waarmee beginnen als body
-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *
- Foto's bewerken toestaan: Ja
Re: waarmee beginnen als body
dan is 8 GB eerst wel voldoende indd. kan het makkelijk uitbreiden als dat nodig is. ik ben veel materie aan het doorlezen over deze dingen maar misschien is een cursusje ook niet verkeerd.
met vriendelijke groet,
Maurice van der Duim
Maurice van der Duim
- Patrick
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Contacteer:
Kijk even naar de prijsverschillen in de kaartjes. De 16GB versies zijn nauwelijks duurder dan de 8GB. En met zo'n sensor met best veel pixels gaat het hard!
-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ***
Voor systeemcamera's moet je helaas niet bij NIKON zijn.( bloedend hart)
nikon haalt in de verste verte niet een gelijkwaardige kwaliteit( t.o.v. dx) door dat zij te kleine sensors gebruikt.
Sony is een overweging.
Hat is niet alleen het gewicht van je body die je mee neemt maar uireindelijk ook meerdere objectieven e.d.
Maar als de keuze geen systeemcamera is en het zou een nikon moeten worden wat dan heel verstandig is m.i.
o.a. vanwege de beschikbaaarheid van een aantal goede en betaalbare objectieven die uiteindelijk meer kosten dan je body
en de ruis /iso prestatie t.o.v. b.v. C......
ik zou niet voor de D3100 gaan, met name vanwege de sensor die er in zit.
gezien je budjet zou ik voor de D3200 of de D5100 gaan met 18-105 vr lens
Bert Harry
nikon haalt in de verste verte niet een gelijkwaardige kwaliteit( t.o.v. dx) door dat zij te kleine sensors gebruikt.
Sony is een overweging.
Hat is niet alleen het gewicht van je body die je mee neemt maar uireindelijk ook meerdere objectieven e.d.
Maar als de keuze geen systeemcamera is en het zou een nikon moeten worden wat dan heel verstandig is m.i.
o.a. vanwege de beschikbaaarheid van een aantal goede en betaalbare objectieven die uiteindelijk meer kosten dan je body

en de ruis /iso prestatie t.o.v. b.v. C......
ik zou niet voor de D3100 gaan, met name vanwege de sensor die er in zit.
gezien je budjet zou ik voor de D3200 of de D5100 gaan met 18-105 vr lens
Bert Harry
-
- Forumlid
klopt breimer over de systeemcamera's nikon en C... hebben de markt in de spiegelreflex en willen de markt daar houden dus maken een systeemcamera die slechter is dan hun spiegelreflexen om de markt daar te houden. das gewoon pure marketing. ze weten echt wel hoe ze een goede systeemcamera moeten bouwen. de andere merken hebben niks te verliezen dus maken het beste wat ze kunnen in het nieuwe sigment.
maar persoonlijk heb ik er nog niks mee.
dus ik ga kijken naar een D3200 met 18-105 lens
maar persoonlijk heb ik er nog niks mee.
dus ik ga kijken naar een D3200 met 18-105 lens
met vriendelijke groet,
Maurice van der Duim
Maurice van der Duim
- Jester
- Forumlid
Ik zou je afraden in jpg te schieten. In nabewerking heb je aan RAW (of bij Nikon: NEF) veel meer. Ik heb zelf een D7000 en daar zitten 2 kaartjes van 8Gb in. Het komt bij mij niet heel vaak voor dat ik er aan 1 tekort kom (en ik schiet alles in NEF). Verder zou ik je aanraden de beste lens die in je Budget past aan te schaffen. Het is net als met een audio-installatie: ze zeggen dat je minimaal de helft van je Budget aan boxen zou moeten uitgeven.
Deze week een aantal cursussen fotografie van Creative Live gedownload. Met name degene gegeven door Zack Arias sprak me erg aan. Hij zegt (m.i. terecht) o.a.: "Camerabody's worden op den duur vervangen, objectieven heb je voor 20 jaar of langer. Het merk is niet belangrijk. Er zijn mensen die hele mooie foto's maken met een iPhone, er zijn ook mensen die baggerfoto's maken met camera's en lenzen van duizenden euro's".
Veel succes, en met name veel plezier!
Rob
Deze week een aantal cursussen fotografie van Creative Live gedownload. Met name degene gegeven door Zack Arias sprak me erg aan. Hij zegt (m.i. terecht) o.a.: "Camerabody's worden op den duur vervangen, objectieven heb je voor 20 jaar of langer. Het merk is niet belangrijk. Er zijn mensen die hele mooie foto's maken met een iPhone, er zijn ook mensen die baggerfoto's maken met camera's en lenzen van duizenden euro's".
Veel succes, en met name veel plezier!
Rob
Een hoop spul waar ik iets mee kan dat ik eerst Nikon:
D7000 | Coolpix S6300 | Nikon FE | Rolleicord
24-70mm f2.8 | 70-200mm VRII f2.8 | 105mm f2.8 Micro | 50mm f1.8D
SB600 | Feisol CT3442 | CS Pro MKII
en nog wat geërfd glas...
