Een tutmiddag met mijn dochter....

Onderwerp:

Een tutmiddag met mijn dochter....

Berichtdoor Theemuts » di mei 27 2014 11:25 pm

Enkele weken geleden had ik een echte "meiden"-middag met mijn oudste dochter wat meestal resulteert in tutten met make up.
Als (bijna) 5-jarige vindt ze dit geweldig, dus hup, mama's make up erbij en tutten maar.
Omdat ze nog zo'n jonge dame is vind ik het, als haar moeder, het mooist om het zo naturel mogelijk te houden.
Kortom, lichte kleuren en mijn kleine dame vond het prachtig!
Omdat ze het ook erg leuk vindt om model te staan voor mij hebben we er meteen een mini fotoshoot gemaakt.
Hieruit zijn o.a. onderstaande beelden gekomen:

Beiden > D90 - 35 mm - 1/60 sec. - f/1.8 - ISO 500 - geen flitser/reflectiescherm/o.i.d.

Afbeelding
Yentle May'14 by theemuts0212, on Flickr

Afbeelding
Yentle May'14 by theemuts0212, on Flickr

Ik ben benieuwd naar jullie meningen! :)
Persoonlijk vind ik dat ze het altijd erg goed doet (ze is vaker voorbij gekomen hier) maar wellicht ben ik wat te bevooroordeeld als moeder ;) )
Theemuts



Onderwerp:

Re: Een tutmiddag met mijn dochter....

Berichtdoor Tzigane » di mei 27 2014 11:37 pm

Lekkere kleuren op die eerste plaat. Mooie blik ook!

Wel ziet de huid er een beetje vreemd uit, vooral rond de ogen? Wat is daar gebeurd? (Over)verscherping/verkleiningsartefacten?

Ik zou het logo weg halen, zo zonde van je foto! Het leidt af omdat het een heel vlak in zijn eigen recht vormt dat interfereert met de compositie van je foto.

De tweede foto vind ik niet zo sterk, het enige wat scherp is een oog waar je als kijker niet in kunt kijken, het lijkt alsof ze twee hele verschillende ogen heeft nu, ook omdat ze door de onscherpte totaal anders van textuur zijn.
Laatst gewijzigd door Tzigane op di mei 27 2014 11:48 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Tzigane

Forumlid
Berichten: 888


Locatie: Rijen
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Een tutmiddag met mijn dochter....

Berichtdoor WernerH » di mei 27 2014 11:41 pm

Wauw prachtige foto's!
Met vriendelijke groet, Werner

D7100 / 18-105 / 55-300 / 35 1.8 / Lowepro Apex 140 AW / Velbon Sherpa 450R / ?

Flickr
Gebruikersavatar
WernerH

Forumlid
Berichten: 102


Locatie: Tilburg
Ervaringsniveau: ***

Onderwerp:

Re: Een tutmiddag met mijn dochter....

Berichtdoor Theemuts » di mei 27 2014 11:48 pm

Bedankt voor de complimenten!


@Tzigane: Dat is de oogschaduw rondom haar ogen. Wellicht net een tikkeltje te veel bij de binnenste ooghoeken, maar t is behoorlijk lastig als non-visagiste bij zo'n jong meisje kan ik je vertellen ;)

Qua logo heb ik bewust gekozen voor zo'n opvallende over de gehele foto. Dit i.v.m. foto's van mij welke in het verleden terecht gekomen zijn op de website van een zogenaamd fotograaf en ze liet overkomen als eigen werk. Een klein logo is weg te shoppen, deze wordt een stuk lastiger :)
Theemuts



Onderwerp:

Re: Een tutmiddag met mijn dochter....

Berichtdoor Tzigane » di mei 27 2014 11:50 pm

Hah, kan ik me heel goed voorstellen inderdaad!

Misschien kun je het in de nabewerking nog iets in elkaar laten overlopen, of de textuur iets zachter maken!

En tja, de keuze voor een logo snap ik natuurlijk wel in zo'n situatie. Altijd een lastige afweging....
Gebruikersavatar
Tzigane

Forumlid
Berichten: 888


Locatie: Rijen
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Een tutmiddag met mijn dochter....

Berichtdoor DannySan » wo mei 28 2014 6:20 am

Hoi theemuts,

nou hier mag je trots op zijn hoor!
Een middagje tutten met dochter is natuurlijk altijd leuk :!:
Ik vind beide foto's mooi, maar van een totaal andere stijl getuigen.
Foto 1 vind ik het nét niet; de f/1,8 had hier beter 1 (of 1,5) stopje groter mogen zijn; het linkeroog wat nu scherp is net als de lok haar boven haar rechteroog trekken het voor mij net 'uit balans'.
Bij foto 2 vind ik het door de pose (schuin hoofd) juist weer heel erg mooi; en de blik die weggedraaid is is hier juist mooi (je gaat denken, waar denkt ze aan?)

De huid bij foto 1 lijkt wellicht net wat té bewerkt? Of ligt dat aan mij / mijn scherm.

