Zoektocht naar nieuwe compact

Discussie over foto-apparatuur die niet aan Nikon is gerelateerd

Onderwerp:

Zoektocht naar nieuwe compact

Berichtdoor Niels » ma mei 12 2014 9:45 pm

Beste forumleden,

Ik ben aan het rondkijken voor een nieuwe compact camera, aangezien mijn huidige Panasonic Lumix FX-30 aan vervanging toe is. Ik wil de camera gebruiken naast mijn D7000, zodat ik, wanneer ik geen zin heb om veel gewicht mee dragen toch mooie foto's kan maken.

Ik ben aan het kijken naar de Fuji serie, o.a. de X10 of XF1, nadeel van de XF1 is dat deze alleen JPEG schiet.
De X20 is wellicht favoriet, maar valt weer net buiten budget vrees ik. (rond de 300 euro)

Mijn eisen zijn; A,S,P,M standen, full HD video, goede ISO en een retro look zou ik leuk vinden. 8)

Heeft iemand ooit hetzelfde vergelijk gemaakt en zo ja, waarvoor uiteindeljk gekozen.
Maar uiteraard ben ik vooral ook benieuwd naar eventuele alternatieven.

Bedankt voor de reacties alvast,

Groeten Niels
Klikken is nog nooit zo leuk geweest met mijn Nikon...
Flickr
Nikon D7000, Nikkor 16-85 VRII, Nikkor 50mm 1.4G, SB-700, Fuji X20 en een hoop kleine rommel erbij...
Gebruikersavatar
Niels

Forumlid
Berichten: 774


Locatie: 's-Hertogenbosch
Ervaringsniveau: ***

Onderwerp:

Re: Zoektocht naar nieuwe compact

Berichtdoor jvdme » ma mei 12 2014 9:49 pm

Alternatief: Nikon 1J1 met 10 mm. (Goede kwaliteit en autofocus, niet duur.)
jvdme

Forumlid
Berichten: 446



Onderwerp:

Re: Zoektocht naar nieuwe compact

Berichtdoor Ed Post » ma mei 12 2014 9:56 pm

Ik heb net een Nikon 1 V1 besteld. Excitinggg. :wink:
Ik heb hem met de 10-30mm maar met de 10mm is het een erg mooie camera.
Alleen geen retro en niet zo goed in de hoge iso.
Take nothing but photographs, leave nothing but foot prints.
Tassen vol Nikon en Fujifilm spullen, en een hoop oud glas. Wat ga ik nu weer eens gebruiken....
Gebruikersavatar
Ed Post

Clublid
Berichten: 2341


Locatie: Tweede Exlöermond
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Zoektocht naar nieuwe compact

Berichtdoor Skippy » di mei 13 2014 10:42 am

Hallo Niels, ik heb een Fuji X20 en ben daar tevreden over.
Hele goede bedienbaarheid, prima kwaliteit lichtsterk objectief en een superieure Jpeg verwerking.
Voor voorbeeldfoto's zie https://www.flickr.com/photos/lucdeschepper/sets/72157633127863708/
Van video heb ik geen kaas gegeten, daar kan ik dus niets zinnigs over melden.
De X20 is een vrij kleine upgrade t.o.v. de X10. Je kan dus eventueel ook een 2e hands X10 overwegen.
Skippy

Moderator
Berichten: 11622


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Zoektocht naar nieuwe compact

Berichtdoor Jaap Driest » di mei 13 2014 12:02 pm

Ik ben verknocht aan mijn Lumix LX7.
Klein (past in de broekzak, als je geen skinny jeans aan hebt), lichtsterke lens (1.4), groothoek van 24 mm equivalent.
Pas heb ik een vergelijkende test gelezen van deze high-end compacts. Geen duidelijke winnaar, want verschil in grootte is voor een belangrijk, terwijl de ander juist betere video wil of meer zoom. Ik weet niet meer precies waar ik de test gelezen heb. Maar ik kan me herinneren dat ik me niet lullig voelde als LX7-fanaat.
D800 D700 FE FM FM3A X100T X70 X-E2
Gebruikersavatar
Jaap Driest

Forumlid
Berichten: 1129


Locatie: Amersfoort
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Zoektocht naar nieuwe compact

Berichtdoor Niels » di mei 13 2014 12:30 pm

Bedankt tot zover voor de reacties, leuk om te lezen.

