Tips en trics voor een bruiloft

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.

Onderwerp:

Tips en trics voor een bruiloft

Berichtdoor wendy031081 » wo mei 14 2014 4:07 pm

Dag allemaal,

Ik mag 20 juni foto's maken van een bruiloft, mijn eerste bruiloft...
Dat wordt spannend, want ik fotografeer nog niet zo heel gek lang, heb ook geen cursus gehad, en mijn boekje van de D90 is in t duits. :(
Ik ben net zo lang aan t 'klooien' geweest met de camera totdat ik het gewenste resultaat had.
En voor die 1,5 2 jaar dat ik alles zelf doe ipv de camera, gaat t me niet echt verkeerd af.
Maar een bruiloft is wel effe iets anders!

Nou heb ik hier al zitten neuzen op het forum, maar er helemaal uitkomen doe ik niet.

De een zegt: laat de camera het werk doen, de ander zegt dat je alles manuel moet doen.
Als ik het al de camera zelf laat doen, is het of in de P-stand (dan kan je de iso nog aanpassen) of in de Sport-stand, mits het zonnig weer is.
Wat mij ook opvalt is dat je alleen in de p-stand licht kan toevoegen of eruit halen. In de M-stand niet. Dan doet de camera er niks mee.

Nou heb ik een vraag over t belichten van een eventuele witte jurk.
Waarom overbelichten?
Als je t diaframa te groot hebt, heb je kans op die bepaalde 'randen' om t wit heen.
Of hebben jullie het nu echt over de sluitertijd?

Ik weet van licht naar donker is licht toevoegen, en andersom.

Eigenlijk houd ik altijd t hologram in de gaten, dan zit t meestal wel goed.

Ik ben een typetje dat graag een beetje speelt met dichtbij en veraf, scherpte diepte.
Op de D90 zal geschroeft worden: 18-105mm 1: 3,5-5,6 G en ik zal voor de avond de 28-80mm 1:3,3-5,6 G er op zetten. Beide zijn lenzen van nikon.
Ik heb ook nog een lens van Tamron, de Aspherical XR DI 2 18-200mm 1:3,5-6,3 (if) Macro ooit 2e-hands gekocht maar beter niet kunnen doen, heb er geen schik van, is niet scherp genoeg naar mijn zin, kan de macro niet vinden en hij 'verspringt' op t laatste stukje telezoom.
Dus die blijft thuis. :evil:
Ik heb nog 2 telelenzen, maar die mogen ook thuis blijven.
Ik neem een extra accu mee en sd kaart.
Vantevoren ga ik de plekken bekijken waar ze allemaal komen.
Het is familie maar toch...

Tips en trics zijn meer dan welkom. :)
Ik ben ook maar een beginner. :oops:

Als je wat foto's wilt zien die ik gemaakt heb... wendyspictures.weebly.com of op facebook wendy harmsen

Groetjes Wendy
wendy031081

Forumlid
Berichten: 49


Locatie: ede
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Tips en trics

Berichtdoor gijs sandberg » wo mei 14 2014 4:32 pm

Beste Wendy,
Het onderwerp is niet nieuw en mijn advies blijft:
Niet aan beginnen, ongeacht de ervaring, laat het over aan professionals.
Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
Gebruikersavatar
gijs sandberg

Clublid
Berichten: 6818


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Tips en trics voor een bruiloft

Berichtdoor josj » wo mei 14 2014 4:33 pm

Ik lees niks over flitsen.ook niet geheel onbelangrijk en misschien onmisbaar.
josj

Forumlid
Berichten: 216


Locatie: roermond

Onderwerp:

Re: Tips en trics voor een bruiloft

Berichtdoor wendy031081 » wo mei 14 2014 4:39 pm

Ik heb helaas geen opzet flitser, en direct flitsen vind ik persoonlijk niet mooi. Ook niet als ik hem terugschroef.
Maar idd dat zal 's avonds binnen wel moeten. Al wordt het meeste buiten geschoten op het moment dat de gasten arriveren.

Bedankt voor uw reactie.
wendy031081

Forumlid
Berichten: 49


Locatie: ede
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Tips en trics

Berichtdoor Vincent » wo mei 14 2014 4:53 pm

gijs sandberg schreef:Niet aan beginnen, ongeacht de ervaring, laat het over aan professionals.


Professionals hebben ook ooit ergens moeten beginnen. Dus op zich een raar advies waar niemand eigenlijk iets mee kan...

Aan de andere kant raak je wel een kern van waarheid, maar ik zou het eerder formuleren naar: 'als je moet vragen waar je op moet letten of welke apparatuur je moet gebruiken dan ben je er (nog) niet aan toe en moet je er eigenlijk niet aan beginnen.' Dan kun je het beter aan iemand overlaten die wel vertouwen in eigen kennis, techniek en kunde heeft.

Maar.... als iemand jou vraagt om foto's te maken op zo'n belangrijke dag, dan hebben ze (hopelijk) jouw werk gezien en spreekt hun dat aan. Dan is de vraag of je die kwaliteit altijd kunt leveren of jouw portfolio enkel bestaat uit een aantal lucky shots. Het eerlijke antwoord op die vraag kun alleen jij geven, maar mijn advies is om daar wel eerlijk over te zijn naar jouw klanten.

Zolang constant je kwaliteit kunt leveren die je hebt laten zien en hebt afgesproken, dan is in principe het niveau van dat werk totaal irrelevant. De klant weet dan immers vooraf wat hij in huis haalt.
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4521


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Tips en trics voor een bruiloft

Berichtdoor wendy031081 » wo mei 14 2014 5:24 pm

Hun hebben mij idd zelf benadert. Ik begrijp jullie mening dat ik het beter aan de profs over kan laten. Maar ik zie dit voor mezelf als een grote kans en die wil ik toch met 2 handen aangrijpen. Bij vreemden had ik het niet gedaan.

maar zou iemand mij toch even antwoord kunnen geven op t verhaal overbelichten van de jurk?

Bvd
wendy031081

Forumlid
Berichten: 49


Locatie: ede
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Tips en trics voor een bruiloft

Berichtdoor rjmulder » wo mei 14 2014 5:28 pm

Vorig jaar heb ik ook een bruiloft (hele dag) mogen fotograferen van goede vrienden (en dat zijn ze nog :D ) en dat was ook mijn eerste keer.
Het is net wat spreek je af met het bruidspaar en wat verwachten ze van je. Van te voren heb ik duidelijk gemaakt dat het voor mij de eerste keer was en dat ik mijn uiterste best zou doen maar dat dat geen garanties geeft en bij het afleveren van de foto (digitaal) (gelukkig geen fotoboek) waren hun zeer tevreden en ook de familie en de rest.
Als me weer gevraagd wordt is het antwoord nee, leuk een keer mee te maken maar niet mijn ding.

Wat veel scheelt is dat je van te voren weet waar het is, binnen of buiten bij binnen hoe is de zaal (licht of donker). Binnen ontkom je al niet aan een opzet flitser, zet de camera in die stand dat je wel controle hebt maar niet veel hoeft na te denken je hebt andere dingen aan je hoofd op het goede moment op de juiste plek te zijn.

Verder wens ik je veel plezier met het foto's maken en laat je niet gek maken :wink:

De opmerking van overlaten aan professionals zou niet ik niet te veel naar luisteren. Ik heb foto's gezien van een professional en menig amateur doet het beter.
Nikon camera's | Glas in kokers | Onweer in doosjes | Beetje Manfrotto spul | Tassen van LowePro
Gebruikersavatar
rjmulder

Forumlid
Berichten: 431


Locatie: Het leukste dorp van Overijssel Borne
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Tips en trics voor een bruiloft

Berichtdoor emdeklerk » wo mei 14 2014 6:08 pm

Ik sluit me aan bij Gijs Sandberg.

Te schrijven dat niemand iets aan zijn advies heeft is wat kort door de bocht;
evenals de overweging dat ook professionals "er ook ooit een keer mee begonnen zijn".
Immers zijn de twee grote verschillen tussen een amateur en een professional
a.) een goede opleiding en b.) het bezit van de juiste spullen en eventueel reservespullen.

Wie even zoekt op dit forum ziet meerdere malen een "bruiloftvraag" voorbij komen
en de daar gegeven waarschuwende antwoorden zijn als regel uitstekend onderbouwd.

Fotograferen is een vak, bruiloftfotografie is dat zeker.
Gebruikersavatar
emdeklerk

Forumlid
Berichten: 5075


Locatie: Rijswijk

Onderwerp:

Re: Tips en trics voor een bruiloft

Berichtdoor Kristian » wo mei 14 2014 7:22 pm

Ook ik zit met dit onderwerp.

Ik ben enkele weken ook gevraagd om in juli een bruiloft te fotograferen van familie, maar zelf twijfel ik er een klein beetje aan aangezien een bruiloft niet even iets is. Het gebeurt voor hun hopelijk maar 1 keer en dan moet het goed. Ze weten dat het mijn eerste keer ook is dus dat ik gunstig.

Met mijn materiaal wat ik heb:

D7100
85mm 1.8
18-105mm 3.5,5.6
70-200mm 2.8
SB700

Zelf zit ik nog aan te denken om een 24-70 2.8 te huren, en dan de 18-105 niet mee te nemen.

Ik heb enkel alleen ervaring met een bruiloft om die van vrienden te fotograferen als ''gewone'' kiekjes. niet de shoot van alleen het bruidspaar.
Zelf heb ik ook geen cursus gedaan alleen het bruidspaar vond dat ik wel mooie foto's kon maken;)

Word er vaak door de pro's in de S of A stand gefotografeerd tijdens zoiets?
1x Nikon D4s
1x Nikon D4
AF-S 14-24 F2.8
AF-S 24-70 F2.8
AF-S 70-200 F2.8 VRII
AF-S 300 F2.8 VRll

http://www.kristiangiesenfotografie.nl
Kristian

Forumlid
Berichten: 195


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Tips en trics voor een bruiloft

Berichtdoor Cyrus » wo mei 14 2014 7:42 pm

"je moet ergens beginnen" is de gedachte die bij mij opkomt, aansluitend bij Gijs Sandberg en emdeklerk. Want deze heren hebben wel degelijk een goed punt gemaakt. Maar dat wil niet zeggen dat je er niet aan zou moeten beginnen. Maar: enige basiskennis natuurlijk wel nodig, voordat je aan zo'n reportage begint.

Sowieso lichtsterk glas gebruiken (F/2.8 of sneller dus nog lager diafragmagetal) zodat je desgewenst het bruidspaar mooi kunt isoleren met een onscherpe achtergrond. Leen of huur zo'n objectief voor een dag, als aanschaffen voor de gelegenheid te kostbaar is. In ieder geval niet de S- of de P-stand gebruiken: dan heb je het diafragma niet in de hand en daar draait het nu juist vooral om: groot diafragma = klein deel van de foto scherp, klein diafragma = groot deel van de foto scherp. Daar zul je op zo'n dag veel mee "spelen". De A-stand of de M-stand zijn dan een betere keuze.

Een 24-70 F/2.8 vind ik op full-frame een ideaal objectief voor zo'n reportage, daar kun je op zo'n dag eigenlijk alles mee. Met een DX-camera (zoals een D90) zou ik vanwege de cropfactor een Tamron of Sigma 17-50 F/2.8, een Tokina 16-50 F/2.8 of een Nikkor 17-55 F/2.8 gebruiken.

Een setje reflectieschermen is ook wel handig, om bijvoorbeeld slagschaduwen onder kinnen en neuzen te vermijden, als je midden op de dag in de volle zon staat. Of om een wat bruinere tint op de huid te krijgen. Zo'n setje kost vaak niet meer dan een paar tientjes en daar heb je later ook nog veel plezier van.

Kijk op sites met bruidsfoto's, je kunt daar uit halen welke belichting is gebruikt, welk brandpuntsafstand etc. En lees je in over portretfotografie, dat kan ook veel zinvolle achtergrondinformatie opleveren. Als je een locatie in de buurt weet waar vaak trouwfoto's gemaakt worden, kun je daar eens (op gepaste afstand) gaan kijken hoe andere fotografen het aanpakken.

Spreek met het bruidspaar en de ceremoniemeester vooraf goed alles heel door: hoeveel tijd heb je voor de foto's, wat wordt er verwacht, is er een "plan B" voor buitenfoto's, mocht het regenen etc.

Veel succes en uiteraard zijn we benieuwd naar de foto's!
Groeten,
Edwin

flickr - website
Gebruikersavatar
Cyrus

Clublid
Berichten: 3338


Locatie: NH
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Tips en trics voor een bruiloft

Berichtdoor Reest » wo mei 14 2014 8:31 pm

Volledig eens met Edwin hier boven.
Zelf de gelegenheid gehad om met een 'beroeps' mee te doen op de bruiloft van mijn zoon.
Ontzettend veel van geleerd...dus als je die gelegenheid hebt... doen!!
Oefening baart kunst.
Een vakopleiding is natuurlijk het best, maar als amateur is het best goed mogelijk, om aan de behoefte van een bruidspaar te voldoen.
Groet en succes
Rinus
Nikon | Gitzo en iets wat schommelt
Gebruikersavatar
Reest

Clublid
Berichten: 1053


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Tips en trics voor een bruiloft

Berichtdoor henkk » wo mei 14 2014 9:43 pm

wendy031081 schreef:Dag allemaal,


Nou heb ik een vraag over t belichten van een eventuele witte jurk.
Waarom overbelichten?

Eigenlijk houd ik altijd t hologram in de gaten, dan zit t meestal wel goed.

Ik ben een typetje dat graag een beetje speelt met dichtbij en veraf, scherpte diepte.
Op de D90 zal geschroeft worden: 18-105mm 1: 3,5-5,6 G en ik zal voor de avond de 28-80mm 1:3,3-5,6 G er op zetten. Beide zijn lenzen van nikon.
ik neem een extra accu mee en sd kaart.
Vantevoren ga ik de plekken bekijken waar ze allemaal komen.
Het is familie maar toch...
Groetjes Wendy

Een aantal goede ideeën en sommige minder praktisch voor jouw situatie. Veel eerdere adviezen zijn vanuit een professionele benadering. Prima. Maar met iets minder inzet kun je ook wel leuke resultaten bereiken.
1) zorg dat je niet de enige bent en dat er niet maar één body is; een prof zal meer bodies meenemen, als amateur kun je dat ook proberen of zoek een maatje. Dit is cruciaal! Liefst iemand met een zelfde merk camera maar hoe dan ook , sta er niet alleen voor.
2) de lenzen die je aangeeft mee te willen nemen, overlappen volledig. Is niet zinvol. Ik zou me tot de 18-105 beperken. Als je daarnaast bijv. een 35 mm f/1.8 kunt regelen zou dat heel mooi zijn.
3) tevoren kijken en proefopnames maken! is prima.
4) een goede opzetflitser lijkt mij toch wel noodzakelijk plus dat je ermee geoefend hebt. Een tweede flitser met slave-unit of nikon CLS-systeem (zelf geen ervaring mee) kan ook erg nuttig zijn.

en er is al van alles eerder over geschreven op dit forum.

Groet, Henk.

edit: o ja, die jurk overbelichten: anders wordt hij grijs. Overbelichten met mate! Maar dat is nogal een basale benadering. Houd het dus simpel en fotografeer liefst in RAW dan kun je achteraf meer corrigeren met programma's als Nikon ViewNx (gratis) , Capture NX (betaald, uitlopend) of div. Photoshop varianten of Lightroom.
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
Gebruikersavatar
henkk

Clublid
Berichten: 4941


Locatie: Zuidwest Veluwe hoog en droog
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Tips en trics voor een bruiloft

Berichtdoor Vincent » wo mei 14 2014 10:17 pm

henkk schreef:en fotografeer liefst in RAW dan kun je achteraf meer corrigeren met programma's als Nikon ViewNx (gratis) , Capture NX (betaald, uitlopend) of div. Photoshop varianten of Lightroom.


Achteraf corrigeren kan uiteraard tot op zekere hoogtes maar bedenk wel dat je, met een D90 icm lenzen die niet lichtsterk zijn, al snel naar de limieten van het ISO bereik moet gaan bij indoor locaties. Kerken en gemeentehuizen zijn meestal ook niet heel aangenaam verlicht namelijk. Als je al op de limieten van de camera werkt is correct belichten helemaal belangrijk want achteraf achteraf corrigeren gaat dan nog meer ten koste van beeldkwaliteit.

Daarnaast zou ik persoonlijk een flitser niet (willen) gebruiken om een tekort aan lichtsterkte te compenseren. Dan is de kans groot dat je de hele sfeer van de locatie wegflitst als je een flitser bovenop de camera steekt en klakkeloos op TTL gaat staan schieten.

En het overbelichten van een jurk is ook erg afhankelijk van de 'hoeveelheid' jurk in de foto. Dus zomaar elke foto met de bruid 2/3 stop overbelichten gaat ook problemen geven...

Er is dus geen 'wet' om elke foto aan te pakken. De kunst is om snel te kunnen anticiperen op de omstandigheden, ook als deze snel varieren!
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4521


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Tips en trics voor een bruiloft

Berichtdoor jan » wo mei 14 2014 11:08 pm

Hallo Wendy,

Ik heb eens wat fotos bekeken maar de foto's die binnen zijn genomen (fotoshoot Anita & Jan) zijn wel donker door juist het gebrek aan licht. De hoofdpersonen springen er niet echt uit. Dit risico loop je straks binnen natuurlijk ook maar dan heb je ook nog te maken met een snelle sluitertijd omdat de mensen dan veelal niet poseren.
wendy031081 schreef:Eigenlijk houd ik altijd t hologram in de gaten, dan zit t meestal wel goed.
Ik kan mij bij de bekeken binnen foto's niet voorstellen dat je histogram goed staat.
Wanneer ik in jouw schoenen zou staan dan keek ik eens bij Cameratools om daar lichtsterkerglas te huren en eventueel ook een flitser en eventueel een body.
In ieder geval succes en ben benieuwd naar het resultaat.
Laatst gewijzigd door jan op do mei 15 2014 12:03 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Jan
I got a Nikon camera. I love to take a photograph. (Simon & Garfunkel)
Gebruikersavatar
jan

Bestuurslid
Berichten: 4319


Locatie: Vaassen
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Tips en trics voor een bruiloft

Berichtdoor wendy031081 » wo mei 14 2014 11:37 pm

Hoi Jan, ik denk dat je de enige bent die op mijn site heeft gekeken. (Ik wil niemand tegen de schenen schoppen. Mochten er meer geweest zijn, hebben ze dat niet kenbaar gemaakt)
Dat de foto's vrij donker zijn, is een kwestie van smaak. Hun smaak in dit geval.
Dat was van te voren overlegd.
Ik vind het iets donkerdere ook mooier, maargoed, wie ben ik.
Bij een fotoshoot buiten in de natuur ben ik van mening dat t licht zeker wel omhoog kan. Met een bruiloft dus ook.

Bedankt voor je reactie.
wendy031081

Forumlid
Berichten: 49


Locatie: ede
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:


Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 22 gasten