Fuji X-T1 vs Nikon Df: which is the best retro-style camera?

Discussies over de Df.

Onderwerp:

Re: Fuji X-T1 vs Nikon Df: which is the best retro-style cam

Berichtdoor oud0001 » vr jun 06 2014 10:59 pm

Yep, Leica, Nikon, Canon het past allemaal met een adaptertje. :wink:
oud0001



Onderwerp:

Re: Fuji X-T1 vs Nikon Df: which is the best retro-style cam

Berichtdoor Gideon » vr jun 06 2014 11:10 pm

Probeer maar eens een Leica M lens te mounten op een DF LOL :twisted:
Laatst gewijzigd door Cyrus op vr jun 06 2014 11:11 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onnodige quote verwijderd
Gideon

Forumlid
Berichten: 399



Onderwerp:

Re: Fuji X-T1 vs Nikon Df: which is the best retro-style cam

Berichtdoor emdeklerk » za jun 07 2014 12:34 am

Wat een onzin, Gideon. Probeer dan ook eens een Leica M-objectief op een Leicaflex of een Leica R-camera te gebruiken. Hou toch op man. Met je boze kleutersmilies.

Fijn dat je een Leica M-objectief op een Fuji kunt gebruiken. En: gebruik je dan de hele beeldcirkel?

Enne... heer Tuihanti, met al die adaptertjes, gebruik je dan de hele beeldcirkel? Of heb je voor al die merken al Metabones adaptertjes?

Even terug naar de vraagstelling van het door Dogo geplaatste artikel: "Which is the best retro-camera?"
Een Nikon DSLR met verbeterde D4-sensor waarop alle reflex-Nikkors en vreemd-merk-reflexobjectieven met Nikon-vatting passen of een Über-compactcamera met een cropfactor van, nou, hoeveel?
Gebruikersavatar
emdeklerk

Forumlid
Berichten: 5075


Locatie: Rijswijk

Onderwerp:

Re: Fuji X-T1 vs Nikon Df: which is the best retro-style cam

Berichtdoor Gideon » za jun 07 2014 2:15 am

Wederom een onnodige quote verwijderd. Lees svp even de forumregels en laat het zinloze gequote svp achterwege. En let op je taalgebruik: we spelen hier niet op de man noch gebruiken beledigende taal naar anderen.

Ik mag geen grapje maken over m glas wat niet op een nikon past? Sorry maar je hebt echt Nikon poep in je ogen. Ga nog eens goed kijken naar je standpunt. Dat jij de DF een betere keus vindt, betekent niet dat iedereen daar zo over moet denken. Ik denk namelijk dat AIS glas beter werkt op de x-t1 dan op de df. De cropfactor daar gelaten. (Dit kun je evt oplossen met een metabones adapter) de df heeft betere ruis prestaties, en in de onscherpte tekent de df organischer dan de x-t1. Maar persoonlijk denk ik dat je voor 1200 euro minder een bijna net zo'n goede camera kunt kopen. Met een 10 keer betere bouwkwaliteit!
Gideon

Forumlid
Berichten: 399



Onderwerp:

Re: Fuji X-T1 vs Nikon Df: which is the best retro-style cam

Berichtdoor oud0001 » za jun 07 2014 3:19 am

Meneer emdeklerk,

Neen niet de gehele beeldcirkel enkel het beste deel er van.
De onscherpe hoeken vallen buiten de sensor dus heb ik daar meer IQ dan met een FX sensor.
Dat zie ik dan eerder als een voordeel i.p.v. een nadeel. :wink:
oud0001



Onderwerp:

Re: Fuji X-T1 vs Nikon Df: which is the best retro-style cam

Berichtdoor emdeklerk » za jun 07 2014 7:26 am

"Ik mag geen grapje maken over m glas wat niet op een nikon past? Sorry maar je hebt echt Nikon poep in je ogen." Oh. Het was een grapje... Gooien we het daar maar gauw op. En jij kunt veel melden, maar als je je even zou inlezen in de forummaterie zul je tot de conclusie komen dat geen Nikon-excrementen mijn visie belemmeren. Daar hebben we hier andere lieden voor....

"De beeldcirkel daargelaten". Daar gaat het nu net om.

Neen niet de gehele beeldcirkel enkel het beste deel er van. / De onscherpe hoeken vallen buiten de sensor dus heb ik daar meer IQ dan met een FX sensor.

Moet heerlijk zijn met tele-oogkleppen te fotograferen en het groothoekbereik weg te denken. Zou ik zo een Fuji kopen voor mijn kleinbeeld-Nikkors.

IQ heeft in mijn woordenboek ook een andere betekenis, maar die betekenis komt hier duidelijk niet aan de orde.
Gebruikersavatar
emdeklerk

Forumlid
Berichten: 5075


Locatie: Rijswijk

Onderwerp:

Re: Fuji X-T1 vs Nikon Df: which is the best retro-style cam

Berichtdoor Skippy » za jun 07 2014 8:29 am

De (betere) Ais objectieven doen het prima op een Df, daar is geen X-T1 voor nodig. Kijk de draadjes Nikon Df met ... er maar op na. Dat allerlei objectieven m.b.v. een adapter op de X-T1 werken is leuk maar spreekt mij persoonlijk niet aan m.n. door de 1.5x cropfactor. Mijn mening, een camerasysteem koop je voor de combinatie van camera en daarvoor bedoelde objectieven.
Skippy

Moderator
Berichten: 11622


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Fuji X-T1 vs Nikon Df: which is the best retro-style cam

Berichtdoor Gideon » za jun 07 2014 9:12 am

Lezen is ook een kunst he? Het probleem met de beeldcirkel kun je oplossen door een Metabones Speedbooster te gebruiken. Hiermee verander je een cropcamera in een FX camera. En je combinatie wordt lichtsterker. Als je deze bij de X-T1 zou aanschaffen. Kost de X-T1 nog steeds een 800-900 euro minder dan de DF.

DF body: 2300 euro
X-T1: 1000 euro + Metabones 400 + bijvoorbeeld een 23mm f/1.4 en je bent net zo duur uit als alleen een DF body
Gideon

Forumlid
Berichten: 399



Onderwerp:

Re: Fuji X-T1 vs Nikon Df: which is the best retro-style cam

Berichtdoor Gideon » za jun 07 2014 9:13 am

emdeklerk schreef:IQ heeft in mijn woordenboek ook een andere betekenis, maar die betekenis komt hier duidelijk niet aan de orde.

Blijkbaar niet nee ;)
Gideon

Forumlid
Berichten: 399



Onderwerp:

Re: Fuji X-T1 vs Nikon Df: which is the best retro-style cam

Berichtdoor Skippy » za jun 07 2014 11:18 am

Ik weet wat een Metabones Speedbooster doet. Mooi bedacht product en schijnt kwalitatief ok te zijn.
En op een X-T1 heb je het voordeel van focus peaking en live histogram.
Je rond de prijzen wel heel veel naar beneden af, een X-T1 is toch € 1.199 en de 23mm f1.4 € 899?
Maar maakt verder niet uit, er valt simpelweg geen "winnaar" aan te wijzen.
Skippy

Moderator
Berichten: 11622


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Fuji X-T1 vs Nikon Df: which is the best retro-style cam

Berichtdoor Gideon » za jun 07 2014 11:24 am

Ik had het niet tegen jou Skippy, blijkbaar weet de alleswetende emdeklerk niet wat deze adapter doet.

P.S. Een DF kost voor een normale consument ook geen 2300 ;-)
Gideon

Forumlid
Berichten: 399



Onderwerp:

Re: Fuji X-T1 vs Nikon Df: which is the best retro-style cam

Berichtdoor JanJacob » za jun 07 2014 12:38 pm

Knuppel-hoenderhok-succes.
JanJacob

Forumlid
Berichten: 699


Locatie: Barendrecht
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Fuji X-T1 vs Nikon Df: which is the best retro-style cam

Berichtdoor oud0001 » za jun 07 2014 12:45 pm

Tja, meneer emdeklerk,

Het gaat niet om de beeldcirkel meneer emdeklerk. Het gaat "u" om de beeldcirkel.
Mij boeit dat niet. Ik heb een 21mm 2.8 (fujinon 14mm f2.8 ) en dat is voor mijn doelen voldoende. :wink:

Skippy, Tuurlijk doen ze (Nikon Ai en Ais) het prima op een DF. Niemand zegt hier dat dit niet zo is.
Persoonlijk heb ik geen enkel probleem met de DF. Mooie camera maar, niet voor mij.

P.S. IQ= image quality. Ik ga er van uit dat u emdeklerk dat niet begrepen hebt anders was u op de persoon aan het spelen en aan het beledigen.

De vraagstelling van de TS is simpel te beantwoorden.
Geen van beide is beter. Ze zijn beide anders.
Welke beter voor jou is wordt mede bepaald door het doel en de wensen.
De gedachte om de betere camera te willen bezitten geeft aan dat de fotograaf het nog niet helemaal begrijpt dat het de fotograaf is die de foto maakt en niet de camera. :wink:

De beste Image quality haal je uit het grootste glasplaatnegatief. De rest is relatief. :wink:
oud0001



Onderwerp:

Re: Fuji X-T1 vs Nikon Df: which is the best retro-style cam

Berichtdoor Marten » za jun 07 2014 8:08 pm

Tja, mijnheer Turbanti,
Een juweel van een objectief, bedoeld, zeg maar gerust gecreëerd voor een FF sensor, schroeven voor een crop-sensortje, zodat de helft van de beeldcircel naar de ratsmodee gaat, dat is toch........
dat is toch paarlen voor de zwijnen?
Marten

Forumlid
Berichten: 6933


Foto's bewerken toestaan: Nee



Terug naar “Df”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten