Bug gevonden in de D200 firmware?

Discussies over fotografie met de D100, D200, D300, D300s, D500, D700, D800, D800E, D810 en D850
Plaats reactie
keenoncoolstuff

Bug gevonden in de D200 firmware?

Bericht door keenoncoolstuff » ma aug 21 2006 10:04 pm

Hoi!

Ik zat net even wat te spelen met mijn SB-800 in slave-mode, aangestuurd door de interne flitser van de D200. Mijn testobject: de laptop.
In het menu van de D200 kun je de interne flitser uitzetten (hij zou dus niet mee mogen flitsen). De SB-800 was via ditzelfde menu op TTL ingesteld, met -2/3e stop compensatie.
Tóch zag ik op de foto's eenn reflectie van mijn interne flitser in het scherm van mijn laptop. Die heeft dus blijkbaar gewoon meegeflitst, hoewel hij uitgeschakeld was.

Kan iemand dit reproduceren/bevestigen?

Met flitsende groeten,
Rob.

Dirk Wisman

Bericht door Dirk Wisman » ma aug 21 2006 10:59 pm

Mijn ervaringn is dat dit ook niet werkt. Al door het boekje spittend heb ik geen oplossing. Ikzelf wil 2x sb800 gebruiken en de cameraflitser uitschakelen.

De oplossing is volgens mij een aparte commander unit op de d200. Ikzelf vond dit een dure optie. Een ander mogelijkheid is een speciaal kapje dat Nikon heeft gemaakt dat over de flister van de camera heen gaat zonder dat de werking van de ittl daarmee in gevaar komt (IR-kapje).

Ik heb dit kapje besteld. Door het gedoe met Nikon is het echter nu al meer dan 4 weken onderweg.

Hans Braakhuis
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Hans Braakhuis » di aug 22 2006 7:35 am

Kun je deze vraag ook opnemen met de Klantenservice van Nikon Nederland:

http://nikoneurope-nl.custhelp.com

En laat ons dan hier weten wat het antwoord is.

Een clublid heeft zelf al een modificatie bedacht:

Afbeelding

keenoncoolstuff

Bericht door keenoncoolstuff » di aug 22 2006 10:31 am

Hans Braakhuis schreef:Een clublid heeft zelf al een modificatie bedacht:

Afbeelding
Deze oplossing werkt alleen tegen het automatisch omhoogklappen van de flitser bij te weinig licht (een optie die de D200 gelukkig niet heeft).
De interne flitser moét (voordat de sluiter opent) wel flitsen om met een serie flitsjes de slaves te kunnen aansturen.
Ik zal eens contact opnemen met de klantenservice...

Groetjes, Rob.

rdg

Bericht door rdg » di aug 22 2006 4:30 pm

er schijnt in het najaar een firmware update voor de D200 te komen; heb ik ergens op een duits nikon-forum gelezen, maar kon het zo snel niet terugvinden (heeft ook op de officiele duitse nikon site gestaan.)

mvrgr

keenoncoolstuff

Bericht door keenoncoolstuff » di aug 22 2006 6:35 pm

Van de Nikon helpdesk:
Komt er een firmware update voor de D200 camera's zodat de nieuwe functies van de D2Xs beschikbaar worden in de D200?

Ja. Nikon verwacht een firmware update voor de D200 beschikbaar te stellen, er zal echter alleen de optie "Beeld-authenticiteit" aan het Setup menu toegevoegd worden. Ondersteuning voor de WT-3 Draadloze transmitter wordt tegelijkertijd toegevoegd.

Is de Image Authentication Software compatibel met andere camera's behalve de D2Xs?

Ja. Nikon heeft plannen om de Image Authentication software compatibel te maken met de D2X, D2Hs and D200, via firmware updates voor deze camera's.
Geen woord over het oplossen van tot nu vastgestelde problemen...

keenoncoolstuff

Bericht door keenoncoolstuff » di aug 22 2006 8:08 pm

Ik heb inmiddels met een beetje Googlen geleerd dat het blijkbaar zo hoort, hoewel de instelling die je in het menu maakt, anders doet vermoeden:

Nikon discussiegroep (ENG)

De enige manier om van de ongewenste flits af te komen is door een IR-filter voor je ingebouwde flitser te monteren, of de SU-800 te gebruiken. :cry:

Groetjes, Rob.

Plaats reactie

Terug naar “D100, D200, D300(s), D500, D700, D8x0(E)”