De Nikon 1 serie of een andere systeemcamera valt voor mij af. Ik wil niet weer een heel lenzen arsenaal aanschaffen, en als ik dan bijv. een 11-27.5 lens zou pakken, valt de camera ook weer een stukje groter uit. Heb wel serieus nagedacht over een systeemcamera, maar voorlopig heeft een compact met zoom mijn voorkeur.

@Skippy: toch begint de X20 me nu meer te kriebelen, ik zie toch wel een paar belangrijke upgrades t.o.v. de X10. Zoals optische zoeker, betere film mogelijkheden en info tonen in de zoeker. Hmmm, misschien iets meer in de buidel tasten?

Vraag nog, hoe gebruiksvriendelijk is deze voor de "niet" fotograaf? Mijn vrouw wil er ook graag mee fotograferen, maar is het niet te moeilijk met de Fuji?

@Jaap: De Lumix LX7 heeft wel enorme indrukwekkende specs zeg, f 1.4 op 24mm. en goede filmkwaliteiten. Ga ik me eens meer in verdiepen.

Groeten Niels
Klikken is nog nooit zo leuk geweest met mijn Nikon...
Flickr
Nikon D7000, Nikkor 16-85 VRII, Nikkor 50mm 1.4G, SB-700, Fuji X20 en een hoop kleine rommel erbij...
Gebruikersavatar
Niels

Forumlid
Berichten: 774


Locatie: 's-Hertogenbosch
Ervaringsniveau: ***

Onderwerp:

Re: Zoektocht naar nieuwe compact

Berichtdoor Johan1025 » di mei 13 2014 12:41 pm

X20 Fuji is geschikt voor iedereen, heeft een zeer intelligente knop : Sri
Fuji X Pro - 3 en divers glas :)

M.vr.gr.Johan1025
Online
Gebruikersavatar
Johan1025

Forumlid
Berichten: 558


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Zoektocht naar nieuwe compact

Berichtdoor Skippy » di mei 13 2014 12:52 pm

Eens met Johan. Die Sri functie werk gewoon goed. Als ik in een luie bui ben (op vakantie meestal) gebruik ik deze. Let wel, dan heb je alleen Jpeg geen RAW maar de Jpegs uit de Fuji zijn super voor mij ook de reden om geen LX7 te kopen. En dat terwijl ik wel een LX3 heb en veel gebruikt heb ...
Skippy

Moderator
Berichten: 11622


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Zoektocht naar nieuwe compact

Berichtdoor Olliepippie » di mei 13 2014 1:44 pm

De Nikon 1 serie of een andere systeemcamera valt voor mij af. Ik wil niet weer een heel lenzen arsenaal aanschaffen, en als ik dan bijv. een 11-27.5 lens zou pakken, valt de camera ook weer een stukje groter uit. Heb wel serieus nagedacht over een systeemcamera, maar voorlopig heeft een compact met zoom mijn voorkeur.


De Nikon 1 kun je met een adapter gebruiken met al je Nikon objectieven die je ook voor je D7000 gebruikt. Zag bv dat je een 70-300mm hebt, dat wordt dan vanwege de cropfactor van de Nikon 1 een 190mm - 810 mm tele objectief! Als je van kleine vogeltjes houdt is dit een ideaal wapen! Een Nikon 1 met één (groothoek pancake) objectief icm met je andere objectieven lijkt me een mooi systeem!
Groet,

Michel.
Olliepippie

Forumlid
Berichten: 178


Locatie: Noord Brabant
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Zoektocht naar nieuwe compact

Berichtdoor Timotheus » di mei 13 2014 10:48 pm

Net als Jaap zweer ik bij de Lumix LX7. Lichtgevoelig is voor mij zeer belangrijk, omdat ik veel in kerken e.d. fotografeer, en deze camera is zeer lichtgevoelig. Ik sta elke keer weer versteld van wat dit apparaatje in lichtarme omgevingen weet te presteren. Eerst had ik de LX3, en die was ook goed, maar deze is nog een stuk beter.

Zie de talloze zeer enthousiaste recensies op amazon.com, en zie ook het artikel "Panasonic Lumix LX7: or how I learned to give up my Canon 7D and love the compact", hier.
D7000 • 17-55mm f/2.8 NIKKOR • 35mm f/1.8 NIKKOR • Lumix DMC-LX100
Timotheus

Forumlid
Berichten: 43



Onderwerp:

Re: Zoektocht naar nieuwe compact

Berichtdoor Niels » vr mei 16 2014 10:17 pm

Het gaat denk ik de X20 worden, nu alleen de vraag, zwart.... Of zilver. :wink:
En natuurlijk de vraag of ik hem überhaupt wel krijg voor mijn verjaardag volgende week. :ugeek:
Klikken is nog nooit zo leuk geweest met mijn Nikon...
Flickr
Nikon D7000, Nikkor 16-85 VRII, Nikkor 50mm 1.4G, SB-700, Fuji X20 en een hoop kleine rommel erbij...
Gebruikersavatar
Niels

Forumlid
Berichten: 774


Locatie: 's-Hertogenbosch
Ervaringsniveau: ***

Onderwerp:

Re: Zoektocht naar nieuwe compact

Berichtdoor Robin » vr mei 16 2014 11:35 pm

Mooie keuze Niels,

Heb zelf en X10 welke alleen zwart te krijgen was. Heb de X20 in het Chrome in handen gehad welke erg fraai is.
Greetz... Robin

It's nice to be important, but it's more important to be nice.
Gebruikersavatar
Robin

Forumlid
Berichten: 2387


Locatie: Grootebroek
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Zoektocht naar nieuwe compact

Berichtdoor Marieke » vr mei 23 2014 8:46 am

Ik overweeg ook serieus om een x20 erbij te nemen.
Ben heel benieuwd naar jouw eerste ervaringen Niels.
Zou je een terugkoppeling willen geven. Alvast bedankt.
(De dag na je verjaardag kun je natuurlijk op pad :) )
Nikon D7200, Nikon Z6ii
Nikon AF-S 24-70 2.8/ Nikon AF-S 16-85/ Nikon AF-S VR 70-200mm f/4/ Nikon AF-S micro 105 mm 2.8/ Nikon AF-S 50 1.8, Sigma 100 - 400 C
SB600
Sirui statief
Marieke

Clublid
Berichten: 33


Locatie: Etten-Leur

Onderwerp:

Re: Zoektocht naar nieuwe compact

Berichtdoor Niels » ma mei 26 2014 11:00 pm

Nou, hij is in de pocket :wink: Letterlijk dan, want wat is dit een heerlijk kleine camera.
De bediening en het menu wennen erg snel en de prestaties zijn echt top zeg..!
Snelle scherpstelling en prachtige foto's. Vooralsnog heb ik veel baat bij de lichtsterke lens en de optische zoeker, werkt erg fraai.

Maar heerlijk ook om, net zoals vandaag, met een kleine camera naar het strand te gaan en daarna een dorpje bezoeken, past makkelijk in de tas, weegt niets, en het plezier aan foto's maken is bij mij in ieder geval net zo groot.

Ga nu eens wat accessoires bestellen op E-Bay ;-)
Klikken is nog nooit zo leuk geweest met mijn Nikon...
Flickr
Nikon D7000, Nikkor 16-85 VRII, Nikkor 50mm 1.4G, SB-700, Fuji X20 en een hoop kleine rommel erbij...
Gebruikersavatar
Niels

Forumlid
Berichten: 774


Locatie: 's-Hertogenbosch
Ervaringsniveau: ***

Onderwerp:

Re: Zoektocht naar nieuwe compact

Berichtdoor Skippy » ma mei 26 2014 11:02 pm

Herkenbaar. Veel plezier er mee Niels. Zonnekapje (van JJC, veel goedkoper dan Fuji), polsriempje en twee extra accu's zijn wel handig.
Skippy

Moderator
Berichten: 11622


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:


Terug naar “Niet aan Nikon gerelateerde foto apparatuur”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten