 219


Locatie: Giessenburg
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:


Terug naar “Computer hardware en software algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 gasten