Eens wat anders in de studio

Onderwerp:

Re: Eens wat anders in de studio

Berichtdoor Léon Obers » di jun 24 2014 1:02 pm

Christhaa schreef:@leon oberds maar nu ga je beoordelen op smaak.

"maar de foto's zelf spreken me helemaal niet zo aan. Koel, afstandelijk, het zegt mij weinig."

jou zegt het niks maar mij zegt het juist deze dingen. kwetsbaarheid, alleen, dromerig dat is wat het voor mij uitbeeld.

Dat je de intentie had om dat te willen uitbeelden, OK. Wil niet zeggen dat je er dan ook in geslaagd zou zijn en een ander dat ook als zodanig ervaart. Wat je noemt kwetsbaarheid, alleen, dromerig, zie ik er dus niet in.
Vriendelijke groet, Léon Obers
Gebruikersavatar
Léon Obers

Forumlid
Berichten: 14887


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: *****

Onderwerp:

Re: Eens wat anders in de studio

Berichtdoor Léon Obers » di jun 24 2014 1:08 pm

djunclesam schreef:
Léon Obers schreef:Het is net zoiets als muziek opnemen. Als je het overstuurt krijg je vervorming van het geluid.
Kan er wel gezegd worden dat het technisch geneuzel is, het geluid rammelt dan van alle kanten.

Er zijn momenteel genoeg (popuaire) muziek stromingen waarbij men constant bewust het geluid overstuurt. Dat zal jouw smaak waarschijnlijk ook niet zijn. Prima.

Dat is me bekend. Daarom schrijf ik in mijn reactie ook bewust erbij:
Daarmee wil ik geenszins zeggen dat men niet buiten vastgelegde grenzen zou mogen treden. Alleen voegt het hier helemaal niets toe,.....

Een schoolvoorbeeld van uiterst creatief goed gebruik van zeer bewust ingebrachte clipping (in dit geval over verzadiging van kleur wat zich uit in clipping in één of twee RGB kanalen), wat wezenlijk iets toevoegt is IMO deze muziekclip van Rihanna enkele jaren geleden opgenomen: http://www.youtube.com/watch?v=-y4ZUgzw9Y0
Laatst gewijzigd door Léon Obers op wo jun 25 2014 10:43 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Vriendelijke groet, Léon Obers
Gebruikersavatar
Léon Obers

Forumlid
Berichten: 14887


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: *****

Onderwerp:

Re: Eens wat anders in de studio

Berichtdoor Tzigane » di jun 24 2014 1:28 pm

Het is een technisch niet goede foto. Christa heeft niet gedacht: Ik ga nu een model dromerig fotograferen met zacht licht, en de kleurkanalen dusdanig overbelichten dat dan rafelige witte uitgebeten randen op de achtergrond zetten.

Als je bewust bezig bent met onscherpte, overbelichting en "incorrecte" kleurtoning om je beeld te versterken kun je nog steeds spreken van een technisch goede foto, immers heb je je creativiteit kunnen gebruiken icm met je technische beheersing om het beeld te creeëren wat je voor ogen had.
Is hier niet het geval.


Dat is zonde, want wat mij betreft is de rest in orde. Ik vind met name 3 mooi in beeld gebracht, mooie blik en houding. Het krijgt iets etherisch en dromerig, maar toch afstandelijk en daardoor onbereikbaar. Bij 1 vind ik de huid iets te strak, ik kan geen textuur meer ontwaren.
Gebruikersavatar
Tzigane

Forumlid
Berichten: 888


Locatie: Rijen
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Eens wat anders in de studio

Berichtdoor Jop » di jun 24 2014 5:42 pm

Mooie foto's en dito sfeer Christa! Ik persoonlijk vind alleen dat foto 4 (door de zwarte trui) niet dezelfde zachte sfeer heeft als de andere drie. Erg mooi in ieder geval! Heb je nog gebruik gemaakt van een reflectiescherm ofzo?
| It all started with the Nikon D5000 18-55 |
|
www.jopsmeulders.nl |
Gebruikersavatar
Jop

Forumlid
Berichten: 465


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Eens wat anders in de studio

Berichtdoor Christhaa » di jun 24 2014 6:26 pm

@ Job, dankje, nee geen reflexie scherm niks verders. Dit is waar mijn licht wegkomt links boven. :D

Afbeelding
Met vriendelijke Groet

Christha

----------------------------------------------------

http://www.fotografechristha.nl
http://www.facebook.nl/fotografechristha
Gebruikersavatar
Christhaa

Forumlid
Berichten: 572


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Eens wat anders in de studio

Berichtdoor jfbat » di jun 24 2014 8:19 pm

Foto 1 vind ik fraai. Maar wat kijken de dames moeilijk... ;)
Niet omdat het moet • Maar omdat het kan
D7100 [Si 35 f1.4 A • Ni 85 f1.8G • Ta 17-50 f2.8 • To 11-16 f2.8] • OM-D E-M10 [Pa 20 f1.7 • M.Z 14-42 f3.5-5.6 • Sa 7,5 f/3.5 fisheye]
Gebruikersavatar
jfbat

Forumlid
Berichten: 1017



Onderwerp:

Re: Eens wat anders in de studio

Berichtdoor Jooper » di jun 24 2014 9:41 pm

De overbelichting in de achtergrond en kleding was nog totaal niet opgevallen in alle foto's totdat het hier opgemerkt werd.
Wat dat betreft vind ik het prima, het onderwerp is dus interessant genoeg gefotografeerd om mijn aandacht daar niet naar uit te laten gaan.
Het zou mij dus ook zomaar kunnen gebeuren, desalniettemin fijne tip dus om daar de volgende keer rekening mee te houden.
Wat mij wel opviel is de overbelichting in het gezicht op foto 2, die prachtige ogen zijn daar bijna verdwenen…
Jooper

Clublid
Berichten: 40


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Eens wat anders in de studio

Berichtdoor Jop » di jun 24 2014 9:53 pm

Gaaf om je opstelling te zien Christa :)
| It all started with the Nikon D5000 18-55 |
|
www.jopsmeulders.nl |
Gebruikersavatar
Jop

Forumlid
Berichten: 465


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Eens wat anders in de studio

Berichtdoor JJG » wo jun 25 2014 2:41 am

Ik vind de foto van je studio wat te donker.


:wink:
https://www.jelmergremmen.nl

Nikon F3 (en Olympus)
Gebruikersavatar
JJG

Forumlid
Berichten: 1404


Locatie: Deventer.
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:


Terug naar “Portret, studio en mode”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 23 gasten