Bescherming statief

Discussies over statieven

Onderwerp:

Re: Bescherming statief

Berichtdoor Franklin » za apr 12 2014 10:20 am

Ik heb zelf al jaren lang op de poten van mijn Manfrotto een sleeve van stuurfoam van een racefiets. Werkt uitstekend. Slijtvast en geen reclame er op. Lengte is ongeveer 45 cm, dus zelfs langer dan de poten van het statief.
Voor een handjevol euro's gekocht bij een goede fietswinkel.
Enige nadeel: je koopt ze per 2 dus je houdt er 1 over, maar die zou je weer op een monopod kunnen zetten.
Ik vindt dat prettiger foam dan het rubber dat Manfrotto zelf op de monopod zet.

Ik haal de onderste pootdelen er even van af en met wat afwasmiddel schuif je ze er zo op. Daarna: muurvast.
D850; D500; MB-D18; MB-D17; AF-S 14-24/2.8, AF-S 24-70/2.8; AF-S 70-200/2.8; AF-S 200-500/5.6E ED VR; AF-S 105/2.8 Micro; AF-D 50/1.8: AF-D 85/1.8; PC Nikkor 35/2.8; TC-14E III; SB-900; Nikon 1: 1J4; 10-30/3.5-5.6; FT-1
Gebruikersavatar
Franklin

Clublid
Berichten: 1101


Locatie: Alphen aan den rijn
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Bescherming statief

Berichtdoor Jaap Driest » za apr 12 2014 11:39 am

Dat zeg ik: de fietswinkel
D800 D700 FE FM FM3A X100T X70 X-E2
Gebruikersavatar
Jaap Driest

Forumlid
Berichten: 1129


Locatie: Amersfoort
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Bescherming statief

Berichtdoor MarcB » za apr 12 2014 9:47 pm

Vandaag even een paar setjes Foam Grips gehaald bij de fietshandel. Binnenmaat is maar 22mm terwijl de maat van de statiefpoot 32mm is..... uitdaging dus... :shock:

Afbeelding


Het zijn standaard lengtes van 400mm. Ik heb deze ingekort naar 270mm en vervolgens de snijrand wat afgerond. De eerste poging om de huls van 22mm over een buis van 32mm te krijgen mislukte dus falikant. Vervolgens heb ik een "omgekeerde trechter" gemaakt, deze op de statiefpoot gezet en met tape vastgezet. Daarna de ingekorte Foam Grip nat gemaakt en op de "omgekeerde trechter" gedrukt voor zover dat kon. Vervolgens met perslucht aan de slag met een prima resultaat :)


Afbeelding

Het geheel ziet er "af fabriek" uit, voelt goed aan en dat voor maar €10,- :)
Gebruikersavatar
MarcB

Clublid
Berichten: 654


Locatie: Waalwijk
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Bescherming statief

Berichtdoor jfbat » za apr 12 2014 10:30 pm

MarcB schreef:Het te krap zijn en daardoor moeilijk over de buis te krijgen is redelijk eenvoudig op te lossen met perslucht. Ik gebruik bijvoorbeeld perslucht als ik handvatten van de motorfiets vervang :)

Doe ik altijd met haarlak (op de mountainbike, waar het nog belangrijker is dat je handvatten niet ongewild draaien). Nat zo glibberig als een aal, als het opgedroogd is, is het net lijm en zitten je handvatten (of dit soort dingen) muurvast.

Maar het is inmiddels gelukt en het resultaat mag er zijn!

Op mijn Vanguard dingetje zaten die neopreen dingen er overigens gewoon af fabriek op... :D
Niet omdat het moet • Maar omdat het kan
D7100 [Si 35 f1.4 A • Ni 85 f1.8G • Ta 17-50 f2.8 • To 11-16 f2.8] • OM-D E-M10 [Pa 20 f1.7 • M.Z 14-42 f3.5-5.6 • Sa 7,5 f/3.5 fisheye]
Gebruikersavatar
jfbat

Forumlid
Berichten: 1017



Onderwerp:

Re: Bescherming statief

Berichtdoor CaptainHook » za apr 19 2014 9:01 pm

Vond dit topic over die universele neopreen tubes wel een goed idee. :idea:
ff op eBay rondgestruind en voor net aan 6 euro heb ik zometeen 2 x 50cm 'Bike Handlebar soft foam sponge grip' in huis. 8)
Afbeelding
Kon nog kiezen tussen ruwe of gladde buitenkant. Heb gekozen voor de ruwe variant.
CaptainHook



Onderwerp:

Re: Bescherming statief

Berichtdoor Jaap Driest » za apr 19 2014 10:44 pm

De titel van het topic is "bescherming statief", maar voor mij is belangrijkste functie dat die buizen niet zo idioot koud aanvoelen als je er in de winter mee buiten sleept. Dus meer "bescherming mijzelf".
D800 D700 FE FM FM3A X100T X70 X-E2
Gebruikersavatar
Jaap Driest

Forumlid
Berichten: 1129


Locatie: Amersfoort
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Bescherming statief

Berichtdoor Cyrus » zo apr 20 2014 10:53 am

@Jaap:

Cyrus schreef:is overigens niet primair bedoeld als bescherming voor je statief, maar eerder bescherming voor je handen: pak bij (vries)kou eens een metalen statief vast....
Groeten,
Edwin

flickr - website
Gebruikersavatar
Cyrus

Clublid
Berichten: 3338


Locatie: NH
Contacteer:


Terug naar “Statieven”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten