D7100 haalt de 7bps niet ?

Discussies over fotografie met de D70, D70s, D80, D90, en D7x00 serie. Nikon's semi-pro lijn met een DX-formaat sensor.

Onderwerp:

D7100 haalt de 7bps niet ?

Berichtdoor Dan_The_Desmo » wo mei 07 2014 10:04 am

Afgelopen vrijdag was ik in een fotozaak en had dezelfde camera met de 70-200 f2.8 vr II geprobeerd.
Camera stond in CH-mode en was gelijk onder de indruk hoe snel hij schoot achter elkaar.

Had altijd al de indruk gehad dat mijn camera relatief sloom was met wegschrijven.
Ik schiet meestal altijd in RAW dus dacht grote bestanden zal wel zo horen en ik gebruik 2x de Sony 94mb 8gb.

Gisteren de SanDisk extreme pro 95mb 16gb gekocht maar merk geen verschil met de Sony.

Wat ik al geprobeerd heb:
Jpeg schieten zelfs op small basic
Verschil op dx en 1.3
Alles uit d-lightning / hdr
Alleen de sandisk in sleuf 1
Opnamesnelheid CL stand op 6bps ook geprobeerd

Ik krijg dus wel de 7bps in mijn infoscherm maar als ik de filmpjes vergelijk op youtube kom ik lang niet op deze dnelheid.

Iemand een idee? Of zou de firmware een oorzaak kunnen zijn momenteel zit er de C1.00 L1.008 versie op.
Dan_The_Desmo

Forumlid
Berichten: 8


Locatie: Coevorden
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: D7100 haalt de 7bps niet ?

Berichtdoor jfbat » wo mei 07 2014 10:38 am

Je weet dat je in feite maar 1 seconde 7bps kunt schieten en dat het daarna afhangt van hoe snel de camera zijn buffer kan leegschrijven naar de geheugenkaart? De buffer is te klein om gedurende langere tijd 7bps te kunnen schieten.
Niet omdat het moet • Maar omdat het kan
D7100 [Si 35 f1.4 A • Ni 85 f1.8G • Ta 17-50 f2.8 • To 11-16 f2.8] • OM-D E-M10 [Pa 20 f1.7 • M.Z 14-42 f3.5-5.6 • Sa 7,5 f/3.5 fisheye]
Gebruikersavatar
jfbat

Forumlid
Berichten: 1017



Onderwerp:

Re: D7100 haalt de 7bps niet ?

Berichtdoor Giso » wo mei 07 2014 10:40 am

Volgens mij is het afhankelijk van vele factoren of de burst-snelheid wordt gehaald.
Ruisonderdrukking bij hoge ISO, ruisonderdrukking bij langere sluitertijden, zo en zo de sluitertijd zelf. Compressie-instellingen van bestanden.
Denk niet dan het aan de firmware ligt. De indicatie voor burst-snelheid is afgegeven door fabrikant, en was dus even hoog voor de eerste firmware.
Als het niet gaat zoals het moet dan moet het maar zoals het gaat
Groet Giso
Giso

Forumlid
Berichten: 723


Locatie: Schagen Noord-Holland
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: D7100 haalt de 7bps niet ?

Berichtdoor Léon Obers » wo mei 07 2014 10:53 am

jfbat schreef:De buffer is te klein om gedurende langere tijd 7bps te kunnen schieten.

Zoals de TS schrijft, in JPG basic zou de buffer en snelheid genoeg moeten zijn. Maar alleen in de 1.3x crop mode. Zie ook:
http://www.dpreview.com/reviews/nikon-d7100/12
Verder: Active D-Lighting and lens distortion correction were disabled. JPEG compression was set to 'Optimal quality'.

Maar in het lijstje van de TS zie ik nergens staan met welke sluitertijd de test is uitgevoerd.
Zit je toevallig binnen met slechte lichtomstandigheden en heb je de camera op een of andere automatische mode staan, geheid dat de sluitertijd te lang zal zijn om aan die hoge burstrate te kunnen komen.

Zet de camera op M en gebruik in ieder geval een sluitertijd van 1/250 sec. of korter.
Gebruik helemaal geen AF maar stel één keer scherp met de hand en laat daar de scherpte op staan.
Laatst gewijzigd door Léon Obers op wo mei 07 2014 11:00 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Vriendelijke groet, Léon Obers
Gebruikersavatar
Léon Obers

Forumlid
Berichten: 14887


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: *****

Onderwerp:

Re: D7100 haalt de 7bps niet ?