Groet Danny
Nikon Z5 met een FTZ-adapter voor het glaswerk.
Gebruikersavatar
DannySan

Clublid
Berichten: 3832


Locatie: Groningen
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Een tutmiddag met mijn dochter....

Berichtdoor Rinaldo Wolvers » do mei 29 2014 2:45 am

Ik vind de eerste foto erg mooi, Deze had wellicht had deze iets "geconcentreerder" mogen zijn qua uitsnede. Maar wellicht persoonlijke smaak :wink:
Het perfecte plaatje zit in m'n hoofd. Nu nog zien te verwezelijken.
Gebruikersavatar
Rinaldo Wolvers

Forumlid
Berichten: 265


Locatie: Leiden
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Een tutmiddag met mijn dochter....

Berichtdoor Cyrus » do mei 29 2014 9:17 am

@Kristel: prima foto's! Gekozen diafragma is goed, past uitstekend bij de goed passende dromerige sfeer.

Let er op dat je scherpstelt precies tussen de ogen, als je recht van voren een foto maakt (foto 1) zodat beide ogen even scherp worden. Een kleiner diafragma kiezen is dan niet eens nodig. Maar dat is dan ook het enige, minimale verbeterpuntje.

Foto 2 is helemaal goed. Mooie Z/W omzetting ook!
Groeten,
Edwin

flickr - website
Gebruikersavatar
Cyrus

Clublid
Berichten: 3338


Locatie: NH
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Een tutmiddag met mijn dochter....

Berichtdoor M@rcel » do mei 29 2014 11:42 am

Foto 1 is zeer geslaagd en wat Danny zegt, het was mooier geweest als beide ogen scherp waren geweest. Het valt des te meer op, omdat die zijde van haar gezicht donkerder is ivm lichtinval; haar rechteroog (links op de foto) is donkerder (net zoals haar wenkbrauw en haren). Haar huid vindt ik ietsje te soft, alhoewel het ook wel weer bij de sfeer van de foto past.

De lijst rechts in de foto heb ik 'verwijderd' en dat geeft meer rust in het beeld en meer aandacht voor haar. Kwestie van smaak natuurlijk!
M@rcel

Forumlid
Berichten: 500


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Een tutmiddag met mijn dochter....

Berichtdoor weimaraner » do mei 29 2014 12:43 pm

Tja, zoveel mensen zoveel meningen. Ik vind ze allebei gewoon goed.
Bij de eerste vind ik de toning en compositie prachtig. En dat niet allebei de ogen scherp zijn stoort mij niet - dat is sowieso al snel het geval bij het werken met open diafragma, of je moet gezichten alleen maar precies recht van voren fotograferen. Tussen de ogen scherp stellen lijkt mij ook net echt een optie aangezien daar weinig contrast te vinden is (en de AF moeite kan krijgen of er naast kan zitten) en de neusbrug vaak dichter bij de camera zit dan de oogbol - waardoor de scherpte alsnog verkeerd ligt.

De tweede vind ik ook leuk; geen oogcontact en een totaal andere compositie, goed gevonden en verfrissend. Gekozen diafragma/scherptediepte vind ik daar ook weer prettig kijken.

Over het logo is al genoeg gezegd; mij stoort het ook wel maar ik kan de reden wel begrijpen.
Gebruikersavatar
weimaraner

Clublid
Berichten: 2294


Locatie: Alblasserwaard
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Een tutmiddag met mijn dochter....

Berichtdoor Christhaa » vr mei 30 2014 3:47 pm

Die eerste vind ik super krachtig, super mooie oogjes. goeie tinten Geen opmerkingen aan. Mooie plaat!

2e vind ik ook erg mooi maar vind de eerste het mooiste :D
Met vriendelijke Groet

Christha

----------------------------------------------------

http://www.fotografechristha.nl
http://www.facebook.nl/fotografechristha
Gebruikersavatar
Christhaa

Forumlid
Berichten: 572


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Een tutmiddag met mijn dochter....

Berichtdoor Frankie » zo jun 01 2014 9:23 pm

Beide mooi, eerste favoriet. De ronde spiegelrand maakt het extra sprookjesachtig. Alsof ze in een poel staart voordat..
Gebruikersavatar
Frankie

Clublid
Berichten: 3318


Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Een tutmiddag met mijn dochter....

Berichtdoor JJG » wo jun 04 2014 1:28 am

Prachtig dochtertje, dito platen!
https://www.jelmergremmen.nl

Nikon F3 (en Olympus)
Gebruikersavatar
JJG

Forumlid
Berichten: 1404


Locatie: Deventer.
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Een tutmiddag met mijn dochter....

Berichtdoor Maloutje » do jun 05 2014 2:21 pm

Prachtige dochter heb je! Ik vind beide foto's erg mooi.
Nog zovéél te leren:

Mijn fanpage: https://www.facebook.com/MooiFotografie?ref=hl
Mijn website: http://mooifotografie.com/
Maloutje

Forumlid
Berichten: 14


Locatie: Rijen
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:


Terug naar “Portret, studio en mode”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten