Verschil 300mm F4 AF S of ID-ED

Discussies over objectieven met een vaste brandpuntsafstand (primes)
Plaats reactie
fransdaytona
Forumlid
Forumlid

Verschil 300mm F4 AF S of ID-ED

Bericht door fransdaytona » ma mei 19 2014 9:55 am

Ik ben al een poosje geïnteresseerd in een 300mm F4, wil deze gaan inzetten naast min 70-200F2.8 voor sport, eventueel in combi met een TC1.4. Meestal koop ik mijn objectieven via MP of Ebay.

Ik gebruik een D3s

Voor de 300mm F4 kom ik m.n. in Duitsland Ebay 2 uitvoeringen tegen die qua prijs nogal wat verschillen:

De 300 mm F4 AF-ID-ED , , gaat meestal voor ca €550 weg
De 300 mm F4 AF-S D IF-ED. gaat meestal rond de €800 weg

Ik weet waarvoor de S staat, maar vraag mij meer af of er qua optische eigenschappen verschillen zijn.

De AF-S is van een recentere datum, maar is die ook beter ? Is er een vergelijkingstest tussen de beide uitvoeringen ( ff gegoogled, niet gevonden). Zijn er forumleden die ervaring hebben met beide objectieven ? Hoor het graag.

Frans

ReneG
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Re: Verschil 300mm F4 AF S of ID-ED

Bericht door ReneG » ma mei 19 2014 10:04 am

Optisch heb ik ze zelf nooit echt vergeleken, ik heb de oude en de nieuwe er even op gehad voor ik tot aanschaf overging. Wat ik wel kan melden is dat het verschil in AF snelheid erg groot was (in het voordeel van de AF-S uiteraard). Ander pluspunt van de nieuwe versie is dat hij relatief dichtbij scherp kan stellen en ook (al dan niet met TC of omkeerringen) voor bepaalde vormen van Macro kan worden gebruikt.

Thom Hogan heeft er wel wat over geschreven. Hij concludeert dat er optisch weinig verschil is:
http://www.bythom.com/300AFSlens.htm

Houdt er verder rekening mee dat het gerucht gaat dat er binnenkort een nieuwe uitkomt met VR. Die zal ongetwijfeld zeer prijzig worden. Of het invloed heeft op de 2e hands waarde is even afwachten.
Spul waarmee je foto's maakt...

Wilci
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Wilci » ma mei 19 2014 10:35 am

Als je voor sport gaat eindig je uiteindelijk met een 70-200 2.8 en een 400mm 2.8.
Sport vraagt nu eenmaal de beste body's en de lichtsterkste objectieven.

Je body is top, daar kun je jaren mee vooruit. Schiet je sport bij daglicht dan kun je met heel veel objectieven goed uit de voeten. Die kunnen F4 zijn zoals de 300mm. (kies de AF-S, de snellere AF heb je echt nodig bij balsporten!)
Hou er rekening mee dat met een TC 1.4 het diafragma van de 300mm F4 op F 5,6 komt. Daarnaast wordt je beeld door de convertor wat wollig en moet je eigenlijk nog een stopje erbij doen! Zit je op F8 !!

Schiet je ook in zalen of avonds dan past je het beste de 300mm 2.8. Overal inzetbaar en met de TC1.4 heb je overdag een schitterend bereik. Een klap geld, maar bedenk dat dit soort professionele objectieven hun waarde behouden en soms nog meer opbrengen bij verkoop. 2e hands komen soms hele mooie voorbij met een redelijk prijskaartje.

De stap van 300mm naar 400mm is niet zo groot. Alhoewel de 400mm schitterende platen maakt zou ik er goed mee kunnen leven als ik van mijn 400mm terug naar een 300mm zou moeten. De 300mm is een stuk lichter, en meer allround bruikbaar voor diverse sporten.

fransdaytona
Forumlid
Forumlid

Bericht door fransdaytona » ma mei 19 2014 10:36 pm

ReneG en Wilci , bedankt voor jullie input, geeft mij wat meer om over na te denken maar ook het gevoel dat ik op de goede weg zit.
Nu nog even wachten tot er iets interessants voorbij gaat en het spaarvarken goed is gevuld.
Zal ook een kijken naar enkele objectieven , die ik wel heb (PC-E85mm en 80-400VR), maar niet of nauwelijks gebruik. Mogelijk ga ik eerst wat verkopen voordat ik een mooie 300mm op de kop tik.
Zeker interessanter wordt het als er een nieuwe 300mm met VR komt, dan zakken misschien de prijzen van de AF-S.

Beste Fotogroeten van Frans

ReneG
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door ReneG » ma mei 19 2014 10:49 pm

fransdaytona schreef:Zeker interessanter wordt het als er een nieuwe 300mm met VR komt, dan zakken misschien de prijzen van de AF-S.
Ik acht die kans niet zo groot. Niet alleen is de 300 AF-S is een hele goede lens voor weinig geld, maar ik verwacht ook een topprijs voor de nieuwe 300mm. Zou me niet verbazen als die dik boven de 2000 euro uit gaat komen. Dan gaan veel 300mm eigenaren die voorlopig denk ik niet niet inruilen...
Spul waarmee je foto's maakt...

Plaats reactie

Terug naar “Vaste brandpuntsafstanden”