brandschade foto

Onderwerp:

brandschade foto

Berichtdoor Harry Dekkers » zo mei 11 2014 10:43 am

Ik heb twee foto's, formaat 500 x 700 mm, die achter glas zijn ingelijst. Door een brand zijn de foto's beschadigd en helaas ook de digitale originelen weg. De foto's zijn door rook en water beschadigd. Vooral de rookschade is vanuit de zijkanten naar het midden getrokken.
Wat ik zou willen is het glas van de foto verwijderen, maar dat glas is vastgeplakt op de foto. Als het glas weg is kan ik proberen het middelste deel van de foto met Photoshop te bewerken/reconstrueren en opnieuw afdrukken. Nat los proberen te maken zal de inkt van de foto zodanig beïnvloeden dat deze helemaal onbruikbaar wordt.
Weet iemand een oplossing voor dit probleem.
Alvast bedankt; Harry Dekkers
Gebruikersavatar
Harry Dekkers

Clublid
Berichten: 92


Locatie: Oppenhuizen
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: brandschade foto

Berichtdoor Bert vD » zo mei 11 2014 10:56 am

Geen oplossing Harry. Maar een brand zeg! Wat een ellende. Veel sterkte.


Groet Bert.
Groet Bert
Gebruikersavatar
Bert vD

Nieuwsbrief Redactie
Berichten: 1479


Locatie: Salland Overijssel
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: brandschade foto

Berichtdoor Robert » zo mei 11 2014 11:00 am

Jammer dat je niet aan de originele bestanden kunt komen.

Ik heb even gegoogled: https://www.google.nl/#q=foto+aan+glas+vast+geplakt
Succes er mee.
groeten Robert
Gebruikersavatar
Robert

Clublid
Berichten: 2637


Locatie: Gelderland
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: brandschade foto

Berichtdoor yzf1kr » zo mei 11 2014 11:26 am

Kan je de foto niet scannen met glas en al?
yzf1kr

Forumlid
Berichten: 2112


Locatie: Uttendorf (AT)
Ervaringsniveau: *

Onderwerp:

Re: brandschade foto

Berichtdoor Jaap Driest » zo mei 11 2014 12:10 pm

Ik heb wel ervaring met het fotograferen van schilderijen. Voor het museum. Die zitten vaak nog achter glas en kunnen niet uit de lijst.

Redelijke ervaringen heb ik met de volgende set-up:
Twee of vier flitsers (afhankelijk van de grootte) aan weerszijden onder een hoek van 45 graden. Voor de flitsers een polaroid-gel.
(Die polaroid is een stuk lastiger voor een studio-flitser, daarom gebruik ik speedlights).

Camera op statief, netjes haaks uitlijnen met een spiegeltje, op de camera een 60mm micro, ook met circulair polfilter. Even draaien en uitproberen wanneer de reflectie minimaal is. Als je dan een D800 hebt, of kunt lenen, heb je een behoorlijke kopie van het origineel.

Alles manueel: belichting en scherpstellen
scherpstellen met behulp van Live-view: maximaal inzoomen en dan met de hand scherpstellen. Of nog beter: via thethered shooting (Sofortbild op de Mac). Dan kun je op je computerscherm de scherpte controleren.
Met hand focussen gaat trouwens een stuk beter als je een een ouder AI-s objectief hebt. Bv een 50mm Ai 1.4 of 1.8.
Bij het gebruikte objectief het optimale diafragma kiezen. Vaak terug te vinden op Photozone of DXO-mark. Voor de 60mm micro is het f5.6.

Afdrukken met afstandsbediening en Mirror-up.

Wanneer je toch nog iets van reflectie ziet, dan moet je op een of andere manier achter de camera een zwart doek hangen. Groot.

En verder veel uitproberen en pielen. Het gaat maar om twee werken, dus de klus is te overzien.

Succes ermee.
D800 D700 FE FM FM3A X100T X70 X-E2
Gebruikersavatar
Jaap Driest

Forumlid
Berichten: 1129


Locatie: Amersfoort
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Onderwerp:

Re: brandschade foto

Berichtdoor Harry Dekkers » zo mei 11 2014 12:52 pm

Onnodige quote verwijderd

Bedankt voor de tip, maar de roet zit voor een groot deel tussen glas en foto. Het fotograferen of scannen wordt daardoor bemoeilijkt.
Laatst gewijzigd door Cyrus op do mei 15 2014 8:02 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onnodige quote
Gebruikersavatar
Harry Dekkers

Clublid
Berichten: 92


Locatie: Oppenhuizen
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee


Terug naar “Overig”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 38 gasten