'Pre flight check'

Discussies over fotografie met de D70, D70s, D80, D90, en D7x00 serie. Nikon's semi-pro lijn met een DX-formaat sensor.

Onderwerp:

'Pre flight check'

Berichtdoor ben42 » za mei 03 2014 7:21 pm

Vanmiddag was ik even dom.
Lens gewisseld, camera aan, foto maken. De camera wilde geen foto maken. Nogmaals aan en uit gezet, lens nog een keer los, van U1 naar U2, terug naar U1, focus naar MF en weer terug, naar de A stand, de camera wilde geen foto maken. Volgens mij had ik focus bevestiging. Maar ik had wel eens van iets dergelijks gehoord van een Nikon in combinatie met een Sigma.
In totaal was ik hier toch even mee bezig. Minuut of 1.5 minuut.

Vraag aan jullie,
Welke checks voeren jullie uit als jullie er met de camera op uit gaan? Hebben jullie hier een 'vaste' 'pre flight check' voor. Dus Iso, sluitertijd, diafragma, Af-stand, belichtingsstand etc. etc.


Zelf heb ik wel een redelijk vaste volgorde, U1/diafragma voorkeuze startend op 7.1 in de zoeker zie ik de Iso en de sluitertijd. U1 is normaal met 9 Af punten. Vrijwel altijd matrix meting. Probleem waarom de camera niet afging was omdat ik de laatste keer dat ik de camera had gebruikt deze op de afstandbedieningsstand had laten staan. Koste me toch even tijd om dat te 'ontdekken', dit is een afzonderlijke schakelaar die niet met de U1 automatisch terugvalt naar je eigen beging toestand. Een ander probleem dat ik wel eens heb (sinds een nieuwe tas) is dat de AF schakelaar op de lens naar MF is geschoven. Dit laatste de AF schakelaar die 'fout' kan staan begin ik nu wat meer standaard te controleren.

Maar mijn 'pre flight' is nog niet voldoende om te voorkomen dat ik niet af en toe met instellingen fotografeer die niet de bedoeling zijn. Tips ?

Vriendelijke groet,
Ben
XD7/X700/F70/D70/SB-700/D7000/D7700
Gebruikersavatar
ben42

Moderator
Berichten: 2629


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: 'Pre flight check'

Berichtdoor staal571 » za mei 03 2014 7:24 pm

ben42 schreef:Vanmiddag was ik even dom.
Probleem waarom de camera niet afging was omdat ik de laatste keer dat ik de camera had gebruikt deze op de afstandbedieningsstand had laten staan. Koste me toch even tijd om dat te 'ontdekken', dit is een afzonderlijke schakelaar die niet met de U1 automatisch terugvalt naar je eigen beging toestand.

Vriendelijke groet,
Ben



Gelukkig dat ik niet de enige ben dit dit al een paar keer is overkomen, hoe luid het spreekwoord ook al weer, Een ezel..........................

Gr Peter
Ik ben nog steeds blij met mijn Nikon D600 ondanks dat het geen „”Pro camera is””, maar ben ook gek op Nikon F5
Gebruikersavatar
staal571

Forumlid
Berichten: 753


Locatie: Overijssel
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: 'Pre flight check'

Berichtdoor ATOR » za mei 03 2014 8:03 pm

Pre-flight checks:
- de twee instelschijven
- AF schakelaar op camera
- schakelaars op de lens
- settings op de display bovenop

Soms moet ik dan na de eerste foto nog even het menu in om bv. exposure delay mode uit te zetten of zoiets, maar menu instellingen controleer ik niet elke keer voordat ik een foto maak.


In het begin wel vaak WTF momenten gehad omdat de camera niet deed wat ik wilde omdat er ergens een schakelaar of instelling niet goed stond :mrgreen:
Gebruikersavatar
ATOR

Clublid
Berichten: 2850


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: 'Pre flight check'

Berichtdoor emdeklerk » za mei 03 2014 8:18 pm

Het beste is nog altijd iedere veranderde instelling direct na gebruik terug te zetten.

Of leren fotograferen zonder toeters en bellen. Waar mogelijk.
Gebruikersavatar
emdeklerk

Forumlid
Berichten: 5075


Locatie: Rijswijk

Onderwerp:

Re: 'Pre flight check'

Berichtdoor AllieB » za mei 03 2014 10:42 pm

Die afstandsbedieningsstand is mij ook al diverse keren overkomen ondanks dat ik van te voren diverse instellingen kontroleer.
AllieB
Greetings from Portugal
AllieB

Forumlid
Berichten: 18


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: 'Pre flight check'

Berichtdoor Giso » za mei 03 2014 10:48 pm

Heb hetzelfde wel gehad met zelfontspanner, maar daar ben je na een foto al achter.


Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk
Als het niet gaat zoals het moet dan moet het maar zoals het gaat
Groet Giso
Giso

Forumlid
Berichten: 723


Locatie: Schagen Noord-Holland
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: 'Pre flight check'

Berichtdoor plincky » zo mei 04 2014 8:49 am

Heb dat ook wel een paar keer gehad met de D7000. Andere camera's heb ik er geen last van gehad.
Wat vervelend is dat je het verder nergens aan kan zien( ja aan het dubbele wieltje, maar daar kijk je makkelijk overheen). En hij gewoon alles doet behalve afrukken.

Beste is idd om na gebruik alles terug te zetten. Maar ondanks dat is het me meerdere keren overkomen.
Laatst gewijzigd door plincky op zo mei 04 2014 11:22 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
plincky

Forumlid
Berichten: 2183


Locatie: Nijkerk
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: 'Pre flight check'

Berichtdoor Marten » zo mei 04 2014 9:22 am

Bij de Df controleer je de belangrijkste variabelen in één oogopslag aan de hand van de knoppen bovenop.
Marten

Forumlid
Berichten: 6933


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: 'Pre flight check'

Berichtdoor plincky » zo mei 04 2014 11:19 am

Dat kan bij de 7000 ook :huh: Maar met zo'n dubbel wiel moet je ff extra opletten. daar hoef je geen Df voor te hebben. En de D7000 kan nog filmen ook. :wink2:
Gebruikersavatar
plincky

Forumlid
Berichten: 2183


Locatie: Nijkerk
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: 'Pre flight check'

Berichtdoor ben42 » zo mei 04 2014 4:28 pm

plincky schreef:Beste is idd om na gebruik alles terug te zetten. Maar ondanks dat is het me meerdere keren overkomen.


Dit is leuk in theorie, maar in de praktijk lukt mij dit niet. Gisteren nog nadat ik deze vraag had gesteld, kwam ik er tijdens een foto sessie achter dat ik een SD kaartje in de computer had laten zitten. Ik miste ineens foto's die ik 's middags had gemaakt. Door het tweede kaartje kwam ik daar pas laat achter.
Sommige schakelaars veranderen wel een van stand zonder dat ik dat bewust doe. (B.v. programma keuze knop of Af instellingen op de lens). Omdat ik ze niet bewust hebt veranderd, denk ik er niet aan dat ze terug gezet moeten worden.

Marten schreef:Bij de Df controleer je de belangrijkste variabelen in één oogopslag aan de hand van de knoppen bovenop.

Bij de Df zul je toch ook een aantal instellingen bewust moeten nalopen. Veel van de instellingen bij de Df zijn niet onmiddellijk of helemaal niet zonder het menu te zien. Zaken als formaat en wel of geen raw, kleurinstellingen, schakelaars aan de 'onderkant' van de camera. En bij de Df zitten er ook tientallen instellingen in het menu.
De aan of afwezigheid van een SD kaartje, het fout staan van de schakelaars op de lens, dit vergt toch een pre flight. Daarmee wil ik zeggen een bewuste check van een aantal instellingen, dat kan wel snel, maar zie je niet in een oogopslag.

