Diverse problemen D800
Diverse problemen D800
Beste Nikonians,
Zoals zo velen van jullie al jaren uitermate tevreden met het Nikon spul, heb ik nu toch een paar lastige problemen met mijn (tweede) D800.
Het lijkt alsof de lichtmeting van slag is. Belicht ik op 0EV, dan blijkt de foto na thuiskomst zeker op -2EV te staan. Ter plekke met het histogram, wat iets minder betrouwbaar is, moet ik ook echt moeite doen om hem naar rechts te krijgen (ik fotografeer doorgaans op M). Overigens gaat hetzelfde op met f/ voorkeuze.
Verder een hele berg spetters op de sensor, wat ik bij mijn eerste nog nooit zo heb meegemaakt. Het is echt bizar. Maar goed, dit laatste is mogelijk na een goede reiniging voorbij, ook omdat de camera net een maand of 5 oud is. Een wat kleiner probleem dus.
Daarnaast een bekend probleem/bug met cls, waarbij ik met de master (in-camera) op --, geen signaal door kan geven aan de slaves. Is bekend bij Nikon, had de eerste ook en was opgelost toen er een flitsprintplaatje vervangen was. Zou dus ook verholpen kunnen worden...
Blijft het eerste probleem over, wat me nooit eerder is overkomen. Zie bijgaand plaatje.
https://mega.co.nz/#!YRBXDJoS!7-l5QNDA- ... 1AKh_v7N8s
Zoals zo velen van jullie al jaren uitermate tevreden met het Nikon spul, heb ik nu toch een paar lastige problemen met mijn (tweede) D800.
Het lijkt alsof de lichtmeting van slag is. Belicht ik op 0EV, dan blijkt de foto na thuiskomst zeker op -2EV te staan. Ter plekke met het histogram, wat iets minder betrouwbaar is, moet ik ook echt moeite doen om hem naar rechts te krijgen (ik fotografeer doorgaans op M). Overigens gaat hetzelfde op met f/ voorkeuze.
Verder een hele berg spetters op de sensor, wat ik bij mijn eerste nog nooit zo heb meegemaakt. Het is echt bizar. Maar goed, dit laatste is mogelijk na een goede reiniging voorbij, ook omdat de camera net een maand of 5 oud is. Een wat kleiner probleem dus.
Daarnaast een bekend probleem/bug met cls, waarbij ik met de master (in-camera) op --, geen signaal door kan geven aan de slaves. Is bekend bij Nikon, had de eerste ook en was opgelost toen er een flitsprintplaatje vervangen was. Zou dus ook verholpen kunnen worden...
Blijft het eerste probleem over, wat me nooit eerder is overkomen. Zie bijgaand plaatje.
https://mega.co.nz/#!YRBXDJoS!7-l5QNDA- ... 1AKh_v7N8s
Laatst gewijzigd door haya99 op za apr 05 2014 8:44 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
- jantom
- Clublid
- Ervaringsniveau: ****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Re: Diverse problemen D800
Ik heb de foto gezien... Dat ziet er niet goed uit.
Ik heb zelf een D800 maar dit heb ik nooit in een foto gezien.
Wel dode pixels elke keer als ik van vacantie ben thuis gekomen. Daar word ik weer niet goed van.
Flitsen doe ik niet en dus ook niet met slaves.
Ik heb zelf een D800 maar dit heb ik nooit in een foto gezien.
Wel dode pixels elke keer als ik van vacantie ben thuis gekomen. Daar word ik weer niet goed van.
Flitsen doe ik niet en dus ook niet met slaves.
- jantom
- Clublid
- Ervaringsniveau: ****
Gecondoleerd 

Er zat een limiet aan de download... (andere) link zou nu weer moeten werken in oorspronkelijke bericht.
-
- Forumlid
Dat is mij niet duidelijk.haya99 schreef:. Belicht ik op 0EV, dan blijkt de foto na thuiskomst zeker op -2EV te staan.
Wat bedoel je met "na thuiskomst". ? Je kan ter plekke toch al je histogram bekijken?
Bedoel je dat als je op 0EV belicht, dat het histogram dan -2 naar links staat? Zowel op de camera als thuis op je computer?
Ik neem tenminste niet aan dat de exif van de gemaakte foto -2EV aangeeft.
- a90
- Forumlid
Lekkere spetters maar volgens mij niet onoverkomelijk. Als de camera zoals je schrijft 5 maanden oud is dan is het niet vreemd dat er een keer wat gereinigd moet worden.
D50 met 18-55 in een Vanguard tasje en nog wat Nikon spul
A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"
A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"
Histogram op camera minder betrouwbaar omdat dat van jpg afkomstig is, maar is te verwaarlozen denk ik in dit geval.
-
- Forumlid
Dat zal wel, maar geeft je histogram op de camera -2EV onderbelichting weer, terwijl je 0EV hebt ingesteld?
Spetters komen mij bekend voor. Vier keer gereinigd + spiegel mechanisme.
Nu een nieuwe sluiter erin gekregen. Probleem lijkt nu opgelost.
Body van Oktober.
Nu een nieuwe sluiter erin gekregen. Probleem lijkt nu opgelost.
Body van Oktober.
Lees mijn berichta90 schreef:Lekkere spetters maar volgens mij niet onoverkomelijk. Als de camera zoals je schrijft 5 maanden oud is dan is het niet vreemd dat er een keer wat gereinigd moet worden.

- Peter
- Clublid
- Contacteer:
ipv de link in het eerste bericht maar even rechtstreeks op ons forum, voor hij/zijn die dat liever heeft