Berichtdoor yzf1kr » wo mei 07 2014 10:59 am

Giso schreef:Volgens mij is het afhankelijk van vele factoren of de burst-snelheid wordt gehaald.
Ruisonderdrukking bij hoge ISO, ruisonderdrukking bij langere sluitertijden, zo en zo de sluitertijd zelf. Compressie-instellingen van bestanden.
Denk niet dan het aan de firmware ligt. De indicatie voor burst-snelheid is afgegeven door fabrikant, en was dus even hoog voor de eerste firmware.


+1

En lenscorrectie en active d-lighting hebben ook invloed.
Dus al deze zaken uitschakelen en je zal zien dat de snelheid omhoog gaat.
yzf1kr

Forumlid
Berichten: 2112


Locatie: Uttendorf (AT)
Ervaringsniveau: *

Onderwerp:

Re: D7100 haalt de 7bps niet ?

Berichtdoor gijs sandberg » wo mei 07 2014 11:45 am

Dan,
Leuke waarneming.
Complimenten voor het bezoeken van een echte winkel :)
Weet je zeker welke nef/jpg modus was ingeschakeld?
Ik ken diverse kamera's die na een algemene reset op JPG staan, dat kan sneller lopen, met minder beslag op de buffers.
Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
Gebruikersavatar
gijs sandberg

Clublid
Berichten: 6818


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: D7100 haalt de 7bps niet ?

Berichtdoor ReneG » wo mei 07 2014 11:45 am

Die van mij haalt het prima (6+ bps in ieder geval) in RAW, mits ik de bovengenoemde zaken idd. allemaal uitschakel. Maar die staan bij mij default toch altijd uit. Hij houdt het dan echter maar een seconde vol, dan zakt hij terug in snelheid omdat de buffer volloopt. Als ik snelle Sandisk 95MB/sec kaarten gebruik zakt hij naar ongeveer 2 bps, bij 45MB/sec of tragere kaarten naar 1 bps. Bij de 95MB/sec kaarten is de buffer wel binnen 1-2 seconden leeg, bij tragere kaarten kan dat wel 5 seconden duren!
Spul waarmee je foto's maakt...
Gebruikersavatar
ReneG

Clublid
Berichten: 5048


Locatie: Regio Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: D7100 haalt de 7bps niet ?

Berichtdoor Dan_The_Desmo » wo mei 07 2014 12:15 pm

De test die ik gedaan had was zonder lens op de camera.

Zonet maar even langs de fotozaak gegaan , hij had erover als ik me niet vergis dat de spiegel voorontspand.
Instellingen in menu nagekeken maar kon het nergens vinden, dus maar een reset gedaan.

Nu doet hij wel goed, toch de handleiding maar eens doorspitten :?
Dan_The_Desmo

Forumlid
Berichten: 8


Locatie: Coevorden
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: D7100 haalt de 7bps niet ?

Berichtdoor jfbat » wo mei 07 2014 3:37 pm

ReneG schreef:Die van mij haalt het prima (6+ bps in ieder geval) in RAW, mits ik de bovengenoemde zaken idd. allemaal uitschakel. Maar die staan bij mij default toch altijd uit. Hij houdt het dan echter maar een seconde vol, dan zakt hij terug in snelheid omdat de buffer volloopt. Als ik snelle Sandisk 95MB/sec kaarten gebruik zakt hij naar ongeveer 2 bps

Hier dezelfde ervaring (deel met 45 MB/s kaartjes weggehaald, daar heb ik geen ervaring mee in combinatie met de burst).

@Leon Obers: daar heb je gelijk in, hoewel volgens mij er dan nog steeds wel wat beperkingen zijn.

@topicstarter: blijbaar toch ergens een instelling "verkeerd" gehad. Maar mooi dat het probleem opgelost is.
Niet omdat het moet • Maar omdat het kan
D7100 [Si 35 f1.4 A • Ni 85 f1.8G • Ta 17-50 f2.8 • To 11-16 f2.8] • OM-D E-M10 [Pa 20 f1.7 • M.Z 14-42 f3.5-5.6 • Sa 7,5 f/3.5 fisheye]
Gebruikersavatar
jfbat

Forumlid
Berichten: 1017



Onderwerp:

Re: D7100 haalt de 7bps niet ?