Zoals al door een aantal mensen aangegegeven alle schakelaars op lens en body controleren. De U1/U2 instellingen kunnen dan heel veel van de andere instellingen terugzetten naar een gewenste default. Maar ook bij mij blijven er altijd situaties over die ik met een 'pre flight check' moet ontdekken. Het zou b.v. zomaar kunnen dat ik per ongeluk de U1 of U2 instellingen heb zitten veranderen.
Als ik een donker gebouw uitloop en kom weer buiten, moet ik toch altijd even de iso controleren. (of U1 -> U2 -> U1).
Voor flitsen de commander mode in/uit schakelen.
En als ik raw een keer heb uitgeschakeld, b.v. om een langere burst te krijgen, vergeet ik wel eens deze 'onmiddellijk' weer terug te zetten.
En meestal merk ik deze snel genoeg, maar ik druk ook wel eens op de ontspanknop terwijl de camera uit is.
Of ik heb de AF schakelaar nog op active staan terwijl dit niet meer nodig is. (Het verschil hiertussen is extreem gering).

Ik heb dus wel een riedeltje dat ik afloop, maar mijn pre flight check is zeker niet compleet en/of perfect.

Allen hartelijk dank voor jullie reacties,
Ben
XD7/X700/F70/D70/SB-700/D7000/D7700
Gebruikersavatar
ben42

Moderator
Berichten: 2629


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: 'Pre flight check'

Berichtdoor One-Oh-Four » do mei 08 2014 10:20 pm

ben42 schreef:Vanmiddag was ik even dom.
Lens gewisseld, camera aan, foto maken. De camera wilde geen foto maken. Nogmaals aan en uit gezet, lens nog een keer los, van U1 naar U2, terug naar U1, focus naar MF en weer terug, naar de A stand, de camera wilde geen foto maken. Volgens mij had ik focus bevestiging. Maar ik had wel eens van iets dergelijks gehoord van een Nikon in combinatie met een Sigma.
In totaal was ik hier toch even mee bezig. Minuut of 1.5 minuut.

Vraag aan jullie,
Welke checks voeren jullie uit als jullie er met de camera op uit gaan? Hebben jullie hier een 'vaste' 'pre flight check' voor. Dus Iso, sluitertijd, diafragma, Af-stand, belichtingsstand etc. etc.

Zelf heb ik wel een redelijk vaste volgorde, U1/diafragma voorkeuze startend op 7.1 in de zoeker zie ik de Iso en de sluitertijd. U1 is normaal met 9 Af punten. Vrijwel altijd matrix meting. Probleem waarom de camera niet afging was omdat ik de laatste keer dat ik de camera had gebruikt deze op de afstandbedieningsstand had laten staan. Koste me toch even tijd om dat te 'ontdekken', dit is een afzonderlijke schakelaar die niet met de U1 automatisch terugvalt naar je eigen beging toestand. Een ander probleem dat ik wel eens heb (sinds een nieuwe tas) is dat de AF schakelaar op de lens naar MF is geschoven. Dit laatste de AF schakelaar die 'fout' kan staan begin ik nu wat meer standaard te controleren.

Maar mijn 'pre flight' is nog niet voldoende om te voorkomen dat ik niet af en toe met instellingen fotografeer die niet de bedoeling zijn. Tips ?

Vriendelijke groet,
Ben


:mryellow: Ik had exact hetzelfde eergisteren! De D7000 gebruikt voor fotografie van miniaturen met afstandsbediening en meegegrist toen ik met een paar vrienden een motortochtje ging maken. Bij de lunchlocatie wil ik fotograferen en... niks!!! Omdat ik geen tijd en zin had om er even rustig naar te kijken op dat moment heb ik mijn smartphone maar gepakt voor wat kiekjes.... :oops:
Nikon D500, D800, D7000, D7200, Nikkors AF-S DX 16-80 f/2.8-4, AF-S 14-24 f/2.8, AF-S 24-70 f/2.8, AF-S 70-200 f/2.8 VR II, AF-S 80-400 f/4.5-5.6, Sigma 105mm f/2.8 Macro, Nikon SB-700
Gebruikersavatar
One-Oh-Four

Forumlid
Berichten: 19


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: 'Pre flight check'

Berichtdoor Mr.Johnson » do mei 29 2014 3:36 pm

Hhaha. Zo bekend deze. En zeer frustrerend idd. Je merkt het ook pas wanneer je de instellingen gaat aflopen. De eerste keer schrok ik mij echt rot, dacht dat er iets ernstigs was.
Koos cameraloos
Mr.Johnson

Forumlid
Berichten: 40



Onderwerp:

Re: 'Pre flight check'

Berichtdoor bobbyr » ma jun 09 2014 8:15 pm

Hallo Ben,

Iedereen vergeet wel eens iets, daarmee ben je nog niet dom hoor!

De oplossing noemde je zelf in het onderwerp: pre flight check. Maar doe het dan zoals op het 'flight deck' ook gaat: werk een lijst af waar puntsgewijs in staat wat je moet doen voordat je er met de camera op uit gaat. Maar maak het dan compleet met een 'post flight check' wanneer je weer terug bent.

Dat gebeurt in een vliegtuig ook, na een vlucht wordt een lijst afgewerkt om alle knoppen en schakelaars en dergelijke in een specifieke, vooraf bepaalde stand, te zetten.

groet,
bobbyr
bobbyr

Forumlid
Berichten: 38



Onderwerp:

Re: 'Pre flight check'

Berichtdoor Remco v/d Sanden » ma jun 09 2014 8:29 pm

Enigste wat ik doe voor een shoot is zorgen dat mijn CF kaarten leeg zijn, mijn accu's en batterijen gevuld. Even controleren hoe de camera staat qua ISO ( Auto of handmatig ) en of mijn flits/belichtingscompensatie goed staan. De rest doe ik tijdens de shoot in eender welke stand.
Dan lenzen even goed nalopen op stof/vette vingers, repoflitser controleren op functie en instellingen en dan ben ik ver klaar.

Zorgen dat ik alles in m'n tas heb zitten ipv op de huiskamertafel :roll:
Maakt gebruik van Nikon [FX] body's en Nikkor [FX] glaswerk, en voor de lol nog wat 35mm analoog...

https://www.instagram.com/remcovandesanden
Gebruikersavatar
Remco v/d Sanden

Forumlid
Berichten: 1259


Locatie: Tilburg
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: 'Pre flight check'

Berichtdoor ben42 » di jun 10 2014 1:55 pm

bobbyr schreef: 'post flight check'
Terugzetten onmiddelijk na gebruik en inderdaad voordat je de camera weer in de kast zet alles nog een keer nalopen. Maar daarom wil ik zo graag een lijstje hebben met de punten. Nu dus ook een lijstje (hetzelfde ?) voor de post flight check.
Remco v/d Sanden schreef:CF kaarten leeg ... accu's en batterijen gevuld... ISO ( Auto of handmatig ) ... flits/belichtingscompensatie ... rest doe ik tijdens de shoot ...
Dan lenzen even goed nalopen ...
Zorgen dat ik alles in m'n tas heb zitten ipv op de huiskamertafel :roll:

Iets anders:
Eerst kijken of er nog voldoende ruimte is op mijn SD kaarten. (Opnamen bewaar ik ook op de SD card totdat deze op voldoende backups staan om van de SD kaart verwijderd te worden).
Accu check. (Zit bij mij in het snelmenu, om de accu te controleren en het aantal opnames te kunnen bekijken.
ISO/diafragma/A instelling/RAW-jpg/formaat/bracketing/belichtings compensatie/ zittenallemaal onder mij user voorkeuren, maar het zou goed zijn deze ook eens af en toe te controleren.
Lenzen nalopen doe ik te weinig.
Eerst alles op de huiskamer tafel zetten zodat ik overzicht heb, dan pas inpakken. Daarna kijken of te tafel leeg is.

Al weer een hele tijd geleden hoorde ik de volgende conversatie tijdens de vakantie. (Diep in Duitsland). Heb je me goed in beeld? Ja, dat wel, maar de camera drukt niet af. Oh misschien is de batterij leeg. Hm de oplader zit wel in de koffer. Oh maar de batterij zit niet in de camera. Die ligt nog thuis op de kast.

Ben
XD7/X700/F70/D70/SB-700/D7000/D7700
Gebruikersavatar
ben42

Moderator
Berichten: 2629


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja


Terug naar “D70(s), D80, D90, D7x00”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten