Portret en Macro, Prime of Zoom?

Discussies over telezoom objectieven zoals 55-200 mm, 80-200 mm, 70-300 mm of 200-400 mm
Plaats reactie
Chiara
Forumlid
Forumlid

Portret en Macro, Prime of Zoom?

Bericht door Chiara » di apr 15 2014 1:12 am

Hallo Allemaal,

Ik heb het forum al afgestruind en er zijn vele die soortgelijke vragen wel gesteld hebben.
Toch kom ik er niet achter wat nou wijsheid is in deze.

Zoomlens of Primelens?

Ik ben erg blij met mijn nieuwe camera (D610) maar heb maar 1 lens: 50mm 1.8. Nou is me aanbevolen de 85mm 1.8 erbij aan te schaffen.
Ik maak vooral portretten en wil dat natuurlijk graag brandscherp.
Maar ik zou ook graag meer met Macro doen, kleine objecten/beestjes dichtbij halen.

Mijn budget zit tussen de 500 en 750.

Ik ben nu al weken aan het zoeken en kom er gewoon niet uit. Hoe meer ik lees hoe meer verwarrend ik het vind. Ik heb gedacht aan de 85mm (nikkor) en daaropvolgend de 105 mm.(sigma), of...toch een 70-200? de 2.8 is daarvan wel een stuk prijziger!

In de categorie zoom vond ik deze:

Tamron 70-200mm F2.8 SP Di-LD Nikon 599,-

Nikon AF-S 28-300mm f/3.5-5.6G ED VR (of is die voor DX?) 750,-

Sigma 70-200mm F2.8 EX DG OS HSM 980,- (boven mijn begroting voor nu)

Categorie Prime:

nikkor af-s 85mm 1.8 409,-

Nikon 105mm f/2.8G AF-S VR Micro NIKKOR 714,-

Sigma 105mm F2.8 EX DG Macro OS HSM Nikon 499,-

Als de Tamron goed genoeg zou zijn, zou ik voor 600 euro het bereik hebben wat ik zoek voor macro en portretten.
Maar wil ik investeren in prime objectieven dan zal dat met 2 (85 mm Nikkor + 105mm Sigma) ook rond 900,- zitten, en mis ik wel nog een stukje zoom. Of is deze goed genoeg voor Macro?
Ik mis natuurlijk nog een heel stuk onder de 50 mm ook, maar dat vind ik voor nu niet erg belangrijk nog vanwege mijn voorkeur voor portret en macro.

anyway..lang verhaal kort: wat is verstandig?
Iemand een tip?

Vriendelijke Groeten,
Chiara
-Nikon D5000/D610
-50mm 1.8 FX/ 18-55mm DX/ 55-200mm DX

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Re: Portret en Macro, Prime of Zoom?

Bericht door Léon Obers » di apr 15 2014 6:06 am

Voor macro zou je beter geen zoomlens kiezen die er niet specifiek op ontworpen is. De macro mogelijkheid van die Tamron is meer een "aardigheidje" dat je met zo'n lens "wat dichterbij" kunt komen, maar serieus macro kun je er niet mee doen. Vergrotingsmaatstaven tot 1:1 gaat niet lukken met die zoomlens (maximum is 1:3), en kwaliteit bij die afbeeldingsmaatstaf zal ook niet je "dat" zijn.

Blijft over een "echte" macrolens, waar je verder dan ook nog portretten mee kunt schieten. Zowel de Nikkor als de Sigma zijn daar goed voor in te zetten. Nadeel van de Sigma tegenover de Nikon is dat hij bij gebruik van macro "uitschuift" en qua afmetingen dan dus langer wordt. De Nikon schuift niet uit. Verder kan een macrolens wel weer wat "hard" zijn in zijn scherpte voor portretten. Maar dat kun je altijd in nabewerking zachter maken.
Test van de Sigma: http://www.photozone.de/canon_eos_ff/74 ... f28oseosff" onclick="window.open(this.href);return false;
Test Nikon (op DX met een 10 Megapixel resolutie camera): http://www.photozone.de/nikon--nikkor-a ... est-report" onclick="window.open(this.href);return false;

Wil je wat meer met korte scherptediepte experimenteren bij portretten is de 85mm/1.8 ook een heel fraaie lens voor een vriendelijk prijsje en mogelijk ook handzamer en prettiger in het gebruik om er portretten mee te schieten dan de meer omvangrijke ruim 2x zo zware 105 macrolenzen.
Vriendelijke groet, Léon Obers

ArendV
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door ArendV » di apr 15 2014 8:02 am

Ik zou inderdaad zeker prime gaan als het objectief ingezet gaat worden voor macro en portret.

Neem ook de nieuwe versie van de Tamron 90mm mee in overweging, relatief licht en compact, schuift ook niet uit, met beeldstabilisatie en te koop voor 500 Euro (SP 90MM F/2.8 Di VC USD 1:1 Macro).
Hier een testje, weliswaar op een Canon 5D.
Groeten - Arend / flickr
"Basically in Photography there are just two controls, one is where you stand and one is when you push the button" - David Hurn

peterpj
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door peterpj » di apr 15 2014 8:34 am

Sigma 105mm F2.8 EX DG Macro OS HSM Nikon 499,-
Ook dze e sigma schuift NIET uit! De eerste versie wel maar de nieuwe niet. Aanrader boven de duurdere Nikon.
Nikon F801s,D800, Canon G1x , Lensen Tokina AT-X 16-28 F2.8 pro fx,Sigma 35 1.4 DG HSM, Sigma AF 105mm f/2.8 EX HSM DG OS macro, Nikkor 80-200 2.8, Nikkor 50 1.8, flitsers Nissin Di866MKII, Metz 45CT4
http://www.flickr.com/photos/piotrpj/" onclick="window.open(this.href);return false;

ATOR
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door ATOR » di apr 15 2014 11:41 am

De AF-S 85mm 1.8 lijkt me een no brainer. Ik denk dat iedereen dat hier met me eens zal zijn. Die zou ik meteen gaan halen.

Dan zou ik er een 105mm macro lens bij nemen zodat je ook een wat langere lens hebt dan 85mm. De Nikon AF-S 105 2.8 is de mooiste en helaas de duurste. Maar hé, die paar euro's meer bovenop een Sigma 105 maken in het totale camera+lenzen kostenplaatje niet zoveel meer uit :D
Ik kocht hem een paar jaar terug voor €575 bij een Saturn geen BTW actie.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » di apr 15 2014 12:23 pm

peterpj schreef:Sigma 105mm F2.8 EX DG Macro OS HSM Nikon 499,-
Ook deze Sigma schuift NIET uit! De eerste versie wel maar de nieuwe niet. Aanrader boven de duurdere Nikon.
Je hebt gelijk.
De afbeelding op Photozone is in eerste instantie wat verwarrend omdat het stuk waarvan ik dacht dat het zou "uitschuiven" (middelste voorbeeld hieronder) een extra zonnekap onderdeel blijkt te zijn, speciaal om voor APS-C camera's te gebruiken (smallere beeldhoek bij APS-C). Volgens mij hebben ze dan wel de zonnekap voor FX camera's ten onrechte daar dan weer bovenop gezet (plaatje helemaal rechts). Die had naar ik aanneem dan "in plaats" van de meer smaller zonnekap gebruikt moeten worden.

Afbeelding

gijs sandberg
Clublid
Clublid

Re: nog enkele centen...

Bericht door gijs sandberg » di apr 15 2014 1:00 pm

Chiara,
Voor protretten -uit de hand- wil je een handzaam objectief, iedere zoomlens is snel te zwaar.
Een 105 Micro kan beide doelen dienen, mits je die lens niet te zwaar vindt.
Aan de andere kant: 105mm is voor sommige portretten aan de lange kant.
Groeten, Gijs
Laatst gewijzigd door gijs sandberg op di apr 15 2014 2:04 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Re: nog enkele centen...

Bericht door Léon Obers » di apr 15 2014 1:22 pm

Chiare zegt in haar openingsbericht dat ze erg bij is met haar nieuwe camera, een D610. Ofwel FX. :wink:

ArendV
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door ArendV » di apr 15 2014 1:34 pm

Léon Obers schreef:..... een extra zonnekap onderdeel blijkt te zijn, speciaal om voor APS-C camera's te gebruiken (smallere beeldhoek bij APS-C). Volgens mij hebben ze dan wel de zonnekap voor FX camera's ten onrechte daar dan weer bovenop gezet (plaatje helemaal rechts). Die had naar ik aanneem dan "in plaats" van de meer smaller zonnekap gebruikt moeten worden.
Léon, bij photozone hebben ze het APS-C verlengstuk van de zonnekap correct gemonteerd, dus verlengstuk met zonnekap (wel verwarrend bij een Canon 5D test).
Maar het is een zeer onpraktische oplossing die ze bij veel nieuwere Sigma's toepassen (naast 105 macro, ook 150 macro, 180 macro, 85, 70-200 en 50-500). Deze hood adapter lijkt daarom weer te verdwijnen in de nieuwste Art, Sports en Contemporary series.
Groeten - Arend / flickr
"Basically in Photography there are just two controls, one is where you stand and one is when you push the button" - David Hurn

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » di apr 15 2014 1:53 pm

Voor het APS-C formaat zal het in dit geval weinig uitmaken, een of twee stukken zonnekap boven elkaar. Het bovenste deel heeft een grotere doorsnede, en vult op die manier de breder uitlopende beeldhoek "verder weg" van de lens op. Alleen is het niet echt functioneel meer om dat tweede stuk er nog bovenop te zetten met wat er reeds wordt afgedekt met het smallere stuk in het eerste deel. Die is namelijk al lang genoeg. Je zou er ook nog een derde stuk bovenop kunnen zetten, evenredig nog weer wat groter in diameter, maar dat helpt allemaal niet meer in het afdekken van licht. Je dekt er niet meer licht mee af met wat het eerste deel al buiten houdt. Hooguit zou een tulp-vorm effectiever kunnen zijn.

Vandaar mijn visie dat ik dacht dat voor APS-C alleen het smallere stuk werd gebruikt, zoals getoond in de tweede afbeelding.
(Daar staat ook "APS-C Hood" als tekst op).
Voor gebruik van FX zul je dan toch echt alleen dat bredere stuk moeten gebruiken.

weimaraner
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door weimaraner » di apr 15 2014 8:33 pm

Ik he net de 85mm 1.8G aangeschaft, heerlijke lichte lens voor portretten.
Mar als je ook meer macrofoto's wil gaan maken zou ik de Nikon 105mm f2.8 micro aanschaffen. Die heb ik het afgelopen jaar gebruikt voor zowel macro als portretten (op een D800) en dat geeft hele goede resultaten.

Chiara
Forumlid
Forumlid

Bericht door Chiara » do apr 17 2014 1:07 pm

Dank jullie we voor de uitgebreide reacties! Zeer behulpzaam!
Als ik dit zo lees, ga ik eerst even naar de fotozaak om beide prime objectieven te proberen, ook qua gewicht.
Denk dat ik toch wrs. voor de 85 mm ga maar ga ter plekke maar bepalen tussen 105 of 85mm.

Heb afgelopen 2 dagen een buiten maternity fotoshoot gedaan, en merkte dat 50mm alleen wel wat beperkt was, ondanks dat het goed ging verder.
Ik zie veel fotografen portretten met de 70-200 2.8 schieten buiten.
Het ziet er naar uit dat veel daar de voorkeur voor hebben.
Ik merk wel dat met een zoomlens je het gewenste bokeh al goed kan zien terwijl ik dat met prime lenzen niet zo heb.
(hoe kan dat eigenlijk? is dat door de compressie van de zoom?)

Heb gisteren ook een DX lens geprobeerd nog, en ondanks dat je teruggaat 1 stap in deze combi (FX body+DX lens) haal ik er met deze camera toch nog meer kwaliteit uit in combinatie met DX lens in vergelijking met de D5000.
-Nikon D5000/D610

Kroontje

Bericht door Kroontje » do apr 17 2014 2:42 pm

Ik doe alleen maar met de 70-200 portret ;) Heerlijk om mee te werken.

Chiara
Forumlid
Forumlid

Bericht door Chiara » do apr 17 2014 3:40 pm

Wat vind jij zo fijn aan de 70-200? Ik ben benieuwd naar je werk!

Groetjes,
Chiara
-Nikon D5000/D610

Chiara
Forumlid
Forumlid

Bericht door Chiara » do apr 17 2014 3:44 pm

weimaraner schreef:Ik he net de 85mm 1.8G aangeschaft, heerlijke lichte lens voor portretten.
Mar als je ook meer macrofoto's wil gaan maken zou ik de Nikon 105mm f2.8 micro aanschaffen. Die heb ik het afgelopen jaar gebruikt voor zowel macro als portretten (op een D800) en dat geeft hele goede resultaten.
Ik heb net wat van je werk gezien, o.a. portretten, erg mooi! Welke lenzen heb je daarvoor gebruikt? De 105mm? (Bokeh is erg mooi)
-Nikon D5000/D610

Plaats reactie

Terug naar “Telezoom”