Berichtdoor Dan_The_Desmo » wo mei 07 2014 11:34 pm

Zonet alle opties in de menu doorgespit.
D10 belichtingsvertragingstand had ik blijkbaar op 3 seconden staan Oeps :oops:
Dan_The_Desmo

Forumlid
Berichten: 8


Locatie: Coevorden
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: D7100 haalt de 7bps niet ?

Berichtdoor Michele » wo mei 07 2014 11:40 pm

Dan_The_Desmo schreef:De test die ik gedaan had was zonder lens op de camera.

Zonet maar even langs de fotozaak gegaan , hij had erover als ik me niet vergis dat de spiegel voorontspand.
Instellingen in menu nagekeken maar kon het nergens vinden, dus maar een reset gedaan.

Nu doet hij wel goed, toch de handleiding maar eens doorspitten :?

:roll:
Choose life, drive Maserati!
www.cars-at-speed.com
Gebruikersavatar
Michele

Forumlid
Berichten: 562


Locatie: Achtuhr duh duinuh
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: D7100 haalt de 7bps niet ?

Berichtdoor schilder » do mei 08 2014 12:00 am

of ik 7bps haal is maar de vraag
snelle kaart helpt
alleen jpg scheelt ook weer

ik schiet in RAW verder niets wel 2 kaarten maar als overloop
geheugen is zeer snel vol
zakt erg snel in en soms stopt het fotograferen al tijdens de actie
soms wens ik een groter geheugen of de D4
Gebruikersavatar
schilder

Clublid
Berichten: 719


Locatie: nuenen
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: D7100 haalt de 7bps niet ?

Berichtdoor jfbat » do mei 08 2014 8:29 am

Zoals gezegd: ook in RAW haal je waarschijnlijk de 7bps wel... maar slechts gedurende 1 seconde. Daarna is de buffer vol en hangt het er vanaf hoe snel de buffer zich leeg kan schrijven naar de geheugenkaart. Een snelle kaart helpt daarbij, met een 95 MB/s SanDisk kaart kan ik na die 7 bps in de eerste seconde nog doorschieten met 1 a 2 bps.

Het is een bekend aandachtspunt van de D7100, dat in de meeste reviews ook wel word aangestipt: de buffer is nogal klein. De lagere prijs zit hem niet alleen in het verschil tussen FX en DX...
Niet omdat het moet • Maar omdat het kan
D7100 [Si 35 f1.4 A • Ni 85 f1.8G • Ta 17-50 f2.8 • To 11-16 f2.8] • OM-D E-M10 [Pa 20 f1.7 • M.Z 14-42 f3.5-5.6 • Sa 7,5 f/3.5 fisheye]
Gebruikersavatar
jfbat

Forumlid
Berichten: 1017



Onderwerp:

Re: D7100 haalt de 7bps niet ?

Berichtdoor Léon Obers » do mei 08 2014 9:50 am

jfbat schreef:Zoals gezegd: ook in RAW haal je waarschijnlijk de 7bps wel...

Nee, althans niet voor DX ----> net geen 6 bbs. Alleen in de1.3x cropmode zou je aan 7bps kunnen komen.
Tenminste volgens de test die DPreview heeft uitgevoerd en eerder in de draad is aangehaald.
Laten we er maar vanuit gaan dat die test gedegen is uitgevoerd en de opgemeten waarden kloppen.
http://www.dpreview.com/reviews/nikon-d7100/12
Vriendelijke groet, Léon Obers
Gebruikersavatar
Léon Obers

Forumlid
Berichten: 14887


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: *****

Onderwerp:

Re: D7100 haalt de 7bps niet ?

Berichtdoor jfbat » do mei 08 2014 10:36 am

Akkoord, zij zullen beter kunnen tellen dan ik... :D

Wat belangrijker is, is dat een en ander in RAW ernstig beperkt is. Als een lange, snelle burst is wat je zoekt, moet je verder kijken (en meer uitgeven) dan de D7100.
Niet omdat het moet • Maar omdat het kan
D7100 [Si 35 f1.4 A • Ni 85 f1.8G • Ta 17-50 f2.8 • To 11-16 f2.8] • OM-D E-M10 [Pa 20 f1.7 • M.Z 14-42 f3.5-5.6 • Sa 7,5 f/3.5 fisheye]
Gebruikersavatar
jfbat

Forumlid
Berichten: 1017




Terug naar “D70(s), D80, D90, D7x00”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 47 gasten