Vrouwelijk en krachtig...

Onderwerp:

Re: Vrouwelijk en krachtig...

Berichtdoor DannySan » do feb 13 2014 10:06 am

@jan: er zijn ook een aantal (hele gave) foto's niet goedgekeurd omdat haar buikje haar gewoon nog te veel 'in de weg' zit.
Ikzelf vind dat heel erg meevallen, maar het model beslist. Deze geplaatste foto vond ik prima kunnen, en zij zelf ook. Ja je ziet iets van het 'buikje' maar so what; haar uitstraling maakt het voor mij 10x goed.
Die laatste is ze zelf hélemaal weg van, ze riep zelf al "The Ring! The Ring! GAAF!" :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

@Roy Kersbergen: ik snap wat je bedoeld, ik had de ogen nog wat kunnen Photoshoppen maar ik vond dit al vergenoeg gaan. Ik snap het van die enge momenten haha.

@Skippy: Dank voor je bericht, ik zie het zelf niet altijd maar ik merk wel dat het werken met dit - tot nu toe - vaste model me heel erg helpt. Ondertussen hebben zich al 2 dames aangemeld die ook model willen staan; is er een newborn-shoot aanstaande en een familie-shoot.
Nikon Z5 met een FTZ-adapter voor het glaswerk.
Gebruikersavatar
DannySan

Clublid
Berichten: 3826


Locatie: Groningen
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Vrouwelijk en krachtig...

Berichtdoor JDPix » do feb 13 2014 10:51 am

Het meeste is al wel gezegd Danny, maar ik wil toch nog even vermelden dat ik het een knappe serie vind!
Groeten, Johan

Foto's:
https://jdroog.myportfolio.com
Gebruikersavatar
JDPix

Clublid
Berichten: 702


Locatie: Nijmegen
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Vrouwelijk en krachtig...

Berichtdoor ReneG » do feb 13 2014 12:38 pm

De nieuwe variant van je 'bonus' foto staat me al veel beter aan. Wel prettig dat je zoveel resolutie hebt he, dan kun je dit ook nog fatsoenlijk croppen. ;)

Overigens nog wel een opmerking over die foto, al kun je daar weinig meer aan veranderen. Ze kijkt nog wat te 'vrolijk'. De foto zou nog wat krachtiger zijn als ze wat streng of boos recht in de camera kijkt denk ik. Maar ik vind hem zo wel een stuk sterker van de vorige editie.

Maar de rest van de serie is prima. Zou alleen, zoals eerder gezegd, bij sommige foto's even de hooglichten in de gaten houden. Ik gebruik daar zelf vaak de hooglicht functie op de camera voor.
Spul waarmee je foto's maakt...
Gebruikersavatar
ReneG

Clublid
Berichten: 5046


Locatie: Regio Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Vrouwelijk en krachtig...

Berichtdoor DannySan » do feb 13 2014 12:44 pm

@JDPix: dankje!

@ReneG: Speciaal op verzoek voor jou hoor :mrgreen: :wink:
En inderdaad, 24Mp maakt dat ik deze foto (die dus nog ongecropt was) makkelijker hierheen kan croppen.
De blik/pose was niet gebaseerd op een plaatje uit 'The Ring' anders had het inderdaad nog anders gekund (ze kan vreselijk expressief zijn) maar dit vind ik een prima resultaat zo.
De hooglichten snap ik, die zijn bij de D7100 een stuk meer 'aanwezig' dan bij de D3100 maar dank voor de tip (hooglichtfunctie - blinkies - is een functie die ik al heb ingeschakeld).
Nikon Z5 met een FTZ-adapter voor het glaswerk.
Gebruikersavatar
DannySan

Clublid
Berichten: 3826


Locatie: Groningen
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Vrouwelijk en krachtig...

Berichtdoor ReneG » do feb 13 2014 12:46 pm

DannySan schreef:De blik/pose was niet gebaseerd op een plaatje uit 'The Ring' anders had het inderdaad nog anders gekund (ze kan vreselijk expressief zijn) maar dit vind ik een prima resultaat zo.


Eens, ik zei ook al dat je er weinig aan kunt veranderen. Maar eventueel voor een volgende keer... ;)
Spul waarmee je foto's maakt...
Gebruikersavatar
ReneG

Clublid
Berichten: 5046


Locatie: Regio Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Vrouwelijk en krachtig...

Berichtdoor oud0001 » do feb 13 2014 4:17 pm

Je kunt haar ook vragen de buik in te houden vlak voor je de foto maakt. :wink:
oud0001



Onderwerp:

Re: Vrouwelijk en krachtig...

Berichtdoor peterk » za feb 15 2014 3:10 pm

Ik ga even zeuren hoor.

Het valt me op dat gezicht vaak niet scherp is. Zoals je weet ben ik nogal kritisch als het daar op aan komt.

Ik betrap me er zelf wel op dat ik het focus punt vaak in het midden laat staan. Focus en hercomposeren en dan schieten leverd vaak zulke plaatjes op.

Echter verplaats ik het focus punt met de cursor toets dan is het wel goed. Is dit ook zo bij jou?

Kan iemand mij vertellen waarom dat niet werkt. Ik heb vaak gelezen dat het gewoon mogelijk moet zijn.

Dus focussen de knop ingedrukt houden hercomposeren en dan indrukken.
Toch werkt dit maar half wat doe ik verkeerd?
peterk

Forumlid
Berichten: 249


Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Vrouwelijk en krachtig...

Berichtdoor oud0001 » za feb 15 2014 5:53 pm

Heel simpel te verklaren.
Je verplaatst het sensorvlak t.o.v. het model.
Als je dan een open diafragma gebruikt van f1.4 of f1.8 en dus een dunne DOF hebt krijg je onscherpte omdat de afstand tussen model en sensor veranderd. Knijp dan je diafragma naar f4 of 5.6 en dan heb je daar minder snel last van. :wink:
oud0001



Onderwerp:

Re: Vrouwelijk en krachtig...

Berichtdoor DannySan » za feb 15 2014 6:08 pm

peterk schreef:Ik ga even zeuren hoor.

Het valt me op dat gezicht vaak niet scherp is. Zoals je weet ben ik nogal kritisch als het daar op aan komt.

Ik betrap me er zelf wel op dat ik het focus punt vaak in het midden laat staan. Focus en hercomposeren en dan schieten leverd vaak zulke plaatjes op.

Echter verplaats ik het focus punt met de cursor toets dan is het wel goed. Is dit ook zo bij jou?

Kan iemand mij vertellen waarom dat niet werkt. Ik heb vaak gelezen dat het gewoon mogelijk moet zijn.

Dus focussen de knop ingedrukt houden hercomposeren en dan indrukken.
Toch werkt dit maar half wat doe ik verkeerd?


Welke foto's zijn de gezichten dan niet scherp? Ik heb bijna overal met kleine diafragma's gewerkt en het voordeel van de D7100 zijn de 51 focuspoint (die ik dus ook gebruik).
Focus en recompose ben ik juist mee gestopt.
Nikon Z5 met een FTZ-adapter voor het glaswerk.
Gebruikersavatar
DannySan

Clublid
Berichten: 3826


Locatie: Groningen
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Vrouwelijk en krachtig...

Berichtdoor peterk » zo feb 16 2014 11:09 am

2,10,11,12

Het ziet er niet slecht uit maar tagsharp zijn e ook niet. Het focus ligt waarschijnlijk ergens anders.

Ik heb een 7000 dus ook keuze genoeg uit de focus punten. Betrap me zelf er gewoon vaak op dat ik nog steeds doe.

Werk je niet met een focus punt dan? Met portret dan af-s single shot? Op de d7000 heb ik dan alleen de keuze tussen een punt die ik zelf moet verschuiven met de cursor of automatisch.
peterk

Forumlid
Berichten: 249


Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Vrouwelijk en krachtig...

Berichtdoor peterk » di feb 18 2014 10:52 am

OK duidelijk :?
peterk

Forumlid
Berichten: 249


Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Vrouwelijk en krachtig...

Berichtdoor DannySan » di feb 18 2014 12:08 pm

peterk schreef:OK duidelijk :?


Vanwaar de rare quote? Omdat ik - naar jouw zin - niet snel genoeg of nog niet gereageerd heb?
Ik heb niet ergens gelezen dat daar een tijdslimiet op zat; of dat dit een soort chat-community is.
Zoals je - wellicht - in een ander topic kon lezen ben ik aan het 'stoeien' met de scherpte van mijn beelden sinds ik de D7100 en de 17-50 Sigma heb; en of die scherpte nu in de body-lens combi zit of in de nabewerking (of beide) dat weet ik nog niet.
Ik werk sinds de D7100 body bij portretten met AF-S en single point. Ik ben afgestapt van focus en recompose omdat dit mij onscherpere foto's opleverde (na een tip van Tuihanti hierover).
En ik werk dan trouwens volledig handmatig, omdat het vaak ook met flitsen (manual) gepaard gaat.
Nikon Z5 met een FTZ-adapter voor het glaswerk.
Gebruikersavatar
DannySan

Clublid
Berichten: 3826


Locatie: Groningen
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Vrouwelijk en krachtig...

Berichtdoor paul73 » di mar 04 2014 5:31 pm

Als je dit als een serie wil tonen (en dat doe je hier dus ga ik er vanuit dat dat ook je bedoeling is) dan zou ik iets meer keuzes maken waardoor de selectie wat kleiner wordt. Ik vind dat er nu wat teveel op elkaar gelijken foto's tussen zitten. Door te schrappen wordt je serie sterker. Het beeld dat je wilt laten zien komt dan beter over. Ook zou ik kiezen voor of kleur of zwart/wit. Verder een leuke serie.
photopaul.weebly.com

D700 met Nikon 24-70 f2.8, Nikon 70-200 f2.8 VR2, Nikon 24 AI-S f2.8, Nikon 50 f1.4D, Nikon 105 f2.8 VR, SB 800, filters van B+W, Manfrotto statief, diverse studio apparatuur
paul73

Forumlid
Berichten: 62



Onderwerp:

Re: Vrouwelijk en krachtig...

Berichtdoor DannySan » di mar 04 2014 6:37 pm

Dank je Paul voor je commentaar, ik snap je punt heel goed.
Nikon Z5 met een FTZ-adapter voor het glaswerk.
Gebruikersavatar
DannySan

Clublid
Berichten: 3826


Locatie: Groningen
Foto's bewerken toestaan: Nee


Terug naar “Portret, studio en mode”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 gasten