D7000 | Coolpix S6300 | Nikon FE | Rolleicord
24-70mm f2.8 | 70-200mm VRII f2.8 | 105mm f2.8 Micro | 50mm f1.8D
SB600 | Feisol CT3442 | CS Pro MKII
en nog wat geërfd glas...
- Boem
- Clublid
Voor systeemcamera's moet je inderdaad niet bij Nikon zijn, door de kleine sensor is het verschil met een compactcamera mij niet groot genoeg. Aan de andere kant vind ik de Sony systeemcamera's, met hun APS-C sensor en bijbehorende grote lenzen, juist weer te groot om écht compact te zijn. Zelf heb ik dus een micro 4/3 voor ernaast. Ik heb een Olympus met panasonic prime lenzen en gebruik die veel, maar een panasonic body is niet wezenlijk beter of slechter.
-
- Forumlid
Heb uiteindelijk een D3200 gekocht. mijn vrouw kreeg ineens weeën die niet meer ophielden en ik had mijn camera nog niet dus was noodgedwongen om nu eerst dichtbij een met 18-55 lens te kopen. daar baal ik van, maar is niet anders. ze hadden de 18-105 niet meer op voorraad en durfde het niet meer aan online te bestellen op een plek waar ze hem nog wel hadden. uiteindelijk bleek het loos alarm te zijn. na 8 uren hielden de weeën op en kwam ze dus nog niet XD. maar kan wel foto's knallen nu. moet zeggen dat je met deze kitlens toch nog wel hele mooie foto's kan knippen hoor valt me niks tegen. wil wel ff paar uploaden maar moet eerst ff uitzoeken hoe.
in ieder geval mijn dank aan iedereen die me heft geholpen bij de keuze. zodra ik een beetje aan de body gewend ben ga ik alsnog die 18-105 lens halen.
gr maurice
in ieder geval mijn dank aan iedereen die me heft geholpen bij de keuze. zodra ik een beetje aan de body gewend ben ga ik alsnog die 18-105 lens halen.

gr maurice
met vriendelijke groet,
Maurice van der Duim
Maurice van der Duim
- henkk
- Clublid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Maurice,
Fijn dat je die camera hebt. Geniet nu eerst van de komende onvergetelijke periode in je leven. Met de 18-55 zul je daarbij best uitkomen.
Fijn dat je die camera hebt. Geniet nu eerst van de komende onvergetelijke periode in je leven. Met de 18-55 zul je daarbij best uitkomen.
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1? Of iets analoogs zoals F4S of FA?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: **
- Contacteer:
wij zijn ook net zoals jij mee begonnen met een compact camera waar wij zo 3000 foto er mee gemaakt hebben
wij konden al wat mensen die veel foto maken bij optredens van Nederlands stalige artieste
die zijden al of canenon of nikon wij hebben zelf besloten voor de nikon te gaan
wij hebben deze bij bcc gekocht maar de nikon d3100 met lens van 18/55 mm lens van 55/200mm
en geheugen kaart van 32gb clas 10 en sinds kort hebben wij en flitser er bij gekocht de mets 44 af 1 digital
hier mee zijn wij mee begonnen en wij zijn er zeer tevreden hier mee enkel wij willen voor volgend jaar
1 andere lens er bij doen
wij konden al wat mensen die veel foto maken bij optredens van Nederlands stalige artieste
die zijden al of canenon of nikon wij hebben zelf besloten voor de nikon te gaan
wij hebben deze bij bcc gekocht maar de nikon d3100 met lens van 18/55 mm lens van 55/200mm
en geheugen kaart van 32gb clas 10 en sinds kort hebben wij en flitser er bij gekocht de mets 44 af 1 digital
hier mee zijn wij mee begonnen en wij zijn er zeer tevreden hier mee enkel wij willen voor volgend jaar
1 andere lens er bij doen
-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ****
- Contacteer:
Wat betreft kaartjes: Ik gebruik zelf altijd 8 GB kaartjes class 10 / 30 mb/s. Ik heb zelf inmiddels 4 kaartjes van 8 gb en zo doorgaans ruimte zat. Op 1 kaartje maak ik 330 foto's in RAW en dat maakt dus ca. 1300 foto's op alle kaartjes.MauritsD schreef:Koop je SD kaartjes niet te groot. Als je er 1 verliest of stuk gaat, ben je alle foto's kwijt.
Liever 2 van 16GB als 1 van 32GB bijvoorbeeld
Sneller dan 30MB/s heeft niet zo heel veel zin.
Begin anders gewoon met een kaartje voor een scherpe prijs, koop je er later nog een snelle bij.
Tasjes moet je gewoon uitproberen in de winkel.
Welke vind je pretter, past goed, voelt goed, etc.
Wat Maurits ook aangeeft, liever 1 kaartje van 8 gb kapot (en max 300 foto's) dan 1x 32 gb met 1200 foto's.
-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Hallo Maurice
Heb je de keuze al gemaakt voor een andere camera?
Gr, Marinus de Jong
tekst aangepast, verkoop is alleen in de daarvoor bedoelde sectie toegestaan en voorbehouden aan betalende leden.
Heb je de keuze al gemaakt voor een andere camera?
Gr, Marinus de Jong
tekst aangepast, verkoop is alleen in de daarvoor bedoelde sectie toegestaan en voorbehouden aan betalende leden.