Fuji X-T1 vs Nikon Df: which is the best retro-style camera?

Discussies over de Df.

Onderwerp:

Re: Fuji X-T1 vs Nikon Df: which is the best retro-style cam

Berichtdoor EdvandeZilver » za jun 07 2014 8:40 pm

Een juweel van een FX camera, bedoeld, zeg maar gerust gecreëerd voor het gebruik met álle F-Nikkors, zodat je de volledige beeldcirkel kunt benutten. Dat is toch emotie!

Ik heb mijn D300 'n paar maanden geleden verwisseld voor 'n Df. Het resultaat van MF-Nikkors op de Df is zo ontzettend ehh...... anders.
Online
Gebruikersavatar
EdvandeZilver

Forumlid
Berichten: 3101


Locatie: De Liemers
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Fuji X-T1 vs Nikon Df: which is the best retro-style cam

Berichtdoor emdeklerk » zo jun 08 2014 12:13 am

Laat maar, de beeldcirkel boeit niet en de beeldkwaliteit wordt - staat heel interessant - met IQ aangeduid wat in gewoon Nederlands de intelligentiequotiënt betekent. En het vervuilen van deze keurige en feitelijke discussie over de Df en de Fuji met de suggestie een Leica M-objectief op een Nikon SLR of DSLR proberen te monteren wordt maar snel als "grapje" afgedaan. Het normale niveau van dit forum is meestal al snel bereikt. Gelukkig was het woord Bokeh ook al snel opgedoken, dus we waren gewaarschuwd. En ja, de Metabones-adapters zijn bekend en waren ook al direct in een antwoord meegenomen, maar of dat enige waarde in deze discussie had danwel heeft laat ik graag aan de aandachtige lezer over.
Gebruikersavatar
emdeklerk

Forumlid
Berichten: 5075


Locatie: Rijswijk

Onderwerp:

Re: Fuji X-T1 vs Nikon Df: which is the best retro-style cam

Berichtdoor Gideon » zo jun 08 2014 12:32 am

Hahaha kan niet anders dan lachen
Gideon

Forumlid
Berichten: 399



Onderwerp:

Re: Fuji X-T1 vs Nikon Df: which is the best retro-style cam

Berichtdoor Remcojan » zo jun 08 2014 2:33 pm

Er zou eigenlijk eens een ultieme retro DSLR moeten komen:
- net zo dun als een jaren 70 camera
- volledig van metaal, m.u.v. de zwarte bekleding (er is niets mis met kunststof, maar het past niet bij een retro camera
- 36x24mm sensor (de term full frame vind ik niet correct)
- geen display, zodat je je volledig op het fotograferen concentreert
- max. 36 opnames mogelijk per kaartje, waarbij je 2 dagen moet wachten (nadat het kaartje vol is) voordat je de beelden ziet :-)
Remcojan

Forumlid
Berichten: 30


Ervaringsniveau: ****

Onderwerp:

Re: Fuji X-T1 vs Nikon Df: which is the best retro-style cam

Berichtdoor ATOR » zo jun 08 2014 3:04 pm

- en met zo'n kaartje waar je dan die 36 foto's op een plastic strook uithaalt die je eerst moet ontwikkelen en dat je dan je foto's als negatief ziet en dat je ze dan kunt afdrukken op fotopapier met zo'n retro belichter.

Echt heel jammer dat er nog niet zoiets ultiem retro's is :wink2: :D
Gebruikersavatar
ATOR

Clublid
Berichten: 2850


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Fuji X-T1 vs Nikon Df: which is the best retro-style cam

Berichtdoor John'47 » zo jun 08 2014 3:31 pm

Leica verkoopt nog steeds analoge camera's ( M7 )


John
Nikon D810, Sony RX1R II. 
Gebruikersavatar
John'47

Forumlid
Berichten: 2545


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Fuji X-T1 vs Nikon Df: which is the best retro-style cam

Berichtdoor oud0001 » zo jun 08 2014 3:45 pm

Lomo camera's kun je ook nog nieuw kopen. Eventueel een Cambo. Ook lekker analoog. :mrgreen:
oud0001



Onderwerp:

Re: Fuji X-T1 vs Nikon Df: which is the best retro-style cam

Berichtdoor emdeklerk » zo jun 08 2014 7:43 pm

Waar dat analoog fotograferen nou ineens weer vandaan komt?
Heerlijk, die onzinnige discussies en nog onzinniger reacties:
"...Ook lekker analoog...". met maar weer zo'n kleutersmiley om het niveau te illustreren.
Want stel je voor dat je niet iedere gelegenheid te baat neemt het analoge fotograferen belachelijk te maken.
Maar inhoudelijk reageren, dat wordt wat moeilijker.
Gebruikersavatar
emdeklerk

Forumlid
Berichten: 5075


Locatie: Rijswijk

Onderwerp:

Re: Fuji X-T1 vs Nikon Df: which is the best retro-style cam

Berichtdoor Gideon » zo jun 08 2014 8:33 pm

:lol: :P :twisted: :twisted: :twisted:
Gideon

Forumlid
Berichten: 399



Onderwerp:

Re: Fuji X-T1 vs Nikon Df: which is the best retro-style cam

Berichtdoor Cyrus » zo jun 08 2014 9:24 pm

Goed, dan nu maar weer verder met de inhoud.
Groeten,
Edwin

flickr - website
Gebruikersavatar
Cyrus

Clublid
Berichten: 3338


Locatie: NH
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Fuji X-T1 vs Nikon Df: which is the best retro-style cam

Berichtdoor Vincent » zo jun 08 2014 9:55 pm

emdeklerk schreef:Laat maar, de beeldcirkel boeit niet [...]


Even los van de ontsporende toon in dit topic vind ik het wel opvallend dat jij niet open (lijkt) te staan voor andermans mening (maar misschien lees ik daar overheen met de Geïrriteerde toon in dit topic). Terwijl jij in een van je eerste posts klakkeloos aangeeft zelf bokeh niet belangrijk te vinden. Dat vinden sommigen wel misschien interessant. Zoveel mensen, zoveel meningen.

Ik vind het kort door de bocht om een camera af te keuren vanwege de cropfactor. Persoonlijk vind ik beeldcirkel ook niet zo interessant. Je krijgt de beelduitsnede die je krijgt.

Uiteraard Is het zonde om goed FX glas op een crop sensor te zetten. Dat is geen reden om een fuji met crop sensor oninteressant te vinden. Daar moet je dan gewoon geen FX glas opzetten. Fuji heeft al een flinke serie topobjectieven, zoals de genoemde 56mm f/1.2.
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4518


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Fuji X-T1 vs Nikon Df: which is the best retro-style cam

Berichtdoor oud0001 » ma jun 09 2014 1:05 am

Klopt Fuji heeft heel mooi glas maar Nikon ook. Geen enkele reden om dat mooie glas niet te gebruiken op die crop sensoren. Het is pas zonde als je het niet gebruikt.
Mijn 24mm f2 Ais maakt hele mooie landschapjes, cityscapes e.d. op de Fuji. Waarom ook niet.
Omdat iemand anders dat vindt? Zo veel fotografen zo veel meningen.

Wat telt is je eigen mening. Dat geldt ook voor de TS.
Wat wil je. Een retro style camera?
Een ruisvrije ISO? Is er nog niet trouwens.
Moet het compact?
Wat zijn je wensen en voor welk doel ga je de camera gebruiken en in welke omstandigheden en wat heb je er voor over.

In een studio heb je geen ISO 6400 ruisvrij nodig en ook geen weathersealing. Tethering is daarintegen dan wel een sterk argument.
In het veld wil je weather sealing en een stevige body en wat meer ISO om met tele een snelle sluitertijd te kunnen behalen. Een straat camera is bij voorkeur kleiner en bescheidener maar ook dat hoeft niet persé.
Het zijn geen wetmatigheden maar mogelijkheden.

Zo heb je voor elk doel de juiste en beter geschikte camera.
De een niet beter als de andere maar anders en beter geschikt voor een bepaald doel.
Mijn D300s is beter geschikt voor strobist werk dan de Fuji. De fuji is beter geschikt voor straatwerk.
De D300s beter voor macro zonder statief en met off camera flitser. De Fuji voor, voor mij,bij macrowerk op statief met afstandsbediening en bestaand licht.
Het is maar net wat je er mee wilt doen.

Ik denk dat als de TS op die basis een keuze maakt uiteindelijk veel beter af is dan enkel uit te gaan van de zo geheten betere camera. Die is er gewoon niet.
Er worden, naar mijn mening, te veel absolute waarden gehangen aan zaken die relatief zijn.
Begrijp me goed. Ik ben een Nikonian net zoals alle anderen hier maar, ook een realist.

Ik hoop dat de TS een goede keuze weet te maken die voor de TS een camera op gaat leveren waarbij achteraf geen spijt tot stand komt.
oud0001



Onderwerp:

Re: Fuji X-T1 vs Nikon Df: which is the best retro-style cam

Berichtdoor Cyrus » ma jun 09 2014 1:10 am

Leuk betoog Tuihanti maar TS heeft zijn keuze al lang gemaakt: die fotografeert al een tijdje met een Df.....
Groeten,
Edwin

flickr - website
Gebruikersavatar
Cyrus

Clublid
Berichten: 3338


Locatie: NH
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Fuji X-T1 vs Nikon Df: which is the best retro-style cam

Berichtdoor strangeartefact » ma jun 09 2014 1:50 am

Is er uberhaupt wel sprake van een vraag geweest van de TS? Volgens mij deelt de TS simpelweg een link in de startpost.

Peter
Bijna leeg hier....
Gebruikersavatar
strangeartefact

Forumlid
Berichten: 2857


Locatie: Zutphen
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Fuji X-T1 vs Nikon Df: which is the best retro-style cam

Berichtdoor oud0001 » ma jun 09 2014 2:17 am

Hoe ik er dan bij kom dat er een vraagstelling was ontgaat me even.
oud0001




Terug naar “Df”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten