Zwarte puntjes... (D7100)

Discussies over fotografie met de D70, D70s, D80, D90, en D7x00 serie. Nikon's semi-pro lijn met een DX-formaat sensor.

Onderwerp:

Zwarte puntjes... (D7100)

Berichtdoor WernerH » ma jun 02 2014 10:59 am

Sinds twee weken ben ik in het bezit van een D7100.
De eerste week vooral gelezen in de handleiding en de tweede wat getest met de camera.

Het is ontzettend wennen, aangezien ik de camera nog niet volledig ken. Maar de eerste indruk is zeer positief!

Nu heb ik een weekje getest en bij het bekijken van de foto's (van een blauwe lucht) viel het mij op dat er een vlekje zat.
Dus zojuist nogmaals een testfoto gemaakt en inderdaad, wat stof op de sensor. Deze met de blaagbalg met succes kunnen verwijderen.

Maar nu zag ik door de zoeker ook dar er enkele zwarte puntjes in mijn zoeker te zien zijn, nee niet de scherpstelvelden ;-)
Als je door de zoeker heen kijkt dan zie je rechtsboven in de kaderhoek en net daaronder zit een zwart puntje en halverwege zit ook nog een puntje.

Zit dit dan op het matglas? Zo ja, hoe kan ik deze weghalen?
Bij niet weghalen kan het dan kwaad dat daar iets zit?

Baal behoorlijk, zeker omdat de camera pas twee weken oud is :-( Dus hopelijk geen grote problemen....
Met vriendelijke groet, Werner

D7100 / 18-105 / 55-300 / 35 1.8 / Lowepro Apex 140 AW / Velbon Sherpa 450R / ?

Flickr
Gebruikersavatar
WernerH

Forumlid
Berichten: 102


Locatie: Tilburg
Ervaringsniveau: ***

Onderwerp:

Re: Zwarte puntjes... (D7100)

Berichtdoor Cees » ma jun 02 2014 11:18 am

Niets alarmerends. Zwarte puntjes zitten waarschijnlijk in het prismahuis. Niet makkelijk te verwijderen, maar je zult ze ook niet op je foto's zien.
Groet, Cees

Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning
Gebruikersavatar
Cees

Forumlid
Berichten: 15279


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Zwarte puntjes... (D7100)

Berichtdoor jdgraaf » ma jun 02 2014 11:30 am

Of het zijns stofjes op je matglas of spiegel. Ook hier kan je het dmv een blaasbalgje voorzichtig vanaf blazen.
Maar zoals Cees al aangaf je kunt ze ook laten zitten. Zolang je ze op de foto's niet terug ziet...

Jan
Een berg Nikon spullen....
Gebruikersavatar
jdgraaf

Forumlid
Berichten: 821


Locatie: Hoofddorp
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Zwarte puntjes... (D7100)

Berichtdoor Giso » ma jun 02 2014 4:54 pm

Ik heb hetzelfde met mijn D7000 na het laatste schoonmaakbeurtje bij NSP. Dit is een gevolg van blazen met lucht in het spiegelhuis.
Hierdoor kun je stofjes naar plaatsten toeblazen waar ze niet horen. Heb het geprobeerd voor garantie op reparatie bij NSP, maar die
wilden daar niet aan. Het was niet vast te stellen dat het komt door hun schoonmaakmethode volgens de monteur. Het is tevens een dure
behandeling om het prismahuis te reinigen. Je zou nog kunnen proberen om het matglas te vervangen en te hopen dat het daarop zat.
Het zal niet op de spiegel zitten, want volgens mij is het dan niet of nauwelijks zichtbaar in de zoeker.
Als het niet gaat zoals het moet dan moet het maar zoals het gaat
Groet Giso
Giso

Forumlid
Berichten: 723


Locatie: Schagen Noord-Holland
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Zwarte puntjes... (D7100)

Berichtdoor TOF » ma jun 02 2014 7:55 pm

Dag Werner,
Ik heb afgelopen vrijdag met veel succes m'n D7000 en D800E laten reinigen bij Chipclean in Heumen.
Niet zelf doen, maar laten doen door een professional in een geconditioneerde ruimte, anders werk je alleen maar meer stof naar binnen.
Bij Chipclean wordt in een stofarme ruimte de sensor en het gehele binnenwerk professioneel gereinigd, met drie maanden garantie.
Groeten,
Tonko
Gebruikersavatar
TOF

Clublid
Berichten: 66


Locatie: Winterswijk
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Zwarte puntjes... (D7100)

Berichtdoor Frans Heinsbroek » ma jun 02 2014 10:41 pm

Hallo Werner,

Mijn D7100 van maart 2013 heeft hetzelfde. Ik heb al eens heeeeeel voorzichtig geprobeerd om de stofjes weg te halen en dat ging voor even goed maar nu zitten ze er weer. Bij mij zaten ze op de spiegels. Komt vanwege het vele wisselen van objectieven wat ik doe en gedaan heb; ook gewoon buiten in het veld. Overweeg ook een bezoekje aan Heumen hiervoor. Om het wisselen wat tegen te gaan zit ik zelfs te denken aan een 2e body :roll:
Frans Heinsbroek

Clublid
Berichten: 897


Locatie: Schiedam
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:


Terug naar “D70(s), D80, D90, D7x